Nieuwe PC voor school & werk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menno96
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-06-2023
Hallo allemaal,

Al lange tijd heb ik alleen maar een laptop. Deze moet ik dus iedere keer als ik ergens heen ga in- en uitpakken, wat ik een beetje vervelend vind worden. Nu ik naast school ook nog werk heb waarbij ik hem intensief gebruik, denk ik dat het tijd wordt voor een vaste PC. Laptop die ik momenteel heb:
HP Zbook 15 Workstation, Intel(R) Core(TM) i7-4700MQ CPU @2.40GHz, 8GB RAM, 64 bits, Windows 8.1.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
School/werk: programmeren (android studio/eclipse), webdesign (atom), statistics (R), allerlei Adobe Programmas als Photoshop/Illustrator/InDesign. Vaak heb ik veel tabbladen in Chrome en een aantal van de bovenstaande programma' s tegelijk open staan.Dat hij dan soepl blijft draaien met dat multitasken is wel belangrijk.
Vrije tijd: muziek/youtube/browsen/video' s kijken. Er wordt dus nooit echt op gegamed.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Weinig verstand van, dus moeilijk in te schatten. Liefste <1000, maar hoor graag of dat realistisch is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb enkel een muis en toetsenbord.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles! Inclusief scherm en behuizing.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen> kwaliteit!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Behuizing hoeft niet speciaal te zijn, liefst zo goedkoop mogelijk.
- Een scherp/helder scherm van een redelijk formaat lijkt me wel handig voor alle programma's die ik gebruik en wanneer er vanalles naast mekaar open staat.
- Zou willen dat hij een lange tijd mee kan, dus mag eventueel wat duurder als hij maar toekomstbestendig is.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
- Hulp bij het bepalen van de juiste onderdelen voor mijn doeleinde.
- Inschatten van een realistische prijs voor een dergelijke pc.

Hopelijk kunnen jullie helpen! Als er wat onduidelijkheden zijn hoor ik het graag :) .

Gr. Menno

Een tijd terug had ik ook een gelijkwaardig topic over gestart, maar destijds ging de aankoop niet door. Nu wel! Destijds kwam iemand hiermee. Misschien kan iemand er wat mee!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 182,50€ 182,50
1MSI H110M PRO-VH€ 45,-€ 45,-
1Dell Ultrasharp U2515H Zwart€ 325,95€ 325,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 65,95€ 65,95
1Corsair RM550x€ 90,95€ 90,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 86,33€ 86,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 796,68

[ Voor 9% gewijzigd door menno96 op 19-09-2016 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 660294

De hoogst geklokte i5 lijkt mij wel verantwoord, de genoemde software doet wel wat met de hogere kloksnelheid.
Voeding is overkill als je niet overklokt en geen videokaart gebruikt.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 227,50€ 227,50
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 82,50€ 82,50
1Fractal Design Core 1500€ 54,90€ 54,90
1Dell Ultrasharp UP2516D Zilver, Zwart€ 295,-€ 295,-
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 65,95€ 65,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 58,95€ 58,95
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 68,69€ 68,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 853,49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menno96
Top! Bedankt :). Zal dit eens aan iemand voorleggen die er meer verstand van heeft dan ik.
Misschien heeft iemand nog verbeteringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Toetsenbord, muis, speakers?

Niet een beetje weinig opslag met maar één niet zo grote SSD?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:08

RvL

Niet direct verbeteringen, het systeem wat ACB2401 neerzet is best goed. Ik mis inderdaad nog wat opslag. Ik zou er daarom nog een HDD bij zetten voor de nodige opslag.

Moederbord kan wat goedkoper. De Gigabyte is weliswaar een goed moederbord maar heeft ook een aantal zaken waar je geen gebruik van maakt:
- 2x PCIe x16 sloten. Je wil niet gamen dus zie ik je hier geen gebruik van maken
- M2 slot. Kan wellicht handig zijn als je in de toekomst een M2 SSD wil toevoegen

De pricewatch: MSI B150M BAZOOKA is bijvoorbeeld iets goedkoper, al scheelt het zeker niet veel.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik zou juist eerder gaan voor een goed moederbord met veel aansluitingen, ook beeldschermaansluitingen, in plaats van zo goedkoop mogelijk. Is niet dat het een heel goedkoop systeem moet worden met 1000 euro, dan is één of twee tientjes meer uitgeven niet echt een probleem lijkt mij.

pricewatch: ASRock H170M Pro4

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menno96
-The_Mask- schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:26:
Toetsenbord, muis, speakers?

Niet een beetje weinig opslag met maar één niet zo grote SSD?
Een setje muis en toetsenbord heb ik al, speakers nog niet. Wist niet of dat hier ook thuis hoorde ;).
Een nieuwe muis en toetsenbord zouden overigens wel gebruikt kunnen worden, maar ik dacht ik hou de vraag wat simpeler voor rest :).

Goed punt. Moet zeggen dat ik momenteel maar 150gb gebruik, maar ik sluit niet uit dat ik snel over die 250gb heen ga wanneer ik een vaste pc heb.
RvL schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:33:
Niet direct verbeteringen, het systeem wat ACB2401 neerzet is best goed. Ik mis inderdaad nog wat opslag. Ik zou er daarom nog een HDD bij zetten voor de nodige opslag.

Moederbord kan wat goedkoper. De Gigabyte is weliswaar een goed moederbord maar heeft ook een aantal zaken waar je geen gebruik van maakt:
- 2x PCIe x16 sloten. Je wil niet gamen dus zie ik je hier geen gebruik van maken
- M2 slot. Kan wellicht handig zijn als je in de toekomst een M2 SSD wil toevoegen

De pricewatch: MSI B150M BAZOOKA is bijvoorbeeld iets goedkoper, al scheelt het zeker niet veel.
-The_Mask- schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:59:
Ik zou juist eerder gaan voor een goed moederbord met veel aansluitingen, ook beeldschermaansluitingen, in plaats van zo goedkoop mogelijk. Is niet dat het een heel goedkoop systeem moet worden met 1000 euro, dan is één of twee tientjes meer uitgeven niet echt een probleem lijkt mij.

Bedankt voor de input beide. Het gaat niet per se om 2 tientjes inderdaad, maar geld besparen is altijd fijn. Zal beide eens goed bekijken!

Wat meer opslag dmv een HDD lijkt me bij nader inzien ook wel een strak plan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

-The_Mask- schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:59:

Ergens heb je een punt, maar dan moet je van tevoren bepalen of je die aansluitingen ook wil gaan gebruiken. Crossfire is leuk om te hebben, maar waar heb je het voor nodig als je 't niet gebruikt. Idem met de RAID modi die de H170 chipset heeft.

M.2 slot is iets waar je over kan twijfelen. Het kan in de toekomst een mooie upgrade zijn.

Op gebied van beeldschermaansluitingen heb je gelijk. Displayport lijkt me daar een mooie toevoeging. Als je dat wil zit al snel aan de H170 chipset vast zie ik. Echter, volgens mij kun je QHD ook af met een HDMI kabel dus een noodzaak voor Displayport is er niet.

[ Voor 29% gewijzigd door RvL op 20-09-2016 14:22 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De ASRock H170M Pro4 kan geen crossfire hoor, niet fatsoenlijk iig, daarvoor heb je echt een Z170 chipset nodig waarmee twee PCI Express 3.0 x8 sloten mogelijk zijn.

Ging mij eerder om 4 DDR4 geheugensloten, M.2, DisplayPort en dan is dit één van de goedkoopste moederborden.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Eens, al hebben alle in dit topic genoemde borden 4x DDR4 ;)

Het is nu aan de OP om te bepalen wat hij wil :)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menno96
-The_Mask- schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 14:29:
De ASRock H170M Pro4 kan geen crossfire hoor, niet fatsoenlijk iig, daarvoor heb je echt een Z170 chipset nodig waarmee twee PCI Express 3.0 x8 sloten mogelijk zijn.

Ging mij eerder om 4 DDR4 geheugensloten, M.2, DisplayPort en dan is dit één van de goedkoopste moederborden.
RvL schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 14:32:
Eens, al hebben alle in dit topic genoemde borden 4x DDR4 ;)

Het is nu aan de OP om te bepalen wat hij wil :)
Hier ga ik wel uitkomen! Top :).

Laatste vraagjes die ik had;
- Is de Samsung 850 EVO 250GB (die iemand ooit aanraadde in een eerder topic) niet verstandiger dan de Crucial MX300 2,5" 275GB? Als ik wat voorbij zie komen over samsung's SSD zijn het vaak goede verhalen. Kan ik natuurlijk helemaal fout hebben.
- Qua HDD nog suggesties? Iets extra aan geheugen lijkt me toch wel fijn, zeker wanneer het niet zo duur is.

Wanneer ik dat weet ben ik er wel uit denk ik ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Meer dan 90% van de SATA-600 SSD is tegenwoordig wel een goede keuze bij normaal gebruik, het verschil merk je in de praktijk vaak niet. Slechte SSD's zie je zelden, OCZ was wel een fabrikant die nogal wat slechte SSD's verkocht, maar die zijn hierdoor failliet gegaan. Voor de rest had je nog de Samsung EVO 840 welke data welke al wat langer op de SSD zat heel traag uitlas. Maar voor de rest zijn er weinig problemen bekend. Nou en dan de pre-release firmware van de MX300 aldus één review op Tomshardware, waardoor die wel eens even voor enkele seconden wou hangen. Maar met was een pre-release firmware en is dus nooit uitgekomen. De firmware's waarmee die uit is gekomen hebben geen problemen. Dus daarmee is de MX300 ook een prima keuze. Verschil in prestaties zul je niet merken, maar 25GB extra is natuurlijk nooit verkeerd.

AMD Nieuwsdiscussie

• TheInsomniac
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ben geen Photoshop/InDesign/Illustrator expert, maar volgens mij zijn er een aantal aandachtsgebieden:
- Monitor:
Ik ken deze monitor niet, spec ziet er prima uit, iemand die er reviews van heeft gezien?

- CPU:
Afhankelijk van je budget is dit met de monitor het belangrijkste voor je performance, dus ik zou inderdaad zeker voor de i5-6600 of de K versie gaan, iets hogere clock op de K-versie(zelfs als je niet overclocked).
Interessant in dit verband is de volgende review: Core i7-6700K v Intel Core i5-6600K

- Geheugen
Ik weet niet precies wat voor projecten je draait, 16GB zal vaak genoeg moeten zijn, als je erg veel aan het renderen slaat dan kan het wel de beperkende factor zijn en dan ga je het merken. Het beste kun je zelf kijken hoeveel je workflow gebruikt om zeker te zijn. Als het op de grens zit zou je ook gelijk voor 32GB kunnen gaan.

- Opslag
Je wilt je lopende projecten en OS op je SSD hebben draaien (of op twee separate, 1 voor je OS en 1 voor je projecten) Ik vind 250GB dan redelijk beperkt, met 500GB kan ik goed voorstellen dat je daar voorlopig genoeg aan hebt voor alle lopende zaken.
Ik mis opslag/storage. Meeste mensen die veel met dat soort software werken hebben vaak naast de scratch disk (SSD) voor het werken met de software toch aardig wat storage. Ik zou gewoon een 3TB schijf gaan (laagste prijs per GB).

Make it fool proof and someone will make a better fool.

• menno96
-The_Mask- schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:49:
Meer dan 90% van de SATA-600 SSD is tegenwoordig wel een goede keuze bij normaal gebruik, het verschil merk je in de praktijk vaak niet. Slechte SSD's zie je zelden, OCZ was wel een fabrikant die nogal wat slechte SSD's verkocht, maar die zijn hierdoor failliet gegaan. Voor de rest had je nog de Samsung EVO 840 welke data welke al wat langer op de SSD zat heel traag uitlas. Maar voor de rest zijn er weinig problemen bekend. Nou en dan de pre-release firmware van de MX300 aldus één review op Tomshardware, waardoor die wel eens even voor enkele seconden wou hangen. Maar met was een pre-release firmware en is dus nooit uitgekomen. De firmware's waarmee die uit is gekomen hebben geen problemen. Dus daarmee is de MX300 ook een prima keuze. Verschil in prestaties zul je niet merken, maar 25GB extra is natuurlijk nooit verkeerd.
Dat is goed om te weten :) dat neemt de twijfels zeker weg.
De MX300 is best n stukje goedkoper en meer GB's dus dan zal die het wel worden.
TheInsomniac schreef op woensdag 21 september 2016 @ 00:46:
Ben geen Photoshop/InDesign/Illustrator expert, maar volgens mij zijn er een aantal aandachtsgebieden:
- Monitor:
Ik ken deze monitor niet, spec ziet er prima uit, iemand die er reviews van heeft gezien?

- CPU:
Afhankelijk van je budget is dit met de monitor het belangrijkste voor je performance, dus ik zou inderdaad zeker voor de i5-6600 of de K versie gaan, iets hogere clock op de K-versie(zelfs als je niet overclocked).
Interessant in dit verband is de volgende review: Core i7-6700K v Intel Core i5-6600K

- Geheugen
Ik weet niet precies wat voor projecten je draait, 16GB zal vaak genoeg moeten zijn, als je erg veel aan het renderen slaat dan kan het wel de beperkende factor zijn en dan ga je het merken. Het beste kun je zelf kijken hoeveel je workflow gebruikt om zeker te zijn. Als het op de grens zit zou je ook gelijk voor 32GB kunnen gaan.

- Opslag
Je wilt je lopende projecten en OS op je SSD hebben draaien (of op twee separate, 1 voor je OS en 1 voor je projecten) Ik vind 250GB dan redelijk beperkt, met 500GB kan ik goed voorstellen dat je daar voorlopig genoeg aan hebt voor alle lopende zaken.
Ik mis opslag/storage. Meeste mensen die veel met dat soort software werken hebben vaak naast de scratch disk (SSD) voor het werken met de software toch aardig wat storage. Ik zou gewoon een 3TB schijf gaan (laagste prijs per GB).
Bedankt! Ben het wel eens met je punten. Persoonlijk viel het me op dat die monitor relatief zo duur is... Had echt verwacht dat die dingen wel wat goedkoper waren.

Geheugen zit wel goed denk ik. Qua opslag, 3TB zal ik nooit vol maken, maar gezien de goedkope prijs van die HDD's zoals gezegd ga ik zeker flink wat toevoegen :)
Pagina: 1