Projector/Beamer ipv TV in woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvansl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-08-2024
Hallo,
ik ben mijn huis volledig aan het verbouwen en we zitten nu in de eind fase.
De woonkamer is vrij groot en afstand tussen de bank en TV is ongeveer 5.2m. Dit is best veel en voor een beetje leuk films/series kijken zou ik dan een scherm willen van minstens 75". Dit is vrij duur als TV en de ontwikkelingen gaan vrij snel waardoor ik het vrij zonde vind om zoveel geld uit te geven voor een 75" TV.
Ik heb vroeger altijd ervaring gehad met een 720p beamer in mijn (verduisterde) kamer en wil eigenlijk gewoon terug een projector maar nu in de woonkamer. Schermgrootte zou dan op ongeveer 130 - 150" uitkomen wat mooie grootte is op 5.2m afstand (vind ik zelf).

De woonkamer is vrij licht qua kleur maar de ramen zitten allemaal aan de zijde waar het scherm zou komen dus niet echt lichtinval op het scherm zelf.

Ik woon zelf in Zweden, films/series kijken doe ik voornamelijk in de winter wanneer het toch donker buiten is. Kamer is ook te verduisteren dmv gordijnen natuurlijk maar beetje lichtinval tijdens kijken in de zomer is wel fijn. Hij zal waarschijnlijk altijd op ECO stand draaien om het geluid te verminderen. Stroomverbruik / lamp uren maakt me niet heel erg veel uit.

Mijn vraag is dus eigenlijk hetvolgende:
Zijn er mensen die hier zelf ervaring mee hebben (projector in woonkamer). Dus niet alleen maar in een aparte / donkere ruimte

Ik zoek een?
Ik zoek een projector die ik kan gebruiken ipv een TV in de woonkamer, dus vrij veel lumen, gemiddelde kleuren kwaliteit en hij moet stil zijn.

Wat is je budget?
Budget incl scherm ongeveer 2.000 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het zal aangesloten worden aan een mediacenter pc of iets dergelijks. TV Tuner zal via PC / Kodi gaan

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb al enkele kandidaten maar het gaat me meer om ervaringen/tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:11
Tsja het is maar waar je genoegen mee wilt nemen. In ECO en een niet verduisterde kamer ga je geen goede contrast waardes krijgen. Dus het wordt of verduisteren of genoegen nemen met slechtere beeldkwaliteit (dan een TV zou bieden).

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fpjschreuder
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:04
Beste Wvansel,

130-150" is behoorlijk aan de maat voor een beamer. Om dit enigszins inzichtelijk te maken: de meest verkochte maat voor thuis ligt rond de 90" (2,0m breed) - dat is 2,24m2 aan projectie. 130" is +/- 3,0m breed - dat is 5,07m2. Je moet dus letterlijk 2x zoveel licht uit de beamer laten komen om 130" goed van licht te voorzien.

Persoonlijk raad ik meestal een kijkafstand van 1,4x-1,8x van de breedte aan. Ik denk dus dat 3,0m breed (+/- 130") voldoende is, omdat bv. 145" (+/- 3,5m breed) alweer 6,7m2 is.

De ECO stand zou ik sowieso niet aanraden hierbij, je wilt echt elke lumen die het apparaat kan geven gebruiken.

Je hebt dus een Home-Cinema beamer nodig met bovengemiddelde hoeveelheid licht. Dan kun je vrij duur gaan (denk de nieuwe Epson EH-TW9300 bv.), maar je geeft het budget aan dus zul je iets lager moeten gaan zoeken. Is de Epson EH-TW6600 misschien een idee? Die is met 2.500 ANSI Lumen voor een Home-Cinema beamer vrij licht (niet vergelijken met die DLP's van onder de €1000,- -> die geven zelf een specificatie op van 3.000AL, maar komen qua kleurlicht niet in de buurt). Hij kost +/- €1.299,-.

Mocht je een keertje in Nederland zijn: ik werk bij een beamershowroom in IJsselstein (vlakbij Utrecht). Altijd handig om een keertje te gaan kijken vóór je koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvansl
Hallo,
De Epson EH-TW6600 is ook 1 van de beamers waar ik aan dacht. Alleen het (niet ECO) geluid van 36dba schrikt me nogal af. Mijn vroegere 720p beamer was ook naar Epson en dat was echt een schitterend ding (in die tijd).

Denkt u dat met lichte verduistering het beeld nog meevalt of zal het alleen toonbaar zijn met volledige verduistering?

Zou graag langskomen is alleen 1.300km van mij helaas ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fpjschreuder
Beste Wvansl,

Ik moet toegeven dat 'ie aan de harde kant is in normale modus, maar in vergelijking met kleinere beamers (kleiner = kleinere ventilatoren = meer geluid) is'ie ook dan een stuk stiller. Wel te doen, maar kan inderdaad wel een verbeterpuntje zijn.

Om een idee te geven: bioscoop (DCI, Digital Cinema Initiative) specificaties geven aan dat je bij een omgevingslicht van minder dan 0,5lux een contrast van 1.000:1 moet krijgen met een maximaal licht van +/- 55 nits (cd/m2). De EH-TW6600 (uitgaande van z'n gehele specificatie, daar is dus wel wat op af te dingen) minus +/- 25% wegens lichtverval van de lamp over diens leven heen, geeft zo'n 100nits op een 3,0m brede projectie.
Dat klinkt alsof 't wel kan, maar je omgevingslicht is helaas niet minder dan 0,5lux. Op een donkere winterdag waarbij er 1-2 lampen achterin de ruimte aanstaan moet je denken aan +/- 40lux, op een zomerdag gaat dit naar +/- 200lux. Theoretisch zou je dus respectievelijk +/- 4.000nits en 20.000 nits nodig moeten hebben om aan die specificatie te voldoen qua contrast. Nou da's natuurlijk onzin, dat haalt niemand (TV is +/- 350 nits).
Alhoewel je in een vrijwel perfect duistere ruimte prima weg zou kunnen komen met 3,0m breed en deze beamer, wil je in een lichtere ruimte toch wel zo'n +/- 150 nits op het beeld krijgen. ECO-modus haalt zo'n 30-40% van het licht weg, en dan hou je dus nog maar net zo'n 70nits. Vééls te weinig voor een verlichte ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:32
Bij mij staat de TV ook 5 meter van je af als je op de bank zit. Ik heb vorig jaar een 55 inch tv gekocht en dat is (persoonlijke mening) echt meer dan prima. Het beeld geeft geen bioscoop ervaring maar echt meer dan prima voor films en series te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
IK heb de EPson TW-6600 en een ongeveer gelijkaardige opzet.

Draait niet op ECO want lamp kost maar iets van een 100€ om te vervangen en zou x000 uur meegaan.

Komt genoeg lumens uit om met een beetje daglicht toch een mooi beeld te krijgen voor voetbal bijvoorbeeld en als donker is kan diep genoeg zwart gaan om goed contrastwaardes te krijgen voor films/series. Ik heb wel nog een kleinere 42" tv om gewoon te laten aanstaan (want dat wil de vrouw) of om neiuws ed te kijken.

Is al de 3e prjector die ik heb altijd epson en altijd heel content van geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvansl
k995 schreef op maandag 19 september 2016 @ 13:58:
IK heb de EPson TW-6600 en een ongeveer gelijkaardige opzet.

Draait niet op ECO want lamp kost maar iets van een 100€ om te vervangen en zou x000 uur meegaan.

Komt genoeg lumens uit om met een beetje daglicht toch een mooi beeld te krijgen voor voetbal bijvoorbeeld en als donker is kan diep genoeg zwart gaan om goed contrastwaardes te krijgen voor films/series. Ik heb wel nog een kleinere 42" tv om gewoon te laten aanstaan (want dat wil de vrouw) of om neiuws ed te kijken.

Is al de 3e prjector die ik heb altijd epson en altijd heel content van geweest.
Bedankt voor de info.
Als je kijkt, hoor je de beamer dan duidelijk (Hij zou bij mij dan op ongeveer 2.4m hoogte "boven/achter" de bank hangen

De enigste reden dat ik op ECO modus zou draaien is om de geluidsproductie tegen te gaan. Lamp levensduur maakt me niet zoveel uit eigenlijk.

Valt het beeld nog mee met beetje omgevingslicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvansl
fpjschreuder schreef op maandag 19 september 2016 @ 13:45:
Beste Wvansl,

Ik moet toegeven dat 'ie aan de harde kant is in normale modus, maar in vergelijking met kleinere beamers (kleiner = kleinere ventilatoren = meer geluid) is'ie ook dan een stuk stiller. Wel te doen, maar kan inderdaad wel een verbeterpuntje zijn.

Om een idee te geven: bioscoop (DCI, Digital Cinema Initiative) specificaties geven aan dat je bij een omgevingslicht van minder dan 0,5lux een contrast van 1.000:1 moet krijgen met een maximaal licht van +/- 55 nits (cd/m2). De EH-TW6600 (uitgaande van z'n gehele specificatie, daar is dus wel wat op af te dingen) minus +/- 25% wegens lichtverval van de lamp over diens leven heen, geeft zo'n 100nits op een 3,0m brede projectie.
Dat klinkt alsof 't wel kan, maar je omgevingslicht is helaas niet minder dan 0,5lux. Op een donkere winterdag waarbij er 1-2 lampen achterin de ruimte aanstaan moet je denken aan +/- 40lux, op een zomerdag gaat dit naar +/- 200lux. Theoretisch zou je dus respectievelijk +/- 4.000nits en 20.000 nits nodig moeten hebben om aan die specificatie te voldoen qua contrast. Nou da's natuurlijk onzin, dat haalt niemand (TV is +/- 350 nits).
Alhoewel je in een vrijwel perfect duistere ruimte prima weg zou kunnen komen met 3,0m breed en deze beamer, wil je in een lichtere ruimte toch wel zo'n +/- 150 nits op het beeld krijgen. ECO-modus haalt zo'n 30-40% van het licht weg, en dan hou je dus nog maar net zo'n 70nits. Vééls te weinig voor een verlichte ruimte.
Dus misschien kunnen we stellen dat het ongeveer wel te doen is in verlichte ruimte maar dan niet op ECO modus, en in een donkere ruimte is ECO modus, indien geluid lastig is, nog wel acceptabel.

Ik draaide mijn oude Epson 720p beamer ook altijd op eco modus omdat die dan stiller was.

Overigens een andere vraag, het scherm. Men zegt altijd dat je best voor Gain 1.1 kiest ivm de kijkhoek (wordt minder bij hoger gain). Indien mijn scherm vrij groot is, zou men dan niet voor hogere Gain kunnen gaan (laten we zeggen dat bank 4m breed is op 5m afstand van een scherm dat +/- 2,5m breed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
wvansl schreef op maandag 19 september 2016 @ 14:15:
[...]

Bedankt voor de info.
Als je kijkt, hoor je de beamer dan duidelijk (Hij zou bij mij dan op ongeveer 2.4m hoogte "boven/achter" de bank hangen
In een heel stille scene/geen geluid en niet op ECO hoor je die inderdaad als je erop let .
Bij gewoon kijken niet.
Valt het beeld nog mee met beetje omgevingslicht?
Ja, ik heb dan wel ook een een speciaal schrm dat omgevingslicht beperkt op je scherm (komt erop neer dat vooral licht dat rechtop het scherm schijnt teruggekaatst word en al de rest verstrooid word) en dan kan je in princiepe overdag normaal kijken, zelfs donkere film. Enkel als er rechtsreeks zon op schijnt word het beeld weggevaagd.

Diagonaal is 120" hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvansl
Hmm, lastig.
Heb wat meer gelezen over de TW6600 en zou dan sowieso een witte willen. Die is een heel stuk duurder en daardoor niet zo interessant (tgo andere modellen).

Kan nu plots een TW9200W (draadloos en wit) krijgen voor 1900eur incl 2 3d brillen
Iets boven budget dus maar is een tijdelijke aanbieding. Normale prijs ligt ergens op 2500eur.

De TW9200W is natuurlijk een heel stuk beter dus eigenlijk zou ik het gewoon moeten doen denk ik. Iets minder goed in lichte omgeving denk ik maar dan maar iets meer gordijnen dicht. Sowieso gordijnen die verduisterend zijn.

Misschien ergens een 120 - 130" scherm 2de hands aanschaffen dan valt budget nog redelijk mee.

Lastig te kiezen aangezien de woonkamer ook nog niet af is (ergens in november).

Komen er nieuwe modellen uit binnenkort die de prijs van de TW 9200 doen zakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:23

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

wvansl schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 12:52:
Komen er nieuwe modellen uit binnenkort die de prijs van de TW 9200 doen zakken?
[...]

De 9300 is net uit :)

als je je echt goed wilt inlezen : www.htforum.nl _/-\o_

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fpjschreuder
De EH-TW9200W is inderdaad echt een prachtapparaat. Als je die voor €1900 kan krijgen zou ik 't absoluut doen. Zijn opvolger doet er ongetwijfeld nog een stukje bovenop (verwacht zelf in 2-3 dagen een showmodel te hebben), maar die is direct €3000+.

De EH-TW7200 (ook wit, dezelfde behuizing, nog iets goedkoper dan €1900) zou ik dan weer niet doen, die is in mijn ervaring (we hebben d'r hier eentje hangen in de showroom) niet echt lichtsterk.
Pagina: 1