grijze deeltjes in waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:50
Ik wou de slangen van mijn waterkoeling wat inkorten ze zaten mij iets te los.
toen ik de loop leeg had met water zag ik niks geks, toen ik de dop van mijn radiator eraf draaide, om hem weer bij te vullen, zag ik grijze rommel erin zitten.. FOTO: Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ji0beilaxyumx.jpg

Dit heb ik eruit gespoeld en nagespoeld met gedestilleerd water.

de slangen lijken ook wel wat waziger dan in het begin, maarja let er niet zo dusdadig op dat ik elke week mn slangen check of ze nog helder zijn.

wie weet wat dit kan zijn?

ik heb al gekeken maar het lijken me geen algen omdat het meer op een soort poeder lijkt.., en van chemische reacties met verschillende materialen heb ik geen verstand van:

Hier wat er allemaal in de loop zit..

heb het setje van highflow gekocht!
Dit heb ik ook allemaal gebruikt.

- Universal CPU water block: EK-Supremacy EVO (incl. LED diode, mounting- & thermal material)
- Radiator: EK-CoolStream PE 360 (Triple)
- Radiator fan: EK-Vardar F3-120 (1850rpm) (3pcs)
- Water pump-reservoir combo: EK-XRES 140 Revo D5 PWM (incl. pump)
- Tubing: PrimoChill PrimoFlex™ Advanced LRT™ 13/10mm (2 meters)
- Compression fittings: EK-ACF Fitting 13/10mm - G1/4 Nickel (6 pcs)
- Coolant concentrate:EK-Ekoolant EVO Clear (100mL; for 1L of coolant)

alvast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:57
komt door je slangen ben ik bang dat die aflaten. met acryl heb je daar geen last van.
Heb het zelf ook gehad met slangen (die werden ook dof naar 6 week) Heb toen alles met acryl gedaan wat ook stuk strakker lijkt maar wel een aardige duit kost |:(

[ Voor 48% gewijzigd door KevinSetz op 19-09-2016 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
oke, nouja heb er led verlichting in. (niet in de slangen maar pc)
dus heb er verder geen last van, en met rood,blauw en groen zie je niet dat het wazig is.

maar het is verder niet erg? of mn slangen gaan binnen nu en 10 minuten kapot!??

toch bedankt voor je reactie !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
Ik zal zeker een keer de slangen vervangen ze worden steeds dunner het slijt. Ik weet niet hoelang je ze er in hebt maar na 1 jaar mogen ze zeker vervangen worden en welk merk slangen gebruik jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
- Coolant concentrate:EK-Ekoolant EVO Clear (100mL; for 1L of coolant)
Biologisch afbreekbare rotzooi. Heb hetzelfde gehad. Binnen een paar weken allemaal losse meuk er in. Dacht eens goede vloeistof te kopen, niet dus. Dit is iets van anderhalf jaar terug gebeurt met die vloeistof, was ook niet de enige toen. Als het veranderd is en daar niet aan ligt kan het best eens toch alg zijn.

Ik draai nu weer met gedestileerdwater met een Corrosion Blocker en zilveren kill-coil. Dat heb ik de jaren daarvoor ook gebruikt alleen krijgt het water daar een beetje een donker kleurtje van. Maar geen algen en geen aanslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
@kevinSetz Tubing: PrimoChill PrimoFlex™ Advanced LRT™ 13/10mm (2 meters) gebruik ik

zit er nog niet zo lang in, half jaartje nu ofzo slangen zagen er nu nog goed uit.

@Pilatu S mmm oke, ik zal volgende x anders vloeistof kopen kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik heb mijn systeem toen 3x doorgespoelt om alles er uit te krijgen. Beetje schoonmaak azijn er in met gedestileerdwater en 2x vullen en laten draaien. Daarna nog 1x alleen gedestileerdwater en daarna pas weer normale vloeistof. Ik draai nu alweer meer dan anderhalf jaar met die combi die ik aangaf en dat werkt weer prima. Met mijn vorige PC heb ik die combi ook iets van 8 jaar gebruikt zonder problemen.

Ik heb de afgelopen 14 jaar van alles qua vloeistof gehad ook er ook veel gezeik mee gehad. Uiteindelijk op de combi van gedestileerdwater met een Corrosion Blocker en zilveren kill-coil gekomen. Dat gaat gewoon jaren goed zonder aanslag of losse stukjes meuk in de loop.
KevinSetz schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:32:
maar na 1 jaar mogen ze zeker vervangen worden en welk merk slangen gebruik jij?
Ik gebruik zelf Tygon slangen maar hoef deze echt niet na een jaar te vervangen. Ze kunnen prima 5 jaar of langer mee. Na die tijd vervang ik ze preventief. Volgens mij is er vrijwel niemand die ieder jaar al zijn slangen gaat vervangen. Ik heb er nog nooit van gehoord en heb het ook nog nooit gedaan.

[ Voor 32% gewijzigd door PilatuS op 19-09-2016 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
ik weet bijna wel zeker dat gekleurde vloeistof zeker slangen aantast. mijn slangen namen echt de rode of groene vloeistop in zich op.

maar inderdaad Tygon slangen schijnen wel erg goed tezijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
KevinSetz schreef op maandag 19 september 2016 @ 21:28:
ik weet bijna wel zeker dat gekleurde vloeistof zeker slangen aantast. mijn slangen namen echt de rode of groene vloeistop in zich op.

maar inderdaad Tygon slangen schijnen wel erg goed tezijn.
Kleur en andere dingen in de vloeistof tasten de slangen inderdaad aan. Maar dan vervang je een slang omdat ie niet meer mooi is, niet omdat er iets mis is met de slang. Je kan slangen prima 10 jaar gebruiken, ze vervangen na 1 jaar omdat ze niet meer mooi zijn betekend niet dat er echt is met de slang mis is.

Ze worden vast wel ietjes dunner na verloop van tijd, maar dan nog kunnen ze heel lang mee. Een slang na een jaar vervangen omdat ie niet meer goed zijn werk zou doen of zou gaan lekken is echt nergens voor nodig.

Tygon slangen zijn erg buigzaam en ze gaan lang mee. Ze nemen echter wel veel sneller kleur op dan andere slangen. Zelfs zonder kleur in de vloeistof worden ze snel dof. Ik ben maar voor zwarte slangen gegaan :P

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 19-09-2016 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-09 09:03

wiLLius

Extreme OC

Ik heb juist weer zeer slechte ervaring met Tygon. Lekken van plastic uit de slang en andere narigheden.

Zoals PilatuS aangeeft blijft de slang prima werken, ze worden alleen dof. En de flexibiliteit gaat er uit naarmate de slang verouderd.

Inderdaad, zodra er een dye aan je koelvloeistof toegevoegd is zal dat altijd je slangen verkleuren, welk merk dan ook. op EK ZMT na. Maar dat is zwart dus :P

Ik zelf gebruik demi water met een druppel Mayhems biocide Extreme.
http://www.highflow.nl/ko...biocide-extreme-10ml.html

hwbot; wiLLius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik heb ooit eens algen gehad. Niet echt leuk om brokken alg van een paar milimeter uit de rad te zien komen bij het uitspoelen. Ook eens een probleem met corrosie gehad, ook geen pretje.

Wat ik aanraad is gedestileerd water met iets tegen algen en iets tegen corrosie. Wat dit dan precies is maakt niet zoveel uit als het zijn werk maar goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
Ik blijf liever bij acryl,

Voordelen:
Verkleurt niet (ook niet met dye vloeistoef)
Lijkt netter dan los bengelde slangen

Nadelen:
Fittings zijn aan de dure kant.

Zijn vast nog een paar vindt dit wel de belangrijkste. hier zullen van de meningen over verdeeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik heb zelf geen zin om te gaan buigen, vind slangen wel lekker makkelijk. Mijn setup veranderd ook best vaak dus met slangen ben je snel klaar.

Moet zeggen dat goed gebogen acryl wel heel mooi is, maar zodra het ook maar iets scheef loopt vind ik het al niet mooi meer. Weinig zin een buis 6x te moeten buigen om het perfect te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
oke voordat we afdwalen ( wat al gebeurt is :D)

ik gebruik geen kleur, alleen demi water met Coolant concentrate:EK-Ekoolant EVO Clear (100mL; for 1L of coolant)

maar ik kan erop uitmaken dat dit geen ernstig probleem is, en dat het gewoon door gan draaien.

ik zou hem binnenkort wle even schoonspoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
Ik ga niet benden alleen fittings. Echt duur heb je wel wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
jeppekroezen schreef op maandag 19 september 2016 @ 22:46:
oke voordat we afdwalen ( wat al gebeurt is :D)

ik gebruik geen kleur, alleen demi water met Coolant concentrate:EK-Ekoolant EVO Clear (100mL; for 1L of coolant)

maar ik kan erop uitmaken dat dit geen ernstig probleem is, en dat het gewoon door gan draaien.

ik zou hem binnenkort wle even schoonspoelen.
Zie het volgende topic van EK vloeistof: http://www.overclock.net/...olant-clear-premix-1000ml

Zie de foto's op de slangen van de eerste pagina en de blokken op de 2e pagina. Daar betaal je dan 7 euro per liter voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
mmm ik zie het,
misschien binnenkort toch maar eens gaan kijken naar een andere mengvloeistof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
ik wil liever niet met dingen gaan klooien,
zijn er ook flesjes zoals wat ik nu had, demi water + een toevoeging?
welk merk? welk iets is een goeie toevoeging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
jeppekroezen schreef op maandag 19 september 2016 @ 23:17:
ik wil liever niet met dingen gaan klooien,
zijn er ook flesjes zoals wat ik nu had, demi water + een toevoeging?
welk merk? welk iets is een goeie toevoeging
neem deze maar: http://www.highflow.nl/ko...ultra-pure-h20-1-ltr.html heb hele goede ervaring met mayhems vloeistoffen.

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
KevinSetz schreef op maandag 19 september 2016 @ 23:26:
[...]
neem deze maar: http://www.highflow.nl/ko...ultra-pure-h20-1-ltr.html heb hele goede ervaring met mayhems vloeistoffen.

:)
Ik heb zelf ook goede ervaringen met Mayhems, maar de gelinkte vloeistof is geen kant-en-klare vloeistof. Ik zie dat mijn oude review er op Highflow nog bij staat die niet klopt helaas.. Zal ze eens mailen om dat aan te laten passen (Edit: Ze hebben m'n review verwijderd en erbij gezet dat je corrosie/algen stuff moet toevoegen 8)) Mayhems H20 is gewoon zogenaamd 'super gefilterd' demiwater, zonder enige toevoegingen tegen algen of corrosie.

Zie bijv. de site van Mayhems
When using Mayhems Ultra Pure H20 it is recommended that you also use a biocide and inhibitor if needed.

Je moet dus nog iets toevoegen tegen algen/corrosie:
http://www.highflow.nl/ko...yhems-x1-clear-100ml.html
http://www.highflow.nl/ko...s-xt-1-150ml-coolant.html

Ze verkopen ook wél kan-en-klare coolant, waarbij ze simpelweg al zelf de Mayhems H20 + X1 gemixed hebben:
http://www.highflow.nl/ko...1-clear-coolant-1ltr.html

[ Voor 6% gewijzigd door stin00 op 20-09-2016 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
@stin00 moet ik die beide erin doen of 1 van de 2 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
jeppekroezen schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 12:11:
@stin00 moet ik die beide erin doen of 1 van de 2 ?
1 van de 2 :) Je kan dus ook de wel kant-en-klare variant kopen waar alles al in zit: http://www.highflow.nl/ko...1-clear-coolant-1ltr.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er gewoon blauwe koelvloeistof van den auto inzitten. Werkt toppie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
@danielik, ik wil geen kleur hebben, moet helder zijn i.v.m led verlichting. dan kan ik hem elke kleur maken die ik wil :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:29
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 12:30:
Ik heb er gewoon blauwe koelvloeistof van den auto inzitten. Werkt toppie
Ja dan heb je er ook meteen meer troep in zitten die je helemaal niet nodig hebt, zoal anti vries :9
Je leidingen kan je daarna ook meteen weg gooien door de aanslag...

Zelf gebruik ik: Mayhems X1 Clear Coolant 5ltr bij highflow besteld. Werkt nu al 1 jaar top, nog totaal geen aanslag of andere dingen :)
https://www.highflow.nl/k...1-clear-coolant-5ltr.html

[ Voor 24% gewijzigd door dylan111111 op 20-09-2016 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeppekroezen
jha dat zijn er nu 2 die dat gebruiken, dus dat wordt hem..

alleen aan 1 liter heb ik genoeg :D

bedankt iedereen !!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:29
Dat is een prima keuze, kost wel wat maar dan heb je ook wat :)
Pagina: 1