Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackieTreehorn
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-07 09:55
Mijn vraag
Wat is in jullie ogen op dit moment het beste alternatief voor een Macbook Pro?

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Photoshop
  • inDesign
  • Illustrator
  • Metatrader 5
  • Camtasia
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gezocht naar relevante topics.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Vooral zakelijk gebruik en fotobewerking/licht grafisch ontwerp, maar ik reis veel dus de laptop moet niet groter dan 14" zijn, een lange accuduur hebben en een stevige (aluminium) behuizing. En een mat scherm.

Wat mag je laptop gaan kosten?
+- €1000

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Yes, zie hierboven.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik heb goede ervaringen met Asus en slechte ervaringen met Acer laptops. Verder ben ik niet van plan om over te stappen naar Apple, vandaar mijn vraag ;)

Mochten binnenkort (tot einde van het jaar) nieuwe laptops uitkomen die beter aansluiten dan sta ik daar ook open voor. Ik heb geen haast.

[ Voor 0% gewijzigd door JackieTreehorn op 19-09-2016 21:19 . Reden: Toevoeging eisen ]

Beste antwoord (via JackieTreehorn op 01-10-2016 20:09)

Verwijderd

Ik zat een jaar geleden met dezelfde vraag.
Een krachtige, compacte, lichte laptop met budget rond de 1000€ (maar eigenlijk eerder een richtprijs)

Ik zocht voornamelijk naar een windows laptop om de office compabiliteit (nieuwe office op mac was er nog net niet). Na veel zoeken was eigenlijk de dell XPS 13 de enige echte concurent met goede reviews.

Nu een jaar later (met de xps13) ben ik aan het uitkijken naar de nieuwe macbook pro's

De laptop op zich is eigenlijk wel goed (batterij,scherm,gewicht,stevigheid,performance zijn goed)... op de trackpad na welke ervoor zorgt dat je (ik) er mobiel bijna niet degelijk op kan werken(trackpad kan niet uitgeschakeld worden). Thuis is dit geen probleem (het docking station met usb3 werkt echt goed) maar bij klanten is het frustratie alom. (nu moet mezelf nog overtuigen om na een jaar zo een dure laptop te vervangen wat eigenlijk wel een domme kost is)

Daarom zal ik waarschijnlijk evolueren naar een mac met 2 extra VM's (windows en een linux)
samen met op kantoor een unix workstation voor big data toepassingen

Ik vind de prijs discussie ivm apple zijn laptops ook een klucht
- lichte laptop + sterke behuizing + accu + power + goed scherm = prijzig
- Mac's moet je kopen na introductie/update... niet wanneer de versie bijna end of life is (zoals de MBP nu) op dat moment zijn de prijzen best ok (zeker als ik weet dat mijn vorige macbook die bijna 10 jaar wordt nog perfect werkt met enkel een batterij replacement omdat die helemaal op was)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Er is geen 'alternatief'. Je koopt de Mac voor de UX en hoge mate van integratie. Als je puur een klap-computer met een CPU, batterij en OS wil is een Mac niet wat je zoekt, maar een random niet-Mac.

Met andere woorden, een niet-Mac als alternatief voor een Mac is er niet, niet in de zin van een laptop met macOS en een vendor die de hardware, firmware en software doet.

Misschien kan je beter specificeren wat je precies uit een Mac wil, maar dan in een niet-Mac om een passende oplossing voor je vraag te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackieTreehorn
johnkeates schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:32:
Er is geen 'alternatief'. Je koopt de Mac voor de UX en hoge mate van integratie. Als je puur een klap-computer met een CPU, batterij en OS wil is een Mac niet wat je zoekt, maar een random niet-Mac.

Met andere woorden, een niet-Mac als alternatief voor een Mac is er niet, niet in de zin van een laptop met macOS en een vendor die de hardware, firmware en software doet.

Misschien kan je beter specificeren wat je precies uit een Mac wil, maar dan in een niet-Mac om een passende oplossing voor je vraag te vinden.
Haha okee dan...

Wat ik uit een mac wil, maar dan in een niet-mac:

Formaat
Bouw kwaliteit
Scherm kwaliteit
Accuduur
En gelijkwaardige prestaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Staat er in de pricewatch geen mooie Asus voor rond dat bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
JackieTreehorn schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:40:
[...]

Haha okee dan...

Formaat
Bouw kwaliteit
Scherm kwaliteit
Accuduur
Hmm, da's een lastige, voor die prijs ga je dat denk ik niet krijgen. Een Lenovo ThinkPad X1 Carbon is dan nog erg in de buurt, maar is 500 euro duurder dan een Mac.
migchiell schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:43:
Staat er in de pricewatch geen mooie Asus voor rond dat bedrag?
Nee. Kijk maar: https://tweakers.net/cate...dc_jzeTOcWLf2VLv06P3df1AQ

[ Voor 36% gewijzigd door johnkeates op 19-09-2016 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karimmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:48
Ik denk dat de laptop dat Xiaomi laatst heeft uitgebracht wel iets is:

http://xiaomi-mi.com/note...-notebook-air-133-silver/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-08 17:30
karimmm schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:46:
Ik denk dat de laptop dat Xiaomi laatst heeft uitgebracht wel iets is:

http://xiaomi-mi.com/note...-notebook-air-133-silver/
Dat apparaat levert op geen enkele wijze vergelijkbare prestaties tov een Macbook Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-09 08:40
Qua prestaties erg mooi en de prijs is ook keurig, maar helaas wel 15,6 inch en sluit dus niet aan bij je wensen.
Desondanks zet ik hem toch even hier neer mocht dit toch een overweging zijn.
Afbeeldingslocatie: https://s11.postimg.org/dlnhbtf5v/image.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackieTreehorn
Bedankt voor de reacties tot zover. De laptop moet trouwens ook een mat scherm hebben. Ik zal de openingspost aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhammer
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-01-2024
Het beste alternatief is moeilijk te geven, een mooi alternatief IMO is de dell xps13.. Het oude model (2016) was al een aardige concurrent op de vlakken die jij opnoemt, en de nieuwe is alleen maar beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackieTreehorn
robcoenen schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:54:
Qua prestaties erg mooi en de prijs is ook keurig, maar helaas wel 15,6 inch en sluit dus niet aan bij je wensen.
Desondanks zet ik hem toch even hier neer mocht dit toch een overweging zijn.
[afbeelding]
Thanks!

Mooie bak voor een leuke prijs, maar iets te lomp voor in de backpack vrees ik ;)
Dhammer schreef op maandag 19 september 2016 @ 21:26:
Het beste alternatief is moeilijk te geven, een mooi alternatief IMO is de dell xps13.. Het oude model (2016) was al een aardige concurrent op de vlakken die jij opnoemt, en de nieuwe is alleen maar beter.
Bedankt, dat is idd een mooie! Prijs is echter wel wat boven budget.

Je zou toch zeggen dat er een goed alternatief rond de €1000 te vinden moet zijn. Aangezien er genoeg mensen zijn die roepen dat macbooks overpriced zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door JackieTreehorn op 19-09-2016 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaJitsu
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 06:29

RaJitsu

B.S.U.R.

Tsja, maar zomaar driehonderd euro goedkoper wordt het natuurlijk niet (spec for spec misschien, maar dat is geen eerlijke vergelijking. Denk bijv. aan de touchpad van de Macbooks, waarbij ik alleen een gelijkwaardige ervaring heb gehad op een XPS15 en een niet te benoemen Vaio).

Anyway, feitelijk zijn dit je opties:
pricewatch: Lenovo Ideapad 710S-13ISK 80SW006AMH
pricewatch: Toshiba Tecra Z40-C-11N

Met die Tecra krijgt bij een defect in het eerste jaar restitutie van het bedrag.

B.S.U.R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:23
Als je geduld hebt en de markt in de gaten houdt dan zijn er best wel interessante alternatieven.

De pricewatch: Toshiba Satellite Radius 12 P20W-C-10K heb ik een aantal maal voor €799,- besteld en het veel duurdere (normaal) model met i7 en QHD scherm voor €899,- Het model is wel iets slapper dan een MacBook, maar het grote prijsverschil kan niet alleen uit een iets kleiner scherm komen.

Een pricewatch: Dell XPS 13 9343 (17990620-1) heeft behalve de geïntegreerde GPU en accu op alle vlakken betere hardware specificaties als ik het snel bekijk. En is veelal met tenminste 10% korting wel te verkrijgen.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Exact hetzelfde als een macbook pro is misschien lastig. Het is of net iets minder of net iets beter.

De hierboven genoemde dell XPS 13 heb ik van het weekend besteld. Je kunt dan kiezen voor een FHD scherm of voor een QHD scherm (met touch)

Het FHD scherm is mat, het QHD scherm niet. Exact dezelfde resolutie als een mac zie je zelden, die zijn altijd afwijkend. Het wordt dus of een lagere of een hogere resolutie

De del heeft wel betere specs als de macbook pro.

Of die 22 uur accuduur echt is zal moeten blijken

edit 13:19u
De nieuwe Dell XPS 13 is met het FHD scherm wel 300€ goedkoper als een macbook pro maar dan heb je dus het FHD scherm en niet het QHD scherm met touch. Aangezien je een mat scherm wil (was voor mij ook een must) is het misschien wel de juiste machine. Het scherm heeft een hoger nits waarde als de macbooks. Voor mij was dit van belang samen met een niet glimmend scherm. Was het QHD scherm ook in mat dan had ik die misschien genomen

Ik heb wel een 24" separaat hoog resolutie scherm als ik achter mn buro zit

De rest van de specs zijn beter als die van de macbook maar misschien is dat over een half jaar weer anders.

Vanwege de software die ik draai moet ik windows gebruiken (windows op een mac is een ramp) Verder niks tegen macs of zo maar ik ben wel blij dat ik inderdaad een stuk goedkoper uit ben. Een goede laptop is toch al een flinke aderlating

PS er geldt nu nog een kortingscode van 100€ voor de Dell, kijk maar even in het kortingscode topic hier op GoT

[ Voor 48% gewijzigd door Indoubt op 20-09-2016 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Veel mensen roepen inderdaad dat het over priced is. Vaak zonder echte onderbouwing waarom ze dat vinden. Anders roepen ze wel iets over hardware of gpu. Bouwkwaliteit is zeker een sterk punt. OSX ook en kwa hardware doen ze het ook niet slecht. Anders zag je inderdaad voor rond de 1000 Euro genoeg clones. Helaas is dat niet echt waar. De XPS van dell komt goed in de buurt, een mooie machine maar ook die is er niet echt voor onder de 1000Euro. De mensen die zo roepen stellen eigenlijk onwerkelijke eisen van een laptop voor de prijs die ze willen betalen. Je boet ergens op in, altijd. Zelfs de Macbook /pro heeft eigenaardigheden.

Die HP is zeker een leuke keuze. Ik zeul een workstation mee in een rugtas van Osprey en dat is prima te doen. Ja, het weegt iets maar omdat die tas zo goed ontworpen is kan ik er alles in meenemen of ik nou op de fiets stap of met de auto ga maakt niks uit. oké, de tas was ook aan de prijs, denk dat ik er zo'n 80 Euro voor heb betaald. Maar het gemak wat het geeft :D Het laptop vak heeft een speciale sluiting en er zit een regenhoes bij. Ik ben er al even mee door de gietende regen moeten fietsen en de laptop was prima droog :) Die gaat me nog vele jaren plezier geven.

De hp zbook 15U ligt ook zo rond dat budget van de macbook pro en is zeker ook een goede laptop maar weer te hoog voor je budget.

Je zult echt afwegingen moeten maken met wat je wilt en het bedrag dat je wilt uitgeven. Er zijn al best mooie laptops genoemd namelijk.

Je kunt ook eens kijken naar de Thinkpads, dat zijn ook heel degelijke laptops voor het geld. En zo rond de 1000 euro heb best een goede in huis. Bouwkwaliteit is daar ook een plus van.

[ Voor 5% gewijzigd door Daniel_Elessar op 20-09-2016 13:06 . Reden: Thinkpad erbij gezet. ]

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:12
Daniel_Elessar schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:02:
Veel mensen roepen inderdaad dat het over priced is. Vaak zonder echte onderbouwing waarom ze dat vinden. Anders roepen ze wel iets over hardware of gpu. Bouwkwaliteit is zeker een sterk punt. OSX ook en kwa hardware doen ze het ook niet slecht. Anders zag je inderdaad voor rond de 1000 Euro genoeg clones. Helaas is dat niet echt waar. De XPS van dell komt goed in de buurt, een mooie machine maar ook die is er niet echt voor onder de 1000Euro. De mensen die zo roepen stellen eigenlijk onwerkelijke eisen van een laptop voor de prijs die ze willen betalen. Je boet ergens op in, altijd. Zelfs de Macbook /pro heeft eigenaardigheden.
Ze zijn ook gewoon overpriced, in de zin van dat je te veel geld betaald voor de hardware die je er voo krijgt, andere merken leveren betere hardware voor minder geld, daar is geen twijfel over.
Dat mensen het dat waard kunnen vinden is wat heel anders.
Een Macbook Pro kost 1300 euro de goedkoopste. Een HP envy zoals onderstaand kost 1100 euro, heeft een veel snellere processor, grotere SSD, hogere resolutie scherm etc, dus qua hardware gewoon veel beter. En dat is een voorbeeld zonder uitgebreid te zoeken.
pricewatch: HP Envy 13-d020nd

Ja is boven je budget, maar als nog een heel stuk goedkoper dan een macbook pro.

Edit:
dit lijkt me toch een prima laptop voor dat geld:
pricewatch: Asus ZenBook UX310UA-FC062T

PS QHD op een 13 inch laptop is eigenlijk gewoon een beetje onzinnig, op 13 inch met FHD zie je de pixels al niet

[ Voor 22% gewijzigd door Arjant2 op 20-09-2016 14:09 ]

• Daniel_Elessar
Arjant2 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 14:01:
[...]

Ze zijn ook gewoon overpriced, in de zin van dat je te veel geld betaald voor de hardware die je er voo krijgt, andere merken leveren betere hardware voor minder geld, daar is geen twijfel over.
Een Macbook Pro kost 1300 euro de goedkoopste. Een HP envy zoals onderstaand kost 1100 euro, heeft een veel snellere processor, grotere SSD, hogere resolutie scherm etc, dus qua hardware gewoon veel beter. En dat is een voorbeeld zonder uitgebreid te zoeken.

Ja is boven je budget, maar als nog een heel stuk goedkoper dan een macbook pro.

Edit:

PS QHD op een 13 inch laptop is eigenlijk gewoon een beetje onzinnig, op 13 inch met FHD zie je de pixels al niet
Dat is dan ook direct een nieuwere processor. Voor verschillende doelgroepen is een Macbook Pro een behoorlijk goede machine. Ja hij is prijzig maar pak er bijvoorbeeld een HP zbook 15U bij en het verschil kwa prijs is er niet meer. De nieuwe Spectre is ook aan de prijs. Het is net welke eisen je stelt en je kunt eigenlijk in die prijs categorie geen verkeerde beslissing nemen. Of wel, misschien een Asus en Acer links laten liggen vanwege de bouwkwaliteit. Ik heb zelf ook zitten twijfelen tussen een 15" MBP met 16 GB etc. Heb toen toch gekozen voor een Zbook. Het zijn twee totaal verschillende laptops. Waar het bij Apple gaat om vorm en uiterlijk maar tegelijk goede hardware is de zbook bedoeld als echte workstation en heb je er een quadro videokaart in. Daarnaast heeft de zbook veel meer uitbreiding mogelijkheden. En daarin is HP beter. Ja de laptop is groter, dikker en vooral een pak zwaarder. Maar ik zit daar niet mee. Daarnaast heb ik nog altijd mijn 13" MBP als ik eens iets minder power nodig heb.
Je moet zien waar je zelf het meest prettig op werkt en dan een keuze maken.

Voor deze topic starter zou ik aanraden zeker eens naar een thinkpad te kijken die zijn ook behoorlijk goed en kun je ook zo duur maken als je het zelf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
[...]
Dan moet je ook verder kijken dan het specsheet.
Een Macbook Pro is op een aantal punten (o.a. het scherm en het touchpad) toch echt wel beter dan een HP Envy: http://www.notebookcheck....book-Review.156145.0.html
http://www.notebookcheck....book-Review.139621.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Regelmatig ben ik aan het wisselen tussen MacBook en Windows laptops en eerlijk zijn de schermen van Apple altijd veel scherper dan van Windows (heb met een 15" Retina gewerkt). Zeker highres is veel duidelijker en veel scherper. Ik werk nu op een simpele Imac maar ook hiervan vind ik het scherm veel scherper dan op mijn Windows PC met een QHD scherm. Zelfs mijn oude 24" vind ik echt een stuk prettiger kijken icm met mijn Dell Ultrasharp 24" is dat echt een supercombinatie. Echt jammer dat ze geen 1920x1200 schermen meer uitbrengen bij Apple want dat was een hele fijne combinatie.
De extra meerprijs zou ik voor lief nemen want Windows laptops vind ik onder de € 1.000 niet echt denderend qua specs en zeker qua beeldschermen. Ik had laatst toevallig een Lenovo X250 met een 12" met full HD gevonden en dat is ook een prettig scherm maar normaal ligt deze prijs ook ver boven de € 1200 en zeker met de I7 erbij.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 23:38
[...]

Edit:

Voor die €200 die je bespaart krijg je er ook gratis een matige accuduur, gemiddeld touchpad en gratis schootverwarming bij, om nog maar niet te spreken over het feit dat je een laptop krijgt die een stuk minder stevig gebouwd is en waar klachten over backlight bleeding over zijn.

Een MacBook is alleen overpriced als je bouwkwaliteit, touchpad, accuduur, fangeluid en schermkwaliteit niet zo boeiend vindt. Als je toevallig een laptop wilt die wel op die aspecten uitblinkt (wat voor ongeveer iedereen geldt, behalve Tweakers die per se willen gamen of andere niche-uitspattingen uitvoeren op hun laptop), dan is een MacBook vrijwel altijd de beste keus.

Ik heb geen voorkeur voor Windows of macOS, maar als je een stevige laptop wilt met een goed scherm en lange accuduur, dan zijn er heel weinig alternatieven. Een XPS komt in de buurt, maar is nauwelijks goedkoper (of zelfs duurder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
MarcoC schreef op maandag 26 september 2016 @ 21:55:
[...]

Voor die €200 die je bespaart krijg je er ook gratis een matige accuduur, gemiddeld touchpad en gratis schootverwarming bij, om nog maar niet te spreken over het feit dat je een laptop krijgt die een stuk minder stevig gebouwd is en waar klachten over backlight bleeding over zijn.

Een MacBook is alleen overpriced als je bouwkwaliteit, touchpad, accuduur, fangeluid en schermkwaliteit niet zo boeiend vindt. Als je toevallig een laptop wilt die wel op die aspecten uitblinkt (wat voor ongeveer iedereen geldt, behalve Tweakers die per se willen gamen of andere niche-uitspattingen uitvoeren op hun laptop), dan is een MacBook vrijwel altijd de beste keus.

Ik heb geen voorkeur voor Windows of macOS, maar als je een stevige laptop wilt met een goed scherm en lange accuduur, dan zijn er heel weinig alternatieven. Een XPS komt in de buurt, maar is nauwelijks goedkoper (of zelfs duurder).
Behalve dat een XPS dan wel de allerlaatste hardware heeft, waar de MB eigenlijk altijd achter loopt.
En dat een MB vrijwel altijd de beste keus is? Alsjeblieft, je zegt dat je geen voorkeur hebt, maar objectief is het ook niet wat je zegt. Alles heeft zijn prijs, dat klopt, maar als de TS vraagt om een laptop van 1000 euro, dan is een MB gewoon geen optie.

En wat je hier boven zegt, je zegt eigenlijk dat voor iedereen een MB de beste keus laptop is, behalve als je er op wil gamen? Waarom komen de MB(P)s dan nooit in de LBBG naar voren?

[ Voor 13% gewijzigd door Arjant2 op 27-09-2016 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:17

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Surface Pro 3/4 en je bent klaar. Desnoods een tweede handse incl toetsenbord. De surface pen die je er bij krijgt is ideaal voor jouw grafische doeleinden ook.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:29

page404

Website says no

Arjant2 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 08:36:

En wat je hier boven zegt, je zegt eigenlijk dat voor iedereen een MB de beste keus laptop is, behalve als je er op wil gamen? Waarom komen de MB(P)s dan nooit in de LBBG naar voren?
Goeie vraag, ik snap het ook niet. Is een enkele keer wel voorgekomen, en daar wordt ie ook onovertroffen genoemd. Iets wat in mijn beleving nog steeds geldt, ik vind een Air nog steeds de mooist afgewerkte en prettigst werkende ultrabook die ik ken. Alleen het beeldscherm is anno 2016 niet meer voldoende, zeker als je het naast de Macbook lijn zet (die meteen ook weer alle concurrentie wegblaast als het gaat om de combinatie portabiliteit, accuduur, beeldscherm en trackpad).
Mijn Dell Precision is een prima machine, een echte powerhouse met een prachtig beeldscherm. Maar accuduur is een mislukte grap (een kwart van de gebruiksduur van mijn Air), het trackpad nog steeds om te huilen, en zelfs met een load van niks is mijn bureaublad zelfs aan de onderkant warm op de plek waar hij staat. Ik merk met mijn "oude hardware" Air uit 2014 geen noemenswaardig verschil in performance, hij is lichter, de accu gaat langer mee en wordt minder warm. Dan neem ik het mindere scherm wel op de koop toe als dat inhoudt dat ik 'm wel lekker een uurtje op schoot kan houden zonder brandblaren te krijgen en geen muis nodig heb.
Zo zie je maar, specs zijn niet alles ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:45
johnkeates schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:32:

Niet helemaal op de hoogte van de laptopmarkt blijkbaar ;) Microsoft heeft een eigen hardwarelijn, dus heb je één vendor die hardware, firmware en software doet. En nog een beter besturingssysteem ook.
JackieTreehorn schreef op maandag 19 september 2016 @ 21:43:
[...]

Je zou toch zeggen dat er een goed alternatief rond de €1000 te vinden moet zijn. Aangezien er genoeg mensen zijn die roepen dat macbooks overpriced zijn.
Hangt helemaal af wat je met wat vergelijkt. Vergelijk je de Surface Pro 4 met de Macbook 12" dan krijg je met de SP4 meer waar voor je geld terwijl je 300 euro goedkoper uit bent.
itsalex schreef op maandag 26 september 2016 @ 14:35:
Regelmatig ben ik aan het wisselen tussen MacBook en Windows laptops en eerlijk zijn de schermen van Apple altijd veel scherper dan van Windows (heb met een 15" Retina gewerkt).
Scherpte hangt puur af van pixels. Als je de Macbook Air 13" naast een Surface Pro 3 legt dan zie je vanzelf dat "Apple altijd veel scherper dan Windows" nergens op slaat. Niet alleen is alles veel scherper op de SP3, kleuren en kijkhoek zijn ook veel beter.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zat een jaar geleden met dezelfde vraag.
Een krachtige, compacte, lichte laptop met budget rond de 1000€ (maar eigenlijk eerder een richtprijs)

Ik zocht voornamelijk naar een windows laptop om de office compabiliteit (nieuwe office op mac was er nog net niet). Na veel zoeken was eigenlijk de dell XPS 13 de enige echte concurent met goede reviews.

Nu een jaar later (met de xps13) ben ik aan het uitkijken naar de nieuwe macbook pro's

De laptop op zich is eigenlijk wel goed (batterij,scherm,gewicht,stevigheid,performance zijn goed)... op de trackpad na welke ervoor zorgt dat je (ik) er mobiel bijna niet degelijk op kan werken(trackpad kan niet uitgeschakeld worden). Thuis is dit geen probleem (het docking station met usb3 werkt echt goed) maar bij klanten is het frustratie alom. (nu moet mezelf nog overtuigen om na een jaar zo een dure laptop te vervangen wat eigenlijk wel een domme kost is)

Daarom zal ik waarschijnlijk evolueren naar een mac met 2 extra VM's (windows en een linux)
samen met op kantoor een unix workstation voor big data toepassingen

Ik vind de prijs discussie ivm apple zijn laptops ook een klucht
- lichte laptop + sterke behuizing + accu + power + goed scherm = prijzig
- Mac's moet je kopen na introductie/update... niet wanneer de versie bijna end of life is (zoals de MBP nu) op dat moment zijn de prijzen best ok (zeker als ik weet dat mijn vorige macbook die bijna 10 jaar wordt nog perfect werkt met enkel een batterij replacement omdat die helemaal op was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
JackieTreehorn schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:40:
[...]

Haha okee dan...

Formaat
Bouw kwaliteit
Scherm kwaliteit
Accuduur
Vergelijkbare bouwkwaliteit krijg je op windows niet voor dat budget.
Betere prestaties is mogelijk, vergelijkbaar scherm wordt al lastig, vergelijkbare accuduur en prestaties gaat niet lukken. Formaat kan wel. Je kunt eens naar de lenovo thinkpad T serie kijken.
14", thinkpad kwaliteit, goede prestaties, configureerbaar met een vergelijkbaar scherm, wel boven budget

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 08:33
Ik denk dat je persoonlijk het beste af bent met een Dell XPS als je graag in het windows platform wilt blijven.

Ik heb met macbook, asus, dell, hp en Fujitsu laptops gewerkt en daarbij beviel de macbook en de Dells het beste.

Het grootste nadeel van de macbook blijft het glazen scherm, hoewel erg mooi, als je reist ook vaak erg onpraktisch. De trackpad is geweldig in MacOS, maar in windows heb je daar niet veel aan.

De Dell XPS heeft een goed mat scherm, de trackpad mag dan niet zo goed zijn als de macbook, als je grafisch werk doet heb je toch een muis of tablet gok ik.

Gebruik trouwens voor Dell laptops niet de pricewatch, vaak zijn de laptops op de dell website beter geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Tsja, dat kan, ook jij mag een mening hebben. Maar er wordt niet gevraagd om een wannabe-laptop, maar om een MacBook Pro die niet van Apple is. Een Surface is dat niet, dat is een tablet, of een vreemde laptop met een vouw in plaats van een scharnier. Daarnaast kan je gewoon de specs uit de link die ik postte toen dit topic nog relevant was bekijken, en dan zit er toch echt gene Surface tussen.

[ Voor 15% gewijzigd door johnkeates op 27-09-2016 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Arjant2 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 08:36:
[...]

Behalve dat een XPS dan wel de allerlaatste hardware heeft, waar de MB eigenlijk altijd achter loopt.
En dat een MB vrijwel altijd de beste keus is? Alsjeblieft, je zegt dat je geen voorkeur hebt, maar objectief is het ook niet wat je zegt. Alles heeft zijn prijs, dat klopt, maar als de TS vraagt om een laptop van 1000 euro, dan is een MB gewoon geen optie.

Je leest totaal niet wat ik zeg. Ik heb heel duidelijk aangegeven in welke situatie de MacBook de beste keus is, als je dat niet kan destilleren wil je er wel bij helpen, maar probeer het eerst zelf nog een keer.

Disclaimer: ik heb zelf geen MacBook, hoef ook niet per se een MacBook, maar ik zoek wel een stevige laptop met een goede accuduur en goed beeldscherm (en het liefst tegen een niet al te hoge prijs), OS maakt me niet uit. Heb nog geen fatsoenlijke Windows-laptop gevonden die voldoet aan mijn eisen die goedkoper is dan een MacBook. Dus wat is "overpriced"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
MarcoC schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 15:47:
[...]
Je leest totaal niet wat ik zeg. Ik heb heel duidelijk aangegeven in welke situatie de MacBook de beste keus is, als je dat niet kan destilleren wil je er wel bij helpen, maar probeer het eerst zelf nog een keer.

Disclaimer: ik heb zelf geen MacBook, hoef ook niet per se een MacBook, maar ik zoek wel een stevige laptop met een goede accuduur en goed beeldscherm (en het liefst tegen een niet al te hoge prijs), OS maakt me niet uit. Heb nog geen fatsoenlijke Windows-laptop gevonden die voldoet aan mijn eisen die goedkoper is dan een MacBook. Dus wat is "overpriced"?
Dat is zeker een punt. Wil je vergelijkbaar zit je ook snel aan de prijs van de macbook. Enkel hebben die dan soms wel het voordeel dat je zelf geheugen kan bijsteken evenals de SSD makkelijker vervangen. Bij een Macbook pro is dat iets moeilijker. De huidige MBP's zijn inderdaad iets achter kwa hardware op dit moment maar ik verwacht dat die ook binnenkort de update wel krijgen.

Ik werk graag op mijn MBP 13" maar zoals gezegd is ook een Zbook van HP zeker aan te bevelen. Die hebben ook een ultrabook in de lijn die helaas voor de TS op dezelfde prijs zitten als de MBP's. Persoonlijk vind ik het toetsenbord van mijn Zbook 15" beter als die van de MBP. Echter is het trackpad weer minder. Het scherm is dat ook maar full-hd en mat scheelt wel met het glossy van de mbp. Het is beide een goede keuze waar de zbook wel even duurder was dan de MBP. Je krijgt waar je voor betaald en je neemt dan ook bepaalde dingen voor lief.

• Arjant2
MarcoC schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 15:47:
[...]

Je leest ook niet wat ik zeg.
Als je zelfde bouwkwaliteit wil dan ga je voor een XPS, en die kost misschien evenveel, maar heeft snellere en nieuwere hardware. Dus ja, overpriced.
Maar goed, einde discussie over het mac vs windows, TS is er niet mee geholpen.
Je krijgt in ieder geval voor 1000 euro geen 'mac' kwaliteit.

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 13:19
Voor iedereen die de accuduur roemt van apple: dat komt voor een groot deel door macOS. Ja, ze gebruiken goede kwaliteit accu's, maar de capaciteit is vergelijkbaar met Windows laptops. Het verschil zit hem toch echt in de hoeveelheid en efficientie van alle background processes.

macOS doet bij mij een hele dag op de batterij, windows een halve dag op dezelfde macbook pro. Met een hoop tunen en services uitzetten krijg ik daar 30 minuten bij, maar meer ook niet.

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-09 16:57
__fred__ schreef op woensdag 28 september 2016 @ 09:04:
Voor iedereen die de accuduur roemt van apple: dat komt voor een groot deel door macOS. Ja, ze gebruiken goede kwaliteit accu's, maar de capaciteit is vergelijkbaar met Windows laptops. Het verschil zit hem toch echt in de hoeveelheid en efficientie van alle background processes.

macOS doet bij mij een hele dag op de batterij, windows een halve dag op dezelfde macbook pro. Met een hoop tunen en services uitzetten krijg ik daar 30 minuten bij, maar meer ook niet.
Als je Bootcamp gebruikt, dan is dat totaal niet representatief, omdat de drivers eenmaal niet geoptimaliseerd zijn. Zeker als je de 15 inch versie gebruikt, waarbij de dedicated videokaart niet uitgeschakeld kan worden. Dan is het niet gek dat de laptop niet lang meegaat op één acculading.

Ikzelf ben sinds kort overgestapt op een Dell XPS 15 met Full HD scherm, 512GB SSD en 16GB RAM. Voorheen had ik een rMBP 15 inch 2012 versie met ook 512GB SSD en 16GB RAM.

Overstap is voor mij vlekkeloos gegaan en voor mij was het Office 365 pakket een doorslaggevende factor geweest. Excel op Windows vs Mac is een wereld van verschil. Verder is het gemak om componenten te kunnen vervangen in een toch al zo'n compacte verpakking een pluspunt.

Trackpad is ok te noemen: er zijn een aantal gestures die ik mis (twee vingers links/rechts om back/forward te gaan in een browser). Voor de rest heb ik de gestures na een dagje onder de knie en werk ik net zo efficient als bij een Mac.

Dit model kost inclusief de standaard 10% Dell korting 1549. Flink goedkoper dan een vergelijkbaar model van Apple.

• MarcoC
__fred__ schreef op woensdag 28 september 2016 @ 09:04:

Dat is niet waar hoor, de 13" MacBook Pro heeft een accu van 64Wh, de meeste Windows laptops komen niet verder dan ~40Wh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackieTreehorn
Bedankt voor alle nuttige tips. Het is een Dell XPS 13 geworden!
Pagina: 1