Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nederlands bedrijf begint Kickstarter voor 5,5"-toestel met

Pagina: 1
Acties:

• maxietheboss
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-10 08:59
URL nieuws: Nederlands bedrijf begint Kickstarter voor 5,5"-toestel met stock And...

De prijs van €325 klopt niet helemaal. Op de kickstarter wordt aangegeven dat dit de prijs is voor de early birds. €350 is de normale prijs, op beide prijzen komt nog BTW en verzendkosten. In Nederland zou dit, uitgaande van standaard PostNL verzending om net iets meer dan €400 voor een early bird en €430 voor een normale gaan.

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-11 15:47
Afgezien daarvan regent het comments dat het hele project BS is.. Ik heb zelf ook even gegoogelt en plaatjes komen of van de Ulephone Future of van een Qiku (?) telefoon met wat details weggeshopt.

Ze beloven al te kunnen leveren in november terwijl ze de PCB nog moeten maken maar ze hebben al wel een prototype...

Misschien even een notitie er bij dat het project op z'n minst twijfelachtig is?

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
maxietheboss schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 08:29:
Op de kickstarter wordt aangegeven dat dit de prijs is voor de early birds. €350 is de normale prijs, op beide prijzen komt nog BTW en verzendkosten. In Nederland zou dit, uitgaande van standaard PostNL verzending om net iets meer dan €400 voor een early bird en €430 voor een normale gaan.
Echter al je gaan 'bestellen' wordt de prijs 325 euro + 15 shipping en voor de rest niks, in totaal dus 340 euro.

[ Voor 25% gewijzigd door rens-br op 20-09-2016 09:13 ]

• kiang
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-11 09:15
Zoals de eerste comment op het artikel aantoont zijn alle afbeeldingen/renders gewoon gepikt van andere merken.

Daarnaast zeggen ze zelf nog het PCB te moeten ontwerpen, maar de telefoon zou wel klaar zijn in november (over 6 weken)

Deze hele kickstarter is dus, in mijn ogen, OVERDUIDELIJK een scam, en ik vind het dus nogal absurd dat Tweakers promotie geeft aan een duidelijk gevalletje oplichterij. Als er hierdoor een paar naieve mensen het project backen en hun geld kwijt zijn, is Tweakers in mijn ogen deels verantwoordelijk: het is namelijk een gerespecteerde site, en dit artikel geeft geloofwaardigheid aan een totaal ongeloofwaardig project.

Verwijderen dus dit artikel, zeg ik.

[ Voor 21% gewijzigd door kiang op 20-09-2016 09:17 ]

• TheIceWarrior
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 23:10
Tweakers redactie, kunnen jullie een reactie geven op alle meldingen dat het artikel niet klopt, misschien wel fake is? Is het gecontroleerd op waarheid?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-11 14:24

Equator

Crew Council

#whisky #barista

kiang schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 09:16:
[...]
Deze hele kickstarter is dus, in mijn ogen, OVERDUIDELIJK een scam, en ik vind het dus nogal absurd dat Tweakers promotie geeft aan een duidelijk gevalletje oplichterij. Als er hierdoor een paar naieve mensen het project backen en hun geld kwijt zijn, is Tweakers in mijn ogen deels verantwoordelijk: het is namelijk een gerespecteerde site, en dit artikel geeft geloofwaardigheid aan een totaal ongeloofwaardig project.
Zelfs al zou het daadwerkelijk een scam zijn, en we komen daar nu pas achter, dan zal dit echt wel aangepast worden door de redactie van Tweakers. Wij geven dus geen promotie aan een duidelijk geval van oplichterij, Tweakers wijdt een artikel aan een Nederlander die een -op het eerste oog - top product in de markt wil gaan zetten.
Verwijderen dus dit artikel, zeg ik.
Ik denk dat dit dan ook zal gebeuren, zodra de redactie er van is overtuigd dat het een scam betreft :) Of het artikel blijft staan met de aanvullende info.. Beetje naming and shaming :)

Ah:
Update, 9:07: Zoals meerdere tweakers terecht opmerken, roepen de foto's van het toestel vragen op rond de echtheid ervan. Tweakers onderzoekt momenteel de details van het project. Zodra er meer informatie is, volgt een aanvullende update.

[ Voor 14% gewijzigd door Equator op 20-09-2016 09:29 ]

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Ik moet zeggen dat ik hier toch wel van schrik. Ik dacht dat Tweakers erg serieus en scherp was op zijn informatie bronnen...

Als Mana hier serieus mee is zouden ze jullie op z'n minst het prototype kunnen laten zien wat ze zeggen te hebben lijkt mij. Dat zou dan ook gelijk alle twijfels wegnemen die nu (terecht) zijn ontstaan.

Gezien de heftige feedback zou ik ook spoedig een update van het artikel verwachten waarin hierop wordt in gegaan.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-11 14:24

Equator

Crew Council

#whisky #barista

VVV-007 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 09:38:
Ik moet zeggen dat ik hier toch wel van schrik. Ik dacht dat Tweakers erg serieus en scherp was op zijn informatie bronnen...

Als Mana hier serieus mee is zouden ze jullie op z'n minst het prototype kunnen laten zien wat ze zeggen te hebben lijkt mij. Dat zou dan ook gelijk alle twijfels wegnemen die nu (terecht) zijn ontstaan.

Gezien de heftige feedback zou ik ook spoedig een update van het artikel verwachten waarin hierop wordt in gegaan.
Ik zou zeggen, lees de update die er al 31 minuten eerder stond dan jij je reactie plaatste :)

• celshof
  • Laatst online: 13:38
Equator schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 09:26:
[...]

Ik denk dat dit dan ook zal gebeuren, zodra de redactie er van is overtuigd dat het een scam betreft :) Of het artikel blijft staan met de aanvullende info.. Beetje naming and shaming :)

[...]
Het zou inderdaad leuk zijn om het te laten staan. Niet eens zozeer om de naming en shaming, maar ook omdat het een mooi voorbeeld van KS-scamming kan zijn en dat heeft wel nieuwswaarde als je het mij vraagt.

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-10 23:30
Ik vind het uiterst betreurenswaardig dat een kickstarter campagne opgezet door een paar 17-18 jarige jochies met gestolen/gefotoshopte fotos, gestolen/herbewerkte video én complete fantasiespecs op de frontpage komt. En erger nog, als er door tientallen tweakers wordt aangegeven dat het hier gewoon om onzin gaat ze de boel laten staan.

Dit vind ik helemaal te absurd voor woorden:
"Update, 9:07: Zoals meerdere tweakers terecht opmerken, roepen de foto's van het toestel vragen op rond de echtheid ervan. Tweakers onderzoekt momenteel de details van het project. Zodra er meer informatie is, volgt een aanvullende update."
Lijkt het niet véél logischer om gewoon het artikel offline te gooien tot bewezen is dat het hier *niet* om scamware gaat? Om zo op die manier niet je eigen lezerspubliek - er zijn ook mensen die de comments niet lezen - te beschermen tot er absolute zekerheid is ?

Een dieptepunt in de geschiedenis van Tweakers. Een absolute faal.

• kiang
Wij geven dus geen promotie aan een duidelijk geval van oplichterij, Tweakers wijdt een artikel aan een Nederlander die een -op het eerste oog - top product in de markt wil gaan zetten.
Op het eerste oog zie je al meteen een paar dingen:

* de specs zijn vrij ongelofelijk goed voor de prijs
* de man achter de kickstarter is een totale onbekende, dus geen bekend figuur binnen de telefoon-industrie met een bak ervaring
* de deadline van november is enorm dichtbij voor een telefoon waarvan het PCB nog meot worden ontworpen
* de persoon die de nieuwstip instuurde bij tweakers is gewoon de oprichter van de kickstarter

Dat samen zijn red flags die je METEEN ziet. Ik zou verwachten dat Tweakers dan toch even een 20-tal minuutjes op zoek gaat naar meer info, ipv meteen een 'artikel' online te zwieren. In 20 minuten had tweakers zelf kunnen vinden dat de afbeeldingen gestolen zijn.

Als het dan gepubliceerd werd, dan was het een artikel. Nu is het echter gewoon reclame voor een scam: 0 kritische blik, 0,0 eigen onderzoek, er wordt gewoon gepubliceerd wat de oprichter van het project wil dat er geschreven wordt over zijn project. Dat is reclame.

Ik vind dit net zoals de vorige [poster een absoluut dieptepunt voor Tweakers. Ik vraag me af waarvoor ik verdorie abonnee ben, als de redactie slaapt, en gewoon persmededelingen van oplichters zonder enige redactioneel proces online gooit.

Kijk, fouten gebeuren, en je kan dingen missen, maar het feit dat de comments op het artikel binnen een paar minuten al meer hadden uitgezocht dan de Tweakers redactie, is ronduit beschamend.

[ Voor 15% gewijzigd door kiang op 20-09-2016 10:32 ]

• defixje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-07 09:44
Aub Tweakers, dit gaan jullie toch niet serieus nemen of wel? Dit is gewoon een scam meer niet.

Mijn advies zou zijn: haal dit nieuws artikel zsm van de frontpage

D3Fix, Ethical Hacker, Pokeraar, Programmeur

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
We hebben een fout gemaakt. Er hadden direct alarmbellen af moeten gaan bij de submit en dit had nooit in de ochtend gepubliceerd moeten worden. We hadden dit in de loop van de dag moeten natrekken, contact met de jongen achter de Kickstarter moeten opnemen en dan moeten afwegen of het zinnig is er iets mee te doen.

Niet meer en niet minder.

De auteur heeft inmiddels contact met Mike Bonenkamp opgenomen en zal zo een update plaatsen. Wegstoppen en offline halen ben ik geen voorstander van. Juist omdat het dubieus is moet het in de openbaarheid blijven, maar dan wel met duidelijk kritische kanttekeningen imho.

• kiang
Mooi dat de fout wordt toegegeven en dit wordt opgelost :)

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Kan aan het artikel het volgende product gelinkt wordt: pricewatch: Mana Velocity One Goud, Zilver.

• Ijsklont
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:50
Vind het trouwens vreemd dat wij het hier wel steeds een Nederlands bedrijf noemen, maar ondertussen heet het wel 'Mana Velocity co. ltd.'

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:42
Is het normaal al iets in de pricewatch te hebben terwijl het nog maar een KS project is wat mogelijk nooit het levenslicht ziet en waar dus voorlopig nog geen retail prijs / prijs met abo van bekend gaat worden ?

• rens-br
  • Nu online

rens-br

lubbertkramer schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:28:
[...]

Is het normaal al iets in de pricewatch te hebben terwijl het nog maar een KS project is wat mogelijk nooit het levenslicht ziet en waar dus voorlopig nog geen retail prijs / prijs met abo van bekend gaat worden ?
Ja. Dat gebeurd best vaak. Op die manier kun je bij een product de gehele geschiedenis zien. Om een ander voorbeeld te noemen: https://tweakers.net/product/482843/oneplus-3/nieuws/.

Op die manier kun je ook aan geruchten een producttag koppelen.

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Gaan jullie nog bij Qiku en Ulefone navragen of Bonenkamp echt hun voor ontwerprechten betaald heeft? Het lijkt mij complete onzin, verzonnen nadat hij betrapt is op het jatten van foto's. Een reactie van Qiku en Ulefone zou dit kunnen bevestigen.
Ijsklont schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:25:
Vind het trouwens vreemd dat wij het hier wel steeds een Nederlands bedrijf noemen, maar ondertussen heet het wel 'Mana Velocity co. ltd.'
Kennelijk is het een BV, maar op Kickstarter noemt hij het een Co. Ltd. Je als bedrijf voordoen als een andere rechtspersoonlijkheid is verboden. Het bedrijf moet zich dus te alle tijden Mana Velocity B.V. noemen als het een besloten vennootschap is.

• lubbertkramer
rens-br schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:30:
[...]

Ja. Dat gebeurd best vaak. Op die manier kun je bij een product de gehele geschiedenis zien. Om een ander voorbeeld te noemen: https://tweakers.net/product/482843/oneplus-3/nieuws/.

Toch vind ik dat hier iets anders, de vraag is nog steeds of het een scam is of een project van een tiener wat hier te "licht" over denkt en dat is wat anders dan een OnePlus die vanuit een bekende fabrikant komt. Wie weet haalt het KS project zijn doel niet en vervuilen we op die manier de PW met producten die ooit in iemand zijn visie het levenslicht zouden zien.

Edit:
Volgens 44% van de 564 stemmers om 11:38 is het een naïef project van een jongere met op de tweede plaats het bekende eerst zien dan geloven gevolgd dat het een scam is.

[ Voor 10% gewijzigd door lubbertkramer op 20-09-2016 11:37 ]

• Ijsklont
evEndzhar schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:34:
Gaan jullie nog bij Qiku en Ulefone navragen of Bonenkamp echt hun voor ontwerprechten betaald heeft? Het lijkt mij complete onzin, verzonnen nadat hij betrapt is op het jatten van foto's. Een reactie van Qiku en Ulefone zou dit kunnen bevestigen.

[...]

Kennelijk is het een BV, maar op Kickstarter noemt hij het een Co. Ltd. Je als bedrijf voordoen als een andere rechtspersoonlijkheid is verboden. Het bedrijf moet zich dus te alle tijden Mana Velocity B.V. noemen als het een besloten vennootschap is.
nee zo noemen ze het zelf ook op de website: http://www.manavelocity.com/

Kijk maar onderaan

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Ijsklont schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:40:
[...]

nee zo noemen ze het zelf ook op de website: http://www.manavelocity.com/

Kijk maar onderaan
Vreemd, er is een BV: https://diensten.kvk.nl/TST-BIN/FU/TSWS001@?BUTT=66788013
Waarom gebruikt ie dat niet op KS en website?

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:56

Rmg

jelmervos schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:41:
[...]

Vreemd, er is een BV: https://diensten.kvk.nl/TST-BIN/FU/TSWS001@?BUTT=66788013
Waarom gebruikt ie dat niet op KS en website?
Omdat BV. nietszeggend is bij internationaal publiek en co.ltd. veel hipper klinkt :7

• Markiboj97
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-11 17:03
Weet iemand welke Android versie 6.1 is?
Want ik ken m niet. En wikipedia kent m ook niet, maar toch staat het op de site dat hij met stock 6.1 geleverd gaat worden.

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Markiboj97 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:47:
Want ik ken m niet. En wikipedia kent m ook niet, maar toch staat het op de site dat hij met stock 6.1 geleverd gaat worden.
Volgens mij kan stock (als in AOSP) helemaal niet, aangezien hij zelf al aangeeft dat er aanpassingen zijn:
The V1 comes with capacitive buttons and software buttons. So you can use both of them. However if you don't like software buttons then you can turn them off easily in the settings of the phone!
We will be using an algorithm that makes the two camera's work together. One for monochrome colours and one for RGB colours. This will result in some beautiful pictures!
Dat laatste zou nog kunnen dmv aangepaste camera app, maar dan heb je wel programmeurs nodig!

https://www.kickstarter.c...-affordable-smar/comments

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:54

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Olaf schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 10:41:
De auteur heeft inmiddels contact met Mike Bonenkamp opgenomen en zal zo een update plaatsen. Wegstoppen en offline halen ben ik geen voorstander van. Juist omdat het dubieus is moet het in de openbaarheid blijven, maar dan wel met duidelijk kritische kanttekeningen imho.
En daarmee dus ook een flink stuk gratis reclame meegeven, terwijl nu al 10-15 punten 'te mooi' zijn aangekaart.

Goed dat T.net er is voor de jonge enthousiaste 'ondernemers', maar dit slaat wel heel erg door en realistisch gezien gewoon onhaalbaar.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• _David_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-11 20:36

_David_

FP ProMod

llama llama duck

rens-br schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:30:
[...]

Bij andere kickstarter artikelen zijn de producten in kwestie niet aangemaakt in de PW (gelukkig)

Dat een "product" van een nieuwe bedrijf zonder enige reputatie of product aankondiging meteen wordt aangemaakt in de PW slaat nergens op, pure vervuiling.

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

• Ijsklont
Ok na deze onderstaande reactie te hebben gelezen van een ene 'prutsie', ben ik ervan overtuigd dat dit gewoon oplichting is. Dat account is namelijk pas vandaag geregistreerd op Tweakers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZOTqxKalEwZIT9cOJ20jzAVs/full.png

• _David_
  • Laatst online: 19-11 20:36

_David_

FP ProMod

llama llama duck

Die -1 die je daar geeft is in idegeval niet de bedoeling...

Als je denkt dat er iets mis is met de account (clone bijv.), Dan kan je hem melden in SeM

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

• evEndzhar
  • Niet online
Ook teksten op de Kickstarterpagina blijken plagiaat te zijn: mstx in 'nieuws: Nederlander begint Kickstarter voor 5,5"-toestel met stock A...

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

quote: Kickstarter
We have kept track of Android since the beginning of it's development stage. Over time we gained a lot of experience when it comes to android.
Het oorspronkelijke bedrijf achter Android is ontstaan in 2003, de 'CEO' was toen dus 4. Hij was er dus wel vroeg bij.
quote: Kickstarter comments
@johan we used a standard rate for shipping and tax worldwide. We will take actions to prevent import duties. Cheers!
Ze gaan dus de douane ook nog even omzeilen.

Wat een komedie dit.. _O-

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Vind de productie kosten van de telefoon nogal aan de zeer lage kant zitten.

Wat mij erg opviel is dat de foto's en filmpjes van andere telefoons zijn.
Je mag custom ROM eropzetten en je garantie blijft. effe overclocken en kapot maken en een nieuwe eisen elke week?
100% android, maar toch mogelijk custom roms? Klopt niet naar mijn idee.
Snapdragon 823 geloof ik ook niet echt. Als ze hun doel halen dan moeten ze nu al de telefoons gaan produceren en verzenden wilt alles optijd binnen zijn. Oftewel Snapdragon 823 kunnen ze niet eens plaatsen. Dit kan pas bij een nieuwere model.
All GSM frequencies supported is volgens mij wettelijk niet eens mogelijk. Als jij mij de Amerikaanse versie bij geeft kan ik er misbruik van maken...

Ik geloof er niet in

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Tot nu toe zou het prototype van het toestel naar behoren functioneren, op een sissend geluid
Waar ken ik dat ook alweer van?
O ja : https://www.bright.nl/nie...eluid-bij-zware-belasting

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ijsklont schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 12:44:
Ok na deze onderstaande reactie te hebben gelezen van een ene 'prutsie', ben ik ervan overtuigd dat dit gewoon oplichting is. Dat account is namelijk pas vandaag geregistreerd op Tweakers.

[afbeelding]
In het kort, dit is gewoon een reseller van een OEM bakker. alibaba en consorten staan er vol mee, afname van 100 tot 10.000 stuks, eigen logo, wat custom zut (rom, soc, cover/style) in vooraf te bepalen hardware configs.

Jaar of 2 geleden waren er toch ook clubje ex-HTC mensen die zoiets waren begonnen?
edit, https://www.kazam.mobi/ die was het.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Domokun
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10-10-2021
Hopelijk leert de Tweakers-redactie hiervan en wordt er voortaan even langer dan 10 seconden onderzoek gedaan naar een onderwerp voordat de vingers alweer beginnen te typen. Dit was wel makkelijk gefopt zeg.

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:33
Hm.. Ik kwam net deze reactie tegen.

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/rhEZU/55e82c239b.png

Ze gebruiken schetsen van de zogenaamde OnePlus 2 destijds. :?

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:33

Racing_Reporter

Contentmaker

_David_ schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 12:56:
Die -1 die je daar geeft is in idegeval niet de bedoeling...

Als je denkt dat er iets mis is met de account (clone bijv.), Dan kan je hem melden in SeM
Dus posts die oplichting zeer sterk lijken te promoten of proberen te verdoezelen (de omstandigheden van de post zijn pretty fishy), moeten op de voorpagina blijven staan, zodat zoveel mogelijk mensen ze kunnen lezen en in twijfel toch overgehaald kunnen worden om tot aankoop over te gaan? Interessante gedachtegang. Wil je hierop reageren?

Van mij heeft hij een -1 met bonus te pakken in ieder geval.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• evEndzhar
  • Niet online
SinergyX schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:35:
In het kort, dit is gewoon een reseller van een OEM bakker. alibaba en consorten staan er vol mee, afname van 100 tot 10.000 stuks, eigen logo, wat custom zut (rom, soc, cover/style) in vooraf te bepalen hardware configs.
Dat is de bewering van de gebruiker van dit net geregistreerde account. De bewering van Bonenkamp dat het toestel ontwerpelementen van twee verschillende smartphones van verschillende fabrikanten zal bezitten (voorkant en zijkant van Ulefone en achterkant en zijkant van Qiku) spreekt dit echter tegen. Maar nogmaals, ik vermoed dat Bonenkamp deze bewering alleen gedaan heeft omdat hij betrapt was op het gebruiken van gephotoshopte foto's van twee verschillende bestaande telefoons.

• lubbertkramer
OMG, als die prutsie geen onderdeel is van het campagneteam weet ik het ook niet meer, lange discussie maar blijft het voor ze opnemen terwijl hij toegeeft dat wat ze claimen aan "eigen hardware" totale bullshit is
Tsja, ook ik ben bang dat er weinig eigen ontwikkeling in zal zitten, zeker qua hardware. Waarschijnlijk is de enige eigen ontwikkeling het ontwerp van het logo de naam, en misschien nog een wallpapertje :)

maar dat staat een succes niet in de weg. En ze zijn ook niet de enige die dat doen, en ook niet de eerste.

Een paar maanden geleden verschenen de eerste elektrische aanstekers op de diverse Chinese websites. In verschillende uitvoeringen. Als kettingroker (uche uche) moest ik natuurlijk voor een paar knaken ook zo'n ding hebben. Toen ik mijn aansteker in huis had werd er op Kickstarter een (succesvolle) campagne gestart om de ontwikkeling van een commerciele uitvoering van dat ding te financieren.......
En als ik even nadenk kan ik er vast en zeker nog wel een paar herinneren.
Zoals de led zaklampjes, Ultrafire ???? of iets dergelijks. Met Cree led modules.

Ze zijn dus niet de eerste die dit doen, en zelf verzonnen lijken ze het ook al niet te hebben. Maar daarom hoeft het niet te mislukken. Het kan zelfs wel eens een succes worden. Waarom niet. Dozen schuiven kan iedereen.

Dat ze een boel claimen en hard op de trommel slaan....
Ach, dat doet bijna elk bedrijf dat weinig voor veel probeert te verkopen. Suumsuum, appel, HTG, of hoe ze dan ook maar heten, noem ze maar op. Ze claimen allemaal veel maar veel van hun claims worden door derden gerealiseerd.

Groeten,
Peter.
Verwijderd in 'nieuws: Nederlander begint Kickstarter voor 5,5"-toestel met stoc...

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een hoop lucht dus, alles (ook zijn reacties) kunnen worden ontkracht. Misschien wil hij het wel echt, ik kan niet in het hoofd van een 17 jarige scholier kijken. Ik heb vroeger ook een collega gehad (die was toen 16 ofzo en die wilde van alles en haalde ook wel eens het nieuws waarna allerlei bedrijven in de stress schoten waar hij dingen mee wilde gaan doen :p ) Een van zijn projecten is wel echt gestart met een hoop media-aandacht, maar daarna ook een stille dood gestorven.

[ Voor 49% gewijzigd door Marzman op 20-09-2016 14:17 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 21:03
Marzman schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 14:15:
Een hoop lucht dus, alles (ook zijn reacties) kunnen worden ontkracht. Misschien wil hij het wel echt, ik kan niet in het hoofd van een 17 jarige scholier kijken. Ik heb vroeger ook een collega gehad (die was toen 16 ofzo en die wilde van alles en haalde ook wel eens het nieuws waarna allerlei bedrijven in de stress schoten waar hij dingen mee wilde gaan doen :p ) Een van zijn projecten is wel echt gestart met een hoop media-aandacht, maar daarna ook een stille dood gestorven.
Dit lijkt meer en meer op kwade opzet omdat alles copy-paste blijkt te zijn. Dus scam. Vervelende is dat het legitiem lijkt door het artikel en de pricewatch vermelding.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

evEndzhar schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 14:06:
[...]

Dat is de bewering van de gebruiker van dit net geregistreerde account. De bewering van Bonenkamp dat het toestel ontwerpelementen van twee verschillende smartphones van verschillende fabrikanten zal bezitten (voorkant en zijkant van Ulefone en achterkant en zijkant van Qiku) spreekt dit echter tegen. Maar nogmaals, ik vermoed dat Bonenkamp deze bewering alleen gedaan heeft omdat hij betrapt was op het gebruiken van gephotoshopte foto's van twee verschillende bestaande telefoons.
Weet ik, maar voor de constructie is dit wel de meest logische verklaring. Waarom hij dan werkelijk elk stukje tekst en foto heeft gejat 'uit kostenoverweging' (vaag, gezien hij berg foto's op z'n site heeft).

Ik heb die Dragon Innovations ook maar mailtje gestuurd, kijken of ze dit bedrijf kennen.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Arnout schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 14:31:
[...]

Dit lijkt meer en meer op kwade opzet omdat alles copy-paste blijkt te zijn. Dus scam. Vervelende is dat het legitiem lijkt door het artikel en de pricewatch vermelding.
Het lijkt kwade opzet of legitiem, maar niet allebei ;)

Er staat toch ook wel een flinke waarschuwing in het artikel in de update en de uitslag van de pol geeft denk ik wel genoeg indicatie wat het echt lijkt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• celshof
  • Laatst online: 13:38
SinergyX schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 14:32:
[...]
Waarom hij dan werkelijk elk stukje tekst en foto heeft gejat 'uit kostenoverweging' (vaag, gezien hij berg foto's op z'n site heeft).
Inderdaad kul. Een stukje schrijven over je eigen product is toch wel het minste dat je zou moeten kunnen. En een paar goede foto's maken van je prototype kost ook geen geld.

• acst
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-05 15:26
De hele kickstarter pagina is dus gewoon knip en plakwerk van de foto's en de teksten tot en met de videos en dat van allerlei verschillende bronnen. Deze jongen zou allereerst eens het woord copyright moeten googlen. Maar goed vanwege al het knip- en plakwerk zal het project 100% binnen enkele dagen door KS suspended worden.

Verwijderd

Danny.G schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:58:
Hm.. Ik kwam net deze reactie tegen.

[afbeelding]

Ze gebruiken schetsen van de zogenaamde OnePlus 2 destijds. :?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bABUCP1.jpg

Te gek voor woorden dit gewoon!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2016 19:52 ]

• majic
Blijkbaar niet gek genoeg, aangezien Tweakers nog steeds niet dit gewoon de prullenbak heeft ingegooid :) Vind de updates die ze gedaan hebben redelijk, maar mag van mij nog gewoon een stap verder.

Overigens viel het mij op dat vrijwel alle reacties die anti-hun-kickstart-bedrijfje zijn hevig gemind werden. Hele ritsen met nette, korte opmerkingen die heel redelijk waren zijn zo voorzien van een -1 score.

Lijkt er op dat ze een ploegje met minners en plussers op de frontpage hebben losgelaten om zo de negativiteit te onderdrukken en zoveel mogelijk mensen in de kickstart te laten trappen. Jammer.

Verwijderd

majic schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 19:59:
Blijkbaar niet gek genoeg, aangezien Tweakers nog steeds niet dit gewoon de prullenbak heeft ingegooid :) Vind de updates die ze gedaan hebben redelijk, maar mag van mij nog gewoon een stap verder.

Overigens viel het mij op dat vrijwel alle reacties die anti-hun-kickstart-bedrijfje zijn hevig gemind werden. Hele ritsen met nette, korte opmerkingen die heel redelijk waren zijn zo voorzien van een -1 score.

Lijkt er op dat ze een ploegje met minners en plussers op de frontpage hebben losgelaten om zo de negativiteit te onderdrukken en zoveel mogelijk mensen in de kickstart te laten trappen. Jammer.
Dat zijn een aantal FP mods en rare old time tweakers die dat doen. Zie ook:
Verwijderd in "Het kleine-mismoderatietopic deel XXVIII"

Shills hebben maar 1power, boosters of FP mods kunnen 6power uitdelen.

Ik hoop dat die mods die kritische reacties -1 gemod hebben snel hun moderatorrechten ontnomen worden, en dan met name de tweakers die veel aan het modden zijn. Dit kan zo echt niet. Er zit zelfs een FP Pro Mod hier die jouw reactie een -1 gegeven heeft. Dat vind ik absoluut walgelijk. Hopelijk krijgt deze snel op zijn donder.

• Ijsklont
Inmiddels kun je op de kickstarter pagina nieuwe foto's zien van het schijnbaar prototype. Maar wederom slechte photoshops.

Eerste plaatje zie je zelfs dat hij vergeten is een watermerk uit het plaatje te halen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5PycZJ4ChqVJBhJTYORZZvQe/full.png

Daaraan toegevoegd dat de gebruikte plaatjes die hij dus nu zou hebben toegevoegd totaal niet overeen komen met eerdere rendors die van hem zouden zijn.

Komop Tweakers, geef dit persoon niet de platform en verwijder toch het oorspronkelijke artikel!

[ Voor 30% gewijzigd door Ijsklont op 20-09-2016 20:19 ]

• O88088
  • Laatst online: 18:36
Ondertussen zit er ergens een tiener keihard te lachen nu hij ziet hoe ver je kunt komen met wat knip en plakwerk en vage smoezen.

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Ronald8 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:24:
Ondertussen zit er ergens een tiener keihard te lachen nu hij ziet hoe ver je kunt komen met wat knip en plakwerk en vage smoezen.
En met een beetje geluk wordt hij straks, mede door deze exposure, beloond met 300.000 euro :P

Meest opvallend vind ik eigenlijk nog wel dat Kickstarter hem nog niet gekickt heeft..

[ Voor 11% gewijzigd door Radiant op 20-09-2016 20:44 ]

• majic
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:10:
[...]

Dat zijn een aantal FP mods en rare old time tweakers die dat doen. Zie ook:
Verwijderd in "Het kleine-mismoderatietopic deel XXVIII"

Shills hebben maar 1power, boosters of FP mods kunnen 6power uitdelen.

Ik hoop dat die mods die kritische reacties -1 gemod hebben snel hun moderatorrechten ontnomen worden, en dan met name de tweakers die veel aan het modden zijn. Dit kan zo echt niet. Er zit zelfs een FP Pro Mod hier die jouw reactie een -1 gegeven heeft. Dat vind ik absoluut walgelijk. Hopelijk krijgt deze snel op zijn donder.
Ah, ik ben redelijk onbekend met het hele mod-gebeuren. Mijn reactie was hard, kritisch en bewust een tikkeltje 'plat' geschreven. Als je programma's kijkt als Kassa of Wegmisbruikers zie je een vergelijkbare stijl. Als je heel prinselijk alle feiten gaat opsommen let niemand op.

Overigens is het ook zo dat ik dit soort zaken redelijk zat ben. Teveel mensen die bijv. de in de Triton crowfunding hebben geïnvesteerd, waarbij ik al vanaf dag 1 wist dat het één grote scam zou worden. Of mensen die 60 euro uit hebben getrokken voor No Mans Sky, wat gewoon eigenlijk nog maar net alpha status behoort te hebben (En wat ook voor mij iig, klaarhelder was bij het bekijken van de trailers).

Daarnaast is het frustrerend om te zien dat Tweakers niet wat meer onderzoek heeft gedaan voor het klakkeloos over te nemen, zeker na veel scams die op dat soort crowdfunding platforms plaatsvinden. Overigens zijn de excuses aangeboden dus laten we niet te veel doordrammen over de nieuwsgaring (ik denk dat ze de boodschap wel begrepen hebben intern).

Enfin, ik heb het draadje met de down/up modders gezien. Hoort modden niet een beetje een democratisch proces te zijn? Wat is het nut als men als men voor eigen rechter gaat spelen en alles wat niet in de visie van een selectie groep Power-Modders valt met een georganiseerd clubje Mening-Politie gaat downmodden? Zo krijg je toch hele selectieve beeldvorming, ofwel, censuur?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:40

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

majic schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:59:
[...]

Enfin, ik heb het draadje met de down/up modders gezien. Hoort modden niet een beetje een democratisch proces te zijn? Wat is het nut als men als men voor eigen rechter gaat spelen en alles wat niet in de visie van een selectie groep Power-Modders valt met een georganiseerd clubje Mening-Politie gaat downmodden? Zo krijg je toch hele selectieve beeldvorming, ofwel, censuur?
Hoewel dit niet het draadje is om een discussie te voeren over het moderatiesysteem wil ik hier toch even op inhaken. Het moderatiesysteem zoals dat hier op Tweakers in gebruik is is een democratisch systeem opgebouwd rond een aantal richtlijnen die in de moderatieFAQ zijn omschreven. Deze richtlijnen dienen te worden gevolgd bij het beoordelen van reacties. Het is niet zo dat dit aan een select groepje Power Mods of een soort "Mening-Politie" is toebedeeld. Sterker nog, in beginsel kan elke user meedoen in het moderatiesysteem. Het mismoderatietopic is bedoelt om reacties aan te dragen die na moderatie op een onjuiste score terecht zijn gekomen door mismoderaties (al dan niet opzettelijk). Het moderatiesysteem heeft ook niets met censuur te maken. Middels het moderatiesysteem worden geen reacties aangepast of onzichtbaar gemaakt. Voor meer informatie raad ik je aan de moderatie FAQ door te nemen welke je kunt vinden in het volgende forum; Frontpagemoderatie

Een eventueel discussie over het moderatiesysteem hoort daar thuis, niet hier in Geachte Redactie.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Net reactie van Dragon Innovations
as they are not a Dragon Innovation customer.

Thank you for bringing this to our attention.

Regards,
Lijkt me ook wel duidelijk.

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:37

sjaool

Every life should have 9 cats

De beste jongen is toch al vrij lang met dit project bezig gezien zijn post op www.techinasia.com. Bovendien kom ik op internet een post tegen van een zekere Mike die vraagt aan de Rabobank wanneer zijn Chinese partner het geld dat hij heeft over gemaakt gaat ontvangen omdat het al elf dagen duurt.

Na wat speurwerk vind ik zijn beide partners een beetje dubieus maar dat is mijn gevoel. Een mevrouw die tech te gek vind en een man die beveiliger is. Ervan uitgaande dat dit ook echt de personen zijn die onderdeel zijn van zijn bedrijf.

Al met al heb ik grote twijfels bij het product en de grote ambities die hij heeft. Als het hem echt lukt om voor dat geld de telefoon op de markt te zetten is dat natuurlijk een zeer grote prestatie.

"When you grow up your heart dies"

• Richh
  • Laatst online: 00:40
Nog een klein dingetje: op de Kickstarter pagina staat dat het toestel QI charging ondersteund. Het toestel beschikt echter over een metalen unibody dus dit is fysiek simpelweg onmogelijk. Prototype's zijn er dus zeker niet.

Eerlijk gezegd heb ik ergens wel vertrouwen in de jongen, ook gezien wat er op internet allemaal te vinden is. Denk eerder dat hij het zelf volledig onderschat. Dit eindigt of in een scam, of in een toestel wat mid-2017 lanceert met de helft van de genoemde specs en buggy Android 6.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 21-09-2016 01:11 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

SinergyX schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 21:47:

[...]

Jij hebt het werk gedaan wat Tweakers.net had moeten doen.

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-10 17:50

Redneckerz

A place to be.

Markiboj97 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:47:
Android 6.1 heeft wel in de pijplijn gezeten volgens geruchten - https://www.androidplanet.nl/nieuws/android-6-1-release/

Ik vermoed echter dat er Android 5.1 wordt bedoeld, lijkt mij onwaarschijnlijk dat Mike ''toevallig'' een Android 6.1 versie heeft waar nergens impressies van te vinden zijn.
Olaf schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 10:41:
We hebben een fout gemaakt. Er hadden direct alarmbellen af moeten gaan bij de submit en dit had nooit in de ochtend gepubliceerd moeten worden. We hadden dit in de loop van de dag moeten natrekken, contact met de jongen achter de Kickstarter moeten opnemen en dan moeten afwegen of het zinnig is er iets mee te doen.

Niet meer en niet minder.

Na meerdere (kleine) FP foutjes kon je erop wachten dat dit zou gebeuren. Er wordt al vaker kritiek geleverd dat de kwaliteit van de nieuwspostings (en in het bijzonder het onderzoek ernaar) achteruit gaat, en met deze post wordt dat nu bevestigd. Dat is een gevolg van de her-focus op andere dingen, zoals evenementen en acties. Niet wat je wilt horen natuurlijk, maar wel de pijnlijke waarheid, zo nu blijkt.

Nu dan, er is immers toegegeven dat het een fout betreft waarvan hulde. Ikzelf zie dit artikel liever verwijderd want de exposure is er nu nog steeds (Checkt Google) en dat is precies waar Mana op uit is: Gebruikmakend van de onwetendheid van Tweakers om zo aandacht te krijgen voor een ondeugdelijk product (Al de leverdatum van November gezien?) Zonder Tweakers was het ook niet zo geëxplodeerd.
majic schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 19:59:
Het lijkt mij niet dat Tweakers een zogenaamde ''modknokploeg'' heeft klaar staan om alle nuttige info te minnen puur omdat ze zelf geen onderzoek hebben gedaan. Wat dat betreft is David's verhaal dan ook best vreemd te noemen.

Frappant is het wel. In het recente verleden zijn bepaalde nuttige posts voor minder gefixeerd of zelfs aangepast, maar een heel artikel als deze wordt niet gelijk verwijderd, maar krijgt meerdere updates om het uit te leggen. Volgens mij is een scam als deze toch wel een tandje erger, me dunkt.
Ronald8 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:24:
Het is niet moeilijk hoor. Dit valt in hetzelfde straatje als de PGS - Een x86 handheld die games kon spelen - http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1206728

Bleek uiteindelijk gewoon een scam te zijn, hun ''prototype'' was een 80 dollar kostende tablet PCB, en aangezien er twee schermen op het systeem aanwezig waren zou je de hardware dusdanig moeten aanpassen om dat te kunnen ondersteunen (Zij hadden het over een softwarematige implementatie om dual screen mogelijk te maken, wat wel genoeg zegt over hun know-how) dat het product vele malen duurder uit zou vallen. Scam dus. De enige x86 handheld met deugdelijke specs is de GPD Win welke wel een goede reputatie heeft.

Scams zoals PGS, Coleco Chameleon en deze Mana zijn in wezen niets anders dan de pas geregistreerde V&A gebruikers die een prachtige deal aanbieden waar mensen voor vallen en dan niet leveren. De beste voorbeelden zullen bekend zijn hier.

Het probleem is ook dat KS zulke scams ook faciliteert en pas ingrijpt als blijkt dat er geen prototype voorhanden is. KS zou veel sneller kunnen reageren op deze dingen door puur naar wat er wordt beloofd te kijken. Is het niet realistisch? Dan de KS onzichtbaar maken en van de makers eisen om met bewijs te komen.
Radiant schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:43:
Meest opvallend vind ik eigenlijk nog wel dat Kickstarter hem nog niet gekickt heeft..
KS kickt pas een project als het hele Interweb zegt dat het een scam is, anders niet. Daarom konden vergelijkbare initatieven zoals de Coleco Chameleon en PGS ook zo lang doorgaan. Het heeft simpelweg geen prio bij Kickstarter.

En dat is jammer, want zo verkrijgen zij zelf een slechte naam en maakt het alleen maar meer mensen huiverig voor een crowdfund project.

[...]

Lijkt mij duidelijk dat jij de ideale persoon bent voor plan: Tweakers zoekt een nieuwsredacteur :) Je bent hard nodig, zo nu blijkt! *O*
jelmervos schreef op woensdag 21 september 2016 @ 08:15:
[...]

Jij hebt het werk gedaan wat Tweakers.net had moeten doen.
En het kostte hem welgeteld 7 uurtjes voor het antwoord. Iets wat dus gewoon de dag daarvoor onderzocht had kunnen worden.

Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Alle referenties naar Dragon zijn inmiddels ook van de Kickstarter-pagina verdwenen :+

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:16

OzzieMann

PSN: OzzieMann

[...]

Het twitteraccount van Ulefone lijkt ook niet te weten van het gebruik van de foto's.
https://twitter.com/uleFoneMobile/status/778530828670242816

https://untappd.com/user/OzzBier

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:08

WoutF

Hoofdredacteur
Redneckerz schreef op woensdag 21 september 2016 @ 11:57:

Na meerdere (kleine) FP foutjes kon je erop wachten dat dit zou gebeuren. Er wordt al vaker kritiek geleverd dat de kwaliteit van de nieuwspostings (en in het bijzonder het onderzoek ernaar) achteruit gaat, en met deze post wordt dat nu bevestigd. Dat is een gevolg van de her-focus op andere dingen, zoals evenementen en acties. Niet wat je wilt horen natuurlijk, maar wel de pijnlijke waarheid, zo nu blijkt.
Dit heeft echt niets te maken met evenementen en acties :) Dat soort zaken wordt namelijk niet door de redactie georganiseerd.

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:33

Racing_Reporter

Contentmaker

Een goede oplossing voor de redactie zou mij lijken om het artikel offline te halen en er pas aandacht aan te besteden op het moment dat er werkende toestellen op de redactie van Tweakers liggen. In wezen zou ik er niet deels verantwoordelijk voor willen zijn dat mensen door mijn medium of artikel geneigd zijn te investeren in een project, hoewel de redactie natuurlijk wel de update heeft gegeven met een realistisch beeld van zaken. Best goed, maar probleem is alleen zoals men zelf zegt: "Het is lastig de claims van de jongen na te trekken."

Moet je dan willen dat iemand wegkomt met een goed verhaal? Het is niet verifieerbaar en daarom is extreme voorzichtigheid geboden. If it sounds too good to be true, it usually is. Waarom de redactie dan geen slag om de arm houdt en later met een grondig achtergrondverhaal komt, is mij een raadsel. Je hebt ook je publiek te beschermen, dat is verantwoordelijkheid tonen. Dit komt op mij namelijk over als een halfbakken oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door Racing_Reporter op 21-09-2016 13:04 ]

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

WoutF schreef op woensdag 21 september 2016 @ 12:48:
[...]

Dit heeft echt niets te maken met evenementen en acties :) Dat soort zaken wordt namelijk niet door de redactie georganiseerd.
Intrigerend dat dit het enige is waar je over lijkt te vallen ;) Ik had het over budgettaire kosten en waar de aandacht op wordt gefocust. Wat dacht je van het artikel zelf? Is het niet beter om deze te verwijderen gezien er nu nog steeds een podium wordt geboden?

[ Voor 14% gewijzigd door Redneckerz op 21-09-2016 13:44 . Reden: Toevoeging. ]

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:16

OzzieMann

PSN: OzzieMann

Ulefone heeft na mij tweet ook zelf een tweet eruit gegooit.

https://twitter.com/uleFoneMobile/status/778534402770898944
Ulefone users take attention, this phone has stolen Future's design. We have no business with them. https://www.kickstarter.c...erful-yet-affordable-smar … #Kickstarter

https://untappd.com/user/OzzBier

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:09
De starter heeft nu zelf ook het project gecanceld:
Funding Canceled

Funding for this project was canceled by the project creator 7 minutes ago.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Pfff, nu wordt het toch echt tijd dat Tweakers.net het artikel offline haalt. Hier wil je toch niet mee geassocieerd worden?
Op deze manier help je mbv je goeie naam een oplichter aan geld. En uiteindelijk verlies je je eigen betrouwbaarheid.

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Facebook:
Due to all the commotion around our Kickstarter project we decided to cancel it. We appreciate the trust of all our backers. In the near future we will be back with a new project which will be more clear and more honest than before.
Cheers,
Team Mana
Ze zullen wel een leuke brief van Ulefone gehad hebben :P

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:15

Qwerty-273

Meukposter

*gniffel*
more honest than before
Nog steeds een scam maar dan iets eerlijker? :+ 8) :+

En over het punt van het offline halen van het artikel op de FP, we verwijderen toch ook geen topics op het forum wanneer een oplossing gegeven is voor de vraagstelling. De updates die later toegevoegd zijn geven voldoende (of op zijn minste een gezonde aanzet tot) informatie dat dit waarschijnlijk niet te realiseren zal zijn.

Juist door het offline halen zou je de huidige informatie in het artikel en de reacties compleet onderuithalen. Zeker wanneer meneer over x maanden weer met een nieuw telefoontje komt. Dan wil je juist deze informatie kunnen terug vinden, en niet dat het verdwijnt in een prullenbak.

(en ja dat had voor publicatie uitgezocht kunnen worden tot het naadje zoals de auteur en andere redactie leden al hebben aangeven, maar dat is helaas niet gebeurt).

[ Voor 80% gewijzigd door Qwerty-273 op 21-09-2016 14:33 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Redneckerz schreef op woensdag 21 september 2016 @ 13:23:
[...]

Intrigerend dat dit het enige is waar je over lijkt te vallen ;) Ik had het over budgettaire kosten en waar de aandacht op wordt gefocust. Wat dacht je van het artikel zelf? Is het niet beter om deze te verwijderen gezien er nu nog steeds een podium wordt geboden?
Maar wat voor podium? Met de update erbij is het duidelijk dat we hier te maken hebben met een project waarvan de haalbaarheid zeer twijfelachtig is
Het is lastig de claims van de jongen na te trekken. De doelstelling voor een levering in november en de prijs in combinatie met de genoemde componenten lijkt hoog gegrepen, zelfs voor een build-to-order chinaphone. Er zijn regelmatig Kickstarter-projecten die mislukken omdat de initiatiefnemers onderschatten wat er bij de productie en levering komt kijken en de hooggespannen beloftes niet kunnen waarmaken. Lang niet altijd zien de mensen die de projecten gesteund hebben hun geld daarbij terug.
Samen met de comments er nog bij denk ik niet dat Mike hier voordeel uit haalt ;) Overigens hebben we het offline halen van de pagina ook gezien, zijn we mee bezig.

• Olaf
We hebben gekozen voor een nieuw artikel in plaats van offline halen of updaten, zodat meer mensen het zien: nieuws: Jongen stopt Kickstarter-project voor 'Velocity One'-telefoon

We trekken uiteraard lessen uit deze episode.

Het blijft een interessante vraag of Bonenkamp werkelijk de boel probeerde te flessen of heel naïef een project begon dat hem boven het hoofd groeide. Hij heeft aantoonbaar geprobeerd te misleiden met de Kickstarter-weergave, maar verschuilde zich niet en bleef bereikbaar. Wellicht krijgt het nog een staartje.

• majic
Nouja, ik denk dat een betere oplossing geweest was om gewoon bovenaan het artikel neer te zetten : LET OP, DIT BETREFT MOGELIJK EEN DUBIEUZE KICKSTARTER CAMPAGNE.

Het ging allemaal erg traag, en bij mensen die gewoon bovenaan beginnen met lezen en na 2 zinnen op de kickstarter link klikken denken ..hebb0n! die zijn alsnog de dupe. Zeker in een tijd van mobiele telefoons en (helaas) 720p schermpjes zie je de poll en andere updates niet/laat.

Met offline halen bedoelde ik gewoon de "wind uit de zijlen nemen" en een nieuwe post over maken (rectificatie) en daarin linken naar het oude artikel. Maar niet als zijnde "headlines" nieuws item meer, het oude artikel dus.

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:30
Ik denk juist dat dit een prima handeling is geweest van Tweakers. Natuurlijk was het beter geweest om eerst iets meer uit te zoeken, maar ieder project verdiend een eerlijke kans. Die kans heeft dit project ook gekregen. Natuurlijk was het dubieus en natuurlijk werden er afbeeldingen en teksten 'geleend', maar het lijkt mij niet aan Tweakers om alle afbeeldingen na te lopen of ze wel "origineel" zijn.

Overigens, als mensen bovenaan beginnen en gelijk denken "take my money" terwijl we het over een 300€+ telefoon hebben van een startende ondernemer is dat ook wel een beetje naïef. Nu krijgen de backers in ieder geval hun geld "terug".

Strava & Untappd - Do not combine!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:15

Qwerty-273

Meukposter

Raznov schreef op woensdag 21 september 2016 @ 16:00:
Nu krijgen de backers in ieder geval hun geld terug.
Ehh nee? Bij KS betaal je pas bij het halen van het fundingsdoel op de gestelde einddatum van de fundingsronde. Er is niets betaald, dus ook niets terug te geven......

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:30
Qwerty-273 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 16:44:
[...]

Ehh nee? Bij KS betaal je pas bij het halen van het fundingsdoel op de gestelde einddatum van de fundingsronde. Er is niets betaald, dus ook niets terug te geven......
Klopt, de terug had netjes "terug" moeten zijn. Er is nog niets betaald, maar mocht het wél tot het eind zijn gekomen en het fundingsdoel daarbij wél behaald worden was het geld weg ;).

Strava & Untappd - Do not combine!

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

WoutF schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:36:
[...]
Maar wat voor podium? Met de update erbij is het duidelijk dat we hier te maken hebben met een project waarvan de haalbaarheid zeer twijfelachtig is
Wat dacht je van aandacht? Zolang dat topic er staat (En er is nu ook een nieuwe) weten meer en meer mensen ervan. (En negatieve aandacht is ook aandacht, de echte scammers vinden dat ook geen probleem)

Nu heeft Mike het hele project zelf gecancelled, wat al te denken geeft over de haalbaarheid ervan.. maar een iets professionelere instantie had geheid misbruik gemaakt van de aandacht. Zie ook PGS en Coleco Chameleon voor voorbeelden hiervan.
Olaf schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:19:
We hebben gekozen voor een nieuw artikel in plaats van offline halen of updaten, zodat meer mensen het zien: nieuws: Jongen stopt Kickstarter-project voor 'Velocity One'-telefoon

Als dat gebeurt, laat het dan aub duidelijk zijn dat dit heel erg nasty voor de site had kunnen worden als een beter georganiseerd team een dergelijke poging had gedaan. Uiteindelijk delft de scammer natuurlijk het onderspit tot het punt van jezelf compleet voor lul zetten, maar sites die behoorlijk wat invloed hebben op de zoekmachines (zoals Tweakers) en dat middels updates proberen uit te leggen ondervinden daar ook schade van. Mensen gaan echt niet updates onderaan lezen. Men ziet mooie cijfers en specs en reageert daarop.

In ieder geval hebben jullie nog dmv die updates en berichten de vaste lezers proberen te sturen, een Rens Blom van Computer Idee - http://www.computeridee.n...kope-high-end-smartphone/ - heeft dat vooralsnog nagelaten.
Het blijft een interessante vraag of Bonenkamp werkelijk de boel probeerde te flessen of heel naïef een project begon dat hem boven het hoofd groeide.
Ik vermoed beide. Waarschijnlijk uit ongeduld heeft men maar snel wat in elkaar weten te flansen wat makkelijk herleidbaar bleek te zijn. Naief heeft Bonenkamp gedacht dat er zo wel een goede zak met geld verdiend kon worden. Het is echter ook naief als blijkt dat de partners waarmee ogenschijnlijk wordt samengewerkt geen weet hebben van je bedrijf en je eigenlijk een grote zak met lucht verkoopt. Gezien het gegeven dat bijna alles is gejat van derden, lijkt mij de intentie tot flessen wel duidelijk. Bonenkamp wist dat hij een zak met lucht verkocht en wilde daar willens en wetens niet van afwijken. Het naieve is dat hij duidelijk niet wist dat al zijn info makkelijk viel te herleiden door community-leden.

En helaas dus niet door Tweakers zelf...
Hij heeft aantoonbaar geprobeerd te misleiden met de Kickstarter-weergave, maar verschuilde zich niet en bleef bereikbaar. Wellicht krijgt het nog een staartje.
Dit leest eerder weg als het gedrag van iemand die compleet heeft overschat waar hij mee bezig was/is en in paniek bleef door communiceren.
majic schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:21:
Nouja, ik denk dat een betere oplossing geweest was om gewoon bovenaan het artikel neer te zetten : LET OP, DIT BETREFT MOGELIJK EEN DUBIEUZE KICKSTARTER CAMPAGNE.
Als preface ben ik hier zeker voor. Al is het maar omdat je dan gelijk weet: ''Oke, wat ik nu ga lezen heeft dus wat voeten in de aarde gehad.''.
majic schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:21:
Het ging allemaal erg traag, en bij mensen die gewoon bovenaan beginnen met lezen en na 2 zinnen op de kickstarter link klikken denken ..hebb0n! die zijn alsnog de dupe. Zeker in een tijd van mobiele telefoons en (helaas) 720p schermpjes zie je de poll en andere updates niet/laat.
Over die poll gesproken, was dat er nu later aan toegevoegd? Ik vond het maar wat raar om te stemmen of het nu een scam was of niet - Las een beetje weg alsof Tweakers ook een graantje van de media-aandacht wilde pikken. In ieder geval vond ik het maar raar dat die poll er stond :)

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
ls dat gebeurt, laat het dan aub duidelijk zijn dat dit heel erg nasty voor de site had kunnen worden als een beter georganiseerd team een dergelijke poging had gedaan. Uiteindelijk delft de scammer natuurlijk het onderspit tot het punt van jezelf compleet voor lul zetten, maar sites die behoorlijk wat invloed hebben op de zoekmachines (zoals Tweakers) en dat middels updates proberen uit te leggen ondervinden daar ook schade van. Mensen gaan echt niet updates onderaan lezen. Men ziet mooie cijfers en specs en reageert daarop.
Dat is een aanname.
Nu wat cijfers: toen ik voor het eerst keek na het online komen van het nieuwsartikel had het project 43 backers. Toen Bonenkamp het annuleerde waren dat er 56. Kortom: in de eerste 16 uur or so kwamen er enkele backers per uur bij, na publicatie van het artikel nog niet eens 0,5 per uur.
Een goede Kickstarter-actie zou juist profiteren van de media-aandacht en aandacht in het hart van de doelgroep van een goedkope stock Android-telefoon - Tweakers dus. Dat dat niet is gebeurd, is een indicatie dat veel mensen wel goed hebben gelezen.

Daarnaast moet ik iedereen complimenten geven voor het goede uitzoekwerk. Natuurlijk verwijten we onszelf in deze zaak veel, maar de mate waarin sommige lezers hebben gespit in deze zaak en de waarheid naar boven hebben kunnen halen, maakt me stiekem best wel trots op deze mooie site :)

Uiteindelijk gaat het niet om de fouten die je maakt, maar hoe je ze probeert op te lossen en ervan leert. En ik dank dat wij als redactie hiervan bijzonder waardevolle lessen uit hebben gehaald. Dank iedereen voor de discussie en het meezoeken naar informatie :)

• lubbertkramer

Het blijft een interessante vraag of Bonenkamp werkelijk de boel probeerde te flessen of heel naïef een project begon dat hem boven het hoofd groeide. Hij heeft aantoonbaar geprobeerd te misleiden met de Kickstarter-weergave, maar verschuilde zich niet en bleef bereikbaar. Wellicht krijgt het nog een staartje.
Duidelijk dat hij wilde flessen lijkt mij, als je in november zou gaan leveren en nu maanden nodig hebt om een nieuw project te starten klopt er al iets niet lijkt mij, Volgens mij zou naar zijn beweringen namelijk het oude project al een "flagship killer" zijn :)
Het Utrechtse bedrijf Mana is een Kickstarter-campagne begonnen om een 5,5"-smartphone met oled-scherm uit te brengen die stock Android draait. Voor een prijs van 325 euro claimt het bedrijf in staat te zijn de toestellen vanaf november te leveren.
Bron :https://tweakers.net/nieuws/115881/nederlander-begint-kickstarter-voor-5-komma-5-inch-toestel-met-stock-android.html

in tegenstelling tot
Ondanks de kritiek op zijn Velocity One-project is hij van plan om een nieuwe campagne op te zetten. Hij claimt er voor te willen zorgen dat er dan vanaf het eerste moment prototypes aanwezig zijn. De nieuwe campagne moet over een paar maanden van start gaan. Ook moet het toestel dan verbeterd zijn, licht Bonenkamp toe.
Bron: nieuws: Jongen stopt Kickstarter-project voor 'Velocity One'-telefoon

[ Voor 7% gewijzigd door lubbertkramer op 21-09-2016 19:03 ]

• majic
arnoudwokke schreef op woensdag 21 september 2016 @ 18:59:
[...]

Dat is een aanname.
Nu wat cijfers: toen ik voor het eerst keek na het online komen van het nieuwsartikel had het project 43 backers. Toen Bonenkamp het annuleerde waren dat er 56. Kortom: in de eerste 16 uur or so kwamen er enkele backers per uur bij, na publicatie van het artikel nog niet eens 0,5 per uur.
Een goede Kickstarter-actie zou juist profiteren van de media-aandacht en aandacht in het hart van de doelgroep van een goedkope stock Android-telefoon - Tweakers dus. Dat dat niet is gebeurd, is een indicatie dat veel mensen wel goed hebben gelezen.
Toevallig klikte ik op het artikel binnen de eerste 3-4 minuten van publicatie. En ik heb het aantal backers zien groeien van 2x (28? 29?) naar 36-37 in het eerste half uur daarna. Je was er dus een tikkeltje laat bij, maar het Tweakers artikel heeft zeker tot een explosieve groei (procentueel, niet in concrete user aantallen) geresulteerd bij hen.

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:26

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Ik wil toch iets vragen, waarom is er een poll toegevoegd aan het originele bericht? Wat is daar het doel van? Gaat Tweakers nu polls bij geruchten plaatsen met de vraag of iets echt is? Wil je daar als nieuwssite naar toe? En er dan in een nieuw bericht ook nog doodleuk naar refereren?

Ik heb geen moeite met een keer een fout bericht, we zijn allemaal mensen en die dingen gebeuren. Maar de stappen die achteraf zijn genomen vind ik buitengewoon raar, en de keuze van een poll vind ik onbegrijpelijk, dat vervolgens gebruiken in een volgend artikel om aan te geven hoeveel lezers wel of niet vertrouwen heeft, is wat mij betreft iets wat bij een amateurs website hoort.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• majic
Ik denk dat sowieso het "oplichters op kickstarters" fenomeen lastig in te kaderen is voor Tweakers.

Soms is een product gewoon geniaal en interessant en "nieuw" , dus de nieuwswaarde voor Tweakers (én voor ons als lezertjes) enorm hoog. In dit geval was het heel erg sloppy in elkaar gezet, de scam overduidelijk.

In andere gevallen kan het véél lastiger te achterhalen zijn of het een echt product betreft of een (waarschijnlijke fake). Tweakers moet dan kiezen tussen informeren, of publiek beschermen. En dat is een lastige keus om te maken.

Ik denk dat men vooral in het traject achteraf dus wat structuren kan aanbrengen als schadebeperking. Een procede als men naderhand ziet dat het mogelijk shady is. Een "code oranje" of "code geel" zeg maar. Bovenaan het artikel ;-)

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

Ach kom nou. Jullie zijn een zeer grote IT site. Door eigen onkunde staat vervolgens een bericht online waar je met 5 minuten Googelen al van kan weten dat er iets niet in de haak is. Vervolgens gaat de community (Jullie community) eens vissen en algauw blijkt er niets van het verhaal te kloppen. Er wordt door de redactie een update gedaan.

Er wordt verder gevist, er komt meer naar boven drijven. De partners waarmee Mana zou werken hebben helemaal geen weet van de hele telefoon. Dit is binnen een enkel mailtje over en weer (Wat zon 7 uur kostte maar dat terzijde) bevestigd.

Dan komt er om nu nog onbekende reden ineens een poll bovendrijven. Wat vinden de lezers/community van dit hele nieuws? Is het een Scam? Is Mana gewoon naief? Of hebben we allemaal teveel Tweakotine opgedronken?

Uiteindelijk geeft Manu er zelf de brui aan en zet Tweakers een nieuw artikel neer. Al die tijd heeft dat bericht dus in onduidelijkheid gezeten - Alleen het woordje ''update'' in de header doet voorkomen dat er iets gecorrigeerd had moeten worden. Niet dat er een groot uitroepteken met ''Dit is waarschijnlijk een scam'' heeft gestaan.

Je weet vast uit je onderzoeken dat mensen vooral de kop en/of de onderkant lezen. In al die tijd dat dit bericht met zoveel onduidelijkheid online stond, en dus hoog in de zoekmachines (Want jullie zijn een grote site), vind je het dan echt niet raar dat dit mensen aantrekt naar de KS? Ook Computer Idee ontkomt er niet aan, maar die doen niet eens aan updates (Waarvan wederom hulde dat jullie dat wel doen).

Dit werkte ook zo bij de PGS/Chameleon Kickstarters: Hoe meer aandacht op het vuur, hoe eerder het wordt beeindigd, maar ook hoe meer aandacht de KS krijgt omdat Kickstarter zelf pas wanneer het te laat is de plug eruit trekt. In zeker zin wordt die doorstroom dus gefaciliteerd.
Tweakers is niet de enige site waar die KS over heeft bericht he ;)
8)7 Een KS actie levert ook backers op door alle negatieve aandacht die eraan wordt gegeven - Zie wederom de cases PGS en Coleco Chameleon. Tweakers heeft daar in dit geval vrolijk aan bij gedragen.
Daarnaast moet ik iedereen complimenten geven voor het goede uitzoekwerk. Natuurlijk verwijten we onszelf in deze zaak veel, maar de mate waarin sommige lezers hebben gespit in deze zaak en de waarheid naar boven hebben kunnen halen, maakt me stiekem best wel trots op deze mooie site :)
Ik heb o.a SinergyX al verwezen naar de post van nieuwsredacteur, want iemand die zijn zaakjes uitzoekt voordat het word gepost wordt klaarblijkelijk node gemist in jullie team :P
Uiteindelijk gaat het niet om de fouten die je maakt, maar hoe je ze probeert op te lossen en ervan leert.
Hoe kan het nu dat dit hele euvel zonder vrijwel enige check door de nieuwsqueue is gekomen? Het is notabene door Manu zelf aangedragen. Ik schrijf zelf ook nieuws en zou in een geval als deze die hele KS van onderen naar boven hebben gespit en bij enige twijfel (zover dat mogelijk is, maar in dit geval was dat dus een peuleschil) navraag doen.
En ik dank dat wij als redactie hiervan bijzonder waardevolle lessen uit hebben gehaald.
Daar kan je weinig van zeggen (En zeker niet op zon WC-eend toon van ''kijk eens hoe goed wij het doen'') als je die lessen niet in de praktijk omzet. Ik neem dus aan dat hier een lange vergadering en een verandering van het protocol hoe te handelen met nieuwsberichten in gang zal worden gezet om dit in het vervolg te voorkomen en eigenlijk in het algemeen wat meer aandacht te geven aan de aankleding van de nieuwsberichten? 8)
majic schreef op woensdag 21 september 2016 @ 19:18:
[...]

Toevallig klikte ik op het artikel binnen de eerste 3-4 minuten van publicatie. En ik heb het aantal backers zien groeien van 2x (28? 29?) naar 36-37 in het eerste half uur daarna. Je was er dus een tikkeltje laat bij, maar het Tweakers artikel heeft zeker tot een explosieve groei (procentueel, niet in concrete user aantallen) geresulteerd bij hen.
Precies. Ik vind het ronduit gevaarlijk dat er wordt gebagatelliseerd dat het ''allemaal wel mee valt''. Bij scams als deze is dat helemaal niet zo.

Het is puur mazzel dat Manu zo naïef is en daarom zelf de stekker eruit trekt, een beter team had hier zijn garen wel mee kunnen spinnen.

Wat Majic ook zegt, een soort schadebeperking tegen deze dingen zou helpen.

[ Voor 0% gewijzigd door Redneckerz op 21-09-2016 21:15 . Reden: Toevoeging. ]

• majic
Twee andere punten van belang voor de toekomst :

1) Linken naar de KS is misschien in twijfelgevallen niet handig. Zodra men ziet (Door community feedback, jullie hoeven niet perfect te zijn altijd) dat er een rare smaak zit aan een KS gewoon de link weghalen in het artikel, bovenaan de kop zetten 'speculatief product, let op' oid. En het artikel aanpassen met de updates bovenaan, i.p.v. onderaan, desnoods uitvouwbaar met alleen kopjes in bold oid zodat de structuur van het originele artikel niet te veel wordt aangepast.

Op deze manier ontneem je zo'n twijfelachtige/kwaadaardige KS de search engine benefits van publiciteit én je neemt het zekere voor het onzekere met je eigen publiek. Veel mensen vertrouwen blindelings op nieuws op Tweakers door haar geschiedenis en prestige ; die verantwoordelijkheid moeten jullie dus dan nemen in de toekomst. Afwegen iets niet te publiceren 'want twijfelachtig of te goed om waar te zijn'. Of publiceren met dus 'speculatie/risico nieuws' zodat dit kristalhelder is (Beetje zoals Geek).

2) Hoe goed bedoeld ook (ik heb de motivaties van jullie kant gezien) maar een niet-bestaand item in de pricewatch zetten moeten jullie gewoon *niet* doen. Daarmee wek je in één klap voor de casual lezer de indruk dat het om een echt product gaat. Eisen die je moet stellen voor iets in de Pricewatch komt : Er zijn previews van geweest door jullie zelf óf door andere techbedrijven. Of op z'n minst dat er een toestel is gespot en gebruikt op een beurs oid, al is 't maar in alpha status.

Extra zout in de wonde (kom Tweakers, wakker blijven) : Het fantasietoestel van een 17-jarige scammer staat gewoon nog vrolijk online in de pricewatch, met allerlei SEO- en geloofwaardigheidskwesties tot gevolg waar jullie geen part of deel van moeten zouden zijn ondertussen.

• noobz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-08-2021
Misschien is het juist interessant voor nieuwswaardige kickstarters een artikel aan te maken, maar het échte uitzoekwerk vervolgens, misschien met enige stroomlijning van de admins/moderators, over te laten aan de community. De normale artikelstructuur moet dan misschien wat aangepast zodat waardevolle reacties iets meer in de spotlight komen, maar dan sla je 2 vliegen in één klap volgens mij:

- Er wordt iets toegevoegd aan de Kickstarter community én aan Tweakers: waardevolle, betrouwbare en Nederlandse achtergrondinformatie over Kickstarter projecten.
- Het is niet Tweakers-zelf die een advies geeft en daarmee dekt Tweakers zichzelf ook in.

• noobz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-08-2021
majic schreef op woensdag 21 september 2016 @ 21:06:
Twee andere punten van belang voor de toekomst :

1) Linken naar de KS is misschien in twijfelgevallen niet handig. Zodra men ziet (Door community feedback, jullie hoeven niet perfect te zijn altijd) dat er een rare smaak zit aan een KS gewoon de link weghalen in het artikel, bovenaan de kop zetten 'speculatief product, let op' oid. En het artikel aanpassen met de updates bovenaan, i.p.v. onderaan, desnoods uitvouwbaar met alleen kopjes in bold oid zodat de structuur van het originele artikel niet te veel wordt aangepast.

Op deze manier ontneem je zo'n twijfelachtige/kwaadaardige KS de search engine benefits van publiciteit én je neemt het zekere voor het onzekere met je eigen publiek. Veel mensen vertrouwen blindelings op nieuws op Tweakers door haar geschiedenis en prestige ; die verantwoordelijkheid moeten jullie dus dan nemen in de toekomst. Afwegen iets niet te publiceren 'want twijfelachtig of te goed om waar te zijn'. Of publiceren met dus 'speculatie/risico nieuws' zodat dit kristalhelder is (Beetje zoals Geek).

2) Hoe goed bedoeld ook (ik heb de motivaties van jullie kant gezien) maar een niet-bestaand item in de pricewatch zetten moeten jullie gewoon *niet* doen. Daarmee wek je in één klap voor de casual lezer de indruk dat het om een echt product gaat. Eisen die je moet stellen voor iets in de Pricewatch komt : Er zijn previews van geweest door jullie zelf óf door andere techbedrijven. Of op z'n minst dat er een toestel is gespot en gebruikt op een beurs oid, al is 't maar in alpha status.

Extra zout in de wonde (kom Tweakers, wakker blijven) : Het fantasietoestel van een 17-jarige scammer staat gewoon nog vrolijk online in de pricewatch, met allerlei SEO- en geloofwaardigheidskwesties tot gevolg waar jullie geen part of deel van moeten zouden zijn ondertussen.
Ik ben niet zo'n techneut, maar ik kan me voorstellen dat als producten aan een artikel 'getagged' worden deze automatisch in de pricewatch verschijnen. Persoonlijk mis ik even het probleem van dit in de Pricewatch te hebben, maar misschien moet er een status veld bijkomen waarin wordt vermeld wat de status is:
[Kickstarter - funding fase] [Kickstarter - doel behaald] [Kickstarter - doel niet behaald/gecancelled]
[Gerucht] [Aangekondigd] [Gepreviewed] [Op de markt] [Niet (meer) beschikbaar]

Ik weet alleen niet wie of wat die status zou moeten updaten.

• majic
noobz schreef op woensdag 21 september 2016 @ 22:19:
[...]

Ik ben niet zo'n techneut, maar ik kan me voorstellen dat als producten aan een artikel 'getagged' worden deze automatisch in de pricewatch verschijnen. Persoonlijk mis ik even het probleem van dit in de Pricewatch te hebben, maar misschien moet er een status veld bijkomen waarin wordt vermeld wat de status is:
[Kickstarter - funding fase] [Kickstarter - doel behaald] [Kickstarter - doel niet behaald/gecancelled]
[Gerucht] [Aangekondigd] [Gepreviewed] [Op de markt] [Niet (meer) beschikbaar]

Ik weet alleen niet wie of wat die status zou moeten updaten.
Het probleem is dat bepaalde artikelen de status vaporware niet eens mogen dragen en je dus zo databasevervuiling krijgt, verkeerde indrukken wekt over de de geloofwaardigheid van een product enz enz.

Heel simpel : Niks in de pricewatch zetten tot er op z'n minst een prototype van gespot is (én geprobeerd door iemand uit de tech industrie. Prototypes zijn makkelijk te faken namelijk). Het is gewoon een hele bizarre gewoonte om items die niet bestaan, mogelijk nooit gaan bestaan in de pricewatch te zetten.

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

majic schreef op donderdag 22 september 2016 @ 09:25:
[...]

Het probleem is dat bepaalde artikelen de status vaporware niet eens mogen dragen en je dus zo databasevervuiling krijgt, verkeerde indrukken wekt over de de geloofwaardigheid van een product enz enz.

Heel simpel : Niks in de pricewatch zetten tot er op z'n minst een prototype van gespot is (én geprobeerd door iemand uit de tech industrie. Prototypes zijn makkelijk te faken namelijk). Het is gewoon een hele bizarre gewoonte om items die niet bestaan, mogelijk nooit gaan bestaan in de pricewatch te zetten.
Ik vind het echt stuitend dat dit nog steeds in de Pricewatch staat. Staan de Apextreme en de Phantom console er ook in hoewel dat ook vaporware is? :+

En dan zeg je dat je ''lessen hebt getrokken''... 8)7

Daarnaast zijn er nog een aantal dingen niet beantwoord waarvan ik eigenlijk het lichtelijk sneu vind dat hier geen duidelijkheid over komt. Naar aanleiding van dit vraag ik mij de volgende dingen af. Zo zou ik graag willen weten waarom er uberhaupt een poll werd geplaatst.

En: Hoe kan het dat dit bericht door de nieuwsqueue is gekomen?

En wat zijn de safety checks als het gaat om nieuws plaatsen? Want het is duidelijk dat er bij dit bericht geen enkel onderzoek is geweest.

Leg die kaarten eens op tafel. Andere dingen hebben/hadden meer prioriteiten? Intern overleg? Je zou toch zeggen dat je met zon kapitale fout je ook dubbel zo transparant bent..

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Redneckerz schreef op donderdag 22 september 2016 @ 19:09:
[...]

Ik vind het echt stuitend dat dit nog steeds in de Pricewatch staat. Staan de Apextreme en de Phantom console er ook in hoewel dat ook vaporware is? :+
Zojuist verwijderd. Redactie zet niks in de PW, dat zijn collega's die zich daarover ontfermen. Die zagen waarschijnlijk het bericht langskomen, zijn toen aan de slag gegaan en hebben dit staartje denk ik niet goed meegekregen.
Leg die kaarten eens op tafel. Andere dingen hebben/hadden meer prioriteiten? Intern overleg? Je zou toch zeggen dat je met zon kapitale fout je ook dubbel zo transparant bent..
Elk antwoord wat we hierop geven is niet afdoende, want het had simpelweg niet mogen gebeuren. Maar oké, waar het dan voornamelijk aan lag? Tijdstip. Ons redactierooster is zo ingedeeld dat één redacteur vroeg begint aan de ochtenddienst en de dag 'start'. Dat betekent dus nog geen sparringspartner of extra paar ogen/controle op dat tijdstip. Overdag was deze er zeker niet doorheen geglipt, maar ook 's ochtends of 's avonds laat zou het niet mogen gebeuren.

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

WoutF schreef op donderdag 22 september 2016 @ 22:07:
[...]

Zojuist verwijderd. Redactie zet niks in de PW, dat zijn collega's die zich daarover ontfermen. Die zagen waarschijnlijk het bericht langskomen, zijn toen aan de slag gegaan en hebben dit staartje denk ik niet goed meegekregen.
Waarvoor dank :)
WoutF schreef op donderdag 22 september 2016 @ 22:07:
[...]
Elk antwoord wat we hierop geven is niet afdoende, want het had simpelweg niet mogen gebeuren.
Misschien wel, maar je kan dan ook de gegeven vragen beantwoorden, in plaats van 1 half antwoord te geven op 1 deelvraag (Namelijk hoe het kan dat dit door de nieuwsqueue is gekomen)

Je zegt dus ''tijdstip'' in deze. Oke. Maar dan de volgende vraag - Wat zijn de safety checks bij het posten van zoiets? Ik neem aan dat om een nieuwsbericht te posten er meerdere ''beveiligingen'' zijn ingebouwd om grove fouten te voorkomen. Wat zijn deze? Want hoe kan het dat 1 redacteur om 8.17 in de ochtend zonder onderzoek te doen een bericht post over een kickstarter van een telefoon, die notabene gesubmit is door het bedrijf zelf? Daar zitten al minimaal 2 alarmbellen in: Het niet doen van onderzoek en het nalaten van wie het heeft gesubmit. Vandaar dus mijn deelvraag: Wat zijn de safety checks?

En daarnaast een vraag die wederom nog niet is beantwoord (En dat kan best zijn omdat er geen vraagteken bij stond en je erover hebt gelezen) maar: Waarom werd er uberhaupt in het originele bericht een poll geplaatst? Wat was de toegevoegde waarde daarvan? Veel mensen hebben nu het idee dat deze er vooral werd ingezet zodat Tweakers zelf ook een slaatje kon slaan uit de al ontstane mediaaandacht.

Graag hoor ik hier nog iets over. :)

Offtopic: Het is jammer dat mensen die updates postten dat de KS was gecancelled in de comments met lage moderaties worden beloond (Een paar maar) ondanks dat zij een uur voor dat Tweakers met hun nieuwe topic kwam hadden gepost.

• majic
Dat van die moderaties kan je bijna voor 100% danken aan de noeste regelnijverheid van _david_. Die heeft veel werk gemaakt om alles wat anti-Mana was vooral zo diep mogelijk in de min te laten modden, zelf en door anderen. Daardoor is veel relevante informatie die een tikkeltje geprikkeld werd geschreven helaas uit het primaire zicht verdwenen.

Een goed voorbeeld hoe regeltjesdwang niet altijd goed is. Heb zelfs nog tekst en uitleg gegeven in het mismoderaties topic, maar er was absoluut geen enkele ruimte voor tegenspraak - alles moest en zou in de min moeten, hoe relevant het ook was. Want er werden toch wel erg harde dingen gezegd over de mensen achter de KS, en dat mag niet! Ze amauteuristisch noemen was bijv. absoluut uit den boze. Het waren goed bedoelende jongens, die gewoon een beetje pech hebben gehad. Of iig, dat was het uitgangspunt. (... :'( )

Voor mij zijn de reacties juist altijd de extra zekerheid bij twijfelgevallen - de gedeelde kennis van tweakers is enorm. En als er zoals nu duidelijk sprake was van een scam, dan mag er best wat minder liefkozend worden geschreven over de situatie. Is het meteen klaarhelder.

[ Voor 3% gewijzigd door majic op 22-09-2016 23:45 ]

• Olaf
Maar dan de volgende vraag - Wat zijn de safety checks bij het posten van zoiets?
Die zijn er in de ochtend en avond niet als je doelt op een eindredactie of iets dergelijks. We hebben professionele redacteuren die uitstekend zelfstandig afwegingen kunnen maken. Het zijn natuurlijk ook mensen, die wel eens een verkeerde inschatting maken, maar als we voor de ochtend en avond checks & balances zouden inbouwen zouden we extra mankracht moeten hebben en ik denk niet dat je de illusie moet hebben dat er dan geen incidenten meer plaatsvinden.

Wel is het redactiebeleid een safetycheck en dat stelt dat onderwerpen die uitzoekwerk behoeven moeten blijven liggen tot later die dag, als er meer ruimte voor uitdieping is. De les die we hier uit trekken is dat we minder toe moeten geven aan de druk om snel te publiceren in de ochtend. Die druk ontstaat omdat we nog steeds regelmatig het verwijt krijgen dat we 'laat' zijn met nieuws.
Waarom werd er uberhaupt in het originele bericht een poll geplaatst? Wat was de toegevoegde waarde daarvan? Veel mensen hebben nu het idee dat deze er vooral werd ingezet zodat Tweakers zelf ook een slaatje kon slaan uit de al ontstane mediaaandacht.
De grote vraag bij dit onderwerp was, en dit kwam ook naar voren uit de comments, of er sprake was van opzet of naïviteit. Wat is er mis mee om dan te vragen hoe de lezers hier tegenaan kijken? Lezers kunnen hun mening via reacties geven en een poll is simpelweg een andere manier waarop de community dit kan. Ik snap niet wat je bedoelt met 'slaatje slaan'? Zo is het in ieder geval nooit bedoeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Olaf op 23-09-2016 08:16 ]

• majic
Nouja in ieder geval complimenten voor de directe feedback/communicatie nu, naderhand. Dat is al een flinke stap voorwaarts. Ik denk dat we allemaal lessen hebben geleerd uit dit geval.

Overigens, Olaf, denk ik dat hij met "welke checks" meer bedoelde of er nog controlestappen zijn voor de 'lone newswolf' in de ochtend om dit soort zaken wellicht te voorkomen. We zijn allemaal mensen, maar ik kan mij indenken dat er best wel wat simpele checks te verzinnen zijn waarbij dit voor de volle 100% was afgevangen. (Lees: Weest extra kritisch bij kickstarter-achtige campagnes, neem niet alles voor waarheid aan en verifieer de tekst en/of plaatjes. En .. "Gebruik je gezond verstand..te goed om waar te zijn? wacht even met posten tot er iets meer informatie over bekend is. We hoeven niet de eerste te zijn, wel de beste"). Iets in die richting iig :)

Bij ander nieuws is de kans kleiner dat het om kwalijke zaken gaat, maar kickstarter campagnes behoren - zeker na dit incident - denk ik tot een speciale categorie van Nieuwswaardigheid. En misschien dus ook geen slecht idee om de hard werkende mensen die de producten in de Pricewatch zetten ook hier attent op te maken. Dus geen vaporware meer in de PW zetten, voor er op z'n minst een prototype van gespot is (ik heb het hier al eerder over gehad maar 0,0 feedback op ontvangen terwijl het toch wel erg nuttige en netjes geschreven suggesties zijn)

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

Olaf schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 07:37:
[...]
Die zijn er in de ochtend en avond niet als je doelt op een eindredactie of iets dergelijks. We hebben professionele redacteuren die uitstekend zelfstandig afwegingen kunnen maken. Het zijn natuurlijk ook mensen, die wel eens een verkeerde inschatting maken, maar als we voor de ochtend en avond checks & balances zouden inbouwen zouden we extra mankracht moeten hebben en ik denk niet dat je de illusie moet hebben dat er dan geen incidenten meer plaatsvinden.
Allereerst bedankt voor de uitleg :)

Dan het volgende. Ik stel nergens dat het systeem met extra mankracht idiot-proof zou zijn. Daar ga ik ook niet vanuit. Waar ik wel vanuit ga, ongeacht of het nu in de ochtend/middag/avond/nacht/alternatieve tijdsdimensie is, dat er vooraf gedegen onderzoek wordt gedaan, zeker als de submitter het bedrijf zelf is. Ik vind dat daar dan niet gesproken kan worden van een ''verkeerde inschatting'' - Dat zou namelijk betekenen dat je onderzoek hebt gedaan en je tot een verkeerde conclusie bent gekomen :)
[...]
Wel is het redactiebeleid een safetycheck en dat stelt dat onderwerpen die uitzoekwerk behoeven moeten blijven liggen tot later die dag, als er meer ruimte voor uitdieping is.
Maar welke checks zijn er nog meer? Als het een enkele regel betreft die zegt dat onderwerpen met uitzoekwerk moeten blijven liggen, dan ligt het inderdaad op de loer dat ze daar van afstappen.
De les die we hier uit trekken is dat we minder toe moeten geven aan de druk om snel te publiceren in de ochtend. Die druk ontstaat omdat we nog steeds regelmatig het verwijt krijgen dat we 'laat' zijn met nieuws.
Klinkt een beetje alsof het door ''ons'' (De gebruikers, de community) komt dat deze fout is gemaakt. Ik zie dat bepaald nieuws (zoals reviews) altijd op een vaste tijd in de ochtend, 6.00, wordt gepost. Je kan afvragen: Wie leest er dit om exact 6.00 in de ochtend, en is dat het waard?

Daarnaast was dit nieuws om 8.17 gepost, dus het was geen geplande post die in het systeem stond (Ik weet dat je bepaalde posts vooruit kan plannen voor een bepaalde tijd) en betreft het een handmatig aangemaakt nieuwtje. Is dat daarom dat jullie op zoek zijn naar een nieuwe redacteur voor het nieuws? Desalniettemin vind ik niet dat je jullie fout terug kan koppelen naar de community en stellen dat het door de ''druk'' komt omdat er wordt verweten dat jullie laat zijn met het nieuws. Dat is niet aan de community te wijten, maar aan Tweakers zelf.
De grote vraag bij dit onderwerp was, en dit kwam ook naar voren uit de comments, of er sprake was van opzet of naïviteit.
Dat zijn slechts 2 keuzes. Wat de huidige poll stelt: (En waarom staat deze nog open tot 11 oktober?):
Wat is jouw oordeel over de Kickstarter voor de Velocity One?
- Dit is overduidelijk een scam
- Naïef project van een jongere
- Ziet er goed uit!
- Eerst zien, dan geloven
- Hmm, ik geloof er wel in
De multitude aan keuzes en hoe deze zijn verwoord (Overduidelijk een scam klinkt nogal dramatisch, terwijl keuze 2 en 4 eenzelfde emotie opwerkt bij de lezer - Namelijk scepticisme) doen mij denken dat hier een slaatje uit geslagen probeert te worden, zeker omdat tegen de tijd dat de poll online was, er al meerdere mensen allerlei fouten in de KS hadden aangeduid (Het werk wat jullie hadden moeten doen). IPV de tekst offline halen of onderzoek te doen, plaats je een poll :?. Ook dat wekt de indruk dat het jullie op dat moment niet zozeer te doen was om de feitelijke correctheid van het nieuws, maar om de aandacht die dat nieuwtje op dat moment aan het vergaren was.
Wat is er mis mee om dan te vragen hoe de lezers hier tegenaan kijken?
Omdat je op dat moment kon afvragen wat de intentie van het posten van die poll was. Ik denk niet dat het perse ging om te vragen hoe de lezers ertegenaan keken. Toen bewijs na bewijs bleef opstapelen, Toen pas kwamen de updates en het tweede topic.
Lezers kunnen hun mening via reacties geven en een poll is simpelweg een andere manier waarop de community dit kan.
De reacties kwamen al natuurlijk, het was dus niet nodig om die poll te plaatsen. Beter had er gekeken kunnen worden hoe dit beter onderzocht had kunnen worden.
Ik snap niet wat je bedoelt met 'slaatje slaan'? Zo is het in ieder geval nooit bedoeld.
Achteraf is dat natuurlijk makkelijk te beweren. Gezien het tijdstip van plaatsing van de poll kan de indruk echt niet ontweken worden dat er bijbedoelingen waren.
majic schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 08:05:
Nouja in ieder geval complimenten voor de directe feedback/communicatie nu, naderhand. Dat is al een flinke stap voorwaarts. Ik denk dat we allemaal lessen hebben geleerd uit dit geval.

Overigens, Olaf, denk ik dat hij met "welke checks" meer bedoelde of er nog controlestappen zijn voor de 'lone newswolf' in de ochtend om dit soort zaken wellicht te voorkomen. We zijn allemaal mensen, maar ik kan mij indenken dat er best wel wat simpele checks te verzinnen zijn waarbij dit voor de volle 100% was afgevangen. (Lees: Weest extra kritisch bij kickstarter-achtige campagnes, neem niet alles voor waarheid aan en verifieer de tekst en/of plaatjes. En .. "Gebruik je gezond verstand..te goed om waar te zijn? wacht even met posten tot er iets meer informatie over bekend is. We hoeven niet de eerste te zijn, wel de beste"). Iets in die richting iig :)

Bij ander nieuws is de kans kleiner dat het om kwalijke zaken gaat, maar kickstarter campagnes behoren - zeker na dit incident - denk ik tot een speciale categorie van Nieuwswaardigheid. En misschien dus ook geen slecht idee om de hard werkende mensen die de producten in de Pricewatch zetten ook hier attent op te maken. Dus geen vaporware meer in de PW zetten, voor er op z'n minst een prototype van gespot is (ik heb het hier al eerder over gehad maar 0,0 feedback op ontvangen terwijl het toch wel erg nuttige en netjes geschreven suggesties zijn)
Precies. Als de enige beveiliging tegen deze fouten simpelweg een enkele regel uit het postprotocol bevat die stelt dat onderwerpen met uitzoekwerk moeten blijven liggen, dan is dat makkelijk te omzeilen, zo nu blijkt.

Daarnaast vind ik het teleurstellend dat zowel het excuses als de uitleg door o.a WoutF en Olaf niet door de auteur zelf is gedaan. Sterker nog, er is geen enkele reactie te vinden van hem (Duqu) hierover. Nu werkt hij hier pas sinds November, maar als je werkelijk van fouten zegt te leren zoals Wout dat stelt, dan trek je het boetekleed ook zelf aan, ipv het te laten afhandelen door Wout en Olaf. Ook al is het protocol dat zij dat moeten doen, dan zou het je sieren als je zelf ook aangeeft een fout te hebben gemaakt als nieuwsposter :) Maar dat is slechts mijn kijk erop.

[ Voor 0% gewijzigd door Redneckerz op 23-09-2016 13:44 . Reden: Verduidelijking. ]

• Olaf
Maar welke checks zijn er nog meer? Als het een enkele regel betreft die zegt dat onderwerpen met uitzoekwerk moeten blijven liggen, dan ligt het inderdaad op de loer dat we daar van afstappen.
Dit staat er in het redactiedocument:
Let wel: kritisch zijn is niet hetzelfde als subjectief zijn. We stimuleren je zelfs kritisch te zijn en bullshit-geruchten, –claims en -onderzoeksresultaten door te prikken. Neem inhoud nooit over zonder eerst na te denken of het wel klopt wat er staat. Voorkom klakkeloos overnemen van marketing en vooral bij woorden als ‘eerste ter wereld’, ‘snelste’ enz. moet er een belletje gaan rinkelen.
Daarnaast zijn er continu discussies op de redactie over welke onderwerpen we wel of niet moeten behandelen en zo ja, dan hoe. De voorzichtigheid die majic benadrukt met betrekking tot Kickstarter-projecten is daarbij regelmatig naar voren gekomen. Desondanks kun je verkeerde inschattingen (ja, daar gaat het hier om) niet voorkomen. Elke redacteur heeft wel eens een scheve schaats gereden, en checks & balances hielpen daarbij lang niet altijd. Dat zijn incidenten en daar gaat het hier ook om. Ik wil ervoor waken incidentenpolitiek te bedrijven en allerlei nieuwe checks door te gaan voeren.
Klinkt een beetje alsof het door ''ons'' (De gebruikers, de community) komt dat deze fout is gemaakt.
Dat lees jij er in. Lees mijn eerste post in dit topic, wij hebben een fout gemaakt.
..doen mij denken dat hier een slaatje uit geslagen probeert te worden... IPV de tekst offline halen of onderzoek te doen, plaats je een poll ...maar om de aandacht die dat nieuwtje op dat moment aan het vergaren was... Ik denk niet dat het perse ging om te vragen hoe de lezers ertegenaan keken...dat er bijbedoelingen waren.
Ik concludeer uit je insinuaties dat je beweert dat ik sta te liegen?

• duqu
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 20:23
Zoals Redneckerz in mijn ogen terecht stelt, heb ik mij in deze discussie op de achtergrond gehouden. Dit is geen incident dat ik zomaar wegwuif en daarom heeft het mij denk ik enige tijd gekost om te reageren. Ik wil vooropstellen dat ik zelf de verantwoordelijkheid neem voor het publiceren van het nieuwsbericht. Ook sta ik achter wat Olaf en Wout hier tot nu toe hebben gezegd. Met het nodige onderzoek was het bericht niet gepubliceerd en dat is in dit geval niet gebeurd. Normaal gesproken pak ik dit soort nieuws ook niet op in de ochtend. Hier heb ik de verkeerde inschatting gemaakt, met de gevolgen van dien. Ik zou graag willen zeggen nooit meer een fout van deze orde te zullen maken, maar ik betwijfel dat dit geloofwaardig is. Wel kan ik zeggen dat ik er alles aan zal doen om dit soort fouten te voorkomen.

• O88088
  • Laatst online: 18:36
Misschien is het juist wel goed geweest. Nu is er onderzoek naar de beweringen van de jongeman gedaan en is de Kickstarter gecanceld. Als het op de achtergrond was gebleven had het doel misschien gehaald geweest en had die jongen gewoon drie ton gekregen (mits KS er zelf niet achteraan gegaan was).

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

Olaf schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 14:10:

Dit staat er in het redactiedocument:

[...]

Daarnaast zijn er continu discussies op de redactie over welke onderwerpen we wel of niet moeten behandelen en zo ja, dan hoe. De voorzichtigheid die majic benadrukt met betrekking tot Kickstarter-projecten is daarbij regelmatig naar voren gekomen. Desondanks kun je verkeerde inschattingen (ja, daar gaat het hier om) niet voorkomen. Elke redacteur heeft wel eens een scheve schaats gereden, en checks & balances hielpen daarbij lang niet altijd. Dat zijn incidenten en daar gaat het hier ook om. Ik wil ervoor waken incidentenpolitiek te bedrijven en allerlei nieuwe checks door te gaan voeren.
Zeer zeker niet. Maar als je enige beveiliging hiertegen een alinea uit een document is, kan je afvragen of dat afdoende is. Zeker bij KS berichten is het dan wel aardig als dat extra werd vermeld (Al zou je dat dan moeten veralgemeniseren naar ''crowdfunding initatieven'')
Dat lees jij er in. Lees mijn eerste post in dit topic, wij hebben een fout gemaakt.
Dat erken ik ook. Ik heb het over de opmerking dat er druk ontstaat om snel te publiceren in de ochtend, welke ontstaat omdat jullie regelmatig het verwijt krijgen dat jullie ''laat'' zijn met het nieuws.

Dat verwijt komt van ons af. Daarom zeg ik ook dat je het met die opmerking doet insinueren alsof wij jullie fout hebben veroorzaakt. ''Wij'' maken immers dat verwijt.
Ik concludeer uit je insinuaties dat je beweert dat ik sta te liegen?
Als je door selectief quoten tot die conclusie wilt komen..

En nee, dat beweer ik niet. Ik beweer wel dat er op het moment van het posten van die poll er wel bijbedoelingen zijn geweest, zeker gezien hoe die poll is verwoord.
duqu schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 15:32:
Zoals Redneckerz in mijn ogen terecht stelt, heb ik mij in deze discussie op de achtergrond gehouden. Dit is geen incident dat ik zomaar wegwuif en daarom heeft het mij denk ik enige tijd gekost om te reageren. Ik wil vooropstellen dat ik zelf de verantwoordelijkheid neem voor het publiceren van het nieuwsbericht. Ook sta ik achter wat Olaf en Wout hier tot nu toe hebben gezegd. Met het nodige onderzoek was het bericht niet gepubliceerd en dat is in dit geval niet gebeurd. Normaal gesproken pak ik dit soort nieuws ook niet op in de ochtend. Hier heb ik de verkeerde inschatting gemaakt, met de gevolgen van dien. Ik zou graag willen zeggen nooit meer een fout van deze orde te zullen maken, maar ik betwijfel dat dit geloofwaardig is. Wel kan ik zeggen dat ik er alles aan zal doen om dit soort fouten te voorkomen.
De combobreaker award gaat naar jou Duqu *O* *O* *O* Heel sportief en netjes dat je dit doet. Hulde.

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:26

Benjamin-

CrazyGunner#2385

[...]De grote vraag bij dit onderwerp was, en dit kwam ook naar voren uit de comments, of er sprake was van opzet of naïviteit. Wat is er mis mee om dan te vragen hoe de lezers hier tegenaan kijken? Lezers kunnen hun mening via reacties geven en een poll is simpelweg een andere manier waarop de community dit kan. Ik snap niet wat je bedoelt met 'slaatje slaan'? Zo is het in ieder geval nooit bedoeld.
Omdat een poll zelden een goede toevoeging is aan een discussie. Polls zijn op basis van populariteit, ik mag toch hopen dat Tweakers andere prioriteiten heeft?

Vragen aan de lezers wat zij hiervan denken, hebben we al lang, dat zijn de comments, daar kunnen mensen onderbouwd hun bevindingen en gevoelens kwijt, het zet je aan het denken, het helpt je een eigen mening te vormen. Een poll doet dat niet, als de meerderheid iets stemt, dan zal de volgende eigenlijk automatisch hetzelfde denken. De invloed van polls is al lang bekend, beter gezegd de macht van polls tijdens verkiezingen zijn in staat om gigantische verschuivingen in het electoraat te veroorzaken.

Het mooiste van Tweakers is dat er altijd een kritische discussie zal zijn over het nieuws, het hele systeem is er opgericht om zoveel mogelijk de beste objectieve berichten naar boven te krijgen, terwijl de niet onderbouwde meningen veel minder gezien worden, en wat je met een poll doet is juist wel dat niet onderbouwde naar voren te laten komen, de populaire opinie die vaak onderbouwing mist, is daardoor veel dominanter dan een minder populaire maar sterk onderbouwde opinie, en dat is nu juist wat je absoluut niet wilt.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Pagina: 1