Defecte laptop, wie helpt het mysterie op te lossen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLA2011
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09-2021
Het betreft een HP 8510W laptop uit 2008. Sinds vorige week start deze ineens niet meer op. Er staat windows 7 op geinstalleerd. Ongeveer in mei is er een schone installatie op gegaan.

-De laptop gaat aan, er gaan lampjes branden; aan, accu/laden en harde schijf.
-Het scherm doet in het geheel niets, blijft zwart.
-De ventilator gaat draaien.
-Het draaien van de cd-rom drive is hoorbaar. Het lijkt alsof geprobeerd wordt op te starten vanaf de CD-rom.
-Als ik er een installatie CD met Windows 7 in plaats, gebeurt er niets. De Drive blijft draaien.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand is? Het betreft een hele oude laptop. Als deze stuk is, is dat natuurlijk gewoon zo. Maar wellicht weet iemand een oorzaak en is er toch op eenvoudige wijze de mogelijkheid de laptop weer aan de praat te krijgen. En uiteraard als iemand een diagnose kan geven en is de laptop echt stuk, dan weet ik dat in ieder geval zeker voordat we deze terzijde schuiven.

Heel hartelijk dank alvast voor het meedenken en de inspanning.

Groetjes TLA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:07
al eens gekeken of je laptop het nog gewoon doet met een extern scherm? Zou kunnen dat je backlight stuk is namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickertNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-10 21:18
Wellicht helpt het volgende :

van het stroom halen, accu eruit. aan / uit knop 10 seconden ingedrukt houden, accu er weer in en weer proberen op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLA2011
lordprimoz schreef op maandag 19 september 2016 @ 10:55:
al eens gekeken of je laptop het nog gewoon doet met een extern scherm? Zou kunnen dat je backlight stuk is namelijk
Bedankt voor je reactie.

Een vraag van mijn kant als de backlight stuk is (dus eigenlijk het scherm) dan zou de laptop feitelijk toch moeten opstarten en ook moeten booten vanaf de cd-rom? Maar de cd-rom blijft tikken met de installatie cd erin.

Ik ga het overigens wel even checken hoor. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat gaat allemaal niet helpen. Die laptop heeft een Quadro FX570M. Dit is in de basis weer een GT8600M, welke last heeft van het nu al vrij oude maar bekende solderingsprobleem.

Reflow moet hier gebeuren, dan gaat het weer een tijdje werken (maar niemand kan je garanderen hoe lang).

Voor informatie, google "reflow Nvidia 8000 serie" en je zult alle info vinden. Moet dus je hele laptop voor uit elkaar gok ik, tenzij je het geluk hebt dat je de videokaart (mits het een losse is) door een klepje onder de laptop kan verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-09 19:46

Hegeman

Weet van alles wat

Kijk eens in BOIS, misschien is daar iets vreemds te zien.
Boot volgorde i.o.d, met het opstarten op f12, f2, del, enz. even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aetios
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-07 17:09
hegemanjelle schreef op maandag 19 september 2016 @ 11:03:
Kijk eens in BOIS, misschien is daar iets vreemds te zien.
Boot volgorde i.o.d, met het opstarten op f12, f2, del, enz. even proberen.
Z'n scherm komt dus niet aan, dus hij kan ook niet in de bios 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLA2011
aeTIos schreef op maandag 19 september 2016 @ 11:10:
[...]

Z'n scherm komt dus niet aan, dus hij kan ook niet in de bios 8)7
Uhm.....haar scherm komt niet aan. Maar dat is idd wat ik wilde schrijven in mijn reply. Bios kan ik niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supergert
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
TLA2011 schreef op maandag 19 september 2016 @ 10:54:
Het betreft een HP 8510W laptop uit 2008. Sinds vorige week start deze ineens niet meer op. Er staat windows 7 op geinstalleerd. Ongeveer in mei is er een schone installatie op gegaan.

-De laptop gaat aan, er gaan lampjes branden; aan, accu/laden en harde schijf.
-Het scherm doet in het geheel niets, blijft zwart.
-De ventilator gaat draaien.
-Het draaien van de cd-rom drive is hoorbaar. Het lijkt alsof geprobeerd wordt op te starten vanaf de CD-rom.
-Als ik er een installatie CD met Windows 7 in plaats, gebeurt er niets. De Drive blijft draaien.
Ik heb twee weken geleden exact hetzelfde meegemaakt met mijn Acer Aspire 7535G uit 2009. Ook ineens zwart scherm, ventilator draaide een minuut, cdrom deed even 'iets', verder niks. Extern scherm bleef ook zwart.
heb 't geval helemaal uit elkaar gehaald, CMOS-batterijtje bleek i.p.v. 3 volt nog maar 1.8 volt te geven. Die dus (hoopvol) vervangen... helaas, maakte niets uit.

Ook reflashen van bios geprobeerd (via usb-stick, opstarten met Fn-esc geloof ik), werkte ook niet.

Uiteindelijk maar opgegeven, denk dat'ie gewoon op was.
(en daarna een refurbished HP probook 6570b gekocht voor 230 euro die al tig keer sneller was dan mijn oude Acer, dus weinig te klagen hier :+ )

ZX81 > C64 > Amiga > BeBox > PowerMac > pc-klonen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLA2011
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2016 @ 11:03:
Dat gaat allemaal niet helpen. Die laptop heeft een Quadro FX570M. Dit is in de basis weer een GT8600M, welke last heeft van het nu al vrij oude maar bekende solderingsprobleem.

Reflow moet hier gebeuren, dan gaat het weer een tijdje werken (maar niemand kan je garanderen hoe lang).

Voor informatie, google "reflow Nvidia 8000 serie" en je zult alle info vinden. Moet dus je hele laptop voor uit elkaar gok ik, tenzij je het geluk hebt dat je de videokaart (mits het een losse is) door een klepje onder de laptop kan verwijderen.
Grafische kaart is ooit eens stuk geweest en toen vervangen voor een tweedehands exemplaar. Ik herken het niet van toen. Als het 'enkel' de grafische kaart zou zijn, dan vind ik het geluid toch een beetje vreemd. Het lijkt alsof de cd-rom drive aanhoudend probeert te zoeken naar een cd-rom en daarvan wil opstarten. Dat hoor je normaal niet als een laptop draait met werkend scherm toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TLA2011 schreef op maandag 19 september 2016 @ 11:15:
[...]

Grafische kaart is ooit eens stuk geweest en toen vervangen voor een tweedehands exemplaar. Ik herken het niet van toen. Als het 'enkel' de grafische kaart zou zijn, dan vind ik het geluid toch een beetje vreemd. Het lijkt alsof de cd-rom drive aanhoudend probeert te zoeken naar een cd-rom en daarvan wil opstarten. Dat hoor je normaal niet als een laptop draait met werkend scherm toch?
geen beeld, die videokaart. 99% zeker. Nog vrij lang volgehouden hoor - er is een verzameltopic voor dit probleem wat al uit 2010 stamt denk ik.

Videokaart er uit halen (ik hoor dat het een 2ehands exemplaar is, dus waarschijnlijk een losse), 8 minuten op 200c in de oven, terug er in - en je hebt weer beeld. Dat is de korte samenvatting. Een degelijke reflow of een andere videokaart zou een betere oplossing zijn, maar voor die laptop het geld naar mijn mening niet meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aetios
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-07 17:09
TLA2011 schreef op maandag 19 september 2016 @ 11:11:
[...]

Uhm.....haar scherm komt niet aan. Maar dat is idd wat ik wilde schrijven in mijn reply. Bios kan ik niet zien.
Oeps! Kan helaas niet aan je nickname zien of je M/V bent ;) Meestal is M dan een veilige gok... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Zeer waarschijnlijk je GPU inderdaad. Reflow is onzin als je niet iedere week je laptop wilt bakken :)
--> Tijd voor een nieuwe laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:56
De harde schijf kun je nog wel kopiëren waarschijnlijk door hem via een externe (usb) behuizing aan te sluiten oid.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLA2011
kfaessen schreef op maandag 19 september 2016 @ 12:23:
De harde schijf kun je nog wel kopiëren waarschijnlijk door hem via een externe (usb) behuizing aan te sluiten oid.
Dat was idd mijn vervolgvraag. Hoe kan ik de harde schijf kopieren?

Begrijp ik goed dat ik deze eruit moet halen en in een externe behuizing moet plaatsen zodat het gelijkwaardig wordt aan een externe harde schijf? Deze kan ik dan aan een andere laptop of pc hangen?

Er zit een Serial ATA vaste schijf in met 7200 rpm.

Waar vind ik een dergelijke externe behuizing en zijn er verschillende behuizingen voor de verschillende interne hard schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:56
TLA2011 schreef op maandag 19 september 2016 @ 12:50:
[...]

Begrijp ik goed dat ik deze eruit moet halen en in een externe behuizing moet plaatsen zodat het gelijkwaardig wordt aan een externe harde schijf? Deze kan ik dan aan een andere laptop of pc hangen?

Er zit een Serial ATA vaste schijf in met 7200 rpm.

Waar vind ik een dergelijke externe behuizing en zijn er verschillende behuizingen voor de verschillende interne hard schijven?
Je moet hem inderdaad eruit halen en in een externe case inbouwen.

De meeste hiervan zijn geschikt: https://tweakers.net/cate..._tiTKrgypL7U_1c6xWkdZU7oB

Even de vragenlijst beantwoorden:
De harde schijf uitbouwen en in een externe case bouwen waardoor het een externe harde schijf wordt.

Begrijp ik goed dat ik deze eruit moet halen en in een externe behuizing moet plaatsen zodat het gelijkwaardig wordt aan een externe harde schijf? Ja

Deze kan ik dan aan een andere laptop of pc hangen?Ja

Waar vind ik een dergelijke externe behuizing en zijn er verschillende behuizingen voor de verschillende interne hard schijven? Zie de link hierboven.

[ Voor 24% gewijzigd door DutchKel op 19-09-2016 13:46 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLA2011
kfaessen schreef op maandag 19 september 2016 @ 13:43:
[...]

Je moet hem inderdaad eruit halen en in een externe case inbouwen.

De meeste hiervan zijn geschikt: https://tweakers.net/cate..._tiTKrgypL7U_1c6xWkdZU7oB

Even de vragenlijst beantwoorden:
De harde schijf uitbouwen en in een externe case bouwen waardoor het een externe harde schijf wordt.

Begrijp ik goed dat ik deze eruit moet halen en in een externe behuizing moet plaatsen zodat het gelijkwaardig wordt aan een externe harde schijf? Ja

Deze kan ik dan aan een andere laptop of pc hangen?Ja

Waar vind ik een dergelijke externe behuizing en zijn er verschillende behuizingen voor de verschillende interne hard schijven? Zie de link hierboven.
Het daadwerkelijke defect heb ik niet achterhaald. Wel heb ik idd via het bovenstaande de bestanden van de laptop kunnen halen. De eigenaar van de laptop is hier heel blij mee. Hartstikke bedankt allemaal voor het meedenken en de tips. Er gaat een nieuwe laptop aangeschaft worden.
Pagina: 1