Artifacts bij afspelen Youtube/online video

Pagina: 1
Acties:

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-12 10:54
Goedemorgen,

Sinds een week ervaar ik het volgende probleem:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=KCUS70m0bvk]

Ik heb mijn pc ongeveer een 5 minuten voor dit probleem aangezet, en voordat ik hem aanzette heeft hij de gehele nacht uit gestaan. Dit probleem treedt vooral op als ik video's full screen bekijk, maar ik krijg dit ook te wel eens te zien als ik een video kijk op de manier zoals op bovenstaand youtube filmpje.

Wellicht handig om mijn systeem te vermelden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 345,95€ 345,95
1ASRock Z170M Extreme4€ 128,50€ 128,50
1Club3D Radeon HD 7870 XT JokerCard (Tahiti LE)€ 0,-€ 0,-
1Samsung SpinPoint M8 HN-M101MBB, 1TB€ 59,21€ 59,21
1Phanteks Enthoo Evolv Wit€ 116,50€ 116,50
1Dell P2415Q Zwart€ 378,-€ 378,-
1Corsair Hydro H80i€ 106,90€ 106,90
2Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 79,80€ 79,80
1Corsair Builder CX500 Bronze€ 54,90€ 54,90
1Samsung 840 Pro 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.269,76

De temperatuur van mijn pc op het moment van het probleem:

Afbeeldingslocatie: http://www.martijndehoog.com/wp-content/uploads/2016/09/Screenshot-7-1.jpg (klikbaar)

Bij het maken van een screenshot komt het probleem niet naar voren, ik ga ervan uit dat het probleem te maken heeft met mn videokaart. Het is ook al een oud beestje (uit mn hoofd 4.5 jaar)

Wat heb ik zelf al geprobeerd?

- AMD drivers naar de nieuwste versie geupdate

- Andere browser geprobeerd (Internet explorer en Edge)
Bij beide kreeg ik dit probleem niet! Wellicht toch een probleem in Chrome (en moet mijn topic wellicht verplaatst worden?)

- Vanwege bovenstaande observatie Chrome opnieuw geinstalleerd
Probleem blijft zich voordoen

Eventuele opties die ik nog niet geprobeerd heb?

- Overstappen op de iGPU
Dit zou ik kunnen doen om uit te sluiten of het Chrome is of dat het m'n GPU is
Ik ga dit nu proberen, en edit mijn post dan hierna

Tot slot

Ik gebruik mijn videokaart niet bijzonder veel. Ik doe vooral aan fotobewerking, 3D modelleren in Rhino/Revit/Sketchup, autocad en af en toe videobewerking.

Wat ik van jullie zou willen weten?
Mocht het zo zijn dat mijn videokaart aan het aftakelen is, is er dan nog een manier om de levensduur iets te redden? Ik speel heel af en toe een spelletje (1x in de maand een uurtje). Of moet ik echt opzoek naar een nieuwe GPU?

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-12 12:51
Het gebeurt contstant op dezelfde plek op het scherm.
Ik zou eerder beginnen met het verdenken van een defect scherm, dan een defecte videokaart.

heb je al een ander scherm geprobeerd?
zo niet, probeer dat. als het dan geen verschil maakt zou je inderdaad kunnen gaan voor iGPU te testen.

• Kypo
Daar heb ik nog niet over nagedacht! Ik heb nog een TV met HDMI staan. Ik sluit hem zometeen alleen daar op aan. Helaas is dat geen 4K scherm, dus ik weet niet of dat verschil maakt.

Net voor de zekerheid maar met mn iGPU getest. Hierbij komt het probleem niet naar voren.

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Ten eerste: Kudos voor de perfecte post. :D

Ten Tweede: Kan je eens Hardware versnelling in chrome uitschakelen en zien of dan het wel werkt. Dit kan je doen als volgt. Chrome -> Instellingen -> Geavanceerde Instellingen -> Systeem -> Hardware versnelling indien mogelijk (dat vinkje even uitschakelen en browser herstart)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• Kypo
azz_kikr schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 10:33:
Ten eerste: Kudos voor de perfecte post. :D

Ten Tweede: Kan je eens Hardware versnelling in chrome uitschakelen en zien of dan het wel werkt. Dit kan je doen als volgt. Chrome -> Instellingen -> Geavanceerde Instellingen -> Systeem -> Hardware versnelling indien mogelijk (dat vinkje even uitschakelen en browser herstart)
Dank :)

Thnx voor je 2e tip ook! Ik heb dat nog niet geprobeerd, ik wilde eerst kijken wat er gebeurt als ik m'n videokaart flink laat stressen. Dus net de Heaven Benchmark geïnstalleerd.
En tot mijn verbazing komt hij niet boven de 7 fps uit... Nu is zo'n 4K scherm dan misschien ook wat lastiger aan te sturen, maar dit vind ik wel heel erg weinig. Rechtsboven staat het aantal FPS, de temp, memory en kloksnelheid...
Tot mijn verbazing komt de kloksnelheid niet boven de 475 mhz :?
Temperatuur lag ook niet boven de 55 graden.

Ik ga de drivers nu maar in z'n geheel verwijderen en opnieuw installeren! Kan ik die ook met zekerheid uitsluiten.

Nb.: Ik zie nu naast de artifacts die in het youtube filmpje uit mn TS te zien zijn ook telkens mijn scherm flikkeren (fractie van een seconde zwart).
Ik twijfel erover om windows in z'n geheel opnieuw te installeren, kost me alleen weer een paar uur en dat zou bijzonder onhandig uitkomen.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:20
Kypo schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 10:59:
[...]

Ik twijfel erover om windows in z'n geheel opnieuw te installeren, kost me alleen weer een paar uur en dat zou bijzonder onhandig uitkomen.
Win10 installeren duurt ongeveer 15min.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Kypo
chaoscontrol schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:01:
[...]

Win10 installeren duurt ongeveer 15min.
Hehe, ja dat klopt ;) Maar de rest van mn software helaas wat langer :-(

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:20
Kypo schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:01:
[...]

Hehe, ja dat klopt ;) Maar de rest van mn software helaas wat langer :-(
Hebt alleen de videodriver nodig om te testen toch? ;) Met Ninite kom je ook een heel eind! Dan blijven alleen de echte grote dingen over. :)

Inventaris - Koop mijn meuk!

• demonic
Kypo schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 10:59:
[...]

Dank :)

Thnx voor je 2e tip ook! Ik heb dat nog niet geprobeerd, ik wilde eerst kijken wat er gebeurt als ik m'n videokaart flink laat stressen. Dus net de Heaven Benchmark geïnstalleerd.
En tot mijn verbazing komt hij niet boven de 7 fps uit... Nu is zo'n 4K scherm dan misschien ook wat lastiger aan te sturen, maar dit vind ik wel heel erg weinig. Rechtsboven staat het aantal FPS, de temp, memory en kloksnelheid...
Tot mijn verbazing komt de kloksnelheid niet boven de 475 mhz :?
Temperatuur lag ook niet boven de 55 graden.
probeer heaven anders gewoon te laten renderen op 1080p ipv 4k.

• Kypo
chaoscontrol schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:02:
[...]

Hebt alleen de videodriver nodig om te testen toch? ;) Met Ninite kom je ook een heel eind! Dan blijven alleen de echte grote dingen over. :)
Ik ga daar maar eens naar kijken dan! Thnx voor de tip!

Drivers net opnieuw geinstalleerd, geen resultaat in de kloksnelheid. Flikkerend scherm blijft aanwezig :/

Vanavond/morgenochtend windows maar opnieuw installeren, dan weet ik zeker dat het niet aan de software ligt.

Het scherm zelf heb ik net al getest, ik heb mn laptop er net aangehang en dit gaf geen problemen
demonic schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:08:
[...]

probeer heaven anders gewoon te laten renderen op 1080p ipv 4k.
Net aangezet, nu rond de 63 graden, en 475 mhz. Wel met 30 fps dit keer.

[ Voor 12% gewijzigd door Kypo op 20-09-2016 11:12 ]

• demonic
475mhz is echt niet goed..

Je zou is kunnen kijken met MSI Afterburner of je daar misschein een bottleneck van de kaart kan vinden?!

• nelizmastr
  • Laatst online: 21:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Klinkt alsof de artifacts meer te maken hebben met het feit dat de kaart te laag geklokt is om het beeld goed weer te geven op 4K resolutie. Hij zou veel hoger moeten klokken. Hij blijft blijkbaar hangen in een lagere power state.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Gundogan
  • Laatst online: 21:37

Gundogan

Rip and tear, until it is done

Klinkt en ziet er inderdaad uit als te lage clocks/load voor het programma. Staat power efficiency aan bij je Crimson settings (gaming -> global settings)? Dat uitzetten kan het misschien verhelpen.

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-12 11:47
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:37 ]

• Kypo
Thnx voor jullie reacties!

Ik heb met MSI afterburner gekeken, daar stond hij eerst op 475 MHz gelocked. Dat uitgezet en vervolgens haalde mn videokaart wel de 975 MHz (zoals geadverteerd).

Verder de volgende tests gedaan (met uitslag erachter):

PC met HDMI aan TV = Geen probleem
PC met HDMI aan scherm = Geen probleem
PC met miniDP -> DP aan scherm = Probleem
Laptop met HDMI aan scherm = Geen probleem
Laptop met miniDP -> DP aan scherm = Geen probleem
Laptop met HDMI aan TV = Geen probleem

Wat ik kan concluderen is dat de combi van de DP kabel op m'n scherm dus het probleem geeft...

Echter is het wel zo dat het probleem random langs komt. Ik heb nu m'n scherm via HDMI aan mn pc gehangen. De kleuren zijn wel totaal anders (veel meer blauw) dan via DP 8)7. Ik kijk het op deze manier even aan, en ga veel youtube filmpjes afspelen om te zien of het probleem met HDMI ook langs komt.

• eerke
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:08
Ik had dit probleem ook op m'n 4K scherm. Bij mij lag het (zoals eerder aangegeven door azz_kicker) aan Hardware Acceleration in chrome. .
Pagina: 1