[Ubuntu] Wifi valt weg & hibernation werkt niet, 1 oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-09 07:36
Mijn vraag

Sinds een paar weken valt mijn wifi verbinding soms opeens weg terwijl ik gewoon met de laptop aan het werk ben.
Daarvoor kwam het als vaak voor dat de wifi na het ontwaken uit hibernation niet meer terug kwam.
In dat geval kon ik met "sudo systemctl restart network-manager.service" de boel weer op gang krijgen.

Maar sinds kort dus ook zonder dat ik gestopt ben de laptop te gebruiken.

Vandaag viel me op dat ik het icoon zie dat hoort bij bekabeld netwerk, terwijl ik via wifi verbonden ben.
Ik had het al veel vaker gezien maar niet als zodanig herkend.

Ik ben aan het zoeken geweest naar wat de oorzaak kan zijn maar als relatief onhandige linux gebruiker kom ik er niet echt verder mee. Ik kan prima een regel in de terminal plakken en zo, maar veel verder kom ik niet.

Ik gebruik Ubuntu mate 16.04 op een lenovo x220
Wat ik me ben gaan afvragen is het volgende:
Ik heb op een gegeven moment nieuwere kernels verwijderd omdat ze problemen gaven met hibernation. Sindsdien worden ze niet meer geupdate.

Maar hibernation werkt nog steeds niet lekker.
De ene keer gaat het prima, de andere keer valt ie niet in slaap maar blijft met knipperende leds en loeiende ventilator net op het randje aan. Dit gebeurd zowel bij dichtklappen, zelf in hibernation zetten, als bij ënergiebesparing-laptop-zet-zichzelf-in-hibernation" Bij dat laatste heb ik dan meestal een lege accu als ik het ontdek....
Na hardhandig uitzetten kan de laptop bijna altijd weer terugkomen uit hibernation.

Ik heb vooral gelezen dat hibernation vaak gedoe geeft met ubuntu en dat ze het maar standaard hebben uitgezet.
Maar bij installeren werkte het allemaal prima, toen ik het teste....

Ik raak, zeker met het wifi gedoe een beetje door mijn opties heen en kom niet veel verder "dan opnieuw installeren...

Kan ik nog wat eenvoudige dingen proberen voor ik drastisch aan de slag moet?

[ Voor 6% gewijzigd door SvenHe op 19-09-2016 06:22 ]

Alle reacties

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

....daar is een patch voor, weet ik zeker. hebben we namelijk ook wat issues mee gehad.

(imho zou ik hybernation gewoon helemaal uitschakelen = meer ellende dan gemak)

kijk eens wat dit doet
code:
1
sudo systemctl restart network-manager.service

[ Voor 21% gewijzigd door himlims_ op 22-09-2016 13:43 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• SvenHe
Dank voor je reactie.

Deze optie gebruikte ik al een tijd. In het begin werkte dat prima maar de laatste tijd niet meer.

Inmiddels heb ik de laptop al twee maal opnieuw geïnstalleerd, eerst met 16.04, daarna met 14.04.
Daarvoor had ik ook de nieuwere kernels geïnstalleerd.

die laatste lijkt soepeler te lopen maar de problemen bestaan nog steeds.
In de huidige installatie heb ik hibernation niet geactiveerd.

Ik heb het idee dat power management een rol speelt in het verdwijnen van de wifi maar kan het nog niet hard maken.
Tot nu toe lijkt het er op dat de wifi in stand blijft zolang ik actief ben op de pc.
Maar als ik een paar minuten iets anders doe dan is de eerste de beste actie die wifi vraagt het einde van de verbinding.

alleen opnieuw opstarten geeft dan weer een werkende wifi, bovengenoemde restart doet niets....

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Installeer powertop eens en kijk wat je daar in ziet bij 'tunables' (laatste tab). Start 'm wel met root rechten. Kijk eens wat er staat bij je wifi kaart. Als er 'good' staat, dan wordt er extra power management toegepast. Met spatie verander je dit (even uit m'n hoofd).

Commandline FTW | Tweakt met mate

• SvenHe
Dat is een interessante tip!
Heb 'm uitgevoerd en ga het aankijken....

• SvenHe
Zo, dat is snel resultaat.

Wifi deed het meteen niet meer maar liet wel het wifi icoon in beeld, en toonde het overzicht van beschikbare verbindingen.
(wifi op de telefoon werkte gewoon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoe bedoel je, deed het meteen niet meer? Wat gebeurde er precies?

Kijk ook eens naar de module opties/parameters bij modinfo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thulium
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-04 10:28
Toen ik destijds een migratie moest doen van Ubuntu 12.04 LTS naar 14.04 LTS liep ik tegen vergelijkbare issues aan.

Ik heb ze hier gepost in mediawiki format: http://pastebin.com/sau8cgMJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Dank voor het meedenken mannen!

"Deed het niet meer":
Zowel verbinding was weg, als ook de beschikbare netwerken in de buurt.

Ik heb inmiddels een externe wifi stick getest.
Na opstarten heb ik voor interne kaart een lijst en voor de externe stick ook een.
Ik kan uit beide lijsten mijn netwerk kiezen en gebruiken.

Na een tijdje is de interne kaart niet meer beschikbaar maar de externe wel, internetten via de externe gaat prima.

Dit doet me vermoeden dat de interne kaart kapot is.
Ik ga nog even met de leverancier in conclaaf, ik heb nog garantie.

Kan het gedoe met wifi als bijeffect het gedoe met suspend geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Power management werkt heel anders bij een interne kaart via pcie dan bij een USB stickie. Je kan die twee niet vergelijken. Zet anders eens voor de gein power management aan op de USB poorten en dan met name die met je stick. Ik heb er een hoop gezeik mee gehad icm m'n muis. ;)

Pagina: 1