Wireless audio systeem - bestaat dit wat ik wil?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
In verband met andere woning, ben ik op zoek naar een stereo systeem met ongeveer onderstaande functionaliteiten deze opstelling. Ik heb enige hifi-zaken bezocht on the web, maar komt niet veel verder.
Dus dan hier maar de vraag neerleggen :)

1 centrale versterker/receiver/hub met:
- 2 speakers die draadloos verbonden zijn met bovenstaande voor in de woonkamer/TV/
- 1 speaker voor in de keuken
- 1 speakers voor boven.

Geschikt voor afspelen van streaming/spotify etc vanaf mobiel/tablet. Eigen app.
Het mooiste zou zijn als je zones kunt gebruiken. Boven andere muziek afspelen dan in de woonkamer (tegelijkertijd).

Met name de 2 speakers in de woonkamer wil ik wel graag kunnen gebruiken als volwaardige stereo set.
Dus liefst ook volwaardige versterker. Ik wil voorkomen dat het zo’n Sonos systeem of bluetooth system wordt.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-10 14:56
MauriX schreef op maandag 19 september 2016 @ 15:52:
In verband met andere woning, ben ik op zoek naar een stereo systeem met ongeveer onderstaande functionaliteiten deze opstelling. Ik heb enige hifi-zaken bezocht on the web, maar komt niet veel verder.
Dus dan hier maar de vraag neerleggen :)

1 centrale versterker/receiver/hub met:
- 2 speakers die draadloos verbonden zijn met bovenstaande voor in de woonkamer/TV/
- 1 speaker voor in de keuken
- 1 speakers voor boven.

Geschikt voor afspelen van streaming/spotify etc vanaf mobiel/tablet. Eigen app.
Het mooiste zou zijn als je zones kunt gebruiken. Boven andere muziek afspelen dan in de woonkamer (tegelijkertijd).
Ja, Sonos klinkt perfect voor wat jij wilt!
MauriX schreef op maandag 19 september 2016 @ 15:52:
Met name de 2 speakers in de woonkamer wil ik wel graag kunnen gebruiken als volwaardige stereo set.
Dus liefst ook volwaardige versterker. Ik wil voorkomen dat het zo’n Sonos systeem of bluetooth system wordt.

Iemand tips?
O..

Is er een reden waarom je geen Sonos (of vergelijkbaar systeem) wilt? De integratie die Sonos levert ga je niet vinden met een in elkaar gehobbyt systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:17
Haha, een draadloze versterker bestaat niet. Wat jij zoekt is een actief speakersysteem waar je draadloos naar kunt streamen, zoals bijvoorbeeld het eerder genoemde Sonos of Heos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-10 15:29
Ja, dit is gewoon eigenlijk een Sonos set. Je kan nog uitwijken naar bijv. Yamaha's MusicCast, waarbij je een receiver in het netwerk wordt geplaatst - maar de speakers daarvan moeten toch op de die receiver aangesloten worden.
Dat netwerk kan je dan weer uitbreiden met losse speakers met versterker ingebouwd van Yamaha, ala Sonos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystery02
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-10 12:30
Ik las ergens dat chromecast tegenwoordig ook multi-room audio ondersteunt. Misschien kan je daarmee wat fabriceren? Of en hoe het werkt weet ik eigenlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Sonos of Heos moet je absoluut niet aan beginnen. Veel te duur en je zit vast aan het merk.

Wat je nodig hebt is AirPlay van Apple.

Je hebt genoeg receivers en speakers die standaard AirPlay ondersteunen. Daarnaast kan je met een Airport Express van elke speaker/receiver een AirPlay ontvanger maken waardoor je volledige vrijheid hebt betreft merk/type speakers.

Airplay maakt net zoals Sonos gebruik van je WiFi netwerk en gebruikt een lossless compression van je audio.
In mijn woonkamer heb ik mijn receiver verbonden met Airplay voor muziek en films. Daarnaast staan er in de keuken, badkamer, slaapkamer en tuin losse speakers die volledig synchroon of los van elkaar muziek kunnen afspelen.

Ik gebruik het al jaren en vind het echt perfect :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:44

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Wootism schreef op maandag 19 september 2016 @ 16:53:
Sonos of Heos moet je absoluut niet aan beginnen. Veel te duur en je zit vast aan het merk.

Je hebt genoeg receivers en speakers die standaard AirPlay ondersteunen. Daarnaast kan je met een Airport Express van elke speaker/receiver een AirPlay ontvanger maken waardoor je volledige vrijheid hebt betreft merk/type speakers.

Airplay maakt net zoals Sonos gebruik van je WiFi netwerk en gebruikt een lossless compression van je audio.
In mijn woonkamer heb ik mijn receiver verbonden met Airplay voor muziek en films. Daarnaast staan er in de keuken, badkamer, slaapkamer en tuin losse speakers die volledig synchroon of los van elkaar muziek kunnen afspelen.

Ik gebruik het al jaren en vind het echt perfect :D
En dan vervolgens eerst een apple product aan moeten schaffen om het aan te kunnen sturen.
Veel te duur en je zit vast aan het merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Meeuw
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-10 16:20
Of de Tweaker manier! Zelf gebruik ik een Raspberry met daarop PI Musicbox. Goedkope manier om een "domme" versterker/speaker/soundbar/ect de functies te geven van bijvoorbeeld een Sonos. Besturing gaat via de telefoon, zelfs de vrouw heeft er geen problemen mee! ;)

I'm a bird! I'm a plane! I'm a choo-choo train!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Wootism schreef op maandag 19 september 2016 @ 16:53:

Met alle respect, met Airplay zit je ook vast aan de koppigheid van Apple zelf.

En dan moeten je apparaten ook airplay willen ondersteunen. Ze zeggen ineens van, hey leuk, die videostremaing..maar vanaf nu mag je dit niet meer doen als third party. Ok, doei.

Daarnaast is duur relatief.

Probeer zelf een speaker te bouwen met lineaire voeding, en wifi streaming met een vormgegeven kast. Daar ben je al snel hetzelfde aan kwijt.

Airplay is daarnaast een protocol, en geen totaaloplossing.

Been there, done that ;-) Ik wilde uiteindelijk dus een speakersysteem maken met raspberry pi en streaming audio met Volumio, toch maar Sonos gekozen. Kwaliteit is best prima voor de prijs

[ Voor 11% gewijzigd door gitaarwerk op 19-09-2016 17:49 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-10 18:52

DjVe

Hatsaflats!

Wellicht ook even kijken naar Teufel's Raumfeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:12
.

[ Voor 112% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christiaans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-09 10:42
Wat een gerommel dit.

Als het echt zoveel mogelijk draadloos moet, maar wel in hogere geluidskwaliteit dan een alles-in-een-speaker. Kijk eens naar Dynaudio Xeo. Dan heb je een hub waar je alles op aansluit (TV, streamer, etc) en twee mooie luidsprekers.

Kies daarbij een streamer met multiroom functies en je kunt door je hele huis uitbreiden.

Klaar:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Lawwie schreef op maandag 19 september 2016 @ 17:02:
[...]

En dan vervolgens eerst een apple product aan moeten schaffen om het aan te kunnen sturen.

[...]
Nee? Werkt ook gewoon met Windows en Android...

Op mijn Windows machine gebruik ik het via AirFoil. Werkt perfect, vooral voor het maken van zones zoals TS wil. Via Android kan je het gebruiken via AllCast.

In Apple apparatuur zoals iPads en Macs zit het vanzelfsprekend ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

gitaarwerk schreef op maandag 19 september 2016 @ 17:46:
[...]

Met alle respect, met Airplay zit je ook vast aan de koppigheid van Apple zelf.

En dan moeten je apparaten ook airplay willen ondersteunen. Ze zeggen ineens van, hey leuk, die videostremaing..maar vanaf nu mag je dit niet meer doen als third party. Ok, doei.

Daarnaast is duur relatief.
Welke koppigheid?
Volgens mij heb je geen idee wat Airplay is en hoe makkelijk het te integreren is met je huidige apparatuur.

Je verhaal over video-streaming begrijp ik ook niet.
PopcornTime/Butter werkt nog steeds perfect en ook vanuit bijvoorbeeld Android en Windows is alles te streamen. Audio en Video.

Ik weet niet wat je overigens duur vindt. Maar met een Airport Express van €90 heb ik van mijn huidige high-end receiver een AirPlay ontvanger gemaakt.
Tot nu toe komen er in dit topic oplossingen voorbij die honderden euro's kosten.

[ Voor 13% gewijzigd door Wootism op 20-09-2016 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Wootism schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 12:25:
[...]

Welke koppigheid?
Volgens mij heb je geen idee wat Airplay is en hoe makkelijk het te integreren is met je huidige apparatuur.

Je verhaal over video-streaming begrijp ik ook niet.
PopcornTime/Butter werkt nog steeds perfect en ook vanuit bijvoorbeeld Android en Windows is alles te streamen. Audio en Video.

Ik weet niet wat je overigens duur vindt. Maar met een Airport Express van €90 heb ik van mijn huidige high-end receiver een AirPlay ontvanger gemaakt.
Tot nu toe komen er in dit topic oplossingen voorbij die honderden euro's kosten.
Apple heeft destrijds airplay protocol dichtgegooid: http://raspberrypi.stacke...pberry-pi-without-raspbmc

Ok, dit is wel een jaar geleden. Weet niet hoe dat nu is.

Dat bedoeld eik met video streaming.

Als je het over airport express hebt, ben je inderdaad al 90 euro kwijt. Dan moet je nog meer hebben om uberhaupt wat te horen. Met Sonos heb je aan 1 speaker al voldoende. Daarom is het helemaal niet zo duur eigenlijk.

Denon Heos etc zijn allemaal wel duurder.

Ja, ik ben ook wel wat gewend qua audio kosten. Mijn eigen streaming setup naast Sonos is een raspberry pi met reclock boardjes & Crystac klokken en linaire voeding, Schiit multibit dact en bi-amped kef reference. Ter referentie ;-)

En ik develop ook mee aan Volumio af en toe. Uiteindelijk voor ongeveer dezelfde redenen als de TS heb ik Sonos genomen, omdat deze ook spatwaterdicht zijn (onofficieel).

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-10 17:38
Raumfeld is weer een stukje goedkoper dan Heos/Sonos/Bluesound... Nadeel is dat ze maar 1 (eigen) winkeltje hebben in Amsterdam, rest is internet. Maar je kan spul wel erg lang uitgebreid thuis testen en terug sturen wanneer nodig. Let wel op kortingsacties, zijn er erg vaak en kan veel geld schelen.

Voordeeltje is dat ze niet 2 of 3 kleine speakers hebben, maar ook flinke zuilen. Volgens mij heeft ook alles vanaf de kleinste speaker een set tulp aansluitingen zodat je daar nog een externe speler op aan kan sluiten die je weer alle kanten in kan streamen.

Volgens mij is het zo met Airplay streaming dat als je apparaat het (officieel) ondersteunt deze ondersteuning nooit weg zal vallen. Zou gek zijn als je hier Apple licentiekosten voor betaald en ze dit dan laten vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-10 11:28
Een centrale hub die bedraad meerdere kamers van muziek kan voorzien is dit:
http://nadelectronics.com...luOS-Network-Music-Player
Ook heos heeft iets vergelijkbaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart_g
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-04-2023
christiaans schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 01:12:
Wat een gerommel dit.

Als het echt zoveel mogelijk draadloos moet, maar wel in hogere geluidskwaliteit dan een alles-in-een-speaker. Kijk eens naar Dynaudio Xeo. Dan heb je een hub waar je alles op aansluit (TV, streamer, etc) en twee mooie luidsprekers.

Kies daarbij een streamer met multiroom functies en je kunt door je hele huis uitbreiden.

Klaar:)
Mee eens! Die Dynaudio's doen behoorlijk hi fi. Multiroom van Dynaudio bestaat ook wel (als in meerdere xeo's in huis), maar dan wordt het wel erg prijzig...

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-10 20:38
Met een onbeperkt budget: Naim multiroom, qua geluidskwaliteit en design absulute top ...

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

bartve schreef op donderdag 22 september 2016 @ 09:47:
Met een onbeperkt budget: Naim multiroom, qua geluidskwaliteit en design absulute top ...
Laatst zo'n Naim Mu-so gehoord. Wel aardig voor het formaat maar niet echt impressed. Zeker niet voor de prijs..
Pagina: 1