Seagate Backup Portable 4 TB -- case klein spleetje? stof?

Pagina: 1
Acties:

• kristof1234
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-05-2025
Ik heb een Seagate backup plus portable 4 TB. Er staat al heel wat data op mijn schijf. De outer case ziet er als volgt uit.

Afbeeldingslocatie: https://www.seagate.com/files/www-content/product-content/backup-plus-fam/backup-plus-v4/_shared/images/portable-row/backup-plus-portable-4tb-left-570x570.jpg

De "outer case" van Seagate zelf heeft een spleetje (metaal is beetje gebogen, misschien door in rugzak te steken). Ik krijgt het niet dicht. De grootte van het spleetje is 5 standaard A4 pagina's dik (of meer). Ik dacht eventueel het met wat lijm te proberen dichten. Maar een gouden regel is "don't touch it, if it aint' broken." Wellicht gaat dit de zaak alleen maar erger maken.

Vraag (1). Er staat zeer kostbare data op (videos en foto's van huwelijk). Ik ben paranoia dat er stof zal binnenkruipen na een jaar en dit de schijf potentieel kan beschadigen? Is dit realistisch? Ik heb even op youtube gekeken, en een gelijkaardige model daar is de "backup plus slim 2 tb" en de binnenkant ziet er als volgt uit. De schijf is daar met tape afgeplakt door Seagate en is zelf nog een metalen ding. Kan ik veronderstellen dat mijn Backup Plus Portable dezelfde opstelling heeft binnenin? De echte "schijven" (concentrische cirkels/platters) waar de data is opgeschreven zijn permanent afgesloten door metalen rand van de échte schijf, niet? Dus moet veilig zijn, zelfs al geraakt er ook stof doorheen de eerste outer case.

Vraag (2). Beetje ongerelateerde vraag, maar video bracht me op ideeën. Is het mogelijk om deze soort schijven ook op een NAS aan te sluiten (als ik er ooit één zou kopen). Ik weet niet of de schijf in de case daarvoor compatibel is.

Thx

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-01 19:05
Vraag (1). Er staat zeer kostbare data op (videos en foto's van huwelijk). Ik ben paranoia dat er stof zal binnenkruipen na een jaar en dit de schijf potentieel kan beschadigen? Is dit realistisch? Ik heb even op youtube gekeken, en een gelijkaardige model daar is de "backup plus slim 2 tb" en de binnenkant ziet er als volgt uit. De schijf is daar met tape afgeplakt door Seagate en is zelf nog een metalen ding. Kan ik veronderstellen dat mijn Backup Plus Portable dezelfde opstelling heeft binnenin? De echte "schijven" waar de data is opgeschreven zijn permanent afgesloten door metalen rand van de échte schijf, niet?
BACKUP MAKEN.

Als de data zo kostbaar is, altijd een dubbele backup maken! Of zelfs een triple backup en 1 daarvan op een remote locatie leggen.

Overigens maak ik me geen zorgen met die spleet in de case. De harde schijf is ook zelf een case en als die een spleetje heeft, kon je er al niets meer mee ;)

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
En ik herhaal: Backup maken.
Vraag (2). Beetje ongerelateerde vraag, maar video bracht me op ideeën. Is het mogelijk om deze soort schijven ook op een NAS aan te sluiten (als ik er ooit één zou kopen). Ik weet niet of de schijf in de case daarvoor compatibel is.
Ja, kan. Als een NAS een USB poort heeft kun je deze schijf aansluiten. Mogelijk moet je er wel een ander filesysteem opzetten, maar de schijf zelf is compatible. (Zoals vrijwel alle schijven dat zijn. Een USB schijf is een USB schijf.

• kristof1234
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-05-2025
Voor Vraag (1). Ok, backup van foto's/video's is gemaakt. De andere 3 TB kan ik niet backupen (zonder een nieuwe te kopen). Laten we maar hopen dat er geen stof binnen komt. Zoals aangegeven moet stof nog de tweede metalen case (binnenin) doorgaan, wat onmogelijk lijkt.

Voor vraag (2). Op het einde klikt hij de USB poort er af (YouTube: Best 2TB HDD for PS4 - Seagate Backup Plus Slim + Disassembly). (a) Is wat er overblijft zelfde connector van schijven die je in NAS moet steken (soort klik systeem), (b) zijn alle externe schijven zo samengesteld vanbinnen (i.h.b. mijn backup plus portable) of hangt dit van model per model af.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als data belangrijk is moet je er een backup van hebben. Geen idee wat er van die 3TB allemaal verloren mag gaan.

Bedenk je ook wel dat zeker een externe HDD makkelijk kan vallen. 1x een goede val en het einde verhaal. Dan kan je 700+ euro uitgeven voor een recovery of de data is gewoon weg. Als je kijkt wat een externe HDD van een paar TB kost is dat peanuts tegenover het veilig stellen van je data of de kosten als het fout gaat.

Qua stof gaat dit sowieso nooit in de HDD zelf komen. Iedere HDD die in een PC zit komt ook onder het stof te zitten en dat is geen probleem. De HDD in je externe HDD is ook gewoon een desktop HDD met een hoesje er omheen. Het maakt ook niets uit dat er ergens wat verbogen is.

[ Voor 18% gewijzigd door PilatuS op 19-09-2016 20:58 ]

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-01 19:05
kristof1234 schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:50:
Voor vraag (2). Op het einde klikt hij de USB poort er af (YouTube: Best 2TB HDD for PS4 - Seagate Backup Plus Slim + Disassembly). (a) Is wat er overblijft zelfde connector van schijven die je in NAS moet steken (soort klik systeem), (b) zijn alle externe schijven zo samengesteld vanbinnen (i.h.b. mijn backup plus portable) of hangt dit van model per model af.
Zeker niet alle externe schijven zijn makkelijk uit elkaar te halen, ik ken gevallen dat de usb connector vastgesoldeerd is aan de harde schijf. Dit hangt echt af per model en schijf. Hoe kleiner de case, hoe meer kans dat het vastgesoldeerd is ;).

Overigens is de firmware van een externe schijf (energie zuiniger) mogelijk anders dan een desktop schijf. Zeker de kop van de harde schijf kan meer te lijden hebben als ie steeds aan/uit gaat in een NAS. Overigens de schijf "hergebruiken" voor je NAS heeft geen zin, dan heb je alsnog geen backup ;).

NAS = network attached storage, virtuele schijf ergens buiten de computer
Backup = losgekoppeld medium op een veilige plaats zonder veel te gebruiken.
De kans dat het bij een NAS fout gaat, is groter ivm (encrypt) virussen, malware of door human error :+

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-01 17:34
Kostbare data bewaar je op minimaal 3 verschillende datadragers, waarvan er twee steeds offline zijn en liefst alle drie op separate locaties.
Je gebruikt nu een externe harddisk met de nadelen van zo'n apparaat voor de betrouwbaarheid (transporteren, schokken, vallen, mogelijke beschadiging van hardware/data door de PC/laptop waar je het ding op aansluit, bv. door hardwaedefecten, virussen en andere narigheid).

Als je deze externe harddisk aansluit op een NAS, kan óók de factor "onvoldoende security" nog een reeële bedreiging voor je data gaan vormen.

Het is allemaal een verhaal van budget versus risico, maar externe harddisks zijn momenteel goedkoop. Zorg dat je steeds twee offline backups hebt, dan kan je de schijf met de originelen gerust op je NAS aansluiten. (Een vraag is wel wat je voor voordelen verwacht van het aansluiten van de externe harddisk op je NAS.)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Hoelang blijft een harde schijf werken?
2 seconde, en je data is weg.

Daarom wordt hier ook gezegd maak een goede back-up.
En voor als je het niet weet , bijna niemand weet hoe je een back-up maakt, dus google op hoe een back-up te maken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het puur gaat om de behuizing maakt een spleetje verder niets uit, er gebeurt echt niet zomaar iets met die disk. Dus daar zou ik me niet druk om maken.

Ik zou me eerder druk maken om de twijfelachtige kwaliteit die sommige Seagate disks hebben, en ben het dus ronduit eens met iedereen. Maak een backup. Heb je nog geen backup? Dan is je data ook niet belangrijk.
Pagina: 1