Thermal paste verwijderen... maar dan net effe wat anders

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topicstarter
Ja ik weet het, met een titel als 'thermal paste verwijderen' vraag je natuurlijk om een nominatie om naar de search geschopt te worden (en terecht), maar toch wilde ik jullie hulp in roepen voor 't volgende.

Ik heb hier een een flink aantal CPUs liggen (112 stuks op het moment) die ik helemaal schoon wil krijgen. Het gaat om s370 Coppermines (vooral Celerons), met verschilende soorten koelpasta en wat stickers erop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZX9RtD2gdufWFlRF67nSy1oG/full.jpg
Van links naar rechts
CPU met van dat kauwgumachtige spul erop,
CPU met witte thermal paste
CPU met arctic silver achtige thermal paste.

Het idee is dat de CPU's brandschoon worden, de werking interesseert me geen klap (het is niet alsof ik hier nog 112 werkende s370 bordjes heb), maar het uiterlijk des te meer. Vandaag heel enthousiast een flesje aceton gehaald bij de lokale Kruidvat, maar ik loop tegen wat dingetjes aan.

De zilveren paste is er heel makkelijk af te halen met een doekje en wat aceton, dus dat is geen enkel probleem. Het nadeel is dat ik maar een paar CPU's heb met die pasta.
De witte troep is ook nog wel te doen, hoewel wat meer aangekoekt, kost iets meer tijd om te boenen, maar ook dat is nog relatief vlotjes op te lossen.

Maar dan die kauwgum achtige rotzooi. Zat vroeger als standaard onder de Intel stockkoelers, dus daar zitten heel veel CPU's mee onder. De CPU's zijn allemaal zo'n 16 jaar oud, dus echt heel vloeibaar is dat spul niet meer.

En daar zit 'm dan ook de uitdaging. Ik heb zo'n 100 CPU's met die troep erop. Wat ik al heb geprobeerd is ze met aceton zoveel mogelijk schoon te wrijven, en vervolgens met een pen/satéprikker/nagel/schroevendraaiertje die gum eraf te krijgen. Het nadeel is dat dat heel lastig lukt, vooral tijdrovend is. Daarbij wil ik bij voorkeur de cores heelhouden, dus een beetje lomp erop gaan inhakken is niet ideaal.

Nu had ik het idee om ze in heet water te leggen, in de hoop dat het spul wat beter oplost. Nu wordt 't zeker zachter, maar de ellende is nu dat het spul er alleen maar meer door gaat plakken. Dus als je het met een doekje eraf probeert te halen zit alles onder (in plaats van wat harde stukjes gum, plakt die rotzooi nu overal aan vast).

Daarbij lijkt heet water een raar effect te hebben op de CPU, ze verkleuren wat, en niet allemaal even egaal. Vlekken trekken wel weer weg voor het grootste deel, maar een van de CPU's waarmee ik 't probeerde vertoont wel een beetje verkleuring. Dus die krengen een keertje in de vaatwasser gooien lijkt me niet ideaal (daarbij is het vast voor de vaatwasser niet zo heel best).

Vandaar de vraag, heeft iemand een goed idee om dit makkelijk te doen. Voor een enkele CPU had ik wel even lopen kutten met een doekje en iets om die dingen er vanaf te krabben, maar we zouden geen tweakers zijn als we niet een handigere manier vonden om datzelfde voor 100 van die dingen te doen :P

Alle reacties

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:24

mrc4nl

Procrastinatie expert

zoiets misschien, een poetsmachine
Afbeeldingslocatie: https://www.ts24.nl/images/product_images/popup_images/11183_1.jpg
je hebt ze ook in een kleiner formaat

ora et labora

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Dat is misschien overkill, maar ik kan 't natuurlijk wel proberen met zo'n polijst diskje op een dremel/multitool. Enige waar ik bang voor ben is dat ik de core dan aan gort krijg, maar ach, kan nog wel een paar CPU's missen als het echt moet :D

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kan je ze niet in de vriezer leggen en dat dan die taaie troep er zo afbreekt na een tijdje?

Heb zelf ook altijd goede resultaten met dit:
ArctiClean

[ Voor 38% gewijzigd door firebird_1979 op 19-09-2016 23:24 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
firebird_1979 schreef op maandag 19 september 2016 @ 23:22:
Kan je ze niet in de vriezer leggen en dat dan die taaie troep er zo afbreekt na een tijdje?

Heb zelf ook altijd goede resultaten met dit:
ArctiClean
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HS0i5HoJaAPU1hIG10o5trKw/full.jpg

Eens kijken hoe die er morgen bij ligt :P

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-01 21:19

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Ik ben niet zo bekend met die kauwgum, maar hoe werkt een doekje met wasbenzine?

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Terpentine of Thinner.
Werkt geweldig :)

Wasbenzine en Spiritus zijn veel te zwak hier voor.
Uiteraard wel even een beetje Spiritus om het vettige residu van de Terpentine te verwijderen.

[ Voor 64% gewijzigd door McKaamos op 19-09-2016 23:43 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:02
Ik heb ooit een stapeltje thermal pads gekocht (vraag niet waarom) voor m'n socket A processoren, en die bevestigde ik altijd door na montage het koellichaam met een fohn heet te maken. Na x jaar werden die ongebruikte pads door uitdroging ook hard; maar ik kan me niet herinneren dat echt een probleem was om resten warm te verwijderen. Dus suggestie: haardroger/fohn en wattenstaafje(s)?

Oplossen met oplosmiddelen zoals wasbenzine/thinner is ook mogelijk, maar wat minder fris.. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door biomass op 19-09-2016 23:45 ]

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Sommige koelpasta wordt net stroop/teer als je het verwarmd en het wil er dan niet goed af.

Dat ArtiClean is goed spul voor die lastige klusjes, maakt het zacht en dan veeg je het er zo af. Werkt 10x beter dan wasbenzine of iets soortgelijks.

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

alcohol/isopropanol?
Werkte bij mijn laatste kauwgum prima

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:05
Ga je toch niet met de hand doen? Flikker ze per emmer in een ultrasoon apparaat, tril het zo schoon. :7

Inventaris - Koop mijn meuk!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
chaoscontrol schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 00:20:
Ga je toch niet met de hand doen? Flikker ze per emmer in een ultrasoon apparaat, tril het zo schoon. :7
Zou mooi zijn, maar dan moet je wel zo'n apparaat hebben.

Ik ga eens kijken of ik van de week bij de bouwmarkt thinner of alcohol kan scoren en kijken hoe het daarmee lukt.

Warm maken zorgt iig voor plakkerige zooi, dus weet niet of dat de beste manier is om het snel en makkelijk te doen.

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-12-2025
GemengdeDrop schreef op maandag 19 september 2016 @ 23:48:
alcohol/isopropanol?
Werkte bij mijn laatste kauwgum prima
Dit zou ik idd ook voorstellen. Gewoon even laten weken ik alcohol, goede kans dat je het er zo af veegt. Plus niet zo schadelijk als heet water, als het goed is.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:05
TERW_DAN schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 08:41:
[...]

Zou mooi zijn, maar dan moet je wel zo'n apparaat hebben.

Ik ga eens kijken of ik van de week bij de bouwmarkt thinner of alcohol kan scoren en kijken hoe het daarmee lukt.

Warm maken zorgt iig voor plakkerige zooi, dus weet niet of dat de beste manier is om het snel en makkelijk te doen.
Vast wel een Tweaker waar je dat even kan doen (in ruil voor een 6-pack :+) Mijne is alleen kapot..

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:49
Als de normale dingen als thinner, alcohol etc niet werken heb ik voor dat soort klusjes: Innotec seal and bond remover maar wrs zal het met elke sticker verwijderaar wel lukken.
ultrasoon als nabewerking, je mag de mijne wel gebruiken als Winterswijk niet te ver voor je is.
Heb zelf ook een tijd cpu's verzameld om er iets creatiefs mee te doen, na verhuizing de doos niet meer gezien btw. Wat is jouw plan met de cpu's?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:38
Met thinner vliegt dat spul er meestal af inderdaad!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Het wordt een tafelblad voor een tafeltje. CPU's moeten daarom vooral goed schoon zijn, en daar bovenop komt een (acryl)glasplaat.

• gofast
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-01 06:00
gewoon alcohol... werkt prima! in al mijn cpu jaren deze cpu's met doekje brandschoon gekregen

Verwijderd

TERW_DAN schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 10:25:
[...]

Het wordt een tafelblad voor een tafeltje. CPU's moeten daarom vooral goed schoon zijn, en daar bovenop komt een (acryl)glasplaat.
Mocht je de mogelijkheid hebben, kan je ze ook in epoxy gieten:

Kan je je tafel wat dunner houden, zijn de CPU's beter beschermd.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:14

Onbekend

...

Ik weet niet precies wat voor spul het precies is, maar met Aceton en stickerverwijderaar kan je ook erg ver mee komen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

Ik heb ruim 500 CPU's in mijn verzameling en schoongemaakt met isopropylalcohol en wattenstaafjes. Dat werkt erg goed!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
Aceton moet je in ieder geval bij uit de buurt blijven. Dat lost kunststoffen op. Niet geschikt voor elektronica.

TheS4ndm4n#1919

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:58

heuveltje

KoelkastFilosoof

RocketKoen schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 10:36:
Aceton moet je in ieder geval bij uit de buurt blijven. Dat lost kunststoffen op. Niet geschikt voor elektronica.
Wat voor kunstoffen zitten er dan op een CPU ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

heuveltje schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 10:38:
[...]

Wat voor kunstoffen zitten er dan op een CPU ?
Diw groene socket 370 en 478 CPU's zijn toch gemaakt van plastic/fiber.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 10:40:
[...]

Diw groene socket 370 en 478 CPU's zijn toch gemaakt van plastic/fiber.
Volgens mij van een kunsthars en fiberglas.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Aceton gaat prima op die CPUs, daar heb ik nog geen rare dingen mee gezien (en heb toch al best veel zooi met aceton schoongemaakt).

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 10:41:
[...]

Volgens mij van een kunsthars en fiberglas.
En wat denk je dat kunsthars voor een materiaal is?

TheS4ndm4n#1919

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:57
Heb zelf altijd gemakkelijk eraf gekregen met van die beeldscherm schoonmaak doekjes. Soms iets harder wrijven maar het ging altijd prima.

Verwijderd

RocketKoen schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 10:49:
[...]

Het is ongetwijfeld een verzamelnaam voor meerdere soorten kunsthars/. epox/ resin met allemaal verschillende eigenschappen.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

RocketKoen schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 10:49:
[...]

Geen idee, maar ik maak die dingen altijd schoon met aceton, nog nooit zien inbijten
(niet dat ik dat nu zo vaak doe :) maar toch)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 10:30:
[...]

Mocht je de mogelijkheid hebben, kan je ze ook in epoxy gieten:

[video]

Kan je je tafel wat dunner houden, zijn de CPU's beter beschermd.
Dat is ook wel erg vet, jammer dat epoxy zo schofterig duur is.

Bedankt voor de reacties allemaal, ga van de week eens aanklooien met wat dingen en zal de resultaten posten.

• MartenBE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-12-2025
Ik ga altijd bij de apotheker voor een 90% isopropyl-alcohol oplossing in gedestilleerd water. Kost niets voor grote hoeveelheid. Works like a charm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:51

D4NG3R

kiwi

:)

biomass schreef op maandag 19 september 2016 @ 23:43:
Ik heb ooit een stapeltje thermal pads gekocht (vraag niet waarom) voor m'n socket A processoren, en die bevestigde ik altijd door na montage het koellichaam met een fohn heet te maken.
Met een Fohn? TERW_DAN wil de processoren graag werkend houden. :+

Altijd een heteluchtpistool of andere niet-ioniserende warmtebron gebruiken. Een Fohn is effectief een statisch pistool. ;)

Ik heb niet echt een nieuw antwoord, maar ben wel benieuwd waarvoor je deze gaat gebruiken?

Lezen is een kunst * D4NG3R . |:(

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 20-09-2016 11:20 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

D4NG3R schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:18:
[...]

Met een Fohn? TERW_DAN wil de processoren graag werkend houden. :+
ow ?
Jij denkt dat zijn bijzet tafel stieken in een werkelijkheid een 400cpu megaserver gaat veranderen ? :P

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:51

D4NG3R

kiwi

:)

heuveltje schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:21:
[...]

ow ?
Jij denkt dat zijn bijzet tafel stieken in een werkelijkheid een 400cpu megaserver gaat veranderen ? :P
Zie m'n edit. In de OP staat dat ze heel moesten blijven, dus ik dacht dat ze ook werkend moesten blijven. ;)

Suggestie: Gooi ze eens in de oven, 5 mins op 150-200c.

[ Voor 36% gewijzigd door D4NG3R op 20-09-2016 11:26 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
De CPU's mogen stuk zijn, zolang ze optisch nog maar goed eruit zien.
Ik heb een verfbrander liggen, kan die wel proberen, maar ben bang dat de kauwgum er alleen maar plakkeriger op wordt. Maar we gaan 't gewoon proberen :)

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-12-2025

SuBBaSS

-has Ryzen

Ik doe dit soort dingen altijd met alcohol en een wattenstaafje dat er even ingehangen heeft. Kun je goed mee bij de randjes komen.

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-01 12:37
een ultrasoonreiniger?

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Ik grijp vaak terug op methyleenchloride.
Wordt o.a. gebruikt om te lijmen kunststof oppervlakken te ontsmetten.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik gebruik al jaren dit spul:
Afbeeldingslocatie: http://www.ct-systemen.nl/images/AKTC.JPG

Of het nu gewone zilverpasta is of uitgedroogde cooling pads, met wat poetsen heb ik tot nu toe alles nog schoon gekregen. Ruikt naar citroen dus is wellicht wat prettiger in de omgang dan aceton ;)

🖥️ | 🚗

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-01 17:39
TERW_DAN schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 10:55:
Dat is ook wel erg vet, jammer dat epoxy zo schofterig duur is.
Nadeel van epoxy is dat het na verloop van tijd gelig gaat kleuren...
En qua prijs valt het wel mee toch?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
MadMarky schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 12:02:
Ik gebruik al jaren dit spul:
[afbeelding]

Of het nu gewone zilverpasta is of uitgedroogde cooling pads, met wat poetsen heb ik tot nu toe alles nog schoon gekregen. Ruikt naar citroen dus is wellicht wat prettiger in de omgang dan aceton ;)
Dat is geweldig spul, zou zelfs nog een flesje moeten hebben, maar die ben ik al jaren niet meer tegengekomen.

Ik vraag me alleen af of dat niet uiteindelijk nog net zoveel poetswerk is als met aceton (ik ben lui, wil juist dat ik niet teveel moeite hoef te doen als het kan :D)

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-01 15:58
TERW_DAN schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 12:07:
[...]

Dat is geweldig spul, zou zelfs nog een flesje moeten hebben, maar die ben ik al jaren niet meer tegengekomen.

Ik vraag me alleen af of dat niet uiteindelijk nog net zoveel poetswerk is als met aceton (ik ben lui, wil juist dat ik niet teveel moeite hoef te doen als het kan :D)
Is toch nog gewoon te krijgen?
http://www.informatique.n...ean-125ml-cpu-heatsi.html

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:30
Afbeeldingslocatie: http://www.daxtrio.nl/media/catalog/product/cache/22/image/500x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/l/alcoholzuiver.jpg

Even een wattenschijfje onder dompelen, op de aangekoekte koelprut en na 10 seconden veeg je het er zo af alsof je naar een hele slechte schoonmaakmiddelreclame zit te kijken.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-01 23:11
Heb je al WD40 gebruikt? Ik heb daar toch wel de nodige positieve ervaring mee. Tevens, en het klinkt raar, maar ik maakte het spul ook altijd wel schoon met ketchup. Haalde de meeste rotzooi perfect weg. :p

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:17

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Iets heel geks,olijf olie, dit verwijderd stickers heel goed, eerst in laten werken, dan proberen te verwijderen, en het is niet agressief zoals aceton die misschien alles aanvreet.
Olijfolie of andere olie zit bijv in zeep, ja olie om je wassen, en het werkt.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:59

BCC

Ik zal al gelijk te kijken of je niet 112x veel geld had, maar specifiek deze groene CPU's zijn helaas waardeloos, :) https://www.scribd.com/do...Content-List-in-CPU-Chips

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-01 21:19

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

TERW_DAN schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 12:07:
[...]

Organiseer een meeting voor mensen van hier, en laat ze dan lekker een weekend poetsen onder het genot van een hapje en een drankje :+ .

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-01 10:05
Remmenreiniger? :P

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

AdoraBelle schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:21:
[...]

Organiseer een meeting voor mensen van hier, en laat ze dan lekker een weekend poetsen onder het genot van een hapje en een drankje :+ .
Nieuwe funCompo voor X-LIFE. wie kan het snelste 10 cpu's schoonmaken ;P

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wasbenzine is al paar keer genoemd.

Ik gebruik altijd voor CPU's een tweetrapsraket:
- eerst wasbenzine om de prut eraf te krijgen. Werkt ook met roze prut.
- vervolgens brandspiritus om de wasbenzine eraf te krijgen.

Resultaat: brandschone CPU, zodra de wasbenzinerestjes verdampt zijn.

Nu, >15j verdroogde roze prut zal geheid wat lastiger gaan, maar aangezien werking hier niet relevant is, zou je het in bulk kunnen doen (mits je brandgevaar acceptabel vindt >:)

1 ) CPUs in bak met wasbenzine laten weken, allicht overnacht.
2 ) CPUs met de hand even kort afnemen met keukenrol oid. Ik gok dat de geweekte roze prut gelijk loslaat.
3 ) CPUs in bak met brandspiritus leggen en beetje schudden
4 ) CPU's hopelijk schoon uit bak halen. Zodra ze afgedroogd zijn, zijn ze inzetbaar :)

Oslik blyat! Oslik!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:06

Nemesizz

Untouchable

Die kauwgum prut liet ik meestal even weken in alcohol (96%) en dan met een wattenstaafje eraf drukken.

Mogelijke ideeën om wat sneller te werken:
- (oude!) elektrische tandborstel?
- dremel-achtig apparaat met een poets/polijst kop erop op een relatief laag toerental?
(is wat handzamer dan zo'n polijstmachine voor een auto).

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

De truuk is soms er gewoon "ellebogen" werk in te doen .. (of mechanisch) ..

Waarom probeer je niet een polijstwiel elektrische tandenborstel .. ?
Gewoon werkt iets van stof of met haartjes

De 100+ cpu's met de hand schoonmaken of mechanisch .. alleen je wilt iets "zachts" hebben

Afbeeldingslocatie: https://www.bmtechniek.nl/media/catalog/product/v/i/viltstift.jpg

Tja vanalles

• Koozza
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-12-2025

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Misschien een gek idee; maar bij ons op het werk hebben we bussen kauwgomverwijderaar. Zit iets kouds in (geen idee wat) maar het bevriest de kauwgom waardoor je het eraf kan breken.

Zou dat ook niet voor die koelpasta werken?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Inmiddels heb ik wat lopen proberen, met wisselende resultaten.

De polijstoptie werkt op zich prima, met als nadeel dat het best tijdsintensief is. Ik heb een polijst schijfje op een multitool gezet en daarmee geprobeerd de koelprut eraf te krijgen. Dat gaat best goed, zonder de core te beschadigen, maar je bent wel even bezig met een hele bak CPU's.

De volgende optie was de vriezer, maar dat was kortgezegd niet zo'n succes. Het spul blijft keihard en valt er helaas niet zo makkelijk af als gehoopt.

Verhitten heeft het probleem dat het spul juist heel plakkerig wordt, dus dat ging m ook niet worden.

Vandaag even naar de bouwmarkt gegaan en gekeken wat ze aan opties daar hebben. Ik ben als eerste begonnen met terpetine, en dat lijkt verbazing wekkend goed te gaan. Even de CPU laten weken en vervolgens een beetje schudden en 95% van de prut laat al los. Met een doekje even schoonwrijven en daarmee lijkt het goed te gaan.

Momenteel heb ik zo'n 50CPU's in een bak met terpetine gegooid, en zal eens kijken hoe goed dat werkt. Ik hou jullie op de hoogte.

Of het trouwens zo'n goed idee is met werkende CPU's weet ik nog niet, maar was niet van plan deze nog in een mobo te gaan duwen :P
Pagina: 1