• YannickJoshua
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 18-06-2020
Vandaag kreeg ik het voor elkaar om een ISO-bestand van Windows 8.1 aan te maken, en deze in een bootable USB-drive te transformeren. Installeerde Windows 8.1 vervolgens op mijn Toshiba SSD, wat zonder problemen ging. Wat wel opmerkelijk was, was dat ik geen cd-key in hoefde te voeren voor mijn versie van Windows, wat volgens de tutorials op YouTube wél de bedoeling was.

Maar goed, de installatie was voltooid, Windows werd geboot en ik kreeg het bureaublad te zien. Ik was verrast toen ik zag dat alle vooraf geïnstalleerde apps van Lenovo en Intel er niet stonden. De muis-cursor was nergens te bekennen, tot dat ik 'ctrl + alt + delete' gebruikte. De helderheid van het scherm kon ik niet veranderen, en het volume stond automatisch op 60. Maar wat nog het ergste en meest opvallende was, was dat de fan constant ontzettend veel herrie maakte. Sterker nog, hij draait nog steeds op volle toeren terwijl ik dit bericht aan het typen ben.

Ik was erg sceptisch dat de installatie goed was verlopen, dus ik dacht direct aan een fabrieksherstel. Toen ik die wilde activeren, kreeg ik een error: ''Er missen een aantal bestanden. Deze bestanden zijn beschikbaar via het installatie- of herstelmedium van Windows.''

Ik heb momenteel geen idee wat ik moet doen om een fabrieksherstel uit te kunnen voeren, en hoe ik alle vooraf geïnstalleerde apps van Lenovo en Intel terugkrijg. Een helpende hand zou ik erg op prijs stellen!

• jan99999
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 11:18
De software van lenovo wil je niet hebben.
Zoek voor drivers voor je hardware, vooral de chipset drivers zijn belangrijk.
Je registratie code zit misschien in je hardware, dus het gaat automatisch.

• .Maarten
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 17:59
Licentie code zit in de bios gebakken en die word tijdens de installatie uitgelezen.
Verder mis je de drivers. Deze kun je op de site van Lenovo downloaden. Chipsetdriver kun je het beste bij intel zelf weghalen.

Dat fabrieksherstel niet lukt kan kloppen als je de partitie daarvan hebt verwijderd.

• YannickJoshua
jan99999 schreef op zondag 18 september 2016 @ 22:43:
De software van lenovo wil je niet hebben.
Zoek voor drivers voor je hardware, vooral de chipset drivers zijn belangrijk.
Je registratie code zit misschien in je hardware, dus het gaat automatisch.
Ben momenteel een hoop drivers aan het downloaden & installeren, was helemaal vergeten dat ik dat nog moest doen. Thanks for the reminder!

• YannickJoshua
.Maarten schreef op zondag 18 september 2016 @ 22:47:
Licentie code zit in de bios gebakken en die word tijdens de installatie uitgelezen.
Verder mis je de drivers. Deze kun je op de site van Lenovo downloaden. Chipsetdriver kun je het beste bij intel zelf weghalen.

Dat fabrieksherstel niet lukt kan kloppen als je de partitie daarvan hebt verwijderd.
Dat verklaard het. Ben momenteel drivers aan het downloaden & installeren.

De partities heb ik niet verwijderd, heb voor het installeren van W8.1 mijn originele HDD eruit moeten halen, en er daarna weer ingebouwd.

• .Maarten
De herstelpartitie staat er dan niet meer op. Maar hier heb je ook niet veel aan. Gewoon de drivers van de site afhalen. Scheelt veel vooraf geinstalleerde rommel.

• YannickJoshua
.Maarten schreef op zondag 18 september 2016 @ 22:54:
De herstelpartitie staat er dan niet meer op. Maar hier heb je ook niet veel aan. Gewoon de drivers van de site afhalen. Scheelt veel vooraf geinstalleerde rommel.
Het klinkt allemaal logisch, dus ik ga ervan uit dat het allemaal klopt. Ik ben nog niet zo'n expert wat betreft de Windows software haha, deze switch was een first-timer.

Zodra de drivers zijn geïnstalleerd ga ik kijken of ik nog steeds tegen problemen aanloop, en als dat het geval is kom ik terug :D

• YannickJoshua
.Maarten schreef op zondag 18 september 2016 @ 22:54:
Ik heb Windows Update dus ingeschakeld en heb een hoop belangrijke updates geïnstalleerd. Helaas maakt de fan nog steeds een ontzettende herrie, wat mij een beetje begint te irriteren. Enig idee wat dit kan zijn?

Bovendien kan ik de helderheid van mijn scherm nog steeds niet aanpassen...

[Voor 7% gewijzigd door YannickJoshua op 18-09-2016 23:52]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 12:22

Brahiewahiewa

boelkloedig

voor die fan zou'k eerst eens in de bios/uefi kijken oftie daar niet ergens temperatuurafhankelijk kan worden gemaakt. alternatief is de lenovo software installeren, maar lenovo heeft de reputatie om spyware-achtige dingen mee te leveren; vandaar de waarschuwing van jan99999

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Bartosy
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 25-10 02:52
Helderheid van je scherm heeft waarschijnlijk een driver nodig dat de functie toetsen activeert kan je ook gewoon vinden op de lenevo site(neem aan dat je de functie toetsen hiervoor gebruikt). Tevens kan ke helderheid hoogstwaarschijnlijk ook instellen als je eenmaal de goede videokaart drivers geinstaleerd hebt bij advanced.

Als je verder niks speciaals zoals jeavy gaming of zo kan je misschien de fanspeed in het bios wat omlaag zetten of zijn er programma's online waarmee je dit kan doen.

• .Maarten
Die fan wordt waarschijnlijk aangestuurd door software van lenovo. En dat is te downloaden bij lenovo. Het kan zijn dat je de Windows 8 of 8.1 drivers moet hebben omdat ze niet altijd de w10 drivers online zetten.

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 25-10 23:15

MsG

Forumzwerver

Heeft Windows update wel alle drivers gepakt? Wat voor gele driehoekjes en hoeveel onbekende apparaten vind je nog in apparaatbeheer? En staat je energieprofiel wel op gebalanceerd? Soms klokken bepaalde profielen zich niet terug, waardoor de computer onnodig warmte produceert.

Je kan ook gewoon je hardeschijf klonen naar je SSD, dat had je een herinstallatie gescheeld.

[Voor 14% gewijzigd door MsG op 19-09-2016 08:34]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• YannickJoshua
Brahiewahiewa schreef op maandag 19 september 2016 @ 02:10:
voor die fan zou'k eerst eens in de bios/uefi kijken oftie daar niet ergens temperatuurafhankelijk kan worden gemaakt. alternatief is de lenovo software installeren, maar lenovo heeft de reputatie om spyware-achtige dingen mee te leveren; vandaar de waarschuwing van jan99999
De temperatuur kan ik in de bios/uefi niet vinden, om één of andere reden. Na je verhaal over Lenovo spyware ben ik een beetje sceptisch of ik daar wel aan wil beginnen...
Bartosy schreef op maandag 19 september 2016 @ 03:26:
Helderheid van je scherm heeft waarschijnlijk een driver nodig dat de functie toetsen activeert kan je ook gewoon vinden op de lenevo site(neem aan dat je de functie toetsen hiervoor gebruikt). Tevens kan ke helderheid hoogstwaarschijnlijk ook instellen als je eenmaal de goede videokaart drivers geinstaleerd hebt bij advanced.

Als je verder niks speciaals zoals jeavy gaming of zo kan je misschien de fanspeed in het bios wat omlaag zetten of zijn er programma's online waarmee je dit kan doen.
Ik had de mogelijkheid om de helderheid in te stellen, tot dat ik hem opnieuw had opgestart, en ik het vervolgens weer niet kon veranderen. Ook het volume was weer automatisch naar 60 gezet, waardoor ik nu half doof ben :(

Kan ik de fans niet automatisch laten draaien op een bepaalde snelheid voor webbrowsing en gaming? Het zou namelijk ontzettend balen zijn als hij tijdens het openen van Tweakers even hard loopt te loeien als wanneer ik Insurgency aan het spelen ben.
.Maarten schreef op maandag 19 september 2016 @ 07:58:
Die fan wordt waarschijnlijk aangestuurd door software van lenovo. En dat is te downloaden bij lenovo. Het kan zijn dat je de Windows 8 of 8.1 drivers moet hebben omdat ze niet altijd de w10 drivers online zetten.
Dat zou goed kunnen. Ik heb een programma van Lenovo gevonden voor ''fan control'', maar die is voor Windows 7. De fans maken vooral bij het opstarten aardig wat geluid, en wanneer ik de webbrowser open dan heeft die uitschieters waarbij hij echt hard lawaai maakt. Ik had met het gebruiken van een SSD juist verwacht wat minder herrie te horen...
MsG schreef op maandag 19 september 2016 @ 08:22:
Heeft Windows update wel alle drivers gepakt? Wat voor gele driehoekjes en hoeveel onbekende apparaten vind je nog in apparaatbeheer? En staat je energieprofiel wel op gebalanceerd? Soms klokken bepaalde profielen zich niet terug, waardoor de computer onnodig warmte produceert.

Je kan ook gewoon je hardeschijf klonen naar je SSD, dat had je een herinstallatie gescheeld.
Windows heeft alle 241 updates gedownload en succesvol geïnstalleerd.

Heb net in apparaatbeheer gekeken, en daar stond het volgende: onder het tabje ''Andere apparaten'' staan 3 x ''Base System-apparaat'' en 1 x ''Onbekend apparaat'' met een geel driehoekje + uitroepteken.

Energieprofiel staat inderdaad op Gebalanceerd. Maar zelfs met het gebruik van een HDD maakte hij niet zoveel herrie.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Die onbekende apparaten duidt er op dat je nog niet alle drivers hebt geïnstalleerd, niet alles komt uit altijd uit Windows Update. Overigens een reden waarom je nog op 8.1 zit en niet op 10? Wellicht dat 10 ook meer drivers uitzichzelf herkend.

Post anders eens de hardware ID's van de 'onbekende apparaten'? Zie hier hoe je dat doet: http://www.wikihow.com/Find-Hardware-ID

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• YannickJoshua
MsG schreef op maandag 19 september 2016 @ 12:32:
Die onbekende apparaten duidt er op dat je nog niet alle drivers hebt geïnstalleerd, niet alles komt uit altijd uit Windows Update. Overigens een reden waarom je nog op 8.1 zit en niet op 10? Wellicht dat 10 ook meer drivers uitzichzelf herkend.

Post anders eens de hardware ID's van de 'onbekende apparaten'? Zie hier hoe je dat doet: http://www.wikihow.com/Find-Hardware-ID
Ik heb net een scan gedaan met een programma genaamd ''Driver Identifier''. Ik wist niet of het veilig was, maar ik had weinig andere keus. Ze vragen me nu om te registreren voordat ik drivers kan downloaden, kan dat kwaad denk je?

Ik las en hoorde over privacy problemen die mensen hadden op Windows 10, daarom was ik sceptisch om de overstap te maken. Maar de periode om gratis te updaten is al verstreken, toch?

• MsG

MsG

Forumzwerver

Het schijnt dat als je de tijd terugzet vóór die bewuste juli in Windows 10 dat je nog prima kan activeren, of met deze optie: http://www.howtogeek.com/...softs-accessibility-site/

Ik zou dat soort Amerikaanse kant-en-klare driverzoekers niet gebruiken. Met die hardware-ID's die ik je gaf en een beetje Googlen kom je zo heel duidelijk op een bepaald onderdeel, waarvan je dan de drivers wel kan vinden bij de fabrikant, of bij de fabrikant van de laptop zelf.

• YannickJoshua
MsG schreef op maandag 19 september 2016 @ 13:12:
Het schijnt dat als je de tijd terugzet vóór die bewuste juli in Windows 10 dat je nog prima kan activeren, of met deze optie: http://www.howtogeek.com/...softs-accessibility-site/

Ik zou dat soort Amerikaanse kant-en-klare driverzoekers niet gebruiken. Met die hardware-ID's die ik je gaf en een beetje Googlen kom je zo heel duidelijk op een bepaald onderdeel, waarvan je dan de drivers wel kan vinden bij de fabrikant, of bij de fabrikant van de laptop zelf.
Maar heb je zelf ook Windows 10? Zo ja, wat voor goede en slechte ervaringen heb je ermee gehad?

Oh jeez, haha. Ik heb namelijk dat programma mijn laptop laten scannen, en heeft mij geholpen om de drivers van die 4 resterende ongeïdentificeerde apparaten te vinden, downloaden en te installeren. Handmatig Googlen leverde mij namelijk niets op.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Dit wel opgevolgd: http://www.wikihow.com/Find-Hardware-ID ? het kan bijna niet zijn dat je met die hardware ID's _niets_ vind op Google.

Voor de ervaringen met Windows 10 zijn legio topics op Tweakers. Dat je op 7 zou blijven ipv 10 vind ik dan logischer dan het halfkreupele en vrij snel doodverklaarde Windows 8.1.

• YannickJoshua
MsG schreef op maandag 19 september 2016 @ 13:22:
Dit wel opgevolgd: http://www.wikihow.com/Find-Hardware-ID ? het kan bijna niet zijn dat je met die hardware ID's _niets_ vind op Google.

Voor de ervaringen met Windows 10 zijn legio topics op Tweakers. Dat je op 7 zou blijven ipv 10 vind ik dan logischer dan het halfkreupele en vrij snel doodverklaarde Windows 8.1.
Yes, die instructies heb ik opgevolgd. Ik voerde de volgende ID in: PCI\VEN_197B&DEV_2393&SUBSYS_397717AA&REV_30

DriverIdentifier staat bovenaan, voor de rest zijn er niet zoveel interessante links naar drivers te vinden als je die specifieke ID Googled, toch?

In dat geval ga ik er toch even over nadenken om te upgraden. Moet ik alsnog alle drivers updaten voordat ik Windows 10 probeer te installeren?

By the way, in die link die je gaf kan je alsnog gratis upgraden naar W10, maar staat er dat dit geschikt is voor ''Windows users who use assistive technologies''. Wat houdt dit in? Heb een stukje gelezen waarin het enigszins werd uitgelegd, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Windows 10 was voorheen niet helemaal compleet, dus mensen die assistive technologies gebruikte - zoals het on-board toetsenbord of een hoog contrast bureaublad thema - kunnen nu alsnog veilig de overstap maken? Klinkt een beetje vreemd eigenlijk. Heeft deze latere versie van W10 bijvoorbeeld beperkingen of niet?

[Voor 26% gewijzigd door YannickJoshua op 19-09-2016 13:55]

• Speedmaster
  • Registratie: juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

Maar als je even verder had gekeken op die site dan had je kunnen zien dat het om een JM Micron PCIE MS Host controller gaat.

Google geeft vervolgens op "jmicron pcie ms host controller lenovo windows 8"

https://www.google.nl/#q=...ntroller+lenovo+windows+8

En de eerste hit is...Lenovo: http://support.lenovo.com/nl/nl/downloads/ds032054

Iets meer zoeken en combineren kan soms helpen

• YannickJoshua
Speedmaster schreef op maandag 19 september 2016 @ 13:42:
Maar als je even verder had gekeken op die site dan had je kunnen zien dat het om een JM Micron PCIE MS Host controller gaat.

Google geeft vervolgens op "jmicron pcie ms host controller lenovo windows 8"

https://www.google.nl/#q=...ntroller+lenovo+windows+8

En de eerste hit is...Lenovo: http://support.lenovo.com/nl/nl/downloads/ds032054

Iets meer zoeken en combineren kan soms helpen
Daar zit wat in ja, mijn excuses. Maar ik heb ondertussen een nieuwere driver versie kunnen downloaden. Dat kan geen kwaad toch, of wel?

• MsG

MsG

Forumzwerver

Probeer gewoon eens of het werkt en je dan in ieder geval een onbekend apparaat minder ziet. Tweakers is niet een platform die continu je handje vasthoudt :). Kom met gerichte vragen, doe zelf wat onderzoek, dan willen we best helpen.

• YannickJoshua
MsG schreef op maandag 19 september 2016 @ 13:52:
Probeer gewoon eens of het werkt en je dan in ieder geval een onbekend apparaat minder ziet. Tweakers is niet een platform die continu je handje vasthoudt :). Kom met gerichte vragen, doe zelf wat onderzoek, dan willen we best helpen.
Dat begrijp ik verder allemaal, en ik stel jullie hulp op prijs, maar het is voor mij natuurlijk ook allemaal nieuw. Ik ben een beetje voorzichtig, want ik heb geen idee wat er allemaal mis kan gaan. Dan kan je het beter voorkomen door (te) veel vragen te stellen, dan het te moeten fixen achteraf. Am I right? ;)

• Speedmaster
  • Registratie: juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

Begin eens gewoon op de site van Lenovo, daar kan je onder support je serienummer opgeven en (laten) zoeken naar de juiste drivers voor jouw systeem.

• borft
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 25-10 19:46
Het zou goed kunnen dat de ssd die je gekocht hebt geen temperatuur sensor heeft, terwijl de hdd dat wel had. Daardoor denkt je laptop dat ie harder moet koelen. Is een bekend probleem, en volgens mij lastig op te lossen, anders dan een ssd te kopen die wel een sensor heeft.

• YannickJoshua
Speedmaster schreef op maandag 19 september 2016 @ 14:15:
Begin eens gewoon op de site van Lenovo, daar kan je onder support je serienummer opgeven en (laten) zoeken naar de juiste drivers voor jouw systeem.
Ik zal het onthouden voor toekomstige driver updates. Momenteel probeer ik te upgraden naar Windows 10. Dat had ik eigenlijk in eerste instantie al moeten doen, maar goed...

In ieder geval bedankt voor je hulp! :>

• YannickJoshua
borft schreef op maandag 19 september 2016 @ 14:18:
Het zou goed kunnen dat de ssd die je gekocht hebt geen temperatuur sensor heeft, terwijl de hdd dat wel had. Daardoor denkt je laptop dat ie harder moet koelen. Is een bekend probleem, en volgens mij lastig op te lossen, anders dan een ssd te kopen die wel een sensor heeft.
Dat zou inderdaad kunnen. Ik heb deze SSD van een vriend gekregen, dus ik had in eerste instantie geen idee. Ik ga nu even opzoeken of je gelijk hebt.

• SKiLLa
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

SpeedFan al geprobeerd met of zonder 'manual PWM override' ?
Moet je meestal wel minstens de juiste (Intel ?) / Lenovo chipset en geïnstalleerd hebben.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee