Vraag

• steejt
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-08-2023
Beste Tweakers.
Allereerst: ik ben volledig nieuw in de wereld van fototoestellen, lenzen, ... (tot nu toe waren de enige foto's die ik nam, getrokken met mijn telefoon).
De laatste jaren maak ik meer en meer reizen (naar o.a. Florida), waar ik graag mooiere foto's zou willen trekken, en dan vooral van (wilde) dieren.

Graag had ik wat aankoop advies gewenst. Ik zoek een systeem camera (goede bang for buck). Na de top 10 van de pricewatch te bekijken, viel mijn oog op de zeer compacte Panasonic Lumix G DMC-GF7 + Lumix G Vario 12-32mm F3.5-5.6 ASPH Mega OIS Zilver.
1. Denken jullie dat deze camera geschikt is (als allround camera en ook met het oog om dieren te fotograferen die eventueel enkele 10-talle meters ver zitten).
2. Ik begrijp dat de zoom van deze standaard kit ook niet oneindig zal zijn, en dat ik waarschijnlijk een extra lens zal moeten kopen om de diertjes die wat verder zitten ook scherp en groot op foto te krijgen. Echter heb ik geen benul hoe ik opzoek moet gaan naar een lens die voor mijn doeleinden kan dienen (en die geen stukken van mensen kost). Heeft er iemand aanwijzingen hoe ik het best een lens kies (waar moet ik op letten)? Of enkele voorbeelden die eventueel op deze camera zouden passen (of op een andere voorgestelde camera)?

Hou in het achterhoofd dat ik geen professioneel fotograaf wil worden, maar gewoon een goede bang for buck camera zoek.

Alvast heel vriendelijk bedankt.

Matthias

Alle reacties

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-10 19:08
Kan dit niet beter in de fotografie hoek van Tweakers?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:12

FeaR

In GoT we trust

PageFault schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 08:37:
Kan dit niet beter in de fotografie hoek van Tweakers?
Had dat niet via een TR gekund? :P

Maar CEA is inderdaad niet voor aankoopadvies betreffende camera's.

CEA > FVH

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Rannasha

Does not compute.

12-32mm is een vrij beperkt bereik aan brandpuntsafstanden. Je zult snel tegen de limiet aanzitten bij het inzoomen.

Om een idee te krijgen van wat je kunt verwachten, kun je de lens simulator van Nikon gebruiken:
http://imaging.nikon.com/lineup/lens/simulator/

Zet beide opties (body en lens) op "FX" en reken vervolgens een factor 2 tussen de brandpuntsafstand van de Panasonic en wat in de simulator aangegeven wordt. Dus: de 12-32mm lens waar het om gaat zal in de simulator overeenkomen met 24mm tot 64mm. Schuif met de slider om een idee te krijgen van de beeldhoek die dit oplevert.

Om deze 12-32mm lens aan te vullen, kun je een 45-150mm lens van Panasonic overwegen: pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 45-150mm f/4.0-5.6
Bekijk in de simulator het bereik van 90mm tot 300mm om hier het effect van te zien.

Je hebt dan wel een "gat" in het bereik tussen 32mm en 45mm, maar dit is niet echt te vermijden. Ik kan geen opties vinden voor de GF7 zonder kitlens (body only), wat jammer is, want anders had je hem kunnen combineren met de 14-42mm lens van Panasonic voor een iets groter bereik, of zelfs de 14-140mm waarmee je in een slag een flink zoombereik hebt.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
De Panasonic 12-32mm is niet echt geschikt voor het fotograferen van wilde dieren.
Daarvoor zou je toch het liefst iets moeten hebben als de Panasonic 100-300mm.
Maar een telelens in combinatie met een GF7 is niet echt goed handelbaar.

Een Panasonic G7 + 14-140mm zou ook een goede start kunnen zijn:
pricewatch: Panasonic Lumix G DMC-G7 + 14-140mm f/3.5-5.6 Zwart

Ik zou ook een vaste lens camera overwegen. Bijvoorbeeld als we naar Panasonic kijken:
- Panasonic FZ1000: Deze heeft een 1inch sensor. Dat is ongeveer 4x zo groot als een normale compact camera.
- Panasonic FZ300: Deze heeft wel gewoon een kleine sensor, maar wel een f2.8 lens over het hele bereik.

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-11 13:36
Panasonic Lumix G DMC-GF7 + Lumix G Vario 12-32mm F3.5-5.6 ASPH Mega OIS Zilver is een prima camera voor je doeleinden. Een mooie instapper met veel mogelijkheden voor een mooi bedrag.
Voor jou beeld: de 12-32 (in FullFrame eq 24 - 64 mm) is een mooie alrounder voor omgeving en portret fotografie. Met die 32mm kun je een portret schieten met een afstand van max 10 meter. Liever dichterbij.

Zoals je zelf al aangeeft heb je een telelens nodig om de dieren vast te leggen.

De pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 45-150mm f/4.0-5.6 is een goed begin.

Dan heb je een set die alles redelijk afdekt.

• Paulus73
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:44
Ik heb deze kit hier nog niet in de pricewatch gezien, maar bij de Mediamarkt zag ik een GF7 met een dubbele lens kit: 12-32 en 35-100mm. Deze was te koop voor ca. 550. Dan heb je in ieder geval nauwelijks een gat in je bereik.

Edit: deze kit is volgens het aanbiedingen topic ook te koop geweest bij Redcoon voor 379,-. Deze is niet meer beschikbaar, maar wellicht duikt deze nog ergens op.

[ Voor 26% gewijzigd door Paulus73 op 20-09-2016 16:54 ]

Pagina: 1