Celeron 333a oc'en

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Hi,

ben beetje ernstig nieuw in het oc'en (heb wel de nodige info doorgespit) dus vandaar mijn vraag hier.
Ik heb een vrij oude celly 333a (boxed) op een chaintec mobo (heb type nr. niet bij de hand) is deze te oc'en of moet ik daarvoor aan het solderen slaan ed. ?

De proc zal zwaar heet worden, want hij moet bset heftige servertaken gaan uitvoeren (doettie nu ook al)

ThX
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Als je 100 mhz geheugen heb zoals ik dan kan je de fsb op 100 zetten en loopt ie op 504 mhz! Ik heb een celly 300 op een 100 mhz bus lopen met turbo aan dus op 464mhz zonder een andere koeler of pasta! volgen mijn kan die 333 tot maximaal 504 zonder nieuwe koeler.

Ohja moet trouwens wel de divider van pci & agp bus hoger zetten ofzo!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Nou niet alle cellys willen op 100fsb draaien, de mijne: celly 333 wil alleen lopen op 83fsb dus 416MHz.

En ik heb 133MHz geheugen dus daar ligt het niet aan.

Dus het is gewoon effe uitproberen, zorg wel voor een hele goede koeling, bij is 83 net iets te veel voor de standaard koeler:60 a 70 graden Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/biggrin.gif

Succes

39

Verwijderd

Mijn celly had helemaal geen nieuwe koeler nodig zelf niet na een hele nacht renderen met 3d max!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
ThX for reply ...

Probleempje is, m'n server staat 100 Km verderop op dit moment, dus kan niet ff vlug op mobo of BIOS checken, wel ff vlug proggie gedraaid onder NT.
De FSB is 66.8 (66 of 67 zeg maar) en de multiplier is 5
Is er een proggie om erachter te komen hoe m'n mem met de snelheid zit?

Ik hoef 'm verder dus niet te slopen, kan gewoon met de FSB en multiplier vingeren zeg maar??

ThX so far

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Jep helemaal goed maarwel oppassen met de pci & agp bus! daar ging het bij mij eerst ook fout.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ultra2k ;
kun je dat wat duidelijker uitleggen?Voor zover ik heb begrepen zou het wel mogelijk zijn je AGP te oc'en alleen zou het geen nut hebben (shoot me if i'm wrong) en de PCI .. die kun je toch alleen op 66 Mhz zetten?
Zorry, wordt de eerste keer dat ik ga oc'en (als je m'n eertse install foutje met een DX2-50 niet meetelt ... grin)

GrtZ

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Wacht ff zal even naar mijn bios gaan en kijken hoe het ook al weer staat... heb geduld.

Verwijderd

Ok dit zijn dus MIJN instellingen hoeft dus niet te zijn dat die bij jouw ook werken!

Cpu operating speed: User define
-Turbo frequency : enabled
-Ext. clock (pci) : 100mhz (1/3)
-Multiplier factor : x8
-Sel100/66#signal : low
-Agpclk/cpuclk : 2/3
-l2 cache latency : default
-speed error hold : disabled

Je moet wel 100mhz geheugen hebben, kijk maar wat je er mee kan!

Nog ff iets de muliplier aanpassen heeft geen zin want die is toch gelockt Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/frown.gif.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ultra2k ;

je replyd dat je de multiplier op 8 heb staan, en vervolgens zeg je dat je die niet kan aanpassen om dattie gelocked is... ??
Weet iemand een proggie waarmee ik in het OS kan uitlezen wat voor mem ik heb (heb al geprobeerd bij tweakfiles ofzo, konnie vinden).
Zullen wel very dumbo vragen zijn.. maar kom ook maar net kijken bij oc'en.

Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Volgens mij kan je dat wel aflezen met sisoft sandra 2000, maar weet niet zeker!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Heb net SiSoft installed op m'n NT bak maar die kan alleen benchmarken, kan niet achterhalen wat voor dimmetjes erin zitten.
Heb ook nog ander freeware proggie van tweakfiles.com die het wel kan, maar deze hangt onder NT zal 'm zometeen eens langer de tijd geven om te achterhalen.
Als iemand een proggie weet wat (onder NT) kan achterhalen wat voor reepjes erin zitten... graag!

Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Meer info .. :-)

Goed ik heb eens wat zitten searchen in de DB van deze forum...
Het geheugen weet ik dus niet (ik gok op 100) want de server staat een endje weg (kan er wel bij via terminal).
Het is een slot1, voor zover ik heb gelezen is de multilpier gelocked op 5 (weliswaar te doorbreken via afplakken B21 maar ik hem al troubles met bandenplakken...)
Er zit een simpele S3 in , dus ik gok op een ISA'tje.
Verder ook nog 2 simpele ISA 3commetjes. Er zal een hoge proc en mem belasting opkomen, geen video.
Ik heb een chaintech mobo (meen 6BTM, not sure) en las ergens dat je daar met de volt kan vingeren (again, not sure) ga dat morgen eens allemaal testen.
Er zit dus de standaard koeler op (kast is een bigtower, staat altijd open) met een extra 8x8 koeler via de achterkant. Maar die maakt ernstig veel herry (waar kun je die krengen bestellen?)

Conclusie ... als ik het goed heb begrepen kun je (als het gaat om FSB) net zoveel klooien als je wilt... alsie te warm wordt kaptie er mee of willie niet POSTen ... het wordt uiteraard een ander verhaal bij voltage.

Ik ga dus eens ff fijn testen ermee.
ThX for helping

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Hee hoe zat dat nou met dat afplakken idd van B21?

Enne dat gelden toch alleen voor de mendocino core, celly's zonder cach.

39

• tazitiz
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-06 22:25

tazitiz

dbprutser

Yo Koffie,
als je een cellie 333a hebt,
is ie erg oud? een behoorlijk aantal van die lieve beestjes is niet multiplier gelocked.
de cel 300a is het meest bekend geweest, omdat het overclocken daarmee nog makkelijker ging.
maar ik zou zeggen, begin eerst eens met
je multiplier - hebben de andere onderdelen in je pc er absoluut geen last van !
Zo kan je makkelijker op simpele wijze zien of je proc welke snelheid aankan.

start ie niet op of met fouten -
- snelheid is te hoog (makkelijkste conclusie)
- betere koeling (voor de tweakers onder ons)
- hoger voltage (gaat niet vaak fout als je maar binnen de 0.4 volt verhoging blijft - echte tweakers oplossing en dit zorgt zeker voor nog hogere temperatuur)

daarna ga je je multiplier op de originele stand zetten en je bussnelheid stapje voor stapje hoger zetten.
haal je hier je vorige kloksnelheid mee is dat erg leuk, want dan is niet alleen je processor sneller, maar alles wat aan je bus hangt (geheugen, videokaart, hd controller - agp en pci devices dus - isa niet btw) spreekt sneller met elkaar en vooral met je processor / geheugen !

succes !

Verwijderd

100 Mhz of niet mijn oude 66 MHz draait keurig op 100 Mhz dus je moet wat mazzel hebben.. mijn 66 MHz gaat bij 112 MHZ op zijn bek Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/frown.gif

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Hmmm, snap er steeds minder van.
Het is inderdaad een vrij oude celly. Ik meen uit de periode dat de celly's in opmars waren en asl warme broodjes over de toonbank gingen omdat de huis-thuin-keuken users het verschil niet wisten.
Als ik via een prog opvraag wat voor proc erin zit krijg ik dit:

Name=Intel Celeron
Family=6 Stepping=6
Core steppings=mA0
CPU Package=Slot 1 SEPP
Technology=0.25u
L1 D-cache size=16 kilobytes
L1 I-cache size=16 kilobytes
L2 Cache size=128 kilobytes
L2 Latency=5

Via SiSoft krijg ik de dezelfde info, alleen staat dit er nog eens extra bij:

Model information=P6C (Mendocino) Celeron 300-533 2v

(daatr bedoelen ze vast niet mee dattie tot 533 te oc'en is ...grin..)

Anyway... ik ga dat vanavond dus eens allemaal testen (Thx everyone!!). Ander vraagje ... ik heb ook nog een PIII-450 , valt daar nog wat mee te doen..

GrtZ
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Sinds dat ik Win2000 heb geinstalleerd draai ik met m'n mendocino 333@500.
Met W98 lukte me dat niet.

Geen exra koeling of wat dan ook, gewoon in de bios 5 x 100.

Het is het proberen waard.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Jeroen777 ;
ThX zal ik toch eens gaan proberen.Wat voor proc. heb ik nu? is het nu een mendocino ofnie??
koeling xal geen probleem (gaan) worden want i.c.m. een andere kast bouwen (zie andere draadje over plastic kast) fillker ik'm vool met koelers)

ThX

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Het lijkt er toch echt op dat je een mendocino hebt.
Ik heb namelijk ook ff in Sisoft Sandra gekeken en heb dezelfde specs!
Het leuke van die 300-533 is dat dat bij mij 300-500 is en ik hem dus ook echt niet verder krijg dan die 500!
Dus je eerdere opmerking: (daatr bedoelen ze vast niet mee dattie tot 533 te oc'en is ...grin..) is mischien toch niet waar?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Everyone ;

Heb ondertussen voldoen lef en info verzameld om het zelf eens te proberen. Ga vanaonv direct aan de gang en zal wel weer hier komen janken dat het me niet lukt.
Weet namelijk absoluut niet wat voor mem ik heb (160 Mb verdeeld over 2 of 3 reepjes) en mobo (chaintec type weetnie)

Dusseuh... zal er vanavond wel weer zijn.

ThX!

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
De resultaten ..

Heb net ff geprobeerd, de 333a is niet hoger te krijgen dan 416 omdat ik al op de hoogste FSB zit (83 mobo heeft niet meer)NT start goed, ga zo naar de temp. kijken.
Ben nu bezig met de PIII-450 dit is een katmai die nu op 464 draait, maar de FSB kan meen ik tot 133 dus dat ga ik eens proberen (mem is 100)

ThX for advise everyone!!

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

DIMM_ID. Hier te downen: http://www.tweakfiles.com/memory/dimmid.html 18KB big. :-)
"This utility has been made available from Vanguard for the purpose of allowing users to check the make, model number and type of synchronous DRAM DIMM in their PC. It is only available as a result of the kind permission of Research Machines in Oxford, England"
Beetje basic tool maar heeft mij al vaak geholpen als ik geen zin had om de kast open te trekken.

Ciao.

Verwijderd

Met de Celeron 333 heb ikzelf slechte ervaringen kwa overklokken. Geen enkele wilde de 504MHz halen zonder regelmatig te crashen of uberhaupt niet te booten. De treshold van de Celeron A (Mendocino) lag destijds op 500 MHz, cache RAM issue. Kwestie van geluk hebben.

Met de P3-450 heb ik wel veel erfolg (scsi, heb net 600KM door Duitsland gereden Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif ) gehad. Meesten haalden met goed RAM 600MHz. Fijne OC CPU.

Succes ermee!

Ciao.

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2025
De slot1 celly333 schijnt erg moeilijk de 500 mhz te halen. De mijne haalde het wel, maar was moeilijk te koelen. (deed het met zware luchtkoeler alleen bij kamertemp. <18 graden!) stabiel.

Schijnt dat de latere (niet slot1) celly333's wat beter overclockbaar waren.

Wat bedoel ik hiermee: Ik zou niet een duur moederbord kopen in de veronderstelling dat de 500mhz dan wel gehaald wordt. Eerst even testen (bij iemand anders ofzo).

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

Verwijderd

Tazitiz,
een behoorlijk aantal van die lieve beestjes is niet multiplier gelocked.
Vrijwel alle, zoniet alle Mendocino's waren/zijn gelocked.
de cel 300a is het meest bekend geweest, omdat het overclocken daarmee nog makkelijker ging.
Overclocken met de 300A ging eenvoudig daar ie ruim onder de treshold (450/464MHz tegen 500MHz TH) op 100MHz FSB geclockt kon worden. Multiplier gelockt waren/zijn ze wel degelijk. De "oude/eerste" Celerons waren in de eerste batches niet multiplier gelockt. Intel heeft dat sne"l daarna "gecorrigeerd".

Verwijderd

Ter info:

4 van de 10 door mij naar 450 MHz overgeklokte Mendo 300A's zijn inmiddels overleden. Na 2 jaar hebben ze er de brui aan gegeven. Zelfs op 300MHz generen ze te veel fouten om er mee door te gaan. Ik ben voor overclocken maar wat een feit is dat de levensduur dus echt *aanzienlijk* verkort kan worden.

Nou ja, 2 jaar is mooi zat, ding is inmiddels naar computerbegrippen "stokoud" Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif . Nou maar hopen dat m'n Coppermine 600@800 MHz net zo oud kan worden!

PS: De overleden Celerons waren allemaal "geW(h)opperd" met hele vette koelers. Aan koelte geen gebrek dus. Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Ciao.

PS2: Ehh, toch wel geinig dat ik na jaren posten nog steeds "Junior Member" ben!
Forever young! Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Everyone ;
de PIII-450 draait nu op 4.5*112 omdat de multiplier gelocked is. Toen ik hem op een FSB van 133 wilde zetten kon hij niet eens zijn POST afkrijgen (ik bedoel.. het stuk waar normaal je HD's komen daar hangtie al, ook na een uur UIT .. dus misschien de HD). Maar goed ook niet helemaal zo gek want ik heb nog NIETS aan koeling gedaan. Dat ga ik v/d week ff proberen.
En zoals gezegd mijn mobo krijgt de celly niet sneller. Jammer maar elke Mhz is er 1.

ALepH#1 ;
ThX, maar die had ik al (hij deottut alleen niet onder NT bij mij, DOS wel).ThX anyway

ThX for helping!

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1