Hoe sluit ik NAS, AVR en TV aan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achterop23
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-10-2024
Nu mijn LG HD ready tv-tje het heeft begeven wil ik alles maar eens anders doen.

Ik wil een goede NAS kopen. Heb Cat6 kabels getrokken van de NAS ruimte naar de TV ruimte.

Qua TV zal het de LG OLED55EV6 worden. De Denon AVR X2300W en de Bowers & Wilkens 684 S2 speakers komen daarbij.

Welke NAS weet ik nog niet.

Aangezien ik te lang op mijn crappy tv hebt geteerd en genoegen nam met een filmpje kijken door de laptop aan te sluiten op de tv met HDMI, wil ik nu alles anders.

Hoe sluit ik het aan?
Vanaf de NAS naar de TV met een netwerkkabel lijkt mij.
Kodi of Plex op de NAS?
Hoe krijg ik het geluid van de TV naar de AVR. Kan de netwerkkabel ook via de AVR? Dat alles vanaf daar geregeld wordt?

Hoe zit het met de Horizon Box. Kan ik een ci+ module in de tv plaatsen. Heb ik dan dezelfde mogelijkheden als met de Horizon Box (afspelen vanaf begin, terugkijken, pauzeren).

Muziek afspelen via Spotify, kan dit direct vanaf de Denon AVR? Geen behoefte aan een tv dat aanmoet om muziek af te spelen.

Veel vragen die ik eigenlijk alleen hier durf te stellen.

[ Voor 6% gewijzigd door achterop23 op 18-09-2016 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:31
kijk voor een Nas naar een degelijke synology dus geen play model. tevens zal je een media speler bij de tv moeten zetten welke de content van je Nas op je tv laat weergeven.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

achterop23 schreef op zondag 18 september 2016 @ 11:45:
Nu mijn LG HD ready tv-tje het heeft begeven wil ik alles maar eens anders doen.

Ik wil een goede NAS kopen. Heb Cat6 kabels getrokken van de NAS ruimte naar de TV ruimte.

Qua TV zal het de LG OLED55EV6 worden. De Denon AVR X2300W en de Bowers & Wilkens 684 S2 speakers komen daarbij.

Welke NAS weet ik nog niet.

Aangezien ik te lang op mijn crappy tv hebt geteerd en genoegen nam met een filmpje kijken door de laptop aan te sluiten op de tv met HDMI, wil ik nu alles anders.

Hoe sluit ik het aan?
Vanaf de NAS naar de TV met een netwerkkabel lijkt mij.
Kodi of Plex op de NAS?
Hoe krijg ik het geluid van de TV naar de AVR. Kan de netwerkkabel ook via de AVR? Dat alles vanaf daar geregeld wordt?

Hoe zit het met de Horizon Box. Kan ik een ci+ module in de tv plaatsen. Heb ik dan dezelfde mogelijkheden als met de Horizon Box (afspelen vanaf begin, terugkijken, pauzeren).

Muziek afspelen via Spotify, kan dit direct vanaf de Denon AVR? Geen behoefte aan een tv dat aanmoet om muziek af te spelen.

Veel vragen die ik eigenlijk alleen hier durf te stellen.
Zowel je TV als je NAS hang je aan je thuis netwerk. Niet direct aan elkaar, maar aan het gezamelijke netwerk.
Op die manier kan je er ook met je PC/Laptop bij om bijvoorbeeld content op de NAS te zetten, en met je telefoon (+een app) om als remote control te dienen.

Voor Kodi heb je niks nodig op de NAS. Kodi leest netwerkshares, zowel Windows shares (SMB/SaMBa) als diverse andere systemen zoals NFS, maar ook DLNA Sources.
Kortom, elke NAS op de markt voldoet voor Kodi. Het hoeft niet eens persé een NAS te zijn, zolang het maar bestanden kan delen.

Voor Plex heb je (voor zover ik weet) wel een server-side nodig die je op je NAS installeert. Als het goed is, is Synology sowieso ondersteund en ik geloof QNAP ook. Linea recta vanuit de appstore van de betreffende twee merken.
Andere merken durf ik zo niet te zeggen, maar met een beetje hack-werk kan je tegenwoordig de meeste NASsen wel inrichten om SSH aan te bieden zodat je op de Linux Shell van je NAS aan de slag kan en zelf je software kan gaan compilen. Dus dan is het ook gewoon te doen, mits je de kennis en de kloten hebt om er aan te beginnen.

Zowel van Kodi als Plex zijn er apps voor je Smart-TV. Uiteraard met hun eigen haken en ogen over welke TV wel en welke TV niet, maar het is in princiepe mogelijk.
Kodi: http://tunnel2tech.com/install-kodi-on-smart-tv.html
Plex: https://support.plex.tv/h...-TV-models-are-supported-

Voldoet je TV niet aan de eisen om een van beide te installeren, dan heb je een externe player nodig. Dat kan een simpel en goedkoop Android gebaseerd media-boxje zijn, een RaspberryPi (bij voorkeur Pi2 of beter, of een variant zoals een OragePi), een kleine zuinige PC, etc.

Voor het geluid ben je in beide gevallen afhankelijk van de TV.
Ik ken je AVR niet, maar ik neem aan dat die HDMI inputs heeft? Je TV heeft (in 95% van de gevallen) een HDMI aansluiting waar 'ARC' op zit. Dat is de Audio Return Channel. Die stuurt dus alle geluid van de TV via HDMI naar je AVR.
Heb je dat niet, dan heeft je TV meestal wel een Line-out, Coaxiale digitale uitgang of een Optische uitgang. Het is dan even kijken welke aan je AVR past.

Hoe het zit met Spotify ligt aan je TV. Als er een Spotify-App bestaat, zal je TV aan moeten staan. Neemt niet weg dat veel TV's een soort scherm uitschakelstand hebben wanneer er radio wordt geluisterd. Misschien dat dat ook werkt in combinatie met Spotify.
Als je AVR toevallig ook een netwerkaansluiting heeft, en je telefoon ondersteunt het, dan kan je b.v. ook de output van je telefoon (en dus spotify) streamen naar de AVR via DLNA.

Wat betreft de Horizon-box of CI+ in de TV is dat nogal afhankelijk van de TV. Mijn TV (een vrij domme) kan niets met interactieve TV. Jouwe zal allicht een stuk moderner zijn en het wel kunnen. Kwestie van de handleiding lezen.
Sowieso zijn er twee verschillende types CI+ modules, namelijk voor 'gewone' digitale TV en voor interactieve TV. Zorg dat je de correcte versie haalt.

[ Voor 18% gewijzigd door McKaamos op 18-09-2016 12:09 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achterop23
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-10-2024
Thanks! Genoeg leesvoer. Ik ga mij er eerst even in verdiepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

achterop23 schreef op zondag 18 september 2016 @ 12:42:
Thanks! Genoeg leesvoer. Ik ga mij er eerst even in verdiepen
Hier een Synology NAS. Top ding voor vele toepassing, zie forum, niet alleen voor opslag data.

Afspelen films bedraad naar TV welke een ingebouwde goede mediaplayer heeft en geluid daarvan over een 5.0 set van B&W (sub vind ik niet nodig met 2 vloerstaanders).

Muziek stream ik met een Bluesound die een goede app heeft (moet mijn recensie hierover na updates nog aanpassen), waarmee je NAS en alle muziekdiensten kan gebruiken. Bluesound ook bedraad aangesloten en geluid vanzelfsprekend over de receiver. Succes met je keuzes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjvisje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06 11:03
Downloader_NL schreef op zondag 18 september 2016 @ 11:49:
kijk voor een Nas naar een degelijke synology dus geen play model. tevens zal je een media speler bij de tv moeten zetten welke de content van je Nas op je tv laat weergeven.
Een play is vaak wel een betere variant van de normale uitvoering (416 vs 416play)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:31
rjvisje schreef op zondag 18 september 2016 @ 13:09:
[...]

Een play is vaak wel een betere variant van de normale uitvoering (416 vs 416play)
excuses ik bedoel de J modellen 8)7

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
En als je een losse mediaspeler neerzet, heb je ook geen play versie nodig. Ik gebruik een Synology DS214, werkt vlekkeloos.

4800wp zuid - pvoutput.org

• qnapclub
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23-03-2023
Kijk ook eens op de QNAP site naar de modellen met HDMI (het zijn er veel), je kan de NAS gewoon als mediaplayer gebruiken (Kodi, Plex, ...) door hem via HDMI aan de TV te hangen. Bij veel modellen zit gelijk ook al een afstandsbediening en is de NAS compatibel met MCE afstandsbedieningen.

De nieuwe TS-251A en 451A zijn betaalbare modellen die snel en compleet zijn, qua prijs/spec momenteel het beste denk ik.

Het geluid kan uiteraard ook van de NAS rechtstreeks naar de receiver.

QNAPclub België / Nederland forum - App store - twitter @qnapclub_be_nl

Pagina: 1