Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• FricoRico
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-10 11:39
Hallo mede-Tweakers,

Al een tijdje zit ik te twijfelen om een groot projectiescherm aan te schaffen voor in mijn huiskamer. Met groot bedoel ik zo'n 150"-160". Naar mijn idee is het scherm ook het belangrijkste element van een projectie opstelling. Zoals jullie vast wel kunnen begrijpen wil ik in mijn woonkamer geen permanent scherm ophangen van dat formaat. Een kale (lege) wand creëren is geen optie.

Mijn voorkeur gaat dan al snel uit naar een elektrisch scherm wat aan het plafond bevestigd zou worden. Helaas heeft mijn huis ook wat nadelen, er zijn veel raampartijen met onder andere een open keuken en een aangrenzende eetkamer die allemaal licht invloed hebben op het scherm. Alles verduisteren met dikke zwarte verduistering is niet ideaal.

Het liefst zou ik dan ook een scherm zoals het bekende Black Diamond kopen/maken. Helaas is Black Diamond prijzig dan wel lastig te verkrijgen in Europa.

Zover ik weet zijn er geen directe concurrenten voor zwarte beamer-schermen op het moment. Wel is er heel veel zwarte projectiescherm-verf te koop. Helaas kan ik niets vinden over mensen die dit soort verf gebruiken voor oprolbare schermen.

Mijn vraag aan jullie is dus of jullie weten of er projectiescherm-verf is wat elastisch genoeg is om herhaaldelijk opgerold te worden? In dat geval zou ik een standaard projectiescherm kunnen kopen en deze later met projectiescherm verf zwart kunnen verven om het contrast te verhogen.

Andere ideeën zijn ook meer dan welkom! Thanks alvast :)

• fpjschreuder
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:04
Beste FricoRico,

ALR's (Ambient Light Rejection screens) zijn inderdaad wel heel interessant, maar belachelijk duur. Denk bij de Black Diamond aan +/- €2000,- voor de 90" versie en dan heb je degene met een vast frame, de elektrisch oprolbare is dan +/- €1200,- duurder.
Qua ALR's is denk ik de goedkoopste de EliteScreens Cinegrey 5D met tab-tensioned oprolling - die is (bij 300cm breed, dus +/- 130") +/- €1.800,- van wat ik kan vinden.
Projectorcentral heeft hier een stukje over ALR's geschreven: http://www.projectorcentr...reens-2.htm?page=Contrast

Eerlijk gezegd raad ik omdat de prijzen van die dingen zo enorm zijn ze nooit echt aan. Voor de prijs zelfs van die Elitescreens heb je een elektrisch scherm (toegegeven, niet tab-tensioned) van 300cm breed, een beamer (voorbeeld: Epson EH-TW6600), een beugel en een HDMI kabel.

Verf gaat eigenlijk nooit echt goed werken. Allereerst omdat de echt goede ALR's met optische elementen werken (zoals de Black Diamond) en ten tweede omdat een schermoppervlak niet bedoeld is voor verf. Het wordt héél lastig om dat zo egaal te maken dat het perfect glad lijkt voor je projectie. Daarnaast zal je scherm niet lang meegaan en waarschijnlijk extra bobbels/golven krijgen.

• FricoRico
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-10 11:39
Bedankt voor je reactie! Heel erg informatief voor een projector noob zoals ik. Bij het berekenen van de beamer afstand heb ik besloten een slagje kleiner te gaan, grofweg 120-130". Dit komt wat mooier uit wat betreft beamer afstand, tenzij ik over zou gaan op een short-throw beamer. Kwa kijkplezier heb ik ook nog geen idee wat echt prettig is.

Een vriend van mij woont in een zelfde huis en heeft een 150" scherm, dat is wat groot voor een zitafstand van 4 meter misschien? Zijn hier goede berekeningen voor? Ik vraag dit omdat het misschien interessant voor me is om een statisch scherm in te bouwen in een dubbele want waar eventueel ook een televisie wordt geplaatst. Het is maar een wild idee wat ik nog verder moet uitdenken.

Het liefst heb ik een HDR beamer, dat lijkt mij een groot verschil maken. Eerder keek ik naar Sony beamers (VW350ES) maar die ondersteund geen HDR en ik denk dat ik dat in de toekomst ga missen. De 4K beamers van Sony ondersteunen nu wel 4K maar die zijn wat boven mijn beoogde budget. Bestaan er Full HD beamers die aan te raden zijn en HDR ondersteunen?

• fpjschreuder
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:04
Beste FricoRico,

Handigste is meestal om te rekenen met alleen de breedte-maten. Inches zijn leuk om te vergelijken met TV's, maar als je gaat inbouwen en moet berekenen op welke afstand je zit (en waar de beamer moet komen te hangen) heb je toch de breedte in meters nodig.
Even grof gezegd:
90": 200cm breed
105": 230cm breed
115": 260cm breed
130": 300cm breed
150": 350cm breed

Persoonlijk raad ik dus tussen de 1,4x-1,8x de breedte van het scherm aan als zitafstand (bij 130" is dat dus tussen de 4,2m-5,4m). Waar in dat spectrum je precies gaat zitten ligt zowel aan je beamer (een €500,- beamer wil je simpelweg niet te dichtbij gaan zitten) als aan jezelf - zit je zelf in een bioscoop voorin of in't midden of achterin?

HDR wordt lastig. Je hebt er énorm veel licht voor nodig, en daarom is het met de huidige beamers praktisch alleen te doen als je een écht donkere ruimte hebt én een relatief klein scherm (voorbeeldje: 90" is 2,24m2 aan projectie-oppervlak, 130" is al 5,07m2 aan oppervlakte - je hebt dus 2x zoveel licht nodig bij 130"). Misschien als je inderdaad een echt goede ALR daar gaat ophangen - met een dergelijk budget waar zo'n Sony in past kan dat inderdaad een goed plan zijn. Immers kan het goed zijn dat het handiger is om een €2000,- scherm te kopen en een €4000,- beamer dan een €5000,- beamer met een €1000,- scherm.

Bij een dergelijk project zou ik absoluut aanraden om een bedrijf in te schakelen die je hierin kan adviseren. Ik zou ook wel echt naar beamers gaan kijken in een showroom vóór je iets koopt - dan weet je ongeveer wat je kunt verwachten.
Ik werk zelf bij een bedrijf dat dergelijke projecten ook doet (inclusief eventuele installatie, maar primair advies/verkoop/showroom). Als je wil, kan ik je een PM sturen met mijn emailadres, dan kan ik je vanaf daar wat meer adviseren.