The factory of the future will have only two employees, a man and a dog. The man will be there to feed the dog. The dog will be there to keep the man from touching the equipment.
Always be 2excite(d)
Vraag
Alle reacties
Misschien kan de oplossing zijn om een andere router en bij behorende AP's te kopen, bijv. Ubiquiti Edgerouter en bij behorende Unifi AP's. Maar voor dat ik de portemonnee opentrek zou ik toch graag een andere oplossing proberen?
The factory of the future will have only two employees, a man and a dog. The man will be there to feed the dog. The dog will be there to keep the man from touching the equipment.
Always be 2excite(d)
Wat is uiteindelijk je doel? Wil je VOIP gesprekken voeren over meerdere wifi cells, or downloaden, of gewoon dat je niet hoeft te schakelen zodra je in een ander gedeelte van je huis bent?
Een oplossing met je bestaande Access Points kan zijn om kleinere wifi cells te maken (zendsterkte van de access points verlagen) en alleen 5 GHz netwerken opzetten. Door het een beetje af te stemmen, zullen je apparaten automatisch met een Access Point met een sterker signaal verbinding maken.
Wat precies de instellingen zijn wanneer een apparaat beslist om van Access Point te wisselen is verschillend per fabrikant (zie ook waarom seamless roaming niet even goed werkt).
Door een beetje te testen, kun je kijken of je je bestaande apparatuur in kan stellen zodat je met verschillende SSID's toch een enkel netwerk opzet.
Ik ga je aangeboden oplossing uitproberen, eerst kleinere wifi cells te maken. Als dat niet lukt misschien overgaan op AP's en een router van de zelfde fabrikant.
Always be 2excite(d)
Je kunt wel overal hetzelfde ssid gebruiken, maar je moet verschillende kanalen gebruiken.
Daarom werkt roamen met meer dan drie accesspoint alleen op de 5Ghz goed, want op de 2.4Ghz hebt je eigenlijk maar drie onafhankelijke kanalen.
Adviezen zoals je moet alles van dezelfde fabrikant hebben zijn onzin, want alle apparatuur voldoet aan de wifi standaarden.
Zo'n advies is alleen geldig voor zaken die buiten de standaard vallen zoals het gebruik van WDM
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Misschien een misverstand van mij, maar op alle AP's (enkel 5ghz) worden de kanalen automatisch toebedeeld. Ik dacht dat dat (juist op 5ghz itt 2,4 ghz) goed zou werken? Begrijp ik nu goed dat ik ook voor 5ghz dit handmatig ingesteld moet worden?Ben(V) schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 09:41:
Als je goed wilt roamen met je er wel voor zorgen dat elk accesspoint op een ander kanaal zit.
Je kunt wel overal hetzelfde ssid gebruiken, maar je moet verschillende kanalen gebruiken.
Always be 2excite(d)
Dat is een feature die met meerde AP's niet werkt want ze zouden dan rekening moeten houden wat de andere AP's doen.
Je loopt zelfs de kans dat ze continue aan kanaal wisselen zijn.
Dat werkt alleen goed als je AP's met een centrale controller heb.
Maak een kanalenplan en stel alle AP's vast in en gebruik als het kan alleen de 5Ghz.
Als je het niet nodig hebt kun je die 2.4Ghz het beste uit zetten.
Kan dat niet, geef die dan een ander SSID en geeft de devices die wel 5Ghz aankunnen geen toegang tot dat SSID.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Daar komt bij dat ik me afvraag of het wel zin heeft zoveel AP's in huis te gebruiken, zeker gezien hoeveel ze qua specs uiteen lopen. Alles zelfde merk is inderdaad onzin (zolang je niet wilt managen oid), maar wat je hier hebt loopt uiteen van WiFi-ac 4x4 MiMo met DFS support (de EA-AC87) tot als het meezit WiFi-n 2x2 MiMo vrijwel zeker zonder DFS. Ik vraag me sterk af of die bejaarde Netgear router en zo'n gecastreerde PLC-geval meerwaarde bieden boven gewoon beneden de DIR-868 te plaatsen en op non-DFS kanalen (36-48) instellen en boven de EA-AC87U op DFS-kanalen (bijv 100-112). Daarmee vereenvoudig je sterk je WiFi en is er minder noodzaak om te roamen. Bovendien is performanceverschil zo groot dat je liever op -70dBm op de EA-AC87U werkt dan op -50dBm op pakweg die XWN5001 (die trouwens niet eens 5GHz doet
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
Het probleem waar je waarschijnlijk tegen aanloopt is dat je accesspoints hoogstwaarschijnlijk ook DHCP server zijn en elk Accesspoint een ander gateway ip adres heeft.
Wanneer je laptop/tablet/telefoon constateert dat een ander signaal met dezelfde SSID sterker is, zal deze daar naar overschakelen, maar zal niet zijn IP adres, DNS en gateway verversen.
En dat is het probleem : Wanneer je gateway niet bereikbaar is, heb je geen (inter)netwerk mogelijkheden.
Probeer het volgende eens :
- Accesspoints opzetten als puur access point, geen DHCP, geen router functie aanzetten
- Plaats alle Accesspoints in hetzelfde subnet
Wanneer je router/dhcp server het IP adres 10.0.0.254 heeft, geef je bijvoorbeeld AP1 10.0.0.253, AP2 10.0.0.252, AP3 10.0.0.251
Laat je router de DHCP adressen uitdelen tussen 10.0.0.100-200, zorg voor correcte DNS servers en stel in de DHCP scope de gateway in op het router IP dus 10.0.0.254
Nu heb je een situatie gecreëerd waarin het beste signaal automatisch gekozen kan worden van 3 AP's met dezelfde SSID waarin de router als default gateway altijd bereikbaar is en je dus kunt internetten.
Zelfs met "controller" praten Unifi APs niet met elkaar. Niet over roaming en ook niet over kanaalindeling. Deze feature request is na 2,5 jaar nog niet geïmplementeerd: http://community.ubnt.com...er-selection/idi-p/760110dion_b schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 10:01:
Als je geen centrale controller hebt (zoals de eerder genoemde UniFi), praten de AP's niet met elkaar. Als ze allemaal - en in dit geval met verschillende algoritmes - zelf moeten verzinnen op welk kanaal ze werken is het onwaarschijnlijk dat ze dat optimaal doen. Het is dus bij meerdere unmanaged AP's aan te raden zelf de kanalen in te delen.
Een aantal terechte opmerkingen door Xclaim/Ruckus Wireless over Ubiquiti Unifi:
https://community.spiceworks.com/topic/987029
https://community.spiceworks.com/topic/post/4707626
https://community.spiceworks.com/topic/post/4716305
Het enthousiasme onder tweakers over Unifi is begrijpelijk, maar spiegel het niet mooier voor dan het (op dit moment) is. De marketingmachine van Ubiquiti draait in ieder geval goed.
Ubiquiti hebben prima producten maar zitten nog echt niet op het niveau van enterprise grade wifi producten van o.a. Cisco en Aruba.
@icttipstricks
Als hij ze echt als accesspoint geschakelt heeft zullen ze echt geen DHCP doen. Alleen als hij ze als router geschakelt heeft doen ze dhcp.
Verwijderd
We weten niet hoe hij zijn AP's en router ingericht heeft want dat heeft 2xit niet gespecificeerd.
En AP's kunnen overigens ook DHCP draaien zonder router functie die ben ik ook vele malen tegengekomen.
Vandaar mijn stappenplan met specifiek de "opdracht" om op de AP's DHCP etc. uit te schakelen zodat enkel de AP functie overblijft en de router als enige verantwoordelijk is voor het toewijzen van IP adressen, DNS en gateway.
Dit werkt aangezien ik dit al een paar keer ingericht heb.
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Dus ook seamless roaming.