[Mandrake 8.0] Samba password problemen

Pagina: 1
Acties:

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:27
Hoi!

Ik heb een probleempje met samba 2.0.9, als ik een user toevoeg in /etc/smbusers en vervolgens met smbpasswd het password voor deze user instel kan ik nog steeds niet inloggen. Hij zegt dat ie de username wel kent, dat doet ie niet met een username die niet in smbusers staat maar dan zegt ie dat het goede! password niet klopt. Weet iemand een oplossing?

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
staat encrypted passwords wel aan in je smb.conf?

• Pc123
Nee, ik zal m ff aanzetten.

• Pc123
Thanks, hij doet het nu al een stuk beter :)

Ik ga nog ff testen of ik nu zonder problemen vanaf m'n andere computer kan inloggen

• Pc123
Ik kom nu al vanaf m'n win2k comp op m'n linux comp. Das al een hele vooruitgang!

Maar ik heb nog een propleempje met smbusers

Voor de = komt de unix name en achter de = de smb names. Maar vanaf m'n andere comp moet ik met de unix name inloggen anders doet ie het niet. Das toch een beetje vreemd. De unix name moet toch een bestaande username zijn op m'n linux systeem, en met al die smbnames zou ik toch als die user moeten kunnen inloggen? Of is het iets heel anders? Ik ben pas net met samba begonnen :)

Verwijderd

linux usernames staan los van smb usernames

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op donderdag 28 juni 2001 12:56 schreef Pc123 het volgende:
Ik kom nu al vanaf m'n win2k comp op m'n linux comp. Das al een hele vooruitgang!

Maar ik heb nog een propleempje met smbusers

Voor de = komt de unix name en achter de = de smb names. Maar vanaf m'n andere comp moet ik met de unix name inloggen anders doet ie het niet. Das toch een beetje vreemd. De unix name moet toch een bestaande username zijn op m'n linux systeem, en met al die smbnames zou ik toch als die user moeten kunnen inloggen? Of is het iets heel anders? Ik ben pas net met samba begonnen :)
Dit klopt inderdaad, dus zo: Unix_name = SMB_name1 SMB_name2 ...
Dus scheiden met een spatie, niet een komma. En houd ook rekening met hoofdletters!

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op donderdag 28 juni 2001 13:04 schreef a_casema_user_at_work het volgende:
linux usernames staan los van smb usernames
Maar je zult wel een linux-user op het systeem moeten hebben. En als iemand via samba dan inlogt op die linux-user, heeft die dus alleen toegang tot waarvoor hij gerechtigd is. (dus bijv. /home/user)

• Pc123
Ok, maar dan snap ik nog steeds niet waarom het niet werkt, want als ik vanaf mijn windows bak wil inloggen moet ik de unix name intypen en niet de smb name, anders doet ie het niet :?

• Pc123
Ik ben nog eventjes aan het testen geweest:

zo ziet mijn smbusers file er nu uit:

username = Administrator

win2k moet dus met Administrator kunnen inloggen op de user "username" op mijn linux bak. Als ik het password voor "username" verander dan moet ik op m'n windows systeem ook een andere password intypen. Dat werkt dus prima. Maar als ik Administrator en dat password intypt doet ie het niet. Als ik "username" en dat password intyp wel. Terwijl dat niet eens een smb name is! Nogal vreemd dus, wat staat er fout in mijn samba config file?

• Pc123
Nog iets vreemds: zonder username maar met een goed password uit /etc/smbpasswd doet ie het wel!

• Pc123
Ok, ik ben al weer een stuk verder, de file /etc/smbusers stond niet goed aangegeven in de samba config file, ik kan nu ook gewoon met de SMB users inloggen. Ik heb nu alleen nog 1 probleem, zonder username maar met een goed password kan je ook inloggen, en dat is niet de bedoeling.
Pagina: 1