Vraag

• koen_92
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-12 17:16
Hallo,

Onlangs heb ik op een rommelmarkt voor enkele euro's een beamer op de kop kunnen tikken. Dit is al een oud beestje, namelijk een Phillips ProScreen 4600 (een LCD beamer).

Hij doet het best aardig, alleen zitten er wat rode strepen in het beeld. Dit komt vooral voor bij contrastrijke gebieden.

Zie hier een foto:
https://stack.koenvaningen.nl/index.php/s/EhmclHNzBULKKjc

Op die foto is duidelijk een rood streeptje te zien bij de witte Youtube play-knop. Weet iemand hoe dit kan en hoe het eventueel op te lossen is (mits goedkoop, wil er niet teveel geld aan kwijt zijn)?

Alvast bedankt,
Koen

Beste antwoord (via koen_92 op 19-09-2016 22:11)

• fpjschreuder
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:04
Beste Koen,

Dit ziet er uit als een panel-alignment issue.

Kort de theorie: 3LCD projectoren (en alle 3-chip projectoren) gebruiken drie verschillende LCD's om kleur te maken: één voor rood, één voor groen en één voor blauw. Uiteindelijk worden deze drie 'licht-kanalen' weer bij elkaar gevoegd d.m.v. 3 lenzen en een prisma. In dit geval ziet het eruit alsof de rode LCD niet goed staat afgesteld, waardoor je rood dus náást groen en blauw ziet. Dat zie je ook aan juist de rechterkant van de symbooltjes - die zien er wat groenig/blauwig uit terwijl ze wit horen te zijn.

Het is te repareren, maar ik zou het niet aanraden. Je moet de beamer er namelijk voor open hebben liggen térwijl deze aanstaat om de convergence te fixen. Ik zou dit álleen proberen als je ervaren bent met dit soort dingen - zo'n lamp kan makkelijk 1000*C graden worden en er loopt zo'n 250W door dat apparaat heen.

Dit is de link:
http://www.hellonull.com/?p=431

Het is in ieder geval wel onwaarschijnlijk dat het erger gaat worden dan het nu is - misconvergence komt meestal door transport.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• fpjschreuder
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:04
Beste Koen,

Dit ziet er uit als een panel-alignment issue.

Kort de theorie: 3LCD projectoren (en alle 3-chip projectoren) gebruiken drie verschillende LCD's om kleur te maken: één voor rood, één voor groen en één voor blauw. Uiteindelijk worden deze drie 'licht-kanalen' weer bij elkaar gevoegd d.m.v. 3 lenzen en een prisma. In dit geval ziet het eruit alsof de rode LCD niet goed staat afgesteld, waardoor je rood dus náást groen en blauw ziet. Dat zie je ook aan juist de rechterkant van de symbooltjes - die zien er wat groenig/blauwig uit terwijl ze wit horen te zijn.

Het is te repareren, maar ik zou het niet aanraden. Je moet de beamer er namelijk voor open hebben liggen térwijl deze aanstaat om de convergence te fixen. Ik zou dit álleen proberen als je ervaren bent met dit soort dingen - zo'n lamp kan makkelijk 1000*C graden worden en er loopt zo'n 250W door dat apparaat heen.

Dit is de link:
http://www.hellonull.com/?p=431

Het is in ieder geval wel onwaarschijnlijk dat het erger gaat worden dan het nu is - misconvergence komt meestal door transport.

• koen_92
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-12 17:16
Hmm, ok. Dat ziet er lastig uit inderdaad...

In ieder geval bedankt voor de duidelijke uitleg! Dit is zeker het probleem in mijn geval!