Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geachte Tweakers,

Ik heb sinds enkele maanden een Samsung Pro 950 nvme ssd als boot disk voor Windows 10 Pro. De SSD is aangesloten op het M.2 slot van mijn MSI krait x99 moederbord.
Nu heb ik eens de AS SSD benchmark gedraaid en ik vind de prestaties nogal tegenvallen.

http://imgur.com/a/qN2VS

Ik heb geprobeerd om het probleem op te lossen, maar heb nog geen oorzaak kunnen vaststellen.
Nu vraag ik me af of ik NVME wel goed geconfigureerd heb, want het zou me niets verbazen als ik nu gewoon AHCI gebruik. Hoe kan ik dit controleren ?
Mochten jullie nog andere ideeën hebben over wat de oorzaak kan zijn hoor ik dat graag.

mvg Hugo.

Beste antwoord (via Verwijderd op 19-09-2016 16:57)

• HANC
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09-2024
demonic schreef op maandag 19 september 2016 @ 13:25:
[...]

thermal throttling is er met een reden he, dat weet je?! 8)7
Daar heb je helemaal gelijk in maar deze optie werkte in mijn system iets te goed (of tegen).
Systeem mag best warmer worden dan 30 graden celcius vind ik.

Ik heb niets bijzonders in het system, geen overclock, 1 video kaart, ruime kast (Corsair Carbide Air) en zowel SSD (ook Samsung 950 Pro) als grafische kaart haalden niet hun potentie.

Ik heb de MSI tooltjes eens geinstalleerd die bij het moederbord horen om system uit te lezen en temperaturen enzo in de gaten te houden. Toen kwam ik er achter dat de optie thermal throttling te snel in grijpt.

Je kan altijd even proberen om met goed afgekoelde PC even de optie uitzetten, PC opstarten, benchmark doen en indien nodig weer uitzetten. Dan zal je het verschil moeten zien zonder dat je system te lang aan staat om te heet te worden (tenzij natuurlijk processor/pasta/koeler niet goed zit ofzo).

Moet er wel zeggen dit gold voor mijn systeem en aangezien je een ander moederbord hebt kan het voor jouw system naatuurlijk anders zijn.

Ter aanvulling: ik ging van +/- 800~900 MB/sec lezen naar +/-1400 MB/sec lezen.

[ Voor 4% gewijzigd door HANC op 19-09-2016 14:25 . Reden: type foutjes. prestatie veschil ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• christoforius
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-11-2021
Je kan eens proberen met de nvme driver van Samsung te gebruiken ipv de Microsoft nvme driver, je kan deze langs onderstaande link vinden.

http://www.samsung.com/se...sd/download/consumer.html

Daar vind je bij "Driver" de nvme driver.

Kijk ook eens met Samsung Magician of je de recenste firmware zitten hebt in je SSD.

[ Voor 14% gewijzigd door christoforius op 19-09-2016 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
het is vrij belangerijk om te weten wat je moederbord is.

Bv. op mijn gigabyte bord heb je 2 verschillende m.2 sloten, wat bepalend is voor de prestaties.
Welllicht dat je het op de verkeerde m2 slot hebt gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HANC
Dit heb ik ook gehad icm MSI Gaming-M7 mobo.

De Samsung drivers installeren hielp een beetje.

Maar bij mij bleek in het bios thermal throttling aan te staan wat erg tegenwerkte in mijn hele system.

Zet dit uit en je SSD en de rest van je system werkt een stuk fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
HANC schreef op maandag 19 september 2016 @ 12:31:

Maar bij mij bleek in het bios thermal throttling aan te staan wat erg tegenwerkte in mijn hele system.

Zet dit uit en je SSD en de rest van je system werkt een stuk fijner.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• HANC
demonic schreef op maandag 19 september 2016 @ 13:25:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in maar deze optie werkte in mijn system iets te goed (of tegen).
Systeem mag best warmer worden dan 30 graden celcius vind ik.

Ik heb niets bijzonders in het system, geen overclock, 1 video kaart, ruime kast (Corsair Carbide Air) en zowel SSD (ook Samsung 950 Pro) als grafische kaart haalden niet hun potentie.

Ik heb de MSI tooltjes eens geinstalleerd die bij het moederbord horen om system uit te lezen en temperaturen enzo in de gaten te houden. Toen kwam ik er achter dat de optie thermal throttling te snel in grijpt.

Je kan altijd even proberen om met goed afgekoelde PC even de optie uitzetten, PC opstarten, benchmark doen en indien nodig weer uitzetten. Dan zal je het verschil moeten zien zonder dat je system te lang aan staat om te heet te worden (tenzij natuurlijk processor/pasta/koeler niet goed zit ofzo).

Moet er wel zeggen dit gold voor mijn systeem en aangezien je een ander moederbord hebt kan het voor jouw system naatuurlijk anders zijn.

Ter aanvulling: ik ging van +/- 800~900 MB/sec lezen naar +/-1400 MB/sec lezen.

[ Voor 4% gewijzigd door HANC op 19-09-2016 14:25 . Reden: type foutjes. prestatie veschil ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thermal Throtteling uitgezet, en de Samsung driver geherinstalleerd, alles lijkt nu al een stuk sneller te werken :D. (De thermal throtteling welke via de firmware van de ssd zelf loopt heb ik gewoon met rust gelaten)

http://imgur.com/a/Lwtkk
Dit lijkt er al meer op, al is de schrijfsnelheid nog wat aan de lage kant.
p.s Mijn moederbord heeft een m.2 x 4 slot , dus bandbreedte zal het probleem wel niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HANC
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2016 @ 17:03:
Thermal Throtteling uitgezet, en de Samsung driver geherinstalleerd, alles lijkt nu al een stuk sneller te werken :D. (De thermal throtteling welke via de firmware van de ssd zelf loopt heb ik gewoon met rust gelaten)

http://imgur.com/a/Lwtkk
Dit lijkt er al meer op, al is de schrijfsnelheid nog wat aan de lage kant.
p.s Mijn moederbord heeft een m.2 x 4 slot , dus bandbreedte zal het probleem wel niet zijn.
Kijk dat is vooruitgang.
Uiteraard wel even temps in de gaten houden maar ik heb mijn puzzel +/- mei dit jaar opgelost en tot nu toe (inclusief de tropische dagen) geen koeling problemen gehad.

Als het verse install is kan het even duren voordat het OS een beetje tot rust is gekomen en benchmarks wat betrouwbaarder worden.
Pagina: 1