Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

internet in een masionettewoning? Te doen of niet te doen???

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:24
Mijn vraag
Ik wil binnenkort gaan verhuizen (insallah) naar een masionettewoning. Nu wil ik dus beide verdiepingen voorzien van fatsoenlijk internet op basis van Wi-Fi en bekabeld voor mijn machine. Echter wil ik het wel zo maken dat er niet geboord hoeft te worden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik wil dus mijn PC als hoofd-PC gebruiken voor het instellen van de internet. Maar dat gebeurd op de bovenverdieping. Maar wil beneden ook wi-fi het natuurlijk.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al wat accesspointes bekeken: deze kwam het meest in de buurt: (UBIQUITI UNIFI AP)

Om een setup op te zetten heb je voor die accesspoints wel een PoE switch nodig wat ik niet heb.
Nu heb je een aantal advertenties op t.net die me wel aanspreken alleen wat is wijsheid betreft het bekabelen en neerzetten van die wi-fi points??

Beste antwoord (via theduke1989 op 18-09-2016 11:21)

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:01
johnkeates schreef op zondag 18 september 2016 @ 01:22:
Wat is een "insallah"? Is dat waar je gaat wonen of het type gebouw, of heeft het te maken met de manier waarop je het moet aansluiten?
Als je twijfelt, gewoon even Googelen in plaats van onzin uitkramen. In deze context gaat het namelijk om een toekomstverwachting.
theduke1989 schreef op zondag 18 september 2016 @ 01:25:
[...]
Ik wil dat ik wel het netwerk kan beheren vanuit mijn oogpunt, dus een eigen router inderdaad ipv de bv meegeleverde ziggo product(wil dit alleen voor het internet in huis) maar vanuit de routers naar de switch.
[...]
Dat is super, dus in principe zou een swtich voor zo'n AP voldoende zijn.
En dan is 1 AP voldoende voor boven en beneden dan de router als wi-fi fungeert?
Yep inderdaad. Belangrijkste is het om het hier niet overdreven moeilijk te gaan maken.
Net als het "beheren": zodra je de spullen ontvangen hebt en aangesloten, werkt het in het algemeen meteen. Je zou dan eventueel met een telefoon verbinding kunnen maken om de meest belangrijke veranderingen te doen (bijvoorbeeld aanpassen WiFi wachtwoord enzo). Zodra alles eenmaal werkt en ingesteld is - maakt niet uit vanaf welk apparaat dat gebeurd is - heb je er eigenlijk geen omkijken meer naar.
Om even een voorbeeld te geven, van toen ik hier alles heb aangelegd:
- Op de dag van sleuteloverdracht had ik het installatiepakket al bij me. (Gaat hier om glasvezel, dus dan heb je een kastje voor op de glasvezelverbinding, en de router). Die 2 aangesloten, met de mobiel even verbonden om te checken dat de lijn het deed.
- Paar dagen later eigen router meegenomen en m'n laptop. Oude router ontkoppeld, eigen aangesloten, daarmee verbonden en de instellingen gedaan.
- Na de daadwerkelijke verhuizing de rest aangesloten en instellingen afgemaakt. Inmiddels een jaar niet meer op de router ingelogd.

Let wel: ik zie dat je voor Ziggo gaat, dan verandert de 2e stap. Zij leveren namelijk een modem en router in één. Als je een eigen router hier gaat inzetten (die 99% kans ook nog eens beter is), zul je Ziggo moeten bellen met het verzoek dit modem in "bridge" modus te zetten. Dit deactiveert de routerfuncties.
theduke1989 schreef op zondag 18 september 2016 @ 01:18:
Uhm, ik wil het centraal beheren eigenlijk dus vanuit 1 punt.

Maar wil wel dat ze beide verbonden zijn natuurlijk het liefst dat er 2 banden (of aparte ip's zijn)
dus dat er alleen wi-fi is op 1 ip .

Qua layout is het moeilijk te vertellen aangezien ik er geen tekeningen van kan vinden.
Ga wel even foto's maken .
Over het centraal beheren hoef je je dus geen zorgen te maken. Alle instellingen kun je eigenlijk doen met elk apparaat dat via kabel of WiFi verbonden is.
In principe zullen je WiFi en bekabelde netwerk met elkaar verbonden zijn. Je zult echt heel veel moeite moeten doen om die uit elkaar te halen. Wat daarnaast misschien niet eens nuttig is.
Daarnaast wil ik eigenlijk nog even checken wat je bedoelt met die aparte IP's. Alle apparaten zullen uiteraard hun eigen interne (LAN) IP krijgen. Maar ze zullen allemaal met hetzelfde externe (WAN) IP naar buiten gaan. Als je dit niet wilt (wederom: geen idee waarom je dat zou willen), zal dat de boel weer erg ingewikkeld maken, plus dikke kans dat je bij Ziggo niet meer dan 1 IP gaat krijgen.

[ Voor 2% gewijzigd door Koffie op 18-09-2016 10:08 ]

Alle reacties

• ShitHappens
Misschien even bij het begin beginnen:
Dikke kans dat je internet beneden binnenkomt - in de meterkast of de woonkamer. Daar komt dus je router te staan.
Als je een beetje fatsoenlijke router met WiFi aan boord hebt heb je al een dikke kans dat dit de benedenverdieping dekt.
En vanaf daar zal de kabel naar je PC boven moeten. Met niet boren heb je 3 keuzes:
- Op zoek gaan naar een loze (lege) leiding naar boven
- Kijken of er ergens een gat is rondom een verwarmingsbuis waar een kabel doorheen past
- De kabel via het trapgat laten lopen (en over plafonds, vloeren en muren)
Boven aangekomen - hopelijk in dezelfde ruimte als de PC - zet je een simpele switch neer. Hierop kun je dan eventuele WiFi AP's aansluiten, maar ook toekomstige NAS, netwerkprinter of andere apparaten.

Als blijkt (meten = weten) dat boven de WiFi van beneden niet goed gepakt wordt, kun je een extra AP in gaan zetten. Met die Ubiquiti apparaten heb je dan een mazzeltje: om PoE hoef je je geen zorgen te maken. Er zit namelijk een PoE injector inbegrepen (waar je dus de netwerkkabel vanaf de switch inplugt, en er dan een kabel met netwerk+strom naar de AP gaat), die je in het stopcontact steekt. Een PoE switch wordt dan leuk zodra je er een stuk of 4 hebt hangen. Echter is dat behoorlijk overkill voor een kleine woning.

• Paddywacker
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-10 14:35
Bekabelen d.m.v. al bestaand leidingwerk?

Je steekt een klein verhaal af, jij weet hoe het eruit ziet... maar onze glazen bol is vandaag beslagen :S

Dus iets meer info met een tekening/foto zo meer kunnen betekenen.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

theduke1989 schreef op zondag 18 september 2016 @ 00:23:
...Ik wil dus mijn PC als hoofd-PC gebruiken voor het instellen van de internet...
Kwenie hoor. Als jij denkt dat je een hoofd-PC nodig hebt voor het instellen van (de) internet, dan denk ik dat het aan de praat krijgen van een ubiquiti een te moeilijke opgaaf voor je zal zijn

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• theduke1989

Maar wil wel dat ze beide verbonden zijn natuurlijk het liefst dat er 2 banden (of aparte ip's zijn)

Qua layout is het moeilijk te vertellen aangezien ik er geen tekeningen van kan vinden.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Wat is een "insallah"? Is dat waar je gaat wonen of het type gebouw, of heeft het te maken met de manier waarop je het moet aansluiten?

Als je in een gedeelde woning (huis/appartement) terecht komt zou je in principe er van uit moeten gaan dat alles zelfstand moet kunnen functioneren. De PC heeft er eigenlijk niks mee te maken, instellingen doe je op de router en de AP's, of als je Ubiquiti gebruikt op de controller. Stel dat je bedoelt dat je niet zomaar vanaf alle aansluitingen de instellingen wil kunnen aanpassen is een gescheiden subnet voldoende, of misschien zelfs simpelweg een wachtwoord gebruiken voor beheerfuncties die je dan niet deelt.

• theduke1989

Als je in een gedeelde woning (huis/appartement) terecht komt zou je in principe er van uit moeten gaan dat alles zelfstand moet kunnen functioneren. De PC heeft er eigenlijk niks mee te maken, instellingen doe je op de router en de AP's, of als je Ubiquiti gebruikt op de controller. Stel dat je bedoelt dat je niet zomaar vanaf alle aansluitingen de instellingen wil kunnen aanpassen is een gescheiden subnet voldoende, of misschien zelfs simpelweg een wachtwoord gebruiken voor beheerfuncties die je dan niet deelt.
Ik wil dat ik wel het netwerk kan beheren vanuit mijn oogpunt, dus een eigen router inderdaad ipv de bv meegeleverde ziggo product(wil dit alleen voor het internet in huis) maar vanuit de routers naar de switch.
ShitHappens schreef op zondag 18 september 2016 @ 00:50:
Misschien even bij het begin beginnen:
Dikke kans dat je internet beneden binnenkomt - in de meterkast of de woonkamer. Daar komt dus je router te staan.
Als je een beetje fatsoenlijke router met WiFi aan boord hebt heb je al een dikke kans dat dit de benedenverdieping dekt.
En vanaf daar zal de kabel naar je PC boven moeten. Met niet boren heb je 3 keuzes:
- Op zoek gaan naar een loze (lege) leiding naar boven
- Kijken of er ergens een gat is rondom een verwarmingsbuis waar een kabel doorheen past
- De kabel via het trapgat laten lopen (en over plafonds, vloeren en muren)
Boven aangekomen - hopelijk in dezelfde ruimte als de PC - zet je een simpele switch neer. Hierop kun je dan eventuele WiFi AP's aansluiten, maar ook toekomstige NAS, netwerkprinter of andere apparaten.

Als blijkt (meten = weten) dat boven de WiFi van beneden niet goed gepakt wordt, kun je een extra AP in gaan zetten. Met die Ubiquiti apparaten heb je dan een mazzeltje: om PoE hoef je je geen zorgen te maken. Er zit namelijk een PoE injector inbegrepen (waar je dus de netwerkkabel vanaf de switch inplugt, en er dan een kabel met netwerk+strom naar de AP gaat), die je in het stopcontact steekt. Een PoE switch wordt dan leuk zodra je er een stuk of 4 hebt hangen. Echter is dat behoorlijk overkill voor een kleine woning.
En dan is 1 AP voldoende voor boven en beneden dan de router als wi-fi fungeert?

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-11 11:24
Doe eens normaal

[ Voor 93% gewijzigd door Koffie op 18-09-2016 10:07 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • Beste antwoord

• ShitHappens
Als je twijfelt, gewoon even Googelen in plaats van onzin uitkramen. In deze context gaat het namelijk om een toekomstverwachting.
theduke1989 schreef op zondag 18 september 2016 @ 01:25:
[...]
[...]
Yep inderdaad. Belangrijkste is het om het hier niet overdreven moeilijk te gaan maken.
Net als het "beheren": zodra je de spullen ontvangen hebt en aangesloten, werkt het in het algemeen meteen. Je zou dan eventueel met een telefoon verbinding kunnen maken om de meest belangrijke veranderingen te doen (bijvoorbeeld aanpassen WiFi wachtwoord enzo). Zodra alles eenmaal werkt en ingesteld is - maakt niet uit vanaf welk apparaat dat gebeurd is - heb je er eigenlijk geen omkijken meer naar.
Om even een voorbeeld te geven, van toen ik hier alles heb aangelegd:
- Op de dag van sleuteloverdracht had ik het installatiepakket al bij me. (Gaat hier om glasvezel, dus dan heb je een kastje voor op de glasvezelverbinding, en de router). Die 2 aangesloten, met de mobiel even verbonden om te checken dat de lijn het deed.
- Paar dagen later eigen router meegenomen en m'n laptop. Oude router ontkoppeld, eigen aangesloten, daarmee verbonden en de instellingen gedaan.
- Na de daadwerkelijke verhuizing de rest aangesloten en instellingen afgemaakt. Inmiddels een jaar niet meer op de router ingelogd.

Let wel: ik zie dat je voor Ziggo gaat, dan verandert de 2e stap. Zij leveren namelijk een modem en router in één. Als je een eigen router hier gaat inzetten (die 99% kans ook nog eens beter is), zul je Ziggo moeten bellen met het verzoek dit modem in "bridge" modus te zetten. Dit deactiveert de routerfuncties.
theduke1989 schreef op zondag 18 september 2016 @ 01:18:

Over het centraal beheren hoef je je dus geen zorgen te maken. Alle instellingen kun je eigenlijk doen met elk apparaat dat via kabel of WiFi verbonden is.
In principe zullen je WiFi en bekabelde netwerk met elkaar verbonden zijn. Je zult echt heel veel moeite moeten doen om die uit elkaar te halen. Wat daarnaast misschien niet eens nuttig is.
Daarnaast wil ik eigenlijk nog even checken wat je bedoelt met die aparte IP's. Alle apparaten zullen uiteraard hun eigen interne (LAN) IP krijgen. Maar ze zullen allemaal met hetzelfde externe (WAN) IP naar buiten gaan. Als je dit niet wilt (wederom: geen idee waarom je dat zou willen), zal dat de boel weer erg ingewikkeld maken, plus dikke kans dat je bij Ziggo niet meer dan 1 IP gaat krijgen.

[ Voor 2% gewijzigd door Koffie op 18-09-2016 10:08 ]

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-11 21:30
Zorg er eerst voor dat je een utp kabel krijgt bij je pc (op de bovenverdieping)

Als die er ligt, bestel dan een unify ap (jou voorkeur) en sluit deze aan, en stel deze in...

Als je dat klaar hebt, kun je gaan meten hoe de wifi dekking is... Heb je overal dekking? Ben je meteen klaar,
Heb je geen wifi op een plek waar je dat wel wilt hebben, dan eerst wederom zorgen dan je er een kabel naartoe krijgt

Stap voor stap aanpakken

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• theduke1989
om terug te komen op een paar vragen:

1. Ik zit te kijken naar een accesspoint alleen ben niet zo bekend met het merk: Ubiquiti.
Je hebt daar veel van die mooie ronde accesspoints voor een schappelijke prijs van +/- €65,- Maar qua range hoe zijn deze en bijvoorbeeld kunnen ze door muren goed.

2. Kan alleen ZIGGO alleen toegang tot bridge-modus doen of andere providers ook? Uit ervaring doet KPN/TELFORT etc dit allemaal namelijk niet waardoor je dan niet je eigen router er tussen kan plaatsen.

3. Ik wil het volgende doen.
*De modem en (mijn)router in de meterkast beneden.
**Gat boren als die er niet is in de plafond ergens in een hoekje en een UTP-kabel doortrekken naar mijn kamer.
***Daar een switch zetten (8-16POORTS)- 1-utp gekoppeld aan mijn pc
****De andere UTP-kabel mooi langs de muren aan het plafond midden in de gang voor een accesspoint.

Kan ik dan beide router/accesspoint..

[ Voor 34% gewijzigd door theduke1989 op 20-09-2016 09:10 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:17
Alle AP/WiFi routers zijn gebonden aan het maximale zendvermogen bepaald door wetgeving. Ubiquiti AP's zijn prima qua kwaliteit en stabiliteit. Andere providers hebben in de regel geen bridge modus maar dit kun je zelf snel uitzoeken op internet.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Maar gooi het kindje niet weg met badwater voordat je het bekeken hebt. De nieuwste Ziggo modemrouters zijn niet meer die draken van jaren terug en hebben een zeer acceptabele 3x3 MiMo WiFi-ac AP ingebouwd. Om dat te overtreffen met losse router ben je al snel > EUR 100 kwijt. Ik zou eerst eens zien hoe de modemrouter werkt voor je bij voorbaat meer geld er tegenaan gaat gooien.

Verder: wat is zo bijzonder aan een maisonette :? Het lijkt mij gewoon een woning met twee woonlagen, binnenin een groter gebouw. Qua networking is het een woning met twee woonlagen, punt. Enige extra uitdaging die ik kan bedenken omdat ik zelf in een maisonette op de onderste twee verdiepingen van een grotere flat woon is dat je te maken hebt met zware draagmuren die door je woning heen gaan en zo mogelijk een nog grotere uitdaging voor WiFi vormen dan de vloeren. Maar goed, het blijft zoals in ieder andere woning een kwestie van zodra je toegang hebt, kijken hoe het zit met evt bekabeling, (loze) leidingen die je kunt gebruiken en hoe WiFi door jouw muren en vloeren heen gaat.

Dus mijn advies:
- niets op voorhand aanschaffen. Eerst situatie ter plekke en geleverde apparatuur van provider afwachten.
- kijk wat er bedrade infrastructuur ligt. UTP is zeldzaam, maar gezien maisonettes meestal betrekkelijk recent gebouwd zijn is de kans groot dat er wel loze leidingen, of leidingen met coax of telefonie-UTP (die je niet noodzakelijkerwijs allemaal wilt gebruiken) liggen. Daar kan Cat6 UTP doorheen voor je Ethernet.
- geen leidingen naar kamers waar je het wilt hebben? Ook bij huur mag je prima gaten boren indien nodig. Controleer contract op evt specifieke bepalingen draagmuren moet je meestal vanaf blijven, maar verder ben je net zo vrij als bij koop :o
- lateral thinking. Je kunt platte UTP krijgen die je onder je vloer kunt leggen, of UTP leggen in de expansiegleuf van vloerbedekking onder de plinten. Hoef je ook niet - of minder - te boren.

Mbt WiFi:
- eerst kijken wat geleverde modemrouter doet. Mogelijk dekt het ineens je hele woning voldoende af. Dan is dat genoeg.
- afhankelijk van formaat maisonette en bouwmaterialen kan het nodig zijn om meerdere AP's te gebruiken. Bedenk dat je beter competente AP's hebt op de juiste plek(ken) dan dat je monster-AP's (al die idiote XStream "AC3200" en "AC5300" ondingen) op de verkeerde plek hangt.

Wij wonen op 133m^2 en hebben er twee nodig. Verrassend genoeg is niet de betonnen vloer tussen verdiepingen het probleem, maar de draagmuur tussen de twee helften van ons huis. Eentje in de woonkamer aan de voorkant rechts, de andere in de logeerkamer aan de achterkant links. In zowel 2.4GHz als 5GHz overal dekking en >150Mbps is overal (met 5GHz, met minimaal 2x2 WiFi-ac clients) haalbaar. Dat doen we met een TP-Link Archer C7 en een Asus RT-AC66U. Ik heb ook om te testen twee UniFi AC-Pro gehad. Die hebben qua WiFi zelfde specs als de C7 en AC66U en presteren identiek, verschil is de managementmogelijkheden (en PoE, maar die gebruikte ik toch niet).

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1