Tussen wal en schip: Een huurwoning met een modaal salaris

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:42

vectormatic

Warlock of the doorlock

Topicstarter
De situatie is als volgt, mijn ex en ik zijn uit elkaar, de kinderen wonen doorgaans bij haar. Nu zit ze momenteel in een noodwoning waar ze 1 januari uit moet zijn (verhaal daar achter is wat lang en irrelevant). Ze begint deze week met een nieuwe baan, en komt dan op een jaarinkomen van ~30-35K uit.

Nu blijkt de het sociale huur aanbod in de regio waar ze naartoe wil (dichter bij utrecht in de buurt, ze woont nu in nieuwkoop) zo goed als nihil is, en je vaak met toch wel een jaartje of 5-8 inschrijving aan moet komen, urgentie krijgt ze niet. In de prive sector wordt je vervolgens geconfronteerd met inkomenseisen van 4x de maandhuur etc.. ook niet haalbaar dus.

Is dit "gat" in het woningaanbod een bekende? ik sta er zelf nogal van versteld dat je in dit land als werkend persoon met een soort van modaal salaris gewoon tussen de wal en het schip kan vallen, en dus met geen mogelijkheid ergens een woning kan vinden. Verhuizen naar een eind buiten de randstad is ivm het werk ook niet echt een optie...

(mijn betrokkenheid in het verhaal is overigens puur vanwege de kinderen)

iemand een idee hoe je hier mee omgaat?

[ Voor 9% gewijzigd door naitsoezn op 19-09-2016 15:53 . Reden: Reactie afgesplitst en z'n eigen topic gegeven. ]

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 19:58

Stoney3K

Flatsehats!

vectormatic schreef op maandag 19 september 2016 @ 15:48:
Nu blijkt de het sociale huur aanbod in de regio waar ze naartoe wil (dichter bij utrecht in de buurt, ze woont nu in nieuwkoop) zo goed als nihil is, en je vaak met toch wel een jaartje of 5-8 inschrijving aan moet komen, urgentie krijgt ze niet. In de prive sector wordt je vervolgens geconfronteerd met inkomenseisen van 4x de maandhuur etc.. ook niet haalbaar dus.

Is dit "gat" in het woningaanbod een bekende? ik sta er zelf nogal van versteld dat je in dit land als werkend persoon met een soort van modaal salaris gewoon tussen de wal en het schip kan vallen, en dus met geen mogelijkheid ergens een woning kan vinden. Verhuizen naar een eind buiten de randstad is ivm het werk ook niet echt een optie...
Jup, dat is een bekend probleem. Voor de sociale woningbouw zit je dan vaak net boven de maximum inkomensgrens, en in de private huur kom je niet verder dan het absolute bodemsegment als je geluk hebt om aan de inkomensnorm te voldoen.

Als je wil huren heb je in zo'n situatie dus pech. Wij hebben er ook van afgezien omdat de enige woningen die wij konden huren minstens zo'n 800 euro in de maand zouden kosten, en dan sparen we liever door om straks een huis te kunnen kopen met minder dan 100% hypotheek. Ik zit nu bijvoorbeeld in de situatie dat ik tot begin 2018 geen hypotheek kan krijgen.

Met alleen een modaal inkomen kun je misschien net een starterswoning kopen, mits je geen bijkomende schulden (zoals studieschuld) hebt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:57
Beetje de situatie waarin veel jongeren terecht komen. Heb het helaas ook gehad toen ik pas was afgestudeerd maar woonde gelukkig nog bij mijn ouders toen.

Hoe hiermee om te gaan? Je kunt eigenlijk niets, behalve vooruit kijken en zaken te regelen zodat je uit de situatie komt waarin je praktisch niets kunt huren of kopen. Dus ofwel proberen meer inkomen te genereren, ofwel sparen ofwel juist het inkomen onder de sociale huurgrens proberen te krijgen, maar dan krijg je nog eens de wachtlijsten waar je het over hebt.

Of iets van tijdelijke huur proberen te vinden maar dat heeft zo ook weer zijn nadelen en uitdagingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Huren is inderdaad een ramp, of je moet gewoon heel veel geld kwijt willen zijn in de private sector, of al jaren en jaren inschrijftijd hebben.
Het is niet voor niets dat we zoveel 'scheefhuurders' hebben in Nederland. Mensen die op zich wel wat anders zouden willen, maar vanaf een socialehuurwoning niet snel particulier kunnen gaan huren, omdat dat zo gigantisch veel duurder is.

Kopen zou dan bijna een betere optie zijn, maar kan me voorstellen dat het met kinderen en net een nieuwe baan ook niet echt makkelijk is (zeker niet in die regio, waar de huizenprijzen vast nog een stuk hoger liggen dan hier in 't oosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-06 22:00
Ja, dat klinkt heel bekend. Vanwege het aflopen van ons antikraakcontract moesten mijn vriendin en ik ook op zoek naar iets nieuws. Allemaal op mijn inkomen omdat ik de enige ben met een vast contract. En dan kom je uit bij de leukste makelaarpraktijken: inschrijfgeld betalen en niets meer terughoren, je gegevens doorgeven om te horen dat de woning op pararius misschien over 4 maand weer beschikbaar komt, en natuurlijk de persoonlijke favoriet: de bruto inkomenseis van 4 a 5x de maandhuur.

Uiteindelijk hebben we iets kunnen vinden via een makelaar die niet al te best bekend staat en minder gaf om de inkomenseis, maar makkelijk is het niet. En goedkoop ook niet.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Topicstarter
TERW_DAN schreef op maandag 19 september 2016 @ 16:37:
Huren is inderdaad een ramp, of je moet gewoon heel veel geld kwijt willen zijn in de private sector, of al jaren en jaren inschrijftijd hebben.
Het is niet voor niets dat we zoveel 'scheefhuurders' hebben in Nederland. Mensen die op zich wel wat anders zouden willen, maar vanaf een socialehuurwoning niet snel particulier kunnen gaan huren, omdat dat zo gigantisch veel duurder is.

Kopen zou dan bijna een betere optie zijn, maar kan me voorstellen dat het met kinderen en net een nieuwe baan ook niet echt makkelijk is (zeker niet in die regio, waar de huizenprijzen vast nog een stuk hoger liggen dan hier in 't oosten).
Kopen is op de korte termijn (lees voor 1 jan) geen optie inderdaad, en anderzijds met haar beoogde salaris is in deze regio het aanbod ook nihil.

Ik sta er zelf ook van te kijken wat voor eisen de prive-sector verhuurders durft te stellen, met 4x de huur als bruto maandsalaris zou ik zelf als software ontwikkelaar met 10 jaar ervaring ook niet heel veel keus hebben... echt bizar.

En de wachttijden voor sociale huur :/ Hoe kan het in een land als dit dat je jaaaaaren ingeschreven moet zijn om een kansje te hebben? Ik zou bijna bij voorbaat de kids alvast inschrijven :'(

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

vectormatic schreef op maandag 19 september 2016 @ 16:44:
En de wachttijden voor sociale huur :/ Hoe kan het in een land als dit dat je jaaaaaren ingeschreven moet zijn om een kansje te hebben? Ik zou bijna bij voorbaat de kids alvast inschrijven :'(
Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar ze tijdig in laten schrijven is echt geen dom idee.

Huisvesting is gewoon slecht geregeld, zeker voor de groep waar je ex invalt, te hoog salaris, dus er zijn dan heel veel dingen niet meer mogelijk, maar de mogelijkheden die ze anders heeft zijn onbetaalbaar.

Het zou mooi zijn als er genoeg betaalbare woningen bijgebouwd werden, maar op een of andere manier lijkt niemand daar echt iets mee te willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het hangt natuurlijk ook van de regio af. Met regio Utrecht heb je het wel over een heel populaire regio, daar kun je gewoon verwachten dat het heel lang duurt. Daar zal toch een stuk realisme bij de wensen moeten :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik zou maar beginnen om de eis om nog dichter bij Utrecht, één van de duurste plaatsen om te wonen, te laten varen. Daarnaast is bij particuliere verhuurders vaak de inkomensgrens niet heel hard, als je gewoon netjes overkomt en bij voorkeur ook als je kan laten zien dat je financiën geen puinhoop zijn. Want daar gaat het die verhuurders om: Dat je kan betalen en geen puinhoop achterlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

citruspers schreef op maandag 19 september 2016 @ 16:43:
de bruto inkomenseis van 4 a 5x de maandhuur.
Ik snap dit ook echt niet. Doorgaans zijn je woonlasten een significant deel van je inkomen. Waarom mag je daar dan maar zo'n klein deel van je inkomen voor gebruiken?

Sowieso moet je dan voor een vrij onspectaculair flatje zomaar vier tot vijfduizend euro in de maand verdienen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:55

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Volgens mij moet ze op zoek naar een vrije sector huurwoning. Tip: schrijf in op huiswaarts.nu (kosten €25), kijk op funda (naar huurwoningen) en/of bel diverse makelaars op voor een woning die verhuurd wordt vanwege de leegstandswet.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:09
Hoe kan het in een land als dit dat je jaaaaaren ingeschreven moet zijn om een kansje te hebben?
Wat extra vervelend is is die regiogebondenheid van die inschrijving. Hoe kom je erop...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Dit is tegenwoordig "normaal".

Een vriend van me heeft uiteindelijk maar een woning gekocht.
Niet dat dat nou zo geweldig is (veel bijkomende kosten), maar je moet toch wat.
Eigenlijk belachelijk dat je in Nederland zo in de steek gelaten wordt. Maar ja, dat krijg je met jarenlange geforceerde woningschaarste en achterlijke huren.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Topicstarter
BadpunK schreef op maandag 19 september 2016 @ 17:23:
Volgens mij moet ze op zoek naar een vrije sector huurwoning. Tip: schrijf in op huiswaarts.nu (kosten €25), kijk op funda (naar huurwoningen) en/of bel diverse makelaars op voor een woning die verhuurd wordt vanwege de leegstandswet.
Daar zoekt ze ook naar (en ik kijk ook mee), maar dan kom je al gauw op huren van 800-900 euro met vervolgens een inkomenseis van 4x de huur, daar zit dus dat gat tussen sociale huur en prive-sector

En regio utrecht is inderdaad duur, maar keerzijde daarvan is wel dat daar (of althans, in de randstad) het werk te vinden is, ze heeft een HBO diploma en nu een financiele functie gekregen bij een middelgroot bedrijf, dat soort banen zijn er nu eenmaal een stuk minder in de goedkopere delen van het land...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
vectormatic schreef op maandag 19 september 2016 @ 18:26:
[...]
En regio utrecht is inderdaad duur, maar keerzijde daarvan is wel dat daar (of althans, in de randstad) het werk te vinden is, ze heeft een HBO diploma en nu een financiele functie gekregen bij een middelgroot bedrijf, dat soort banen zijn er nu eenmaal een stuk minder in de goedkopere delen van het land...
Je kan er ook een klein eindje vandaan gaan zitten. Bijv. richting Ede wordt nog volop gebouwd. De inkomenseis van 4x hebben ze daar inderdaad ook*, echter zijn ze wel bereid te luisteren. Als jij kan aantonen (zoals ik met mijn vriendin) dat je niet zo achterlijk omgaat met geld als sommige meeste mensen dan kan je alsnog met minder inkomen daar een huis huren. Het is alleen een half uur van Utrecht af en aan de 'verkeerde' kant. Daar staat tegenover dat de verbinding gewoon uitstekend is, zowel met OV als auto.

Die eisen zijn eigenlijk meer richtlijnen voor veel huizenaanbieders en wat ze eigenlijk allemaal willen weten is of jij geen risico bent. De rest maakt ze niet uit. Ook al doen ze het wel zo overkomen.

* Ben er zelfs vorig jaar 1 tegen gekomen die 5x vroeg en tweede loon telde voor 50% mee...

[ Voor 8% gewijzigd door Caelorum op 19-09-2016 18:34 ]

Pagina: 1