Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Eerste PC build van ongeveer 1000 euro max

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste tweakers,

Ik heb altijd een laptop gehad, maar heb sinds enige tijd de nodige interesse ontwikkeld in computers. Mijn laptop is bijna passe en ik vind het tijd voor een desktop, één die ik zelf wil gaan bouwen. Ik heb heel veel aan dit forum gehad in het opdoen van kennis wat betreft onderdelen, en heb de nodige topics van anderen gelezen om alvast zoveel mogelijk in één keer goed te doen wat betreft mijn set-up. Echt top dat jullie mensen zo helpen trouwens, het wordt gewaardeerd!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben eigenlijk totaal geen gamer, maar het lijkt me wel fijn als ik de mogelijkheid heb games te kunnen spelen in de toekomst, al hoeft het absoluut niet op de hoogste resolutie. Een spel als Fallout zou ik bijvoorbeeld wel willen kunnen spelen, maar ik probeer absoluut geen Game-PC te bouwen. Verder doe ik in feite geen hele intensieve dingen op de computer, maar ik wil wel een desktop van kwaliteit hebben. Het lijkt me gewoon een lekker idee als er goede onderdelen inzitten, ook al heb ik er in theorie misschien (nog) niet veel aan. Daarnaast lijkt het me fijn om in de toekomst in te kunnen spelen op nieuwe behoeften. Daarom wil ik in ieder geval een goede processor en moederbord met veel uitbreidingsmogelijkheden. Dan kun je altijd later nog je geheugen uitbreiden en/of een nieuwe videokaart nemen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De componenten die ik nu in mijn wenslijst heb zijn op Azerty, waar ik het wil bestellen, ongeveer 650 euro. Rond deze prijs wil ik voor deze componenten dus ongeveer uitkomen, iets meer mag ook indien er goede reden voor is. Zaken als Windows, monitor, toetsenbord, netwerkkaart, optische drive etc heb ik voor het gemak even nu niet meegenomen, het gaat me er nu vooral om of deze componenten goed bij elkaar passen. Met alle randapparatuur en software erbij zal het uiteindelijk ongeveer op 1000 euro uitkomen, dus dat kun je zien als mijn budget zoals in de titel ook aangegeven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, niks.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De componenten die ik nu aandraag in ieder geval. Een andere koeler dan de bij de CPU meegeleverde koeler lijkt me in mijn geval onnodig, aangezien ik gaan zware taken ga uitvoeren op mijn desktop. Overigens heb ik er bewust geen HDD schijf bijgezet, die ben ik van plan later pas aan te schaffen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de grafische kaart, maar ik ben benieuwd of dit eventueel een goede GPU is voor mij om later aan te schaffen. Ik denk dat ik het in het begin wel red met de grafische chip van de processor zelf, en pas als ik in de toekomst wil gamen een videokaart koop.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik vind de kasten van Corsair mooi, bijvoorbeeld de 100R Window, 100R, Silent edition, en dus de SPEC-01, maar ook 02 kasten. Processor wil ik sowieso Intel, en bij Samsung voor de SDD heb ik ook wel een goed gevoel.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Qua grootte wil ik dus een miditower. Stilte vind ik belangrijk, maar dat zit bij mij denk ik al snel goed, omdat ik niet ga overklokken/gamen/video-editen, etc. Ik wil overigens wel graag een window in mijn kast.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Allereerst natuurlijk algemeen advies over de gekozen onderdelen en of deze bij elkaar passen.

Daarnaast heb ik een paar vragen die tijdens het zoekproces bij me op zijn gekomen:

- Hoe zit het met de optische drive en het installeren van Windows? Ik ben van plan gewoon de Windows 10 van Azerty te bestellen, maar dan krijg je toch een CD? Hoe gaat dat in zijn werk? Anders hoef ik niet per se een optische drive, en kan ik ook een andere behulzing nemen. En als je voor zo'n 30-euro Windows licentie op internet gaat, hoe moet je die dan installeren op je nieuw gebouwde desktop? Dit alles snap ik nog niet helemaal.

- Klopt het dat ik met m'n huidige moederbord, of eigenlijk met elk moederbord, per se een netwerkkaart moet kopen en inbouwen om draadloos te kunnen internetten? Zo ja, is een van 2 tientjes op azerty gewoon een acceptabele keuze als je normaal Wifi gewend bent?

- Ik heb ook nog gedacht aan een goedkoper moederbord, een micro ATX bordje, maar het zit me niet helemaal lekker dat je dan minder PCI sloten hebt en dus minder uitbreidingsmogelijkheden hebt. Met name door de videokaart die ik nu heb gekozen, aangezien deze twee sloten in beslag neemt. Dan is er nog maar netaan ruimte voor een netwerkkaart bijvoorbeeld, en kan er in de toekomst niks meer bij. Maar misschien is mijn videokaart wel helemaal niet nodig en zeggen jullie dat een Micro ATX bord prima is.

In dat geval kan ik ook kiezen voor een microATX moederbord met 2 RAM sleuven van rond de 60 euro, met een 8GB RAM in één kit zodat je in de tweede sleuf later nog eens 8 kunt stoppen. Wat zal ik doen? Micro ATX of ATX?

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest en jullie mij van goed advies kunnen voorzien, bedankt alvast!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 202,95€ 202,95
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,90€ 86,90
1MSI GeForce GTX N750 Ti 2GB GAMING€ 124,-€ 124,-
1Corsair Carbide SPEC-01 Blue Led€ 51,45€ 51,45
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 31,69€ 31,69
1Corsair CX450M€ 52,95€ 52,95
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 69,90€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 619,84

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 178,50€ 178,50
1MSI B150 PC MATE€ 83,90€ 83,90
1XFX Radeon RX 460 2GB€ 116,99€ 116,99
1NZXT S340 Zwart€ 65,95€ 65,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/8€ 43,90€ 43,90
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 120,50€ 120,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 662,69

Kosten bij Azerty 685.- maar ik denk wel dat je van dit systeem meer plezier gaat hebben.

Heb voor de RX460 2GB gekozen omdat deze toch een heel stuk sneller is dan de 750Ti voor iets minder geld. Het verschil tussen de i5 6400 of i5 6500 ga je never nooit niet merken in een build als deze, en ik denk dat je zelf met een i3 6100 ook toe komt ;) Verder heb ik persoonlijk voor een ander kastje gekozen maar dat is een kwestie van smaak, en alles een beetje zo gekozen dat het er na inbouwen met een window ook nog gelikt uitziet :)

[ Voor 9% gewijzigd door ECP0WERS op 19-09-2016 21:30 ]

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
1. Windows kan je vanaf een USB stick installeren, waarbij je dus een andere PC nodig hebt om die USB stick 'klaar' te maken.
2. Netwerk kaarten en geluidskaarten zijn 'tegenwoordig' niet meer noodzakelijk. De opties op het moederbord zijn bij goede fabrikanten (zoals jouw gekozen gigabyte) gewoon prima.
3. Je kan eerst een pc-kast kiezen, en daarna kijken welke moederborden er goed in passen, of je kan je moederbord eerst kiezen, en vervolgens je kast erbij uitzoeken. Je kan een microATX moederbord in een grotere kast doen, maar dan heb je geen voordeel van dat er in de grotere kast meer PCI-kaarten kunnen. Voor jouw kun je dan ook het best microATX kiezen wanneer je liever een kleinere kast hebt.
4. RAM kun je dual channel doen, maar dat kost je meer sloten. Mocht je verwachten binnen 2 jaar je PC te willen uitbreiden met meer RAM, neem dan nu één grotere stick ipv 2 kleinere. Als je 4 sloten voor RAM hebt, maakt dit minder uit.

Je videokaart (750Ti) is geen goede keuze meer. Een RX460 kan Fallout 4 mooier draaien, en kost ongeveer hetzelfde. Een RX470 kan ook interessant zijn, maar kost wel ~€80,- meer.

Verwijderd

Topicstarter
@ ECPOWER

Bedankt. Ik zie mensen vaak zeggen dat je voor die paar tientjes extra beter de i5 6500 kan doen omdat het toch een sprong van 500 Ghz was, ook al vermoedde ik al dat ik er weinig van zou merken. Misschien dan toch maar de i5 6400!

Bedankt voor je andere suggesties qua kast/RAM/mobo/SDD, ik ga ze zeker even bekijken. Echter, de keuzes die ik nu had, voldoen evengoed wel toch? Op de videokaart na dan, daar lijkt een RX460 2GB me een goede tip!

@ Slaut

Dankjewel. Van puntje 3 ben ik me inderdaad op de hoogte, ik bedoelde dat ik bij een micro ATX, welke meestal 2 sleuven heeft, dan ook even m´n RAM moest aanpassen naar één kit van 8, wat jij ook al min of meer aangeeft:)

Fijn om te horen dat een netwerkkaart met dit moederbord niet hoeft, dat scheelt weer. En dan kan ik een optische schijf dus ook wel weglaten. Kun je zo´n 30 euro Windows 10 licentie die je tegenwoordig vindt op het internet ook gewoon op een USB zetten en voor je nieuwe desktop gebruiken?

• TrisbaasBaan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 29-11 12:36
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2016 @ 21:51:
Kun je zo´n 30 euro Windows 10 licentie die je tegenwoordig vindt op het internet ook gewoon op een USB zetten en voor je nieuwe desktop gebruiken?
Je kan op een willekeurige Windows-PC dit programma downloaden (https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10) en dan kiezen om een installatiemedium te maken van een USB-stick, daarna op de PC waar je Windows 10 wilt installeren opstarten vanaf USB en Windows-licentie invoeren na de installatie.

Verwijderd

Ik zie mensen vaak zeggen dat je voor die paar tientjes extra beter de i5 6500 kan doen omdat het toch een sprong van 500 Ghz was, ook al vermoedde ik al dat ik er weinig van zou merken. Misschien dan toch maar de i5 6400!
Het verschil is 500 MHz op 1 core. Je kunt beter naar de turboklok kijken. Bij de 6400 is dat op 1, 2, 3 en 4 cores 3200, 3200, 3200, 3100 en bij de 6500 is het 3700, 3600, 3500, 3400. Het verschil op 4 cores is nog maar 300 MHz.

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
@ ECPOWER

Bedankt. Ik zie mensen vaak zeggen dat je voor die paar tientjes extra beter de i5 6500 kan doen omdat het toch een sprong van 500 Ghz was, ook al vermoedde ik al dat ik er weinig van zou merken. Misschien dan toch maar de i5 6400!

Bedankt voor je andere suggesties qua kast/RAM/mobo/SDD, ik ga ze zeker even bekijken. Echter, de keuzes die ik nu had, voldoen evengoed wel toch? Op de videokaart na dan, daar lijkt een RX460 2GB me een goede tip!
Ik heb gekozen voor een 525GB SSD. In een budget als dit past het tegenwoordig dus waarom laten? Verder zoals ik zei is de kast vooral een kwestie van smaak en heb ik gewoon gekozen wat ik mooi vind. Ikzelf heb weinig goede ervaringen met gigabyte moederborden dus zal deze niet zo snel aan een ander aanraden, dat gezegd hebbende wil natuurlijk niet zeggen dat ze slecht zijn :) Wat betreft het geheugen heb ik vooral op looks gekozen omdat je een window in je kast wilt.

Verwijderd

Topicstarter
Op basis van jullie adviezen ziet m´n setup er nu als volgt uit
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 178,50€ 178,50
1MSI B150M MORTAR€ 82,50€ 82,50
1NZXT S340 Zwart€ 65,95€ 65,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/8€ 43,90€ 43,90
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 120,50€ 120,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 544,30

Deze onderdelen wil ik eerst bestellen en in elkaar bouwen, om dan later nog eens een videokaart aan te schaffen. Ik heb toch wat negatieve dingen gelezen over het Gigabyte moederbord welke ik in eerste instantie had en dan met name de installatie ervan. Dit MSI moederbord lijkt me een goede keuze, maar ik hoor graag als dat niet zo is. Klopt het dat je met dit moederbord, en Windows 10 op een USB stick, weinig problemen zult ondervinden wat betreft de installatie ervan? Dat vind ik eigenlijk nog het meest enge, de installatie. Tips op dat gebied zijn zeer welkom. Is er bijvoorbeeld een merk moederbord welke er om bekend staat een goede handleiding en eenvoudige installatie/confiuratie te hebben bijvoorbeeld? Bij Gigabyte blinkt daar volgens mij niet echt in uit, klopt dat?

Andere tips zijn uiteraard welkom. Ik denk er ook nog over om een Fractal Design R5 kast te nemen in plaats van de NZXT. Volgens mij volstaan beide kasten prima voor deze build.

En met dit moederbord is een netwerkkaart ook niet nodig toch?

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 21:07
USB installatie is tegenwoordig een fluitje van een cent. Als je die USB stick erin stop voordat je de pc voor de eerste keer aanzet dan gaat hij als het een beetje meezit al gelijk de USB stick kiezen om van te booten, dan zit je meteen in het Windows installatie menu. In het slechte geval zul je alleen even in de bios moeten selecteren om van de USB stick te booten (in de bios kan je de boot sequentie aangeven).

Je hebt met moderne moederborden geen netwerkkaart meer nodig voor bedraad internet. Er zit een aansluiting op waar je een netwerk kabel in steekt. Mocht je wifi willen zul je een losse kaart erin moeten stoppen. Let wel op dat dit in een PCI slot zal moeten. Met een mATX bord kan dat wat krap zijn als je een hele grote videokaart wilt gaan kopen. Of je moet een duurder moederbord nemen met onboard wifi. Je zou ook nog een wifi usb stick kunnen nemen. Persoonlijk ga ik altijd voor bedraad internet.

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

Verwijderd

Topicstarter
Thanks! Heeft het moederbord dat ik nu heb gekozen onboard Wifi of juist niet? Hoe kan ik dat zien?

• John Rambo
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 14:47:
Thanks! Heeft het moederbord dat ik nu heb gekozen onboard Wifi of juist niet? Hoe kan ik dat zien?
In de specs kan je dat zien in de pricewatch. Er staat alleen een ethernet verbinding vermeld. Wifi onboard is over algemeen wat duurder. Daarnaast kan je naar een foto van het mobo kijken. Bij onboard wifi heb je 2 van die koperen pinnen achterop zitten waar antennes op gaan, zie bijv hier: https://ic.tweakimg.net/ext/i/1396852490.jpeg

HIER zie je de 1151 moederborden met onboard wifi onder 120 euro

Verwijderd

Topicstarter
Aha, bedankt. Ik denk dat ik in de war raakte omdat er op Azerty dan niet bepaald consequent als minpunt wordt neergezet wanneer een moederbord geen Wifi aansluiting heeft. Bij sommige wel, bij sommige niet, terwijl ze het nu ik jouw uitleg hoor allemaal niet hadden.

Dan houd ik het in eerste instantie wel gewoon bij bedraad internet.

Overigens, ECPOWERS raadde het MSI PC MATE mobo aan, maar ik las ergens dat deze in werkelijkheid iets kleiner is dan ATX, iets dat ik wel vaker zie terugkomen bij sommige boards. Of is dat niks om je zorgen over te maken en is de MSI PC MATE een solide moederbord?

• John Rambo
Waar lees je dat dan? Bij de specs staat gewoon atx. Zou dan ook zo moeten zijn omdat je anders ook problemen hebt met inbouwen.

Edit : ik zie het al. Als hij inderdaad iets korter is zou ik hem inderdaad niet nemen. Dan kan je hem niet goed bevestigen mogelijk in de kast en heb je kans dat als je er teveel druk op uitoefent er wat breekt. Genoeg alternatieven nog.

[ Voor 48% gewijzigd door John Rambo op 20-09-2016 18:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Er staan twee reviews op Tweakers zelf, welke luiden:

- Vanuit W10 BIOS update gedaan, Live Update liet Windows crashen en PC wilde niet meer opstarten, ook niet na CMOS reset. LIve Update van MSI waarschijnlijk wat buggy, kreeg hier maandelijks wel een update van. Ben nu even klaar met MSI.

- Budget bordje. Kan standaard 2 cpu fan aansturen. Icm. een mugen 4PCGH werkt dat prima. Jammer dat het net niet helemaal ATX is en de buitenste bevestigingsbusjes niet gebruikt kunnen worden. Ook zitten er maar 2 sata kabeltjes bij. Voor mij 1 te weinig.

Niet echt commentaren die je over de streep trekken, maar toch lijkt het me al met al een goed moederbord na het bekijken van andere reviews, specificaties, en de online manuals en dergelijke. Bovendien raadde ECPOWERS hem hier aan. Aangezien een ATX bord prima past in mijn kast en meer uitbreidingsmogelijkheden heeft dan bijvoorbeeld de mATX MSI Mortal, neig ik op dit moment naar de PC MATE. Iemand die er anders over denkt?

• John Rambo
Ik zou dan eerder de gigabyte nemen, die heeft betere reviews. Op de foto lijkt de msi inderdaad wat korter.

Verwijderd

Topicstarter
In de reviews op tweakers van de gigabyte die ik in mijn beginpost aandroeg, wordt ook meermaals gezegd dat deze iets kleiner is dan ATX formaat, en dat er bovendien een beperkte handleiding wordt meegeleverd en er een hoop gedoe is met drivers downloaden en usb-poorten herkennen en dergelijke.

Hmmm, irritant dit. Je gaat er toch van uit dat een dergelijk moederbord gewoon netjes past. Ik ga wel even doorzoeken, en hopelijk heeft iemand nog een gouden tip op dit gebied.

• John Rambo
Voor net iets boven de 100euro heb je ook wat mooie bordjes. MSI B150 Gaming oid. Misschien daar eens naar kijken.

Verwijderd

De MSI is idd iets korter. 0,1 cm op precies te zijn.

De B150-HD3P heeft een paar voordelen tov de PC Mate. Zo heeft de Gigabyte een betere netwerkcontroller, USB3.1 en een betere audiochip.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, maar volgens de reviews is die ook ietsje kleiner dan normaal ATX formaat. Hoe erg is dat en in hoeverre kan ik bijvoorbeeld de PC MATE of de door jou genoemde gigabyte gewoon nemen? Aangezien ze dus allebei wat kleiner schijnen te zijn dan normaal ATX. Wat raad jij aan ACB2401?

@ John Rambo
Klopt, die zag ik ook al, maar die is voor mij wellicht een beetje overkill, zeker aangezien ik niet veel zal gamen. De PC MATE leek me een uitstekend bordje voor mij, maar nu voelt het gezien die grootheid al weer niet helemaal goed.

Verwijderd

Heel erg valt het niet op in een S340. Er zijn zat systemen gemaakt met die mobo/kast combinatie.

Je kunt er ook voor kiezen een dichte kast te nemen. Zo wauw zijn de gekozen onderdelen nou ook weer niet.

• John Rambo
Over het ontbreken van een handleiding zou ik me niet heel druk maken, maar dat is misschien ook een stukje ervaring. Ik gebruik die dingen nooit. Het aansluiten wijst in principe zichzelf.

Verwijderd

Topicstarter
@ John Rambo

Klopt, dat komt ook wel goed.

@ ACB2401

Weet ik, ik verkeer ook niet in de illusie dat ik geweldige onderdelen heb, maar ik vind het gewoon leuk om naar binnen te kunnen kijken;)

Dus, tot slot: Kan ik in principe toch gewoon gaan voor de MSI PC MATE of de Gigabyte B150-HD3P zonder hoofdpijn te hebben over het iets kleinere formaat van beiden? John Rambo zegt dat hij hem dan niet zou nemen terwjil ACB2401 zegt dat er zat systemen zijn gemaakt met deze mobo/kast combinatie en het dus wel kan.

Sorry voor deze niet boeiende discussie maar ik wil wel de juiste keuze maken natuurlijk!

• John Rambo
Ik zou me er niet al teveel zorgen over maken. Die borden horen allemaal gewoon volgens een bepaalde standaard gemaakt te zijn. Anders zouden er wel meer klachten over zijn. Kan ook zijn dat iemand die review heeft geplaatst met een rare kast of zelf iets niet goed heeft gedaan. Die gigabyte krijgt ook genoeg positieve reviews.

Edit : de problemen met drivers vermelden een Windows 7 installatie. Als je voor Windows 8 of 10 gaat heb je hier wellicht geen last van.

[ Voor 17% gewijzigd door John Rambo op 20-09-2016 21:03 ]

Verwijderd

Een systeem met S340 en B150-HD3P shadvet in "Het Show je Build! Topic"

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt mannen!
Pagina: 1