Server fans vervangen in workstation

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 19:35
Ik ben bezig om een Dell Precision 490 woonkamerproof te maken en zit nu een beetje over de koeling in.

In de pc zitten drie fans;

Een 150mm intake die tegen de cpu heatsinks blaast en ram.

Een 92mm fan intake die richting de uitbreidingssloten blaast (pci).

En een 92mm fan die onder de hdd bay hangt en neerblaast op het geheugen.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/98ao94.jpg

(niet mijn foto overgens maar wel gelijk aan mijn situatie)

De 150mm fan is de enige die in goede staat is. De ram fan is super lawaaig, de cage fan en psu fan ratelen. Die wil ik dus vervangen en dan het liefst niet door net zo lawaaige server grade fans. Ik weet niet zo goed hoe ik hier een duidelijk verhaal van maak dus ik som het maar even per fan op:

De cage fan is een Nidec beta v ta350dc waarvan de specsheet zegt: Power: 21.6 (W), Speed: 5700 RPM, Air Flow: 130 CFM, Noise Level: 53.7dBA. Moet hier echt een fan in die een absurde 130 cfm met bijna 8 mmh20 uitblaast? De fan zorgt enkel voor airflow over de uitbreidingskaarten. In de pc heb ik alleen een midrange videokaartje (zit nu een quadro nvs 285 in, word straks wss een gtx 660) en mischien komt er ooit nog een I/O kaart in. Is een reguliere fan dan niet gewoon genoeg? (meeste stille 92mm fans doen tussen de 40 en 50 cfm)

De ram fan is hetzelfde type. Nu zit er in de pc 12gb FB ecc ram wat behoorlijk heet word (67 tot 100 graden volgens hw monitor) maar er moet toch een stillere oplossing zijn dan een fan die steeds op max rpm draaid (onafhankelijk van de tempratuur)? Ik zag mensen al de fanbracket aanpassen voor een 120mm fan, maar ik weet niet in hoeverre dit scheelt.

Tot slot is de psu fan versleten, in de psu zit een dc brushless afb0912vh fan welke niet gesoldeerd is maar een losse connector heeft (3 draden). Daar valt dus praktisch elke toereikende fan aan te soldere en daarom vind ik het zonde om een nieuwe voeding te moeten kopen (al zit er een irritante whine in de voeding als de pc uitstaat). Maar ik heb geen idee welke fan ik er dan in moet zetten.

Dell gebruikt eigen connectoren voor hun fans (5pins header met 4 draden op de fans), ik weet niet of ik daar gewoon elke pwm fan aan kan solderen maar ik vermoed dat andere fans wel constant thermal errors in de bios gaan geven. Dus dan zou ik een fancontroller kunnen gebruiken voor de nieuwe fans, en dan hotwire ik de sensor pinnen op de lege headers op de sensorkabels van de cpu fan om het alarm te omzeilen.

Sorry voor het warrige verhaal maar ik hoop dat iemand kan helpen