Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLTN
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-08 09:17
Gisteren was het me enigszins gelukt om mijn versie van Windows 8.1 over te zetten van de originele HDD naar een SSD. In eerste instantie leek alles in orde, maar uiteindelijk bleek er het één en ander mis te zijn gegaan, aangezien mijn fan liep te loeien als een gek, mijn volume bij reboot constant terug naar 60 werd gezet, en ik in de meeste gevallen de helderheid van mijn laptopscherm niet kon aanpassen.

Na het updaten van een aantal drivers, en hulp van een aantal Tweakers-users, besloot ik om uiteindelijk dan maar te upgraden naar Windows 10, aangezien die overstap nog steeds gratis te maken is. Nadat het gelukt was om te upgrade uit te voeren en Windows 10 succesvol geïnstalleerd, leek alles gewoon prima, in orde. Aangezien er nog een aantal bestanden op stonden, besloot ik maar gewoon een fabrieksherstel uit te voeren, om zonder zorgen met een schone lei te beginnen. Uiteindelijk leek dat allemaal goed te gaan, nadat hij heel lang op 98% bleef staan. Bij het voltooien van de fabrieksherstel, kreeg ik een bericht dat er toch nog een aantal instellingen waren bewaard (terwijl ik daar juist niet om had gevraagd) en dat als ik de laptop zou verkopen, ik opnieuw een herstel zou moeten uitvoeren.

Windows 10 leek vervolgens opgestart te worden, maar ik kreeg een error voor het laadscherm van Lenovo, dat er geen bootable disk was gevonden. Ik sluit 'm af, start hem opnieuw op om vervolgens in de BIOS/UEFI te kijken wat er mis is. Mijn SSD bleek er helemaal niet meer tussen te staan! Terwijl Legacy Boot wel gewoon was ingesteld. Ik besloot op dat moment mijn oude HDD met Windows 8.1 als boot priority in te stellen, om te kijken of mijn SSD überhaupt nog in het apparaatbeheer te vinden was, maar nee, helaas niet. Bovendien duurde het een eeuwigheid voordat Windows 8.1 geladen was: zo'n 5 tot 10 minuten. Afsluiten deed hij ongeveer dezelfde tijd over. Dit was voorheen nooit zo.

Heb momenteel geen flauw idee wat ik moet doen. Ik heb de SSD er even uitgehaald, en er opnieuw ingedaan, maar dat hielp niet. Kan iemand mij hulp bieden? :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:42
Misschien je firmware updaten? Kun je de SSD wel zien in je BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Met CrystalDiskInfo kun je ook de SMART-status uitlezen van de SSD. Zou het vreemd vinden als Windows 10 nu al bepaalde SSD's niet zou ondersteunen. Ik denk dus eerder dat er wat is met de SSD. Geef ook even aan om welke SSD het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
welke fabrieksherstel heb je uitgevoerd? die van lenevo?

want dan kan het natuurlijk zijn dat windows 8 je ssd niet ondersteunt.
terwijl als je in windows 10 voor opnieuw instellen hebt gekozen dat geen probleem zou mogen zijn..

• BLTN
Marco1994 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:56:
Misschien je firmware updaten? Kun je de SSD wel zien in je BIOS?
Ik kan de SSD niet in de BIOS vinden, anders had ik die wel als boot priority ingesteld.
CH40S schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 14:01:
Met CrystalDiskInfo kun je ook de SMART-status uitlezen van de SSD. Zou het vreemd vinden als Windows 10 nu al bepaalde SSD's niet zou ondersteunen. Ik denk dus eerder dat er wat is met de SSD. Geef ook even aan om welke SSD het gaat.
Heb net CrystalDiskInfo gedownload, en ook dat programma kan hem niet detecteren.

Ik had het type SSD er al bij gezet: de Toshiba Q Series Pro 256GB.
demonic schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 14:04:
welke fabrieksherstel heb je uitgevoerd? die van lenevo?

want dan kan het natuurlijk zijn dat windows 8 je ssd niet ondersteunt.
terwijl als je in windows 10 voor opnieuw instellen hebt gekozen dat geen probleem zou mogen zijn..
Nee, gewoon die van Microsoft Windows 10 zelf.

In eerste instantie wilde ik de ''HDD naar SSD'' switch maken met Windows 8.1. Toen er na die installatie (via een officiële ISO van Windows) een aantal dingen niet in orde waren - helderheid scherm niet aan te passen, volume automatisch op 60, muis/touchpad werd pas geactiveerd na ctrl+alt+delete - kreeg ik het advies van een Tweakers-user om naar Windows 10 te upgraden. Dat heb ik gedaan via de link van Microsoft voor mensen met ''assistive technologies''. Die upgrade was prima verlopen, heb ingelogd en het zag er goed uit. Pas na die fabrieksherstel ging het mis.

• BLTN
Ik weet niet of het zinnige informatie is, maar als ik op mijn originele W8.1 mijn laptop in stand-by wil zetten, gaat hij gewoon uit. Geen slaapstand, gewoon uit. Erg vreemd.

Bovendien is er helemaal niets veranderd wat betreft de opstarttijd en de afsluittijd van Windows 8.1, hij doet er nog steeds 5 tot 10 minuten over. Echt belachelijk gewoon.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

BLTN schreef op woensdag 21 september 2016 @ 08:25:
Ik kan de SSD niet in de BIOS vinden, anders had ik die wel als boot priority ingesteld.
Probeer de SSD even in een andere PC of laptop en kijk of hij dan wel werkt.
Heb net CrystalDiskInfo gedownload, en ook dat programma kan hem niet detecteren.
Wat logisch is als zelfs de BIOS/UEFI hem niet herkend. ;)

BIOS staat voor Basic Input Output System, het zorgt er kort door de bocht voor, dat de software met de hardware kan 'praten'. Als de BIOS dus een apparaat niet herkend, zul je hem niet kunnen gebruiken, hoeveel software je er ook tegenaan slingert. UEFI staat voor Unified Extensible Firmware Interface, en is (heel kort door de bocht) de opvolger van BIOS en doet dus ook die taken (en nog wat meer dingen).

[ Voor 32% gewijzigd door CH4OS op 21-09-2016 08:51 ]

• BLTN
CH40S schreef op woensdag 21 september 2016 @ 08:48:
[...]
[...]

BIOS staat voor Basic Input Output System, het zorgt er kort door de bocht voor, dat de software met de hardware kan 'praten'. Als de BIOS dus een apparaat niet herkend, zul je hem niet kunnen gebruiken, hoeveel software je er ook tegenaan slingert. UEFI staat voor Unified Extensible Firmware Interface, en is (heel kort door de bocht) de opvolger van BIOS en doet dus ook die taken (en nog wat meer dingen).
Ik zal eerst een BIOS/UEFI update uitvoeren, kijken of er dan wat veranderd. Als dat niet het geval is, haal ik hem eruit en kijk ik of hij wel word gedetecteerd op een andere PC.

Ik had al enigszins een idee wat BIOS/UEFI inhield, maar desalniettemin bedankt voor de uitleg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLTN
[...]
Ik heb even gecheckt via een andere laptop of ik hem kon verbinden via een USB 3.0 port, en dat lukte. Vreemd genoeg stond meer dan 95% van de SSD vol, terwijl W10 maar 20GB zou horen in te nemen.

Meteen daarna heb ik hem via USB verbinding aangesloten op mijn eigen laptop, en daar begon hij met de repareren van de drive. Nu installeert hij Windows uit zichzelf opnieuw. Ben benieuwd of het daarna allemaal in orde is.

• BLTN
[...]
[...]

Het repareren van de drive is blijkbaar niet helemaal gelukt. Toen W10 zichzelf installeerde bleef hij ontzettend lang op 10% haken en dus heb ik de laptop geforceerd af moeten sluiten.

Mijn vraag is nu: wat kan ik het beste doen? Opnieuw een W8.1 ISO installeren op mijn SSD, en vervolgens weer upgraden naar W10? Of is er een betere/veiligere manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:47
Je SSD, kan je die nu in de bios zien? en is hij leeg gemaakt? (als je er niks belangrijks meer op hebt)
Als dat zo is dan zou ik de HDD los halen en de SSD aansluiten op de juiste SATA-poort (liefst een intel sata controller poort) en dan gewoon Windows 10 de boot DVD/USB opstarten en de boel op de ssd installeren.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• BLTN
mell33 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 12:22:
Je SSD, kan je die nu in de bios zien? en is hij leeg gemaakt? (als je er niks belangrijks meer op hebt)
Als dat zo is dan zou ik de HDD los halen en de SSD aansluiten op de juiste SATA-poort (liefst een intel sata controller poort) en dan gewoon Windows 10 de boot DVD/USB opstarten en de boel op de ssd installeren.
Volgens mij krijg ik hem wel te zien in de BIOS. Hij wordt ook gedetecteerd als ik kijk bij schijfbeheer/apparaatbeheer. Voorheen verscheen hij ook als ik bij Deze PC keek, maar om één of andere reden niet meer. Ik zou eventueel opnieuw de ISO-USB kunnen booten en de SSD op die manier kunnen formatteren.

Wat je zegt over de 'HDD los >> SSD aansluiten op SATA-port' zou ik zelf ook wel willen doen, alleen verschillen de HDD en SSD natuurlijk in dikte, dus ik ben bang dat mijn SSD niet goed in de bracket past en op de SATA-port aansluit. Voor nu heb ik 'm alleen kunnen aansluiten via de ultrabay optie. Ik weet niet of dat de reden is dat de fan zo hard liep te blazen, maar dat zou zomaar kunnen.

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:47
Probeer het, en er zijn wel brackets voor, ik heb zelf wel eens een stuk karton voor de opvulling gebruikt.
zowiezo een hardeschijf altijd op een SATA poort aansluiten als het je OS bevat. (op usb 3.0 zal hij die 3.0 drivers moeten installeren en dan pas is hij snel, dus ik denk dat daar de traagheid vandaan kwam)
En je zag de SSD niet in je andere windows omdat er geen schijf letter aan toegewezen was.
Maar ik zou gewoon de hele partitie weggoien met schijfbeheer, de installatie van windows maakt er wel weer 1 op de SSD (en je kan het zelf ook nog kiezen om hem op te delen evt)

[ Voor 74% gewijzigd door Mel33 op 28-09-2016 12:58 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Pagina: 1