Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanroelfs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-09 22:45
Mijn vraag
Hallo,

Ik wil graag een Data/Media server kopen. Nu zat ik zelf te denken aan het volgende lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
2WD Purple WD10PURX, 1TB€ 54,-€ 108,-
1HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T€ 186,50€ 186,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 294,50

Echter is nu mijn vraag gaat dit allemaal werken voor mijn doeleinden? En welk besturingssysteem moet ik erop zetten? Ik zat zelf te denken aan Windows Server 2011 Small Business. Ik kan namelijk via school goedkoop aan een licentie komen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De server en Hardeschijven in het lijstje hierboven. Plex Mediaserver en Windows server 2011

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb zelf de hardware bij elkaar gezocht en al wat ervaring met Plex en Windows Server 2011

Samsung Galaxy S10+ | Samsung Galaxy Gear S3 Frontier | Samsung Galaxy Buds | Apple iPad 3 |

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik zou geen Windows draaien, maar FreeBSD of Linux. Plex maar ook Open Media Vault werken het beste zonder dat er Windows op de server draait ;-) Stel dat je speciale Windows-only apps wil draaien, dan heeft Windows zin, in alle andere gevallen niet, en een versie van 2011 is nou ook niet meer de jongste.

[ Voor 35% gewijzigd door johnkeates op 18-09-2016 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je nodig hebt is totaal afhankelijk voor wat je ermee wilt gaan doen. Meer informatie daarover betekent dat we je beter kunnen helpen.

De hardeschijven die je kiest zijn WD Purple en dat zijn heel speciale schijven voor video capture / beveiligingscamera's etc. Die dien je niet te kiezen voor reguliere opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanroelfs
Verwijderd schreef op zondag 18 september 2016 @ 15:25:
Wat je nodig hebt is totaal afhankelijk voor wat je ermee wilt gaan doen. Meer informatie daarover betekent dat we je beter kunnen helpen.

De hardeschijven die je kiest zijn WD Purple en dat zijn heel speciale schijven voor video capture / beveiligingscamera's etc. Die dien je niet te kiezen voor reguliere opslag.
Bedankt voor je Antwoord. Het is de bedoeling dat de server de hele dag aanstaat. Deze wil ik gaan gebruiken als centraal opslag punt voor al mijn bestanden. En als Plex Media Server. Welke harde schijven raad jij aan ?

Samsung Galaxy S10+ | Samsung Galaxy Gear S3 Frontier | Samsung Galaxy Buds | Apple iPad 3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanroelfs
johnkeates schreef op zondag 18 september 2016 @ 15:24:
Ik zou geen Windows draaien, maar FreeBSD of Linux. Plex maar ook Open Media Vault werken het beste zonder dat er Windows op de server draait ;-) Stel dat je speciale Windows-only apps wil draaien, dan heeft Windows zin, in alle andere gevallen niet, en een versie van 2011 is nou ook niet meer de jongste.
Bedankt voor je antwoord. Je hebt idd gelijk dat het niet meer de jongste versie is. Echter wat is het voordeel van Linux of FreeBSD tegenover Windows. Ik kan namelijk via school aan licenties komen voor iedere windows versie. Dus ook Server 2012 of 2016 straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
johanroelfs schreef op zondag 18 september 2016 @ 15:52:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Je hebt idd gelijk dat het niet meer de jongste versie is. Echter wat is het voordeel van Linux of FreeBSD tegenover Windows. Ik kan namelijk via school aan licenties komen voor iedere windows versie. Dus ook Server 2012 of 2016 straks.
Windows heeft geen goede filesystem management tools voor normaal gebruik, alle goede FOSS software is eigenlijk op Linux of BSD (of Unix) gericht, en tenzij je een Server Core installatie doet op Windows is het qua resource gebruik nooit handig om Windows te gebruiken. Daarnaast is nagenoeg geen enkel pakket goed te integreren door het gebrek aan eindeloze rollende updates, afwezigheid van een standaard package manager, en gebrek aan community support.

Bovendien heb je tenzij je powershell remoting over TLS doet geen echte vervanger voor SSH op Windows, wat standaard beheer en onderhoud een beetje omslachtig maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanroelfs
johnkeates schreef op zondag 18 september 2016 @ 16:34:
[...]

Windows heeft geen goede filesystem management tools voor normaal gebruik, alle goede FOSS software is eigenlijk op Linux of BSD (of Unix) gericht, en tenzij je een Server Core installatie doet op Windows is het qua resource gebruik nooit handig om Windows te gebruiken. Daarnaast is nagenoeg geen enkel pakket goed te integreren door het gebrek aan eindeloze rollende updates, afwezigheid van een standaard package manager, en gebrek aan community support.

Bovendien heb je tenzij je powershell remoting over TLS doet geen echte vervanger voor SSH op Windows, wat standaard beheer en onderhoud een beetje omslachtig maakt.
Bedankt voor je Antwoord. Ik weet nu in ieder gaval dat ik voor Linux ga. Mijn vraag is nu alleen nog is mijn hardware dan goed genoeg. Zoals de HDD of het RAM. en de keuze voor deze server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 21:52

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Waarschijnlijk wel. Of wil je meerdere 4K video's tegelijk gaan transcoderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

Waarom koop je geen synology nas die Plex kan draaien? Heb je gelijk goeie apps om je bestanden/media op diverse harware/platformen te openen. Stuk makkelijker in beheer en zuiniger in stroomgebruik.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanroelfs
Mr_gadget schreef op zondag 18 september 2016 @ 16:39:
Waarschijnlijk wel. Of wil je meerdere 4K video's tegelijk gaan transcoderen?
Nee dit was niet de bedoeling hooguit FHD op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanroelfs
Ursamajor schreef op zondag 18 september 2016 @ 16:42:
Waarom koop je geen synology nas die Plex kan draaien? Heb je gelijk goeie apps om je bestanden/media op diverse harware/platformen te openen. Stuk makkelijker in beheer en zuiniger in stroomgebruik.
Ben ik helemaal met je eens qua energieverbruik. Maar de HP Proliant kun je nog upgraden qua hardware een synology nas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

Als je over 4 jaar een processor upgrade wil doen, kost die meer dan ie nu kost en dan zal ie geen nieuwe instructies ondersteunen of zuiniger zijn vanwege de architectuur.
Geheugen is op zich niet spannend, zou je alleen nog je storage kunnen uitbreiden. Maarja, dat kan bij een NAS ook.
Een NAS heeft een ander type processor die al gebaseerd is op een zuinige instructieset.
De nas verbruikt 6 - 15 watt, de proliant heeft een voeding variërend tussen de 100 en 200 watt...

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 21:52

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ligt eraan, als je in het microserver topic kijkt zie dat met wat tweaking je ook wel een redelijk laag verbruik kan halen. En ligt er ook aan of je hem met een J model vergelijkt of een krachtigere Synology. Daar zitten ook gewoon Intel processors in.

Maar wil de TS er wat tijd in steken of geeft hij liever iets wat out of the box perfect werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanroelfs
Mr_gadget schreef op zondag 18 september 2016 @ 17:00:
Ligt eraan, als je in het microserver topic kijkt zie dat met wat tweaking je ook wel een redelijk laag verbruik kan halen. En ligt er ook aan of je hem met een J model vergelijkt of een krachtigere Synology. Daar zitten ook gewoon Intel processors in.

Maar wil de TS er wat tijd in steken of geeft hij liever iets wat out of the box perfect werkt :)
Ik wil er heel graag wat tijd in stoppen. Het hoeft van mij zeker niet direct out of the box perfect te werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het leuk vindt om eens met wat high-tech te spelen waar je veel van leert en tegelijkertijd heel goede bescherming voor je bestanden geniet, is ZFS een aanrader om te overwegen. Dat is hoe velen hier hun data opslaan, alhoewel sommigen nog steeds legacy RAID draaien. Windows Storage Spaces is ook een overweging als je gewoon simpel iets wilt hebben wat werkt en weinig tijd in hoeft te steken. De ZFS route is voor als je wilt leren en voordelen ziet in de features die je dan krijgt. Het nadeel is dat het je wat tijd kost, maar dat kan een leuke ervaring zijn, zeker voor een ICT beheerder in opleiding. ;)

Als je interesse hebt, is de startpost een goed begin: Het grote ZFS topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanroelfs
Verwijderd schreef op zondag 18 september 2016 @ 17:19:
Als je het leuk vindt om eens met wat high-tech te spelen waar je veel van leert en tegelijkertijd heel goede bescherming voor je bestanden geniet, is ZFS een aanrader om te overwegen. Dat is hoe velen hier hun data opslaan, alhoewel sommigen nog steeds legacy RAID draaien. Windows Storage Spaces is ook een overweging als je gewoon simpel iets wilt hebben wat werkt en weinig tijd in hoeft te steken. De ZFS route is voor als je wilt leren en voordelen ziet in de features die je dan krijgt. Het nadeel is dat het je wat tijd kost, maar dat kan een leuke ervaring zijn, zeker voor een ICT beheerder in opleiding. ;)

Als je interesse hebt, is de startpost een goed begin: Het grote ZFS topic
ZFS lijkt me wel wat maar kan dat met deze HP PROLIANT server ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
johanroelfs schreef op zondag 18 september 2016 @ 17:39:
[...]

Ja, als je Linux of BSD gebruikt is dat geen probleem. Als je ook gaag echt 1Gbit vol trekt is een wat zwaardere CPU wel handig, ZFS is namelijk vooral zo goed door dat het e.e.a. doorrekent terwijl je met bestanden werkt, en dat kost CPU cycles. Als je meer CPU cycles kan maken, of minder nodig hebt door extra instructies gaat ZFS automatisch ook sneller.

Ik zou om te beginnen eens kijken naar wat je behoefte is qua snelheid; Plex heeft er bijvoorbeeld geen probleem mee om op een G1610T te draaien, en zolang je iets van 8GB RAM hebt kan ZFS met 1TB RAIDZ1 ook prima werken. Ik zou dan een mirrored volume aanmaken, da's te vergelijken met RAID1, maar daar boven op krijg je door ZFS ook zekerheid over data integriteit (tot op zekere hoogte).

Als je eigenlijk voornamelijk media gaat opslaan kan je zonder ECC RAM, ga je ook persoonlijke data opslaan, dan is dat extra beetje integriteit wel prettig en dan is ECC RAM aan te raden. ZFS werkt natuurlijk met elk soort RAM, maar de data integriteitsfunties zijn ook afhankelijk van de juiste verwerking van data terwijl het nog in de CPU of in RAM staat. Hoewel on-disk errors een stuk groter zijn qua impact (nouja, niet altijd...) dan een of twee bit flips in je data in RAM, kan je als je voornamelijk reads doet bij het consumeren van media er van uit gaan dat ZFS hard z'n best doet om te zorgen dat jij correcte data krijgt.

Afhankelijk van wat je later wil toevoegen heb je een paar opties:

1. Linux met ZFS on Linux, je kan dan een simpele Linux setup met bijv. de Plex software gebruiken

2. Hypervisor met een VM voor ZFS en een VM voor je media applicaties (bijv. Plex)

3. Kijken of je Plex op BSD wil draaien, voor FreeBSD is er in elk geval een package beschikbaar

Je kan er altijd voor kiezen om het OS op 1 of 2 USB sticks te draaien, met 1GB heb je genoeg ruimte voor basis OS + Plex, en dan de data op de schijven. Mocht je toch meer applicaties willen draaien of meer dingen op je OS doen behalve alleen de data aanspreken (denk aan extra media applicaties, webserver, database enz.), dan is het handig om je OS en applicaties op een array te zetten en je data op een andere zodat het niet afhankelijk van elkaar is. Je kan ook opstarten vanaf ZFS, maar stel dat je een keer iets met je dataschijven wil doen (klonen, vervangen, op andere server aansluiten), dan is het natuurlijk wel prettig als je Microserver ondertussen wel een OS heeft :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

johanroelfs schreef op zondag 18 september 2016 @ 17:39:
[...]

Dat kan, maar je kunt ook Braswell overwegen, J3160 bijvoorbeeld: pricewatch: ASRock J3160DC-ITX

Daar zit op: moederbord, processor, chipset, passieve heatsink (geen fan nodig), 4x SATA en ook onboard DC-DC voeding mét een 60W adapter. Dat is genoeg voor opspinnen van 4 disks schat ik zo, dus dat klopt aardig.

Nadeel van dit bord is dat je geen ECC ondersteuning hebt. Voordeel is meer CPU kracht - quadcore, zuiniger 6W, passief gekoeld, AES-NI (weet niet op de HP dat heeft), lagere prijs. Je hebt nog wel een DRAM reepje nodig, een behuizing waar alles in kan en natuurlijk de hardeschijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanroelfs
Verwijderd schreef op zondag 18 september 2016 @ 18:31:
[...]

Dat kan, maar je kunt ook Braswell overwegen, J3160 bijvoorbeeld: pricewatch: ASRock J3160DC-ITX
Dit lijkt me ook wel een goed idee zelfbouw met dit mobo. Alleen nu een andere vraag heb je suggesties voor een behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een mini-ITX bordje, dus past overal in. Belangrijk is dat je schijven (max 4?) er ook in kunnen. Blijft over uiterlijk (persoonlijke smaak) en prijs. Je kunt eens wat rondsnuffelen in de Pricewatch. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanroelfs
Verwijderd schreef op zondag 18 september 2016 @ 18:48:
Het is een mini-ITX bordje, dus past overal in. Belangrijk is dat je schijven (max 4?) er ook in kunnen. Blijft over uiterlijk (persoonlijke smaak) en prijs. Je kunt eens wat rondsnuffelen in de Pricewatch. :)
Dat is zeker waar maar alle behuizingen hebben een gat voor een voeding erin en dat is bij dit mobo niet nodig natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Wat toevallig dat je deze vraag stelt :)

Ik heb inmiddels ook wel enige belangstelling voor deze HP. Eigenlijk stuitte ik er bij toeval op omdat ik aan het kijken ben of ik mijn huidige server (gebaseerd op een Zotac NM10-DTX+Atom D510) makkelijk kan upgraden. Maar voor een nieuw moederbord+CPU+geheugen kom ik al aardig richting die 185 euro van de HP.

Is die HP werkelijk zo gunstig geprijsd voor wat je er voor krijgt of zie ik iets over het hoofd?

De huidige server draait op zich nog goed (Windows 10 met o.a. Squeezeserver, Subsonic, DVB tv-server) maar als ik hem remote aan het onderhouden ben merk ik toch dat het allemaal wat trager wordt. En ik ben ook van plan Plex of Emby er nog op te gooien zodat eventueel de HTPC de deur uit kant. En zelfs zonder transcoden lijkt me dat al een aardige extra belasting voor de huidige server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt eventueel ook deze schijven overwegen: pricewatch: Seagate Spinpoint M9T, 1,5TB

Die zijn 2,5" en lage prijs voor een 1,5TB schijf van deze klasse. Als je daar vier van neemt voor ZFS RAID-Z (RAID5) dan kun je netto drie van de vier schijven benutten voor effectieve opslag, dus 4,5TB (~3.9TiB).

Met twee tot vier 2,5" schijven kun je misschien een andere voeding vinden. Ik gebruik thin-ITX behuizingen zonder voeding gat. Maar je kunt ook een afdekplaat erop zetten (Zijn los te koop hier en daar) om de ruimte voor ATX-voeding af te schermen als je dat wilt.

Als de server niet in het zicht staat, zou ik gewoon een lekker goedkope case nemen voor Micro-ATX en zeker 4x 3,5" schijven intern.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2016 20:34 . Reden: URL toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanroelfs
Verwijderd schreef op zondag 18 september 2016 @ 19:39:
Je kunt eventueel ook deze schijven overwegen, die zijn 2,5" en lage prijs voor een 1,5TB schijf van deze klasse. Als je daar vier van neemt voor ZFS RAID-Z (RAID5) dan kun je netto drie van de vier schijven benutten voor effectieve opslag, dus 4,5TB (~3.9TiB).

Met twee tot vier 2,5" schijven kun je misschien een andere voeding vinden. Ik gebruik thin-ITX behuizingen zonder voeding gat. Maar je kunt ook een afdekplaat erop zetten (Zijn los te koop hier en daar) om de ruimte voor ATX-voeding af te schermen als je dat wilt.

Als de server niet in het zicht staat, zou ik gewoon een lekker goedkope case nemen voor Micro-ATX en zeker 4x 3,5" schijven intern.
Maar ik ga denk ik gewoon voor een micro-ATX case. Mijn volgende vraag kan de voeding van het moederbord 4 3,5" schijven aan?

[ Voor 3% gewijzigd door johanroelfs op 18-09-2016 21:32 . Reden: Info was niet meer relevant ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanroelfs
D-e-n schreef op zondag 18 september 2016 @ 19:14:
Wat toevallig dat je deze vraag stelt :)

Ik heb inmiddels ook wel enige belangstelling voor deze HP. Eigenlijk stuitte ik er bij toeval op omdat ik aan het kijken ben of ik mijn huidige server (gebaseerd op een Zotac NM10-DTX+Atom D510) makkelijk kan upgraden. Maar voor een nieuw moederbord+CPU+geheugen kom ik al aardig richting die 185 euro van de HP.

Is die HP werkelijk zo gunstig geprijsd voor wat je er voor krijgt of zie ik iets over het hoofd?

De huidige server draait op zich nog goed (Windows 10 met o.a. Squeezeserver, Subsonic, DVB tv-server) maar als ik hem remote aan het onderhouden ben merk ik toch dat het allemaal wat trager wordt. En ik ben ook van plan Plex of Emby er nog op te gooien zodat eventueel de HTPC de deur uit kant. En zelfs zonder transcoden lijkt me dat al een aardige extra belasting voor de huidige server.
Dat is dus ook wat ik mij afvraag over deze server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als je gewoon wilt spelen heb ik deze advertentie voor jou ;) V&A aangeboden: Asus AT5NM10T-I 4GB sodimm inc is wrs iets trager en je moet er een gewone voeding aan hangen, maar zit al 4GB sodim op.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:14

Q

Au Contraire Mon Capitan!

johanroelfs schreef op zondag 18 september 2016 @ 15:21:
Mijn vraag
Hallo,

Ik wil graag een Data/Media server kopen. Nu zat ik zelf te denken aan het volgende lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
2WD Purple WD10PURX, 1TB€ 54,-€ 108,-
1HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T€ 186,50€ 186,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 294,50

Echter is nu mijn vraag gaat dit allemaal werken voor mijn doeleinden? En welk besturingssysteem moet ik erop zetten? Ik zat zelf te denken aan Windows Server 2011 Small Business. Ik kan namelijk via school goedkoop aan een licentie komen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De server en Hardeschijven in het lijstje hierboven. Plex Mediaserver en Windows server 2011

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb zelf de hardware bij elkaar gezocht en al wat ervaring met Plex en Windows Server 2011
Het klinkt mij in de oren dat je vrijwel geen Linux kennis hebt. Er is niets mis met Windows, laat je niet gek maken door de open-source mensen. Ik zie teveel argumenten die voor jouw situatie niet relevant lijken.

Draai het OS waar je mee uit de voeten kunt als je problemen moet oplossen. Linux is ook OK maar zorg dan dat je ook problemen leert op te lossen, je moet dan mogelijk meer leren.

Ik heb zelf de microserver getest met ZFS en hij trekt prima gigabit dicht dus de CPU is snel zat.

Hardware encryptie in de cpu is alleen relevant als je de storage gaat versleutelen.

De HP is echt zo goedkoop, ik heb er zelfs drie gekocht om mee te spelen. Het ding kan prima 4 x 3.5 inch schijven aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 19-09-2016 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanroelfs
Q schreef op maandag 19 september 2016 @ 17:08:
[...]

Het klinkt mij in de oren dat je vrijwel geen Linux kennis hebt. Er is niets mis met Windows, laat je niet gek maken door de open-source mensen. Ik zie teveel argumenten die voor jouw situatie niet relevant lijken.

Draai het OS waar je mee uit de voeten kunt als je problemen moet oplossen. Linux is ook OK maar zorg dan dat je ook problemen leert op te lossen, je moet dan mogelijk meer leren.

Ik heb zelf de microserver getest met ZFS en hij trekt prima gigabit dicht dus de CPU is snel zat.

Hardware encryptie in de cpu is alleen relevant als je de storage gaat versleutelen.

De HP is echt zo goedkoop, ik heb er zelfs drie gekocht om mee te spelen. Het ding kan prima 4 x 3.5 inch schijven aan.
Thanks ik denk dat ik dan gewoon de HP ga bestellen. Zijn deze schijven geschikt om 24/7 aan te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Zover ik weet zijn alle schijven geschikt voor 24/7 gebruik alleen de een is zuiniger dan de ander dat moet je zelf even nagaan. 5400 vs 7200 rpm vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanroelfs
Q schreef op maandag 19 september 2016 @ 18:24:
Zover ik weet zijn alle schijven geschikt voor 24/7 gebruik alleen de een is zuiniger dan de ander dat moet je zelf even nagaan. 5400 vs 7200 rpm vaak.
Wat voor schijven heb jij erin zitten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Mijn 71 TB NAS doet 7200 rpm schijven zie link in signature. Wilde HGST schijven omdat ze erg betouwbaar lijken en die doen 7200 dus ook snellere rebuilds.

Machine staat meestal uit en wordt met wake on lan aangezet naar behoefte.

Dit sluit waarschijnlijk niet aan met jouw behoefte. Mijn micro servers zijn speeldoosjes meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanroelfs
Q schreef op maandag 19 september 2016 @ 23:26:
Mijn 71 TB NAS doet 7200 rpm schijven zie link in signature. Wilde HGST schijven omdat ze erg betouwbaar lijken en die doen 7200 dus ook snellere rebuilds.

Machine staat meestal uit en wordt met wake on lan aangezet naar behoefte.

Dit sluit waarschijnlijk niet aan met jouw behoefte. Mijn micro servers zijn speeldoosjes meer niet.
Dat is inderdaad niet wat ik zoek. Ik ga zelf nog wel even opzoek naar schijven

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
johanroelfs schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:53:
[...]

Dat is inderdaad niet wat ik zoek. Ik ga zelf nog wel even opzoek naar schijven
de WD Red zijn gemaakt voor NAS gebruik. lijkt me dat die het beste aansluiten op jou wensen.

En linux is niet zo moeilijk, en altijd leuk om mee te spelen. dommer word je er in ieder geval niet van.
Linux werkt gewoon beter op minder krachtige hardware dan windows.
dat gezegd te hebben, als je inderdaad niet in staat bent om problemen mbt linux op te lossen is het aangeraden om te gaan voor iets dat je kent.
Pagina: 1