Olaf schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 07:37:
[...]
Die zijn er in de ochtend en avond niet als je doelt op een eindredactie of iets dergelijks. We hebben professionele redacteuren die uitstekend zelfstandig afwegingen kunnen maken. Het zijn natuurlijk ook mensen, die wel eens een verkeerde inschatting maken, maar als we voor de ochtend en avond checks & balances zouden inbouwen zouden we extra mankracht moeten hebben en ik denk niet dat je de illusie moet hebben dat er dan geen incidenten meer plaatsvinden.
Allereerst bedankt voor de uitleg
Dan het volgende. Ik stel nergens dat het systeem met extra mankracht idiot-proof zou zijn. Daar ga ik ook niet vanuit. Waar ik wel vanuit ga, ongeacht of het nu in de ochtend/middag/avond/nacht/alternatieve tijdsdimensie is, dat er vooraf gedegen onderzoek wordt gedaan, zeker als de submitter het bedrijf zelf is. Ik vind dat daar dan niet gesproken kan worden van een ''verkeerde inschatting'' - Dat zou namelijk betekenen dat je onderzoek hebt gedaan en je tot een verkeerde conclusie bent gekomen

Maar welke checks zijn er nog meer? Als het een enkele regel betreft die zegt dat onderwerpen met uitzoekwerk moeten blijven liggen, dan ligt het inderdaad op de loer dat ze daar van afstappen.
Olaf schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 07:37:
De les die we hier uit trekken is dat we minder toe moeten geven aan de druk om snel te publiceren in de ochtend. Die druk ontstaat omdat we nog steeds regelmatig het verwijt krijgen dat we 'laat' zijn met nieuws.
Klinkt een beetje alsof het door ''ons'' (De gebruikers, de community) komt dat deze fout is gemaakt. Ik zie dat bepaald nieuws (zoals reviews) altijd op een vaste tijd in de ochtend, 6.00, wordt gepost. Je kan afvragen: Wie leest er dit om exact 6.00 in de ochtend, en is dat het waard?
Daarnaast was dit nieuws om 8.17 gepost, dus het was geen geplande post die in het systeem stond (Ik weet dat je bepaalde posts vooruit kan plannen voor een bepaalde tijd) en betreft het een handmatig aangemaakt nieuwtje. Is dat daarom dat jullie op zoek zijn naar een nieuwe redacteur voor het nieuws? Desalniettemin vind ik niet dat je jullie fout terug kan koppelen naar de community en stellen dat het door de ''druk'' komt omdat er wordt verweten dat jullie laat zijn met het nieuws. Dat is niet aan de community te wijten, maar aan Tweakers zelf.
Dat zijn slechts 2 keuzes. Wat de huidige poll stelt: (En waarom staat deze nog open tot 11 oktober?):
Wat is jouw oordeel over de Kickstarter voor de Velocity One?
- Dit is overduidelijk een scam
- Naïef project van een jongere
- Ziet er goed uit!
- Eerst zien, dan geloven
- Hmm, ik geloof er wel in
De multitude aan keuzes en hoe deze zijn verwoord (Overduidelijk een scam klinkt nogal dramatisch, terwijl keuze 2 en 4 eenzelfde emotie opwerkt bij de lezer - Namelijk scepticisme) doen mij denken dat hier een slaatje uit geslagen probeert te worden, zeker omdat tegen de tijd dat de poll online was, er al meerdere mensen allerlei fouten in de KS hadden aangeduid (Het werk wat jullie hadden moeten doen). IPV de tekst offline halen of onderzoek te doen, plaats je een poll

. Ook dat wekt de indruk dat het jullie
op dat moment niet zozeer te doen was om de feitelijke correctheid van het nieuws, maar om de aandacht die dat nieuwtje op dat moment aan het vergaren was.
Omdat je op dat moment kon afvragen wat de intentie van het posten van die poll was. Ik denk niet dat het perse ging om te vragen hoe de lezers ertegenaan keken. Toen bewijs na bewijs bleef opstapelen,
Toen pas kwamen de updates en het tweede topic.
De reacties kwamen al natuurlijk, het was dus niet nodig om die poll te plaatsen. Beter had er gekeken kunnen worden hoe dit beter onderzocht had kunnen worden.
Achteraf is dat natuurlijk makkelijk te beweren. Gezien het tijdstip van plaatsing van de poll kan de indruk echt niet ontweken worden dat er bijbedoelingen waren.
majic schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 08:05:
Nouja in ieder geval complimenten voor de directe feedback/communicatie nu, naderhand. Dat is al een flinke stap voorwaarts. Ik denk dat we allemaal lessen hebben geleerd uit dit geval.
Overigens, Olaf, denk ik dat hij met "welke checks" meer bedoelde of er nog controlestappen zijn voor de 'lone newswolf' in de ochtend om dit soort zaken wellicht te voorkomen. We zijn allemaal mensen, maar ik kan mij indenken dat er best wel wat simpele checks te verzinnen zijn waarbij dit voor de volle 100% was afgevangen. (Lees: Weest extra kritisch bij kickstarter-achtige campagnes, neem niet alles voor waarheid aan en verifieer de tekst en/of plaatjes. En .. "Gebruik je gezond verstand..te goed om waar te zijn? wacht even met posten tot er iets meer informatie over bekend is. We hoeven niet de eerste te zijn, wel de beste"). Iets in die richting iig
Bij ander nieuws is de kans kleiner dat het om kwalijke zaken gaat, maar kickstarter campagnes behoren - zeker na dit incident - denk ik tot een speciale categorie van Nieuwswaardigheid. En misschien dus ook geen slecht idee om de hard werkende mensen die de producten in de Pricewatch zetten ook hier attent op te maken. Dus geen vaporware meer in de PW zetten, voor er op z'n minst een prototype van gespot is (ik heb het hier al eerder over gehad maar 0,0 feedback op ontvangen terwijl het toch wel erg nuttige en netjes geschreven suggesties zijn)
Precies. Als de enige beveiliging tegen deze fouten simpelweg een enkele regel uit het postprotocol bevat die stelt dat onderwerpen met uitzoekwerk moeten blijven liggen, dan is dat makkelijk te omzeilen, zo nu blijkt.
Daarnaast vind ik het teleurstellend dat zowel het excuses als de uitleg door o.a WoutF en Olaf niet door de auteur zelf is gedaan. Sterker nog, er is
geen enkele reactie te vinden van hem (Duqu) hierover. Nu werkt hij hier pas sinds November, maar als je werkelijk van fouten zegt te leren zoals Wout dat stelt, dan trek je het boetekleed ook zelf aan, ipv het te laten afhandelen door Wout en Olaf. Ook al is het protocol dat zij dat moeten doen, dan zou het je sieren als je zelf ook aangeeft een fout te hebben gemaakt als nieuwsposter

Maar dat is slechts mijn kijk erop.
[
Voor 0% gewijzigd door
Redneckerz op 23-09-2016 13:44
. Reden: Verduidelijking. ]