Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

5 internetgebruikers: bandbreedte verdelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Garwinski
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-11 11:51
Dag tweakers,

Ik woon in een huis met 5 andere personen, en samen delen we een ietwat karige verbinding van KPN met als download: 19536 Kbps en upload: 1004 Kbps (rechtstreeks uit modem) dat binnenkomt via een Experiabox V8. Nu is dit vaak prima te doen, maar als ook maar één iemand een update voor zijn pc heeft, een bestandje probeert te downloaden (laat staan te torrenten) of een net wat te heftige stream aanzet, hoor je van alle kanten gevloek komen. De ping van de gamers gaat er erg snel aan. Met zijn allen tegelijk gamen gaat prima in principe, als er maar niet gedownload/geupload wordt. Als iedereen tegelijkertijd thuis is, is lagvrij gamen dus praktisch onmogelijk, want er is altijd wel iets op ieders computer wat bandbreedte gebruikt.

Nu zijn we allemaal wel een beetje klaar hiermee en kom ik met de vraag: Hoe kan ik dit oplossen? Kan ik een router achter de experiabox hangen die al het verkeer fatsoenlijk reguleert zodat iedereen altijd kan beschikken over een bepaalde snelheid, maar een snelheid die wel naar boven bijgesteld wordt als niet iedereen er is?

We hebben dus van KPN een Experiabox V8, en daar kan je dus bar weinig mee. Ik heb al wel hier op tweakers gezien dat de V8 als in bridgemodus gezet kan worden, dus dat zou al meer opties geven. (KPN Experiabox V8 in Bridgemodus zetten )

Kan dit opgelost worden met een fatsoenlijke router achter het modem te hangen, of zouden we helemaal voor een router moeten gaan die we achter de experiabox in bridge modus hangen? Waar moet ik op letten? Ik heb al een beetje rondgelezen, en volgens mij ben ik op zoek naar fatsoenlijke QoS. Zijn er aanraders? Is dit te doen voor maximaal €100?

Ik noem mezelf geen expert, maar ik regel wel vaak het een en ander qua verbindingen bij anderen thuis, en ben bekend met dingen als het MAC adres van computers en hoe je een statisch IP instelt, instellingen in modems, DHCP etc. Dingen als servers opzetten of een NAS opzetten gaat mij dan weer boven mijn pet waarschijnlijk. Ik weet dus wel het een en ander, en als ik de juiste weg op gewezen wordt red ik mezelf vaak wel met dit soort dingen (even ter indicatie hoe erg ik bij het handje genomen moet worden). Met dit probleem ga ik echter iets meer de diepte in heb ik het idee, en daarom vraag ik toch maar hulp :P

Alvast bedankt.

PS ik meen dat wij een zakelijk abonnement hebben voor internet. Kan dit meer mogelijkheden bieden om een modem van een derde partij aan te sluiten?

Beste antwoord (via Garwinski op 19-09-2016 09:52)

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Als je een goedkoop Tplinkje koopt, dat Gargoyle ondersteund ( TL-WR1043ND vind je al voor een 40€), Ben je helemaal klaar.

Gargoyle is een Openwrt based Router OS, maar zitten paar dingen in die sommige zaken net iets gebruiksvriendelijker maken dan een Std OpenWrt zoals quotas.

Je geeft iedere Gebruikers 1MB quota, en indien dit overschreden wordt ( instant ), kan je instellen dat de max speed per gebruiker 1/5 totale snelheid.

http://4.bp.blogspot.com/...U0/s1600/gargoyle-qos.png

Is eenvoudiger om dan in plain Openwrt in te stellen imho

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Alle reacties

• johanroelfs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-10 18:25
Kun je niet gewoon overstappen naar Ziggo?

Samsung Galaxy S10+ | Samsung Galaxy Gear S3 Frontier | Samsung Galaxy Buds | Apple iPad 3 |

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:29

Compizfox

Bait for wenchmarks

Wat je zoekt is inderdaad fatsoenlijke QoS/traffic shaping.

Maar is het inderdaad niet makkelijker om te kijken naar een sneller internetabo?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:41
Een 20Mbit/s verbinding met 5 man is ook wel vrij karig tegenwoordig. Daar zou ik zelf eerst wat aan doen.

• Garwinski
johanroelfs schreef op zondag 18 september 2016 @ 20:41:
Kun je niet gewoon overstappen naar Ziggo?
Compizfox schreef op zondag 18 september 2016 @ 20:46:

Maar is het inderdaad niet makkelijker om te kijken naar een sneller internetabo?
Davetc schreef op zondag 18 september 2016 @ 20:46:
Een 20Mbit/s verbinding met 5 man is ook wel vrij karig tegenwoordig. Daar zou ik zelf eerst wat aan doen.
Dat kan hier dus niet. Er heeft ooit wel Ziggo gezeten in dit pand, dat is opgezegd, en nu zegt Ziggo dat er geen verbinding meer zit. Sowieso is de kans groot dat volgende zomer dit pand tegen de vlakte gaat, dus een nieuw jaarabonnement aansluiten op dit moment zullen we onze huisbaas zeker niet voor kunnen porren :p Een router of modem kan ik tenminste nog meenemen als we weg gaan, dat is nu ben ik bang de enige oplossing die haalbaar is.
Compizfox schreef op zondag 18 september 2016 @ 20:46:
Heb je hier zelf ervaring mee? of misschien zelfs aanraders voor welke hardware we nodig zijn?

[ Voor 25% gewijzigd door Garwinski op 18-09-2016 20:55 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Garwinski schreef op zondag 18 september 2016 @ 20:50:
[...]
[...]
Heb je hier zelf ervaring mee? of misschien zelfs aanraders voor welke hardware we nodig zijn?
Ik weet dat OpenWRT of pfSense wel de mogelijkheid hebben daartoe. Maar dat is dan geloof ik dan per VLAN. Als iedereen in hetzelfde VLAN zit zul je het per WiFi-client willen regelen denk ik? Ik weet zo niet zeker of dat ook kan.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je hebt ook wel software (bijv netbalancer) die gewoon op de pc zelf bandbreedte limiteerd. Los van mogelijke kosten alleen handig als iedereen niet met de instellingen kloot natuurlijk :)

specs

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Kan je niet ook een TP-link router er achter zetten, omflashen naar dd-wrt. dhcp uit, Qos aan?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

analogworm schreef op zondag 18 september 2016 @ 21:55:
Kan je niet ook een TP-link router er achter zetten, omflashen naar dd-wrt. dhcp uit, Qos aan?
Je bedoelt dat je hem als switch inzet (in plaats van NAT-achter-NAT)? Nee, dat gaat niet werken. Die QoS werkt op het routeren, niet op het switchen.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Garwinski schreef op zondag 18 september 2016 @ 20:50:
[...]

[...]

[...]

Dat kan hier dus niet. Er heeft ooit wel Ziggo gezeten in dit pand, dat is opgezegd, en nu zegt Ziggo dat er geen verbinding meer zit. Sowieso is de kans groot dat volgende zomer dit pand tegen de vlakte gaat, dus een nieuw jaarabonnement aansluiten op dit moment zullen we onze huisbaas zeker niet voor kunnen porren :p Een router of modem kan ik tenminste nog meenemen als we weg gaan, dat is nu ben ik bang de enige oplossing die haalbaar is.

[...]
Ziggo Zakelijk? Da's maandelijks opzegbaar.
En ja, dat kan je gewoon als consument krijgen (de ZZP pakketten iig) maar dan moet je er wel even voor bellen en niet via de site proberen (KVK nummer enzo, werkt niet echt)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Garwinski
McKaamos schreef op zondag 18 september 2016 @ 22:30:
[...]

Ziggo Zakelijk? Da's maandelijks opzegbaar.
En ja, dat kan je gewoon als consument krijgen (de ZZP pakketten iig) maar dan moet je er wel even voor bellen en niet via de site proberen (KVK nummer enzo, werkt niet echt)

[...]
Nee, op dit moment hebben we KPN zakelijk. Ja dat kan misschien maandelijks opzegbaar zijn, maar het abonnement dat je daarna neemt is vrijwel altijd voor een jaar, en als we er in juni uit moeten, tja... We zouden het op een dealtje kunnen gooien met de huisbaas dat wij wat kosten dragen voor die maanden dat er hier een abo voor niks ligt. Stiekem heb ik zelf het idee dat het vaak niet eens de internetsnelheid zelf is, maar dat het modem het aantal connecties niet altijd aankan. Ik zie dan in de log op de ExperiaBox DDOS-achtige aanvallen, dat zijn dan waarschijnlijk de verbindingen die de experiabox teveel worden (lijkt me sterk dat wij een doelwit zijn voor DDOS-mensen :p ).
maratropa schreef op zondag 18 september 2016 @ 21:50:
Je hebt ook wel software (bijv netbalancer) die gewoon op de pc zelf bandbreedte limiteerd. Los van mogelijke kosten alleen handig als iedereen niet met de instellingen kloot natuurlijk :)
Ik heb even gekeken naar het programma. Het werkt opzich wel, en ik deelde even door vijf, stelde dat in, en de ping (erg belangrijk hier) bleef gewoon laag. Zou dus een oplossing kunnen zijn. Jammer is alleen dat je 1 licensie nodig hebt voor elke pc a €50 euro :'( dan zouden we voor 250 eu ook een mooie router of modem kunnen kopen :p Bedankt voor de tip, ik hou dit wel in mijn achterhoofd.
Compizfox schreef op zondag 18 september 2016 @ 21:47:
[...]

Ik weet dat OpenWRT of pfSense wel de mogelijkheid hebben daartoe. Maar dat is dan geloof ik dan per VLAN. Als iedereen in hetzelfde VLAN zit zul je het per WiFi-client willen regelen denk ik? Ik weet zo niet zeker of dat ook kan.
Ik heb hier wat op rond gezocht, en zou eventueel kunnen leiden naar een oplossing. Het ziet er alleen nog ietwat moeilijk uit. Ik kan me er in gaan verdiepen en dan kom ik er wel uit, maar voor nu kijk ik stiekem even verder of het makkelijker kan :P Toch bedankt.
analogworm schreef op zondag 18 september 2016 @ 21:55:
Compizfox schreef op zondag 18 september 2016 @ 22:26:
[...]

Je bedoelt dat je hem als switch inzet (in plaats van NAT-achter-NAT)? Nee, dat gaat niet werken. Die QoS werkt op het routeren, niet op het switchen.
Hmm het is inderdaad de bedoeling dat die router dan het zware werk doet, en de ExperiaBox in principe slechts het pure signaal doorgeeft. DHCP uitzetten op de router betekent juist dat de ExperiaBox toch weer teveel moet nadenken, terwijl ik het idee heb dat het eigenlijk juist daarin fout gaat. Als ik de Experiabox V8 instel als bridge (blijkbaar is dit het enige modem van kpn die dat kan, toch een gelukje), kan ik er dan gewoon een router achter hangen die het verkeer beter reguleert?

• maratropa
  • Niet online
Er zijn geloof ik wel meer appjes die op een pc zelf de boel knijpen, mogelijk goedkoper dan die 50 euro..

netlimiter lite is 19 dollar bijv, en vooralsnog krijg je daar gewoon de pro versie voor trouwens, al deed v3 lite ook gewoon "limits" instellen.

https://www.netlimiter.com/

Je zou denken dat er wel een freeware appje zou zijn die gewoon alle trafic op een pc knijpt tot een max..

cfosspeed 16 euro lijk het ook te doen
http://www.cfos.de/en/cfosspeed/cfosspeed.htm

misschien kan de lite versie van deze het gratis? (met 1 rule?)
https://www.softperfect.com/products/bandwidth/

gratis tooltje voor de mac
http://tools.chocoflop.com/entonnoir_en.html

[ Voor 41% gewijzigd door maratropa op 18-09-2016 23:04 ]

specs

Acties:
  • Beste antwoord

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Als je een goedkoop Tplinkje koopt, dat Gargoyle ondersteund ( TL-WR1043ND vind je al voor een 40€), Ben je helemaal klaar.

Gargoyle is een Openwrt based Router OS, maar zitten paar dingen in die sommige zaken net iets gebruiksvriendelijker maken dan een Std OpenWrt zoals quotas.

Je geeft iedere Gebruikers 1MB quota, en indien dit overschreden wordt ( instant ), kan je instellen dat de max speed per gebruiker 1/5 totale snelheid.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:19
Het probleem met dat soort programma's is dat je het als gebruiker ook zo uit zet.

Daarom zou ik gaan voor een hardware matige oplossing. Desnoods een pc met pfsense en een los ap oid.

• maratropa
  • Niet online
.Maarten schreef op zondag 18 september 2016 @ 23:04:
Het probleem met dat soort programma's is dat je het als gebruiker ook zo uit zet.

Daarom zou ik gaan voor een hardware matige oplossing. Desnoods een pc met pfsense en een los ap oid.
das waar maar we hebben het over 6 users die elkaar goed kennen en er allemaal last van hebben. Stukje vertrouwen lijkt me 8)

specs

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

maratropa schreef op zondag 18 september 2016 @ 22:58:
Er zijn geloof ik wel meer appjes die op een pc zelf de boel knijpen, mogelijk goedkoper dan die 50 euro..

netlimiter lite is 19 dollar bijv, en vooralsnog krijg je daar gewoon de pro versie voor trouwens, al deed v3 lite ook gewoon "limits" instellen.

Je zou denken dat er wel een freeware appje zou zijn die gewoon alle trafic op een pc knijpt tot een max..

Dan ga je er van uit dat alle gebruikers even eerlijk zijn.

Is een Raspberry Pi met degelijke netwerk rules niet een oplossing? à la Pi Hole?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:19
maratropa schreef op zondag 18 september 2016 @ 23:06:
[...]

das waar maar we hebben het over 6 users die elkaar goed kennen en er allemaal last van hebben. Stukje vertrouwen lijkt me 8)
Maar je dit dan met het probleem dat als persoon 1 alleen thuis is hij graag wel de volledige snelheid wil. Dan zet hij het uit. Komt persoon 2 ongemerkt binnen dan staat dat programma bij persoon 1 nog steeds uit. Daarom zou ik voor hardware gaan. Dan gaat het allemaal automatisch en krijgt het verkeer wat het nodig is de meeste prio. Denk aan BV Skype oid

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Garwinski schreef op zondag 18 september 2016 @ 22:41:
Hmm het is inderdaad de bedoeling dat die router dan het zware werk doet, en de ExperiaBox in principe slechts het pure signaal doorgeeft. DHCP uitzetten op de router betekent juist dat de ExperiaBox toch weer teveel moet nadenken, terwijl ik het idee heb dat het eigenlijk juist daarin fout gaat. Als ik de Experiabox V8 instel als bridge (blijkbaar is dit het enige modem van kpn die dat kan, toch een gelukje), kan ik er dan gewoon een router achter hangen die het verkeer beter reguleert?
Ja, dat kan :)

azz_kikr schreef op zondag 18 september 2016 @ 23:04:

Dat is een quota. Als je die overschrijdt wordt je ineens keihard geknepen. Niet helemaal hetzelfde als traffic shaping.

Wat is die webinterface foeilelijk trouwens, hebben ze die al 5 jaar niet meer geüpdatet? Doe mij maar gewoon OpenWRT :P

[ Voor 24% gewijzigd door Compizfox op 18-09-2016 23:23 ]

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Compizfox schreef op zondag 18 september 2016 @ 23:22:
[...]

Ja, dat kan :)

[...]

Dat is een quota. Als je die overschrijdt wordt je ineens keihard geknepen. Niet helemaal hetzelfde als traffic shaping.

Wat is die webinterface foeilelijk trouwens, hebben ze die al 5 jaar niet meer geüpdatet? Doe mij maar gewoon OpenWRT :P
Klopt, keihard knijpen zelfde als wat netlimiter en andere appjes doen.

Door gebruik maken van de lage quota, wordt er direct geknepen zonder veel te moeten klooien in die Qos settings.

Van het uiterlijk moet ik je wel gelijk geven, ziet er vrij antiek uit :+ maar werkt wel en is redelijk noobproof en hoe vaak zit je ook in die router instellingen te klooien?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Programma's gaan niet werken gok ik, of is dat er ook voor mobiele apparaten?

• Garwinski
maratropa schreef op zondag 18 september 2016 @ 22:58:

gratis tooltje voor de mac
http://tools.chocoflop.com/entonnoir_en.html
Bedankt voor het meedenken. Ik verbaasde me inderdaad al dat zoiets eigenlijk alleen in betaalvorm te verkrijgen is :p Ik ga verder kijken naar wat hardwarematige oplossingen, zodat dat ook gewoon altijd voor elk apparaat werkt. Toch bedankt!
azz_kikr schreef op zondag 18 september 2016 @ 23:04:

Dit lijkt me wel wat! Zou ik, om het extra goedkoop te houden, ook gewoon dit model kunnen gebruiken?

V&A aangeboden: TP-Link TL-WR1043ND (Duits model)

Dat ie Duits is maakt voor mij dus niet uit, ik ga er toch een nieuwe OS op zetten :p Het limiten van clients is niet het meest ideaal, maar wel het meest haalbare denk ik. Een systeem die je maximaal geeft als je alleen bent, maar limiteert als er meer zijn is misschien lastig en buiten ons budget.
True schreef op zondag 18 september 2016 @ 23:06:
[...]

Dan ga je er van uit dat alle gebruikers even eerlijk zijn.

Is een Raspberry Pi met degelijke netwerk rules niet een oplossing? à la Pi Hole?
Dit ga ik misschien nog verder uitzoeken. klinkt interessant. Bedankt!
418O2 schreef op maandag 19 september 2016 @ 00:13:
Programma's gaan niet werken gok ik, of is dat er ook voor mobiele apparaten?
Een goed punt, iedereen op elk apparaat zon programma laten installeren is toch wel meer moeite dan dat het automatisch al zou gebeuren in de router zelf.
maratropa schreef op zondag 18 september 2016 @ 23:06:
[...]

Iedereen zal zeker meewerken idd hoor, daar kan ik van op aan. Het poldermodel "ieder het zijne" ipv "winner takes all" leeft op dit gebied wel in ons huis :p

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11 00:58

Jimbolino

troep.com

een oude pc met 2 netwerkkaarten icm pfsense is volgens mij de goedkoopste oplossing (misschien niet qua stroomverbruik, maar wel qua aanschafkosten)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• 418O2
  • Nu online
Je zit alsnog met bezoek. En qos zorgt er ook voor dat als je de enige bent, je ook alle bandbreedte kan gebruiken

• Garwinski
418O2 schreef op maandag 19 september 2016 @ 00:32:
Je zit alsnog met bezoek. En qos zorgt er ook voor dat als je de enige bent, je ook alle bandbreedte kan gebruiken
ik ben ook al om denk ik voor een hardware oplossing, alleen heb ik nergens echt een router kunnen vinden die ik bijvoorbeeld gewoon aansluit, QoS aanzet, en niemand heeft meer problemen. Oke, misschien moet je nog wat instellingen doen, maar toch lees ik vaak dat QoS ook niet altijd perfect werkt, en eigenlijk alleen het limitten van elke client zoals azz_kikr omschreef een garantie is dat iedereen zijn stukje internet heeft. Een goed werkende QoS die ervoor zorgt dat iedereen altijd maximaal bandbreedte kan gebruiken als er weinig gebeurt, maar waarbij dingen als games toch voorrang krijgen als er veel mensen zijn zou perfect en ideaal zijn. Zijn er routers met deze (goedwerkende) functionaliteit?

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11 00:58

Jimbolino

troep.com

Mijn ervaring met QoS settings op de meeste (consumenten) routers is dat het te weinig effect heeft.

De traagheid op de lijn kan door 2 dingen veroorzaakt worden:
- Te veel downloadverkeer
- Te veel uploadverkeer

Een internetverbinding die 100% bezet is, heeft niet per definitie een slechtere ping. Vergelijk het met een snelweg waar de auto's 130 rijden: het maakt niet uit of ze dicht op elkaar rijden of ver van elkaar. De snelheid waarmee ze zich verplaatsen blijft gelijk.

Het probleem komt doordat er op je modem thuis, en op het modem aan de kant van de provider, een te grote buffer zit. Deze buffer is meestal een simpele FiFo (First In First Out) buffer, waar weinig aan te configureren valt. Providers hebben graag grote buffers, want dit zorgt voor een stabiele doorvoer met hogere constante snelheden. Nadeel voor jou is wanneer de buffer vol zit, jouw pakketje achteraan in de wachtrij aan moet sluiten.

Bij een lege buffer (geen verkeer) is een pakketje bijvoorbeeld binnen 10ms verstuurd van jouw pc naar zijn bestemming. Bij een volle buffer moeten eerst alle pakketjes in de wachtrij afgewerkt worden, voordat jouw pakketje aan de beurt is, en duurt het bijvoorbeeld 300ms voordat hij zijn bestemming heeft bereikt.

Een oplossing voor dit probleem is traffic shaping.
Je wilt het verkeer (upload+download) afremmen tot ongeveer +- 90% van de maximale snelheid van je internetverbinding. Met deze snelheid blijven de buffers leeg, en is de doorlooptijd ervan kort. (en dus je ping laag)

Voor upload is dit makkelijk. Alle pakketjes gaan door de router heen en deze zal willekeurig pakketjes gaan weigeren als hij op 90% van de verbinding zit. TCP/IP ziet dit en zal automatisch zijn snelheid aanpassen.

Voor download is het wat ingewikkelder. Je kunt namelijk niet aan traffic shaping doen aan de kant van de provider. Om dit op te lossen moet je traffic shaper dus willekeurig pakketjes droppen, die al wel succesvol over jouw verbinding binnen zijn gekomen. Met de hoop dat de verzender, langzamer gaat versturen.

Daarnaast moet een traffic shaper ook rekening houden met de verschillende protocollen. Je wilt games een hogere prioriteit geven dan bittorrent. Echter is het steeds moeilijker om "in" het pakketje te kijken, om te bepalen welk protocol er gebruikt wordt. Bittorrent gebruikt bijvoorbeeld encryptie en random poorten, dus is lastig te herkennen.

Kortom, het is een lastige techniek en voor veel bedrijven (en consumenten) is de oplossing om een snellere verbinding te nemen.

Ik heb thuis ook een trage verbinding: 14 mbit down / 1 mbit up adsl.
Maar icm een pfsense traffic shaper is het prima te doen.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Garwinski
Jimbolino schreef op maandag 19 september 2016 @ 06:00:
Mijn ervaring met QoS settings op de meeste (consumenten) routers is dat het te weinig effect heeft.

De traagheid op de lijn kan door 2 dingen veroorzaakt worden:
- Te veel downloadverkeer
- Te veel uploadverkeer

Een internetverbinding die 100% bezet is, heeft niet per definitie een slechtere ping. Vergelijk het met een snelweg waar de auto's 130 rijden: het maakt niet uit of ze dicht op elkaar rijden of ver van elkaar. De snelheid waarmee ze zich verplaatsen blijft gelijk.

Het probleem komt doordat er op je modem thuis, en op het modem aan de kant van de provider, een te grote buffer zit. Deze buffer is meestal een simpele FiFo (First In First Out) buffer, waar weinig aan te configureren valt. Providers hebben graag grote buffers, want dit zorgt voor een stabiele doorvoer met hogere constante snelheden. Nadeel voor jou is wanneer de buffer vol zit, jouw pakketje achteraan in de wachtrij aan moet sluiten.

Bij een lege buffer (geen verkeer) is een pakketje bijvoorbeeld binnen 10ms verstuurd van jouw pc naar zijn bestemming. Bij een volle buffer moeten eerst alle pakketjes in de wachtrij afgewerkt worden, voordat jouw pakketje aan de beurt is, en duurt het bijvoorbeeld 300ms voordat hij zijn bestemming heeft bereikt.

Een oplossing voor dit probleem is traffic shaping.
Je wilt het verkeer (upload+download) afremmen tot ongeveer +- 90% van de maximale snelheid van je internetverbinding. Met deze snelheid blijven de buffers leeg, en is de doorlooptijd ervan kort. (en dus je ping laag)

Voor upload is dit makkelijk. Alle pakketjes gaan door de router heen en deze zal willekeurig pakketjes gaan weigeren als hij op 90% van de verbinding zit. TCP/IP ziet dit en zal automatisch zijn snelheid aanpassen.

Voor download is het wat ingewikkelder. Je kunt namelijk niet aan traffic shaping doen aan de kant van de provider. Om dit op te lossen moet je traffic shaper dus willekeurig pakketjes droppen, die al wel succesvol over jouw verbinding binnen zijn gekomen. Met de hoop dat de verzender, langzamer gaat versturen.

Daarnaast moet een traffic shaper ook rekening houden met de verschillende protocollen. Je wilt games een hogere prioriteit geven dan bittorrent. Echter is het steeds moeilijker om "in" het pakketje te kijken, om te bepalen welk protocol er gebruikt wordt. Bittorrent gebruikt bijvoorbeeld encryptie en random poorten, dus is lastig te herkennen.

Kortom, het is een lastige techniek en voor veel bedrijven (en consumenten) is de oplossing om een snellere verbinding te nemen.

Ik heb thuis ook een trage verbinding: 14 mbit down / 1 mbit up adsl.
Maar icm een pfsense traffic shaper is het prima te doen.
Bedankt voor de uitleg over QoS, en je uitleg over een volle buffer klinkt logisch, ik herken gelijk sommige scenarios die hier wel voorkomen en dan het probleem vormen. Ik denk dat de keuze gemaakt is, we gaan voor een hardwarematige oplossing. Ik zoek een TP-LINK TL-WR1043ND op, update die firmware naar Gargoyle en zal dan niet echt elegant alle clients limitten :P

Bedankt voor de inbreng iedereen! Ik ben er zeker van dat ik de oplossing heb, en anders waren hier nog altijd veel suggesties waar ik ook nog wat mee zou kunnen. Bedankt!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Garwinski schreef op maandag 19 september 2016 @ 00:22:

Dit lijkt me wel wat! Zou ik, om het extra goedkoop te houden, ook gewoon dit model kunnen gebruiken?

V&A aangeboden: TP-Link TL-WR1043ND (Duits model)

Dat ie Duits is maakt voor mij dus niet uit, ik ga er toch een nieuwe OS op zetten :p Het limiten van clients is niet het meest ideaal, maar wel het meest haalbare denk ik. Een systeem die je maximaal geeft als je alleen bent, maar limiteert als er meer zijn is misschien lastig en buiten ons budget.
Ik heb net dezelfde thuis (is het oude model V1.x). Gaat perfect. Ondersteunt gargoyle en openwrt dus je kan altijd wisselen. Voor die 10 €kan je echt niet sukkelen. Wel geen idee wat het duits model is :D :+

Je kan zelf ook altijd natuurlijk later met de Qos klooien als je geen hardlimit wil doen (of upgraden naar openwrt -> iets gelikter)

[ Voor 7% gewijzigd door SadisticPanda op 19-09-2016 12:57 ]

• Garwinski
azz_kikr schreef op maandag 19 september 2016 @ 12:56:
[...]

Ik heb net dezelfde thuis (is het oude model V1.x). Gaat perfect. Ondersteunt gargoyle en openwrt dus je kan altijd wisselen. Voor die 10 €kan je echt niet sukkelen. Wel geen idee wat het duits model is :D :+

Je kan zelf ook altijd natuurlijk later met de Qos klooien als je geen hardlimit wil doen (of upgraden naar openwrt -> iets gelikter)
Ik ben de hele dag bezig geweest, met een TL1043 v2, en uiteindelijk kreeg ik simpelweg maar 30% a 40% van de totale snelheid door de geflashde router. Heb Gorgoyle geprobeerd, maar ook OpenWRT, beide hetzelfde probleem. Uiteindelijk allemaal maar teruggezet :'(

Vandaag kwam wel mijn huisbaas binnen, en die bleek al 3 maanden bezig te zijn sneller internet te krijgen, dat moet ergens deze maand nog komen :*) Misschien dat onze situatie dan iets minder heftig wordt.

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Garwinski schreef op maandag 19 september 2016 @ 15:59:
[...]

Ik ben de hele dag bezig geweest, met een TL1043 v2, en uiteindelijk kreeg ik simpelweg maar 30% a 40% van de totale snelheid door de geflashde router. Heb Gorgoyle geprobeerd, maar ook OpenWRT, beide hetzelfde probleem. Uiteindelijk allemaal maar teruggezet :'(

Vandaag kwam wel mijn huisbaas binnen, en die bleek al 3 maanden bezig te zijn sneller internet te krijgen, dat moet ergens deze maand nog komen :*) Misschien dat onze situatie dan iets minder heftig wordt.
Lage snelheiden via wifi or ook via kabels? Doet de standaard firmware het wel goed?

Oink? Hier had die pas last met snelheden boven de 120Mbit. (Cpu limited). Welke openwrt had je geflasht?

Ben je zeker dat het het V2 is, want ik dacht dat al die V2's zwart waren. En die V2 zijn dubbel zo snel als de v1's
Misschien heb je je mislezen en is het een V1.2 :+ Anders moet je es foto maken van de sticker op de onderzijde?

• Garwinski
azz_kikr schreef op maandag 19 september 2016 @ 16:25:
[...]

Lage snelheiden via wifi or ook via kabels? Doet de standaard firmware het wel goed?

Oink? Hier had die pas last met snelheden boven de 120Mbit. (Cpu limited). Welke openwrt had je geflasht?

Ben je zeker dat het het V2 is, want ik dacht dat al die V2's zwart waren. En die V2 zijn dubbel zo snel als de v1's
Misschien heb je je mislezen en is het een V1.2 :+ Anders moet je es foto maken van de sticker op de onderzijde?
ha nee, het is absoluut een v2, staat zowel op het (zwarte) ding zelf als in de officiele firmware versie. Een huisgenoot had deze blijkbaar toevallig al, dus scheelde een aankoop :+ Ik had letterlijke openwrt geflasht, en gemeten met een bekabelde verbinding. Ik lees dat meer mensen dit probleem hadden, maar een oplossing had ik nou niet echt gevonden. Van allemaal custom settings tot de standaard instellingen in Openwrt of Gargoyle, hij kwam nooit boven de 7Mbps uit, terwijl dat dus maar iets van 30% tot 40% van de totale snelheid is. Verschillende poorten ook geprobeerd, veranderde niks aan de snelheid. Nu heb ik alles weer terug, rechtstreeks aan de experiabox, en 20Mbps wordt gehaald.
Zometeen gaat een huisgenoot nog kijken hoe snel de router is met de officiele firmware. Hij zei eerst dat hij wel 20Mbps eerder gemeten had, toen ik tegen dit probleem aanliep zei hij in een keer dat het logisch was en dat hij volgens hem nog nooit 20Mbps gehaald had via zijn router :+ Ik ben iig benieuwd wat er zo uit gaat komen als hij die test doet wat hij is eerst aan het...gamen, jawel, en de eerste lagspikes zijn er ook alweer :'( Hopelijk dat de hogere snelheid die gaat komen ons nog kan redden, en anders is het helaas iets waar we ons bij neer moeten leggen met vijf man op één 20Mbit lijntje |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Garwinski op 19-09-2016 16:35 ]

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Garwinski schreef op maandag 19 september 2016 @ 16:33:
[...]

ha nee, het is absoluut een v2, staat zowel op het (zwarte) ding zelf als in de officiele firmware versie. Een huisgenoot had deze blijkbaar toevallig al, dus scheelde een aankoop :+ Ik had letterlijke openwrt geflasht, en gemeten met een bekabelde verbinding. Ik lees dat meer mensen dit probleem hadden, maar een oplossing had ik nou niet echt gevonden. Van allemaal custom settings tot de standaard instellingen in Openwrt of Gargoyle, hij kwam nooit boven de 7Mbps uit, terwijl dat dus maar iets van 30% tot 40% van de totale snelheid is. Verschillende poorten ook geprobeerd, veranderde niks aan de snelheid. Nu heb ik alles weer terug, rechtstreeks aan de experiabox, en 20Mbps wordt gehaald.
Zometeen gaat een huisgenoot nog kijken hoe snel de router is met de officiele firmware. Hij zei eerst dat hij wel 20Mbps eerder gemeten had, toen ik tegen dit probleem aanliep zei hij in een keer dat het logisch was en dat hij volgens hem nog nooit 20Mbps gehaald had via zijn router :+ Ik ben iig benieuwd wat er zo uit gaat komen als hij die test doet wat hij is eerst aan het...gamen, jawel, en de eerste lagspikes zijn er ook alweer :'( Hopelijk dat de hogere snelheid die gaat komen ons nog kan redden, en anders is het helaas iets waar we ons bij neer moeten leggen met vijf man op één 20Mbit lijntje |:(
Dit zijn de max snelheden die mijn V1-tje haalt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
[  4] local 192.168.2.2 port 44556 connected to 192.168.2.1 port 5201
[ ID] Interval           Transfer     Bandwidth       Retr  Cwnd
[  4]   0.00-1.07   sec  15.2 MBytes   119 Mbits/sec    0    139 KBytes
[  4]   1.07-2.03   sec  13.5 MBytes   118 Mbits/sec    0    139 KBytes
[  4]   2.03-3.07   sec  14.6 MBytes   118 Mbits/sec    0    139 KBytes
[  4]   3.07-4.02   sec  13.2 MBytes   117 Mbits/sec    0    139 KBytes
[  4]   4.02-5.09   sec  14.7 MBytes   116 Mbits/sec    0    139 KBytes
[  4]   5.09-6.05   sec  13.4 MBytes   117 Mbits/sec    0    139 KBytes
[  4]   6.05-7.00   sec  13.1 MBytes   116 Mbits/sec    0    139 KBytes
[  4]   7.00-8.08   sec  15.3 MBytes   119 Mbits/sec    0    139 KBytes
[  4]   8.08-9.09   sec  13.9 MBytes   116 Mbits/sec    0    139 KBytes
[  4]   9.09-10.08  sec  13.8 MBytes   116 Mbits/sec    0    139 KBytes
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
[ ID] Interval           Transfer     Bandwidth       Retr
[  4]   0.00-10.08  sec   141 MBytes   117 Mbits/sec    0             sender
[  4]   0.00-10.08  sec   141 MBytes   117 Mbits/sec                  receiver

Lijkt me dat jouw V2, toch ietsje sneller moet kunnen.
Enkele vraagjes:
- Ik lees op het internet dat veel mensen problemen hebben als de de MTU op 1500 laten staan, op 1492 zetten zou het oplossen (WAN kant, zeker als je PPPOE gebruikt)
- heb je de router in Bridged modus draaien? Of gewoon std aan de experiabox gehangen?
- Je router verdeeld toch geen ip-adressen in zelfde range als je experiabox (ook al zit dat aan de WAN zijde)

[ Voor 5% gewijzigd door SadisticPanda op 19-09-2016 17:02 ]

• Garwinski
azz_kikr schreef op maandag 19 september 2016 @ 17:00:
[...]

Dit zijn de max snelheden die mijn V1-tje haalt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
[  4] local 192.168.2.2 port 44556 connected to 192.168.2.1 port 5201
[ ID] Interval           Transfer     Bandwidth       Retr  Cwnd
[  4]   0.00-1.07   sec  15.2 MBytes   119 Mbits/sec    0    139 KBytes
[  4]   1.07-2.03   sec  13.5 MBytes   118 Mbits/sec    0    139 KBytes
[  4]   2.03-3.07   sec  14.6 MBytes   118 Mbits/sec    0    139 KBytes
[  4]   3.07-4.02   sec  13.2 MBytes   117 Mbits/sec    0    139 KBytes
[  4]   4.02-5.09   sec  14.7 MBytes   116 Mbits/sec    0    139 KBytes
[  4]   5.09-6.05   sec  13.4 MBytes   117 Mbits/sec    0    139 KBytes
[  4]   6.05-7.00   sec  13.1 MBytes   116 Mbits/sec    0    139 KBytes
[  4]   7.00-8.08   sec  15.3 MBytes   119 Mbits/sec    0    139 KBytes
[  4]   8.08-9.09   sec  13.9 MBytes   116 Mbits/sec    0    139 KBytes
[  4]   9.09-10.08  sec  13.8 MBytes   116 Mbits/sec    0    139 KBytes
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
[ ID] Interval           Transfer     Bandwidth       Retr
[  4]   0.00-10.08  sec   141 MBytes   117 Mbits/sec    0             sender
[  4]   0.00-10.08  sec   141 MBytes   117 Mbits/sec                  receiver

Lijkt me dat jouw V2, toch ietsje sneller moet kunnen.
Enkele vraagjes:
- Ik lees op het internet dat veel mensen problemen hebben als de de MTU op 1500 laten staan, op 1492 zetten zou het oplossen (WAN kant, zeker als je PPPOE gebruikt)
- heb je de router in Bridged modus draaien? Of gewoon std aan de experiabox gehangen?
- Je router verdeeld toch geen ip-adressen in zelfde range als je experiabox (ook al zit dat aan de WAN zijde)
Bridge mode heb ik geprobeerd, maar blijkbaar werkt KPN zakelijk ADSL over PPPOA, iets wat niet (of erg matig) ondersteund wordt in OpenWRT wat op de LT1043. Ik kreeg hoe dan ook in met de EB V8 bridged modus geen internetverbinding op de router. Ik heb daarna de router in een DMZ gezet om wel internet te krijgen. Het werkte, maar de snelheid was dus gelimiteerd. Voor zover ik weet werden er geen zelfde ip-adressen uitgedeeld. Je stuk over MTU had ik nog niet gezien, dat zou ooit het proberen waard zijn. Voor nu ben ik vijf uur bezig geweest met heen en weer lopen, flashen, resetten, nieuwe instellingen etc en heeft iedereen de hele middag zonder internet gezeten. Uiteindelijk was ik er zelf ook klaar mee en heb het weer teruggezet, omdat ik zelf ook weer internet nodig had :p

Begrijp ik bridgen goed trouwens? Ik zette de EB V8 in bridge modus, en dan moet je dus op de router verbinding maken met je ISP. Dit lukte dus niet omdat de gegevens voor adsl zakelijk PPPOA zijn. Ik heb wel de PPPOE settings voor zakelijk (VDSL gebruikt wel PPPOE) en consument gebruikt, maar er gebeurde niks toen. De router 'gewoon' aan de EB hangen en op de EB het ipadres van de router in DMZ zetten werkte wel.

Deze maand krijgen we waarschijnlijk VDSL met pairbonding, misschien dat we dan óf meer geluk hebben omdat de internetsnelheid hoger ligt, óf dat ik dan wél fatsoenlijk alles kan aansluiten omdat het dan weer PPPOE zou moeten zijn.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Garwinski schreef op maandag 19 september 2016 @ 15:59:
[...]
Dat is vreemd. Een TL-WR1043ND zou toch echt > 100 Mb/s moeten doen (routing throughput).

• Myliobatis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-11 18:19
Toch nog een reactie hier ter info: zoals sommigen hier suggereren zou een snellere internetverbinding problemen weg kunnen nemen. Uiteraard is een snellere verbinding prettig als je met 5 personen gebruik maakt van een verbinding. In ieder geval goed bericht dat de huisbaas sneller internet probeert te regelen.

Met een glasvezel verbinding hier, zelfs goedkoopste optie van 100/100Mbit, is bij het bij mij onmogelijk om iets anders te doen op internet (bv browsen) als er veel gelijktijdige verbindingen zijn, zoals met nieuwsgroepen en torrents. In de software zelf de snelheid knijpen naar 90% helpt soms, maar niet altijd. Als bv 50% download en 50% upload gebruikt wordt met torrents maar wel veel connecties is het alsnog onmogelijk om maar een website te openen.

Ter info, router is Asus RT-N66U met QoS ingeschakeld. Tijd terug kwam ik erachter dat ik de snelheidsverhoging niet had doorgevoerd in de QoS instellingen en leek daarmee het probleem dat ik omschrijf verholpen, maar dat blijkt niet zo te zijn. Kan ook iets zeggen over mijn instellingen ;)

Alleen om aan te geven dat een snellere internetverbinding niet altijd een oplossing hoeft te zijn, meer bandbreedte kan nog harder verstookt worden i.c.m. veel connecties is dit (lijkt me) nog belastender ook voor een router.

• Garwinski
Corossi schreef op maandag 26 september 2016 @ 10:38:
Toch nog een reactie hier ter info: zoals sommigen hier suggereren zou een snellere internetverbinding problemen weg kunnen nemen. Uiteraard is een snellere verbinding prettig als je met 5 personen gebruik maakt van een verbinding. In ieder geval goed bericht dat de huisbaas sneller internet probeert te regelen.

Met een glasvezel verbinding hier, zelfs goedkoopste optie van 100/100Mbit, is bij het bij mij onmogelijk om iets anders te doen op internet (bv browsen) als er veel gelijktijdige verbindingen zijn, zoals met nieuwsgroepen en torrents. In de software zelf de snelheid knijpen naar 90% helpt soms, maar niet altijd. Als bv 50% download en 50% upload gebruikt wordt met torrents maar wel veel connecties is het alsnog onmogelijk om maar een website te openen.

Ter info, router is Asus RT-N66U met QoS ingeschakeld. Tijd terug kwam ik erachter dat ik de snelheidsverhoging niet had doorgevoerd in de QoS instellingen en leek daarmee het probleem dat ik omschrijf verholpen, maar dat blijkt niet zo te zijn. Kan ook iets zeggen over mijn instellingen ;)

Alleen om aan te geven dat een snellere internetverbinding niet altijd een oplossing hoeft te zijn, meer bandbreedte kan nog harder verstookt worden i.c.m. veel connecties is dit (lijkt me) nog belastender ook voor een router.
Stiekem denk ik ook niet echt dat we dan van de problemen af zijn, omdat het internetgebruik dan simpelweg ook gewoon toeneemt. Programmas en dergelijke zullen gewoon gebruik gaan maken van de extra bandbreedte en het gewoon weer gaan opvullen. We zullen al snel weer tegen hetzelfde probleem aan gaan lopen denk ik, ook al is de snelheid twee keer zo snel (waarschijnlijk 38Mbps en 4Mbps upload als ik een tooltje van KPN mag geloven). Overdag torrenten is hier gelukkig al een beetje en taboe en dat is toch altijd de grootste boosdoener, maar windows update/steam update/ Origin Update en dingen als Onedrive die syncen zal helaas altijd problemen op blijven leveren denk ik.

Helaas blijkt Glasvezel dus ook niet de heilige graal te zijn :( Het zal vaak liggen aan de vele verbindingen die verwerkt moeten worden inderdaad, en niet eens perse aan de snelheid. Misschien met een superdeluxe modem/router en 1Gbps up en download zou het probleem niet bestaan, maar tegen de tijd dat dat hier ligt zijn we een aantal jaren verder en ben ik hier weg, en heb ik waarschijnlijk mijn eigen superdelux verbindingkje >:)

• Babadiboopy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-11 02:01
Zit zelf in dezelfde situatie op dit moment. Oud pand dus 20Mbps is de max en we delen het met 12man hier op de verdieping. Toch valt er met internet gedrag een hoop te halen. Veel connecties via P2P programma's en uploaden is wat hier de grote boosdoeners zijn. Mensen uitleggen dat dingen als popcorntime gewoon niet kunnen is vervelend maar het is niet anders.

Downloaden en streamen is vaak niet echt een probleem als het uit 1 bron komt. Ik kan prima via steam of battle.net een game downloaden met 3mb/s en daarnaast een online game spelen. Ook browsen wordt hier niet echt langzamer bij ons van dus je zal mensen er niet snel lastig mee vallen.

Als je met elkaar afspreekt P2P en uploads te stoppen dan valt er redelijk wat te halen denk ik. P2P dingen als torrents gewoon verbieden zou ideaal zijn. Nieuwsgroepen schijnen een alternatief te zijn want mensen hadden hier in het verleden ook samen accounts daarvoor, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Waarschijnlijk scheelt het in het aantal connecties bij het downloaden. Daarnaast kan je ook altijd de instellingen van torrent clients aanpassen. Als je het aantal connecties en de upload snelheid maar genoeg limiteert kan je prima gamen met 20 ping terwijl je nog 1-2mb/s download.

Uploaden moet je gewoon helemaal niet doen. Cloud syncs voor documenten zijn met enkele seconden klaar dus dat is het probleem niet. Als je grote bestanden upload moet je dat gewoon ergens anders doen (school/uni/ouders).

Het is lastig te controleren en mensen weten zelf ook niet altijd wat ze allemaal aan het doen zijn en hoe dat het netwerk beïnvloed. Maar als je gewoon via CMD een pingtest laat lopen kan je snel zien welke programma's de boosdoeners zijn. Of als het internet een keer echt kut is een pingtest draaien en internet kabels eruit trekken tot je de pc vindt die het probleem is, met 5man zo gedaan dacht ik :P

• Garwinski
We hebben nu 38Mbit/s internet via VDSL in plaats van ADSL2+ met een nieuw modem, en wat een wereld van verschil :p De appgroep is erg stil nu want lag is echt verleden tijd. Heel soms heb je een 'uitschieter' van 25 ms ping naar 40 of zelfs korte periodes van 50 ms ping (slik! :+ ). Om eerlijk te zijn denk ik dat het vooral het modem was die het allemaal niet meer rond kon krijgen omdat niemand zijn internetgebruik waarschijnlijk ineens heeft aangepast nadat de nieuwe aansluiting er was maar alles nu toch soepel is, maar de extra snelheid én VDSL ipv ADSL2+ zullen zeker ook goed gedaan hebben. Rust en vrede en onbezorgd online gamen is wedergekeerd in dit huis in ieder geval _/-\o_

Iedereen bedankt voor de eigen ervaringen, tips en het meedenken! d:)b

[ Voor 11% gewijzigd door Garwinski op 29-10-2016 13:06 ]

• 418O2
  • Nu online
Brakke routers willen nog wel eens volstromen en traag worden, dus dat zal allicht wel meespelen. Fijn dat t is opgelost
Pagina: 1