Toon posts:

Laptop nog niet geleverd (binnen wachttijd), koop ontbinden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Goedeavond,

Ik heb 1,5 week geleden een laptop besteld bij laptopplus. Het is een clevo barebone ZONDER componenten dus er valt voor hun niets te assembleren.

Nou duurde het me te lang en mocht ik niet verder met de opleiding als ik elke keer zonder laptop zat. Dus ik snel een laptop gekocht want ik wil niet we gekickt worden.

Vervolgens heb ik maar een desktop gebouwd en een goedkoop laptop ernaast dus gehaald voor school en wil de koop ontbinden dat rond de 1058 euro is.

Het product heb ik nog niet ontvangen en aankomend dinsdag zal het de 2de week zijn na aankoop. Zij geven ook aan dat het tussen 1 á 2 weken zit.

Nou lees ik opeens in kleine letters dat een geconfigureerde laptop niet valt onder de herroepings recht, maar ik heb het product nog niet dus kan ik mijn geld dan nog wel terug krijgen?

Er valt ook niets te configureren aan de laptop sinds hij standaard besteld is zonder enig component. Alleen de laptop met een gpu dat er al standaard in zit.

Kan iemand mij hier meer over inlichten?

Met vriendelijke groet,

Alle reacties

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Heb je al contact gehad met de webshop?
Mij lijkt het dat je gewoon de bestelling kan annuleren en je geld terug krijgen.
En als je hem toch ontvangt kan je hem terugsturen binnen 14 dagen en je geld terugkrijgen min verzendkosten. Het zijn geen gebruiksartikelen als tandenborstels die je kan uittesten en dan niet meer mag terugsturen. Zeker als je de verpakking niet opent. Dus die voorwaarden van hun lijken mij niet rechtsgeldig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:48
Je bestelt een laptop met 1-2 weken levertijd, en beslist na 1 week dat het te lang duurt en dus maar een andere laptop koopt én een desktop bouwt?....

In principe heb je 2 weken retourrecht nadat het product verzonden is. Het is dus niet zo dat de levertijd daar van af getrokken wordt. Als het niet gaat om een geconfigureerde laptop dan moet je in principe kunnen retourneren.

@hierboven: voor maatwerk producten geldt de koop op afstand niet. Dus ook niet op op maat gemaakte laptops.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit is inderdaad een zelf-veroorzaakt probleem, gebaseerd op ongeduld. Het aankopen van andere materialen als je nog niet eens met de webshop gesproken hebt over annuleren is vragen om problemen.

Je loopt inderdaad het risico dat ze gaan claimen dat het een maatwerkproduct is. Je beschrijving suggereert van niet, maar waarom zo ongeduldig?

In ieder geval: begin met contact op te nemen dat je wilt annuleren, en dat je weet dat het via WKOA kan, maar dat je liever wil voorkomen dat er verstuurd wordt. Misschien gaan ze er in mee. Maar ga niet klagen dat het te lang duurt, dat is puur jouw fout en je gaat alleen maar ergernis aan de andere kant veroorzaken. En doe dit niet meer, volgende keer heb je misschien minder geluk.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Pepper92 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 23:45:
Je bestelt een laptop met 1-2 weken levertijd, en beslist na 1 week dat het te lang duurt en dus maar een andere laptop koopt én een desktop bouwt?....

In principe heb je 2 weken retourrecht nadat het product verzonden is. Het is dus niet zo dat de levertijd daar van af getrokken wordt. Als het niet gaat om een geconfigureerde laptop dan moet je in principe kunnen retourneren.

@hierboven: voor maatwerk producten geldt de koop op afstand niet. Dus ook niet op op maat gemaakte laptops.
Ik moest wel, omdat ik anders een groot probleem op school zou hebben als ik weer een dag zonder laptop zat. De laptop is niet echt op maat gemaakt vind ik, sinds ik geen enkel component er bij heb geselecteerd.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 23:50:
Dit is inderdaad een zelf-veroorzaakt probleem, gebaseerd op ongeduld. Het aankopen van andere materialen als je nog niet eens met de webshop gesproken hebt over annuleren is vragen om problemen.

Je loopt inderdaad het risico dat ze gaan claimen dat het een maatwerkproduct is. Je beschrijving suggereert van niet, maar waarom zo ongeduldig?

In ieder geval: begin met contact op te nemen dat je wilt annuleren, en dat je weet dat het via WKOA kan, maar dat je liever wil voorkomen dat er verstuurd wordt. Misschien gaan ze er in mee. Maar ga niet klagen dat het te lang duurt, dat is puur jouw fout en je gaat alleen maar ergernis aan de andere kant veroorzaken. En doe dit niet meer, volgende keer heb je misschien minder geluk.
Klopt, maar het jammere is dat ik anders best heel wat problemen zou krijgen met mijn traject begeleider op school, omdat ik de enige was in een ICT opleiding die steeds zonder laptop zat. En dat tolereerde hij niet meer.

Ze kunnen dat misschien wel claimen, maar eerlijk gezegd zie ik het niet als maatwerkproduct sinds ik geen componenten er bij heb besteld, maar er zelf in wou zetten.

Heb al contact opgenomen via de mail en Facebook, maar ze zeggen dat ze nog geen inhoudelijke reactie kunnen geven en ik even moet wachten.

Bedankt voor je reactie,

Mvg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-10 08:48

Roytoch

Nietes

Pepper92 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 23:45:
Er zit heel veel meer nuance in dat verhaal dan hoe je het hier omschrijft. De grens tussen maatwerk en off the shelf is niet zo duidelijk. Er is enige tijd geleden een discussie in dit forum geweest over een geassembleerde PC, waarbij je zou kunnen aanvoeren dat daar nog meer maatwerk in zit dan een - verder ongewijzigde - barebone.

Link naar het topic:
Wel of geen retourrecht bij geassembleerde computer?

Moneyquote:
"Situaties die niet onder de uitzonderingen vallen en waarvoor dus wel bedenktijd geldt [..] Computers die zijn samengesteld op verzoek van de consument.
https://www.acm.nl/nl/ond...eringen-op-de-bedenktijd/

Ik zie dat ook hier de discussie al snel gaat over hoe (on)handig de aanpak door TS is. Maar voor de vraag 'mag ie terug' is die dat volgens mij niet superrelevant. Al vindt TS de doos lelijk, of de geur van het antistatische zakje vies, dan nog vervalt een bedenktermijn niet omdat de reden 'stom' is. Mag gewoon zonder opgaaf van reden.

[ Voor 15% gewijzigd door Roytoch op 17-09-2016 23:58 ]

Welles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 23:51:
Ik moest wel, omdat ik anders een groot probleem op school zou hebben als ik weer een dag zonder laptop zat. De laptop is niet echt op maat gemaakt vind ik, sinds ik geen enkel component er bij heb geselecteerd.
Dat is een onzin-excuus en komt over als een leugentje voor bestwil. Je hebt zelf te lang gewacht met bestellen of de verkeerde bestelling geplaatst, je had dat ook gelijk kunnen doen ipv een laptop te bestellen met levertijd die nog niet eens verlopen is.

Je gaat het jezelf alleen maar moeilijk maken als je zo gaat beginnen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Roytoch schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 23:54:
[...]

Er zit heel veel meer nuance in dat verhaal dan hoe je het hier omschrijft. De grens tussen maatwerk en off the shelf is niet zo duidelijk. Er is enige tijd geleden een discussie in dit forum geweest over een geassembleerde PC, waarbij je zou kunnen aanvoeren dat daar nog meer maatwerk in zit dan een - verder ongewijzigde - barebone.

Link naar het topic:
Wel of geen retourrecht bij geassembleerde computer?

Moneyquote:
"Situaties die niet onder de uitzonderingen vallen en waarvoor dus wel bedenktijd geldt [..] Computers die zijn samengesteld op verzoek van de consument.
Dit is inderdaad een ongewijzigde barebone laptop zonder componenten geselecteerd.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 23:55:
[...]

Dat is een onzin-excuus en komt over als een leugentje voor bestwil. Je hebt zelf te lang gewacht met bestellen of de verkeerde bestelling geplaatst, je had dat ook gelijk kunnen doen ipv een laptop te bestellen met levertijd die nog niet eens verlopen is.

Het is geen onzin-excuus ik heb de bedrijf dat ook verteld. Ik moest gewoon geen bestelling plaatsen van 1-2 weken, maar ik wist niet dat ik in de problemen zou raken met school en gewoon kon wachten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 23:56:
[...]

Het is geen onzin-excuus ik heb de bedrijf (!!!!!!!!!!??????) dat ook verteld. Ik moest gewoon geen bestelling plaatsen van 1-2 weken, maar ik wist niet dat ik in de problemen zou raken met school en gewoon kon wachten.
Das is toch logisch, je hebt dat ding nodig voor je studie anders kun je net zo goed niet komen. En het is niet dat je pas 2 weken van te voren alle informatie van school kreeg. Kortom je bent gewoon te laat/laks geweest.

En je kan je post editten, dat scheelt dubbelposten.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fietsbel schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 23:58:
[...]

Das is toch logisch, je hebt dat ding nodig voor je studie anders kun je net zo goed niet komen. En het is niet dat je pas 2 weken van te voren alle informatie van school kreeg. Kortom je bent gewoon te laat/laks geweest.

En je kan je post editten, dat scheelt dubbelposten.
Klopt ik had kunnen editten zag het pas nadat ik een reply had gedaan.

Er staat ook dit in de algemene voorwaarden:

1. Alle afspraken op schrift
Wij streven er naar onze afspraken over de prijs, eigenschappen van het te leveren product, levertijd, tijdstip van betaling e.d. zoveel mogelijk schriftelijk vast te leggen. Ook aanvullende afspraken (bijvoorbeeld over hard- en software die bij een pc/notebook extra bij een standaardconfiguratie of in afwijking van een standaardconfiguratie wordt geleverd) worden schriftelijk vastgelegd.
Afspraken m.b.t. reparaties worden eveneens schriftelijk vastgelegd.

Het gaat hier wel om een standaardconfiguratie ga ik van uit sinds ik er geen componenten in heb laten doen?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2016 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Wat ook wel interessant is: ze zijn wel lid van ICTwaarborg.nl maar niet gecertificeerd, dus voor geschillen hoef je niet bij ze aan te kloppen, ze mogen wel het logo voeren. Ze vermelden wel ICTwaarborg in hun voorwaarden maar vermelden niet dat dit dus nutteloos is.
12. Geschillen
1. Op de overeenkomsten waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
ICTWaarborg biedt een bemiddelingsmogelijkheid waarvan consumenten gebruik kunnen maken door het bemiddelingsformulier op www.ictwaarborg.nl in te vullen. Als voorwaarden geldt onder meer dat:

• het probleem is besproken met de betrokken ICTWaarborg-deelnemer en de klachtenprocedure van het bedrijf is doorlopen;
• het moet gaan om een ICT-product of -dienst die valt onder de kenmerkende ICT-activiteiten van de ICTWaarborg-vakgroep(en) waarvoor de deelnemer was aangesloten op het moment dat het probleem ontstond;
• het bedrijf is gecertificeerd deelnemer op het moment dat u uw bemiddelingsaanvraag indient;
• er is geen andere partij is ingeschakeld om tot een oplossing te komen.

De volledige voorwaarden vindt u op www.ictwaarborg.nl.

2. Indien er sprake is van een koop op afstand, als bedoeld in artikel 10, kunt u ook een klacht indienen/het geschil aanhangig maken via het Europese online platform (ODR) voor geschilbeslechting. U vindt dit platform via http://ec.europa.eu/consumers/odr/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Soldaatje schreef op zondag 18 september 2016 @ 00:03:
Wat ook wel interessant is: ze zijn wel lid van ICTwaarborg.nl maar niet gecertificeerd, dus voor geschillen hoef je niet bij ze aan te kloppen, ze mogen wel het logo voeren. Ze vermelden wel ICTwaarborg in hun voorwaarden maar vermelden niet dat dit dus nutteloos is.

[...]
Hey dat klopt inderdaad:

https://www.ictwaarborg.nl/vind-een-deelnemer/laptop-plus-bv

Kan dit een voordeel zijn voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Je bedoelt nadeel?
Je kan nu dus niet aankloppen bij ICTwaarborg om te helpen bij een geschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Soldaatje schreef op zondag 18 september 2016 @ 00:07:
[...]

Je bedoelt nadeel?
Je kan nu dus niet aankloppen bij ICTwaarborg om te helpen bij een geschil.
Ze hebben namelijk wel heel misleidend een ICTwaarborg logo op de site staan en dan ga ik met vertrouwen een product aanschaffen...

Had ICTwaarborg ook gemaild.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nogmaals: begin met contact op te nemen met de webshop, geef aan dat je van plan bent de WKOA te gebruiken en dat je het liever kortsluit met een annulering.

Onder geen beding over de rest beginnen, want dat werkt alleen tegen je. Dat zijn allemaal jouw fouten en jouw probleem, niet die van de webshop.
Verwijderd schreef op zondag 18 september 2016 @ 00:10:
Ze hebben namelijk wel heel misleidend een ICTwaarborg logo op de site staan en dan ga ik met vertrouwen een product aanschaffen...

Dit soort dngen roepen werken alleen tegen je en maken het kwaadaardig van jouw kant. Met een dergelijke houding gaat het topic hier heel snel dicht en mag je het zelf uitzoeken.

[ Voor 43% gewijzigd door gambieter op 18-09-2016 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:51

Shunt

Boe

[...]

Niets misleidend ze zijn aansloten maar niet gecertificeerd.

Mensen hier proberen je duidelijk te maken dat je door je eigen ongeduld / fout / te laat dingen regelen spullen gekocht hebt en nu jouw fout bij een ander probeert neer te leggen met verhalen waar de verkoper niets aan heeft en mee kan. Het enige wat je had kunnen doen is simpel beginnen met een vraag om coulance wetende dat je zelf een fout had gemaakt. Maar volgens mij zijn we die brug allang voorbij.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zondag 18 september 2016 @ 00:11:
Nogmaals: begin met contact op te nemen met de webshop, geef aan dat je van plan bent de WKOA te gebruiken en dat je het liever kortsluit met een annulering.

Onder geen beding over de rest beginnen, want dat werkt alleen tegen je. Dat zijn allemaal jouw fouten en jouw probleem, niet die van de webshop.

[...]

Dit soort dngen roepen werken alleen tegen je en maken het kwaadaardig van jouw kant. Met een dergelijke houding gaat het topic hier heel snel dicht en mag je het zelf uitzoeken.
Ik probeer het niet op een kwaadaardig manier te laten klinken, sorry.
Maar ik ben helemaal radeloos, excuses.

Bedankt voor de WKOA tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Precies, gewoon simpel houden en zo zakelijk mogelijk.

Meldt enkel dat je wilt annuleren. Wacht af. Bij nee, weiger dat ding aan de deur, scheelt weer retourkosten. Meldt ze dat hij retour is en vraag je geld terug. Wacht 2 weken voor een herinnering en hopelijk heb je met cc of paypal betaald hebt, je kan dan meteen melden dat je het anders via die weg doet. Maar goed, waarschijnlijk komt het zo ver allemaal niet eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 18 september 2016 @ 00:16:
Ik probeer het niet op een kwaadaardig manier te laten klinken, sorry.
Maar ik ben helemaal radeloos, excuses.
Dan kappen met zoeken naar fouten van de webshop. Je hebt mazzel dat de wet je een opening geeft, maar het is jouw fout en je helpt jezelf niet door met leugens over het ICT waarborg te komen. Ja, dat is hard, maar je werkt jezelf alleen maar in de problemen met hoe je tot nu toe redeneert.

Er is je aangegeven wat je moet doen, begin daarmee, maar let dus op dat je zakelijk blijft en niet met de slappe excuses over school e.d. begint. Je bent van gedachten veranderd, verder niet.

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 18-09-2016 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sambalbaj schreef op zondag 18 september 2016 @ 00:16:
Precies, gewoon simpel houden en zo zakelijk mogelijk.

Meldt enkel dat je wilt annuleren. Wacht af. Bij nee, weiger dat ding aan de deur, scheelt weer retourkosten. Meldt ze dat hij retour is en vraag je geld terug. Wacht 2 weken voor een herinnering en hopelijk heb je met cc of paypal betaald hebt, je kan dan meteen melden dat je het anders via die weg doet. Maar goed, waarschijnlijk komt het zo ver allemaal niet eens.
Helaas kon ik niet via paypal betalen, normaal doe ik dat wel. Heb via iDeal betaald.
Ik ga het inderdaad sowieso annuleren als het alsnog word opgestuurd alhoewel ik hun al heb verteld dat ze het niet moeten op sturen.

Bedankt voor je hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zondag 18 september 2016 @ 00:19:
[...]

Dan kappen met zoeken naar fouten van de webshop. Je hebt mazzel dat de wet je een opening geeft, maar het is jouw fout en je helpt jezelf niet door met leugens over het ICT waarborg te komen. Ja, dat is hard, maar je werkt jezelf alleen maar in de problemen met hoe je tot nu toe redeneert.

Er is je aangegeven wat je moet doen, begin daarmee, maar let dus op dat je zakelijk blijft en niet met de slappe excuses over school e.d. begint. Je bent van gedachten veranderd, verder niet.
Ik had het inderdaad professioneel moeten houden, maar had helaas al zo een mail gestuurd. Ik zal afwachten op een reactie en als er word gezegd dat het product word opgestuurd ik het aan deur gewoon weiger en mijn geld terug wil omdat ik gebruik maak van de WKOA.

*Edit: Vergeten de vorige reactie te editen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Merkwaardig topic. In dit geval had ik het afgedaan met een eenvoudig e-mailtje in de trant van: "Door omstandigheden wil ik graag mijn bestelling <nummer> annuleren. M.v.g....". Normaalgesproken zou dat genoeg moeten zijn. En voortaan inderdaad iets eerder bestellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:11
Ik heb het net even bekeken bij laptop plus. Daar staat toch duidelijk bij: levertijd 1-2 weken? Wat voor verwachting had je daar zelf bij?

Dat je opleiding niet meer geduld. Had snap ik ook. Vervelende situatie, beide problemen zijn wel een beetje je eigen schuld toch?

Laptopplus heeft hier ook een account en zal vast meelezen.

Hoop voor je dat het met een sisser afloopt en dat je er ook van gekeerd hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:19
Dit is eigenlijk een heel interessante vraag. Je kan op de website van laptopplus kiezen uit een aantal basismodellen, en vervolgens voor de belangrijkste componenten (geheugen, hard disk, processor,...) kiezen uit een aantal opties die ze daar voor aanbieden.

In de wet kopen op afstand is een uitsluiting opgenomen voor maatwerk. Je hebt geen recht op terugzenden bij
volgens specificaties van de consument vervaardigde zaken, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn.
Nu zou je kunnen aanvoeren dat de zaken gepefabriceerd zijn (want de geheugen-reepjes liggen daar klaar op de plank, en worden na jouw keuze alleen even ingeklikt in de bestelde laptop) en dat het dus geen maatwerk is.

In de memoire van toelichting staat verder:
Heeft een consument de keuze uit een aantal standaardmaten van bijvoorbeeld tafels, dan is er geen sprake van een volgens opgave van de consument vaardigde zaak.
Nu heb je, door alle opties en mogelijke combinaties van keuzes te beschouwen wel heel veel opties en lijkt het me, dat dit niet een situatie is die hier bedoeld wordt. Ik denk dat dit alleen maar slaat op een zozeer beperkt aantal opties, dat iedere mogelijke keuze op voorraad zou kunnen zijn.

Merk wel op dat heel veel van de "opties" niet bijdragen aan het wel/niet maatwerk zijn; een laptop wordt geen maatwerk omdat je kan kiezen er een CD-tje met office bij te doen of er een laptop-tas bij kan kopen.

Nu is het wel zo dat je alleen maar de default-opties hebt gekozen (namelijk: geen processor, geen geheugen, etc...). Dat kan geen maatwerk zijn, want je koopt gewoon een laptop die ze op de plank hebben liggen zonder dat ze iets veranderd hebben. Je kan dus gewoon terugsturen onder de WKOA.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 00:07
Als je snel een laptop nodig hebt bestel je er toch geen eentje met 1 a 2 weken levertijd? Dan reis je met je OV toch even langs een winkel die ze op voorraad heeft liggen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:18
Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 23:56:
[...]

Het is geen onzin-excuus ik heb de bedrijf dat ook verteld. Ik moest gewoon geen bestelling plaatsen van 1-2 weken, maar ik wist niet dat ik in de problemen zou raken met school en gewoon kon wachten.
Wat was je dan van plan op school te doen? Als je begint met school krijg je altijd een lijstje met spullen die je moet meenemen. En je dus ook gewoon bij je moet hebben. Maar goed heb je niet gedaan. Nu over op je probleem.

Ik mis of je laptopplus al eens heb gebeld en het probleem voor gelegd. grote kans dat je hem nog gewoon kan annuleren als je het lief vraagt. En niet van jou probleem hun probleem gaat maken.

En als je hem niet kan terug brengen 1 van de 2 laptops verkopen voor zo hoog mogelijk. en je verlies als harde les leren. Heb ik ook gedaan. It sucks. Maar het werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas is het weekend anders had ik zeker gebeld, maar heb ze wel een mail en bericht op facebook gestuurd en hoop dat ze mee willen werken zodat het niet voor een simpel laptop escaleert.

@Tom-Z Daar ben ik het ook mee eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 14:44
Dit komt op mij over als een gevalletje eigen schuld dikke bult. Mocht je toch niet kunnen annuleren om wat voor reden dan ook dan kan je wellicht wel nog de PC en andere laptop terugsturen tegen de tijd dat je de barebone hebt ontvangen. De vraag is of je dat traject wel in wilt gaan natuurlijk. Ik vind dat wat je nu aan het doen bent eigenlijk al niet kan. Je bent feitelijk dit bedrijf op kosten aan het jagen door je eigen fout.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Een handig linkje (die ook weer te vinden is in het topic dat al eerder gelinkt was) is deze, maar daar staat wel weer bij "de onderstaande blog is mogelijk verouderd", ik weet niet wat dat zegt. Maar ten tijde van schrijven was Arnoud Engelfried er vrij duidelijk over dat een ongewijzigd product dat zo op de plank ligt, geen maatwerk is, ik kan me moeilijk voorstellen dat dat nu anders zou zijn - een bedrijf mag in ieder geval niet zelf gaan definiëren wat maatwerk is en wat niet.

offtopic:
@het gezeur over 'je had het kunnen weten': na één of twee posts is dat punt wel duidelijk, en ook mag er wel wat minder stellig aannames gedaan worden. Ik heb een informaticaopleiding afgerond zonder ooit een laptop gebruikt te hebben, en de aangeraden (of zelfs 'verplichtte') studieboeken heb ik vaak ook niet gebruikt, en na een tijdje dus ook niet meer gekocht. Nooit problemen mee gehad en het heeft me wat geld gescheeld. Dus kritiek over wat de TS wel en niet had kunnen weten, zonder de precieze situatie te kennen, is wat mij betreft een behoorlijke overschatting van zelftoegeschreven helderziendheid.
q-enf0rcer.1 schreef op zondag 18 september 2016 @ 11:33:
Je bent feitelijk dit bedrijf op kosten aan het jagen door je eigen fout.
Dat heet ondernemersrisico. Niet leuk en het zou netjes zijn om hier als klant geen misbruik van te maken, maar bewust misbruik kan je dit toch niet noemen. Hooguit wat onhandig.

[ Voor 20% gewijzigd door bwerg op 18-09-2016 12:37 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:45
Sorry maar wat is dat voor onzin dat jij voor een laptop moet zorgen voor op school.
Als het noodzakelijk is voor je studie (op school), behoort je school die te verzorgen.

Dit valt onder het plaatje vrijwillige ouder bijdrage.

(maarja het zal wel aan mij liggen :P)

[ Voor 8% gewijzigd door T-Forever op 18-09-2016 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
T-Forever schreef op zondag 18 september 2016 @ 14:32:
Sorry maar wat is dat voor onzin dat jij voor een laptop moet zorgen voor op school.
Als het noodzakelijk is voor je studie (op school), behoort je school die te verzorgen.

Helaas zorgt school daar niet voor,
bwerg schreef op zondag 18 september 2016 @ 12:31:
Een handig linkje (die ook weer te vinden is in het topic dat al eerder gelinkt was) is deze, maar daar staat wel weer bij "de onderstaande blog is mogelijk verouderd", ik weet niet wat dat zegt. Maar ten tijde van schrijven was Arnoud Engelfried er vrij duidelijk over dat een ongewijzigd product dat zo op de plank ligt, geen maatwerk is, ik kan me moeilijk voorstellen dat dat nu anders zou zijn - een bedrijf mag in ieder geval niet zelf gaan definiëren wat maatwerk is en wat niet.

offtopic:
@het gezeur over 'je had het kunnen weten': na één of twee posts is dat punt wel duidelijk, en ook mag er wel wat minder stellig aannames gedaan worden. Ik heb een informaticaopleiding afgerond zonder ooit een laptop gebruikt te hebben, en de aangeraden (of zelfs 'verplichtte') studieboeken heb ik vaak ook niet gebruikt, en na een tijdje dus ook niet meer gekocht. Nooit problemen mee gehad en het heeft me wat geld gescheeld. Dus kritiek over wat de TS wel en niet had kunnen weten, zonder de precieze situatie te kennen, is wat mij betreft een behoorlijke overschatting van zelftoegeschreven helderziendheid.

[...]

Dat heet ondernemersrisico. Niet leuk en het zou netjes zijn om hier als klant geen misbruik van te maken, maar bewust misbruik kan je dit toch niet noemen. Hooguit wat onhandig.
Het is inderdaad van mij onhandig, maar ik maak er inderdaad geen misbruik van. Dat is zeker niet mijn bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 08:31

WhiteDog

met zwarte hond

Fietsbel schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 23:58:
[...]

Nou nou niet zo hard, ik ben ook ooit aan een opleiding begonnen toen die al bezig was... kon ik toen ook niets aan doen.

Wet kopen op afstand is zonder opgave van reden, dus hoeft de TS zich daar hier ook niet voor te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

WhiteDog schreef op zondag 18 september 2016 @ 16:50:
[...]

Nou nou niet zo hard, ik ben ook ooit aan een opleiding begonnen toen die al bezig was... kon ik toen ook niets aan doen.

Wet kopen op afstand is zonder opgave van reden, dus hoeft de TS zich daar hier ook niet voor te verantwoorden.
Er is altijd wel een uitzondering op de regel, was te verwachten tot iemand zou verschijnen.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 18:58

ago

Noord27 schreef op zondag 18 september 2016 @ 09:46:
Als je snel een laptop nodig hebt bestel je er toch geen eentje met 1 a 2 weken levertijd? Dan reis je met je OV toch even langs een winkel die ze op voorraad heeft liggen?
Of je leent er eentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:24
Eventjes zeuren, maar kan er aan de topictitel niet het woordje "nog" toegevoegd worden? "Laptop nog niet ontvangen, koop ontbinden?" Nu klinkt het alsof er gewoon niet geleverd wordt/wil worden door de verkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@henri86, goed voorstel, maar doe dat soort voorstellen svp in een topicreport, niet in het topic zelf :) .

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• laptopplus
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-10-2024

laptopplus

Bedrijfsaccount Laptop Plus
We zullen via e-mail reageren, we mogen dat niet in dit topic helaas, wellicht dat de topicstarter dat uiteindelijk doet.

We zullen ons best doen het gezamenlijk op te lossen, we komen daar vast wel uit. :).

Laptop Plus BV. TW: @laptopplus FB: LaptopPlusNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpei
  • Laatst online: 23-03-2022
Ben heel benieuwd naar de afhandeling. Bookmarked.

Owner of http://scorpei.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 18:52

Dit zal op de middelbare school vast het geval zijn met die ipads, maar ik kan je toch echt garanderen dat geen enkele universiteit/hoge school dit voor jou verzorgd. Ze willen soms wel overpriced laptops aanbieden via hun partners, maar die zijn ronduit nooit interessant, maar misschien dat je dat onder "voor jou verzorgen" kunt laten vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 23:55:
[...]

Wil je het bij de feiten houden met eventueel uitleg van wetgeving? Het lijkt verderop of je het topic wil sluiten omdat het tegen jouw mening is terwijl wetgeving gewoon duidelijk is over WKOA. Vooral de manier waarop kan echt niet. Zelfs als TS bewust op deze manier wilde proberen te kijken of het zo op tijd zou lukken valt dat binnen wetgeving. De winkel heeft een standaard component wat not niet eens verzonden is - dat is geen schade te noemen. Zeker niet als TS aangegeven heeft dat er spoed was.

Waar je wel gelijk hebt, is dat het altijd begint met goed overleg. TS kan het best de winkel vriendelijk aangeven dat een andere oplossing is gevonden wegens de gecommuniceerde tijdsdruk, en hij op basis van WKOA ontbindt.

@TS: Gaan ze dán moeilijk doen, dan kan je altijd nog het wetboek en keurmerk trekken. Zie voor de links het in de eerste reacties gequote topic. Per saldo zijn er dan voldoende wegen om het aan te kaarten. Je bespaart jezelf echter een hoop werk en zorgen door het eerst gewoon zoals het hoort te communiceren en te kijken hoe dat gaat. :)

Ik zie dat de winkel hier reageert, en ik neem aan dat die het volgens wetgeving oplossen. Annuleren zonder kosten; dus ook geen retourkosten want die hebben nog niet plaatsgevonden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2016 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:49
Assix schreef op zondag 18 september 2016 @ 23:12:
[...]

Dit zal op de middelbare school vast het geval zijn met die ipads, maar ik kan je toch echt garanderen dat geen enkele universiteit/hoge school dit voor jou verzorgd. Ze willen soms wel overpriced laptops aanbieden via hun partners, maar die zijn ronduit nooit interessant, maar misschien dat je dat onder "voor jou verzorgen" kunt laten vallen.
Beetje offtopic: maar op de meeste scholen is er ergens wel een lokaal met computers waarop je moet kan werken. Hoe zouden anders toetsen gedaan worden? Alleen schriftelijk?

Ja dat is niet ideaal en daarom heeft iedereen een laptop, maar als er geen computerlokaal zou zijn zou dit echt belachelijk zijn van de school.
Wat als bijvoorbeeld je laptop kapot is en hij heeft 2/3 weken reparatieperiode, moet ik dan voor die 2-3 weken echt een andere laptop aanschaffen zodat ik straks met 2 laptop's zit? Nee natuurlijk niet, ik zou dan voor die 2-3 weken op de school computers werken (niet ideaal, maar beter dan niks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:18

En boeken schiften potloden etc? zijn allemaal spullen noodzakkelijk voor je opleiding. En die mag je allemaal zelf betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-10 08:13
Of school dit wel of niet voor je regelt heeft niets met deze situatie te maken. WKOA gaat de vraag over, niet over wie de rekening betaalt.

Gezien de reactie van Laptopplus eerder, ga ik ervanuit dat dit naar ieders tevredenheid wordt opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 05:12
Tom-Z schreef op zondag 18 september 2016 @ 09:00:
In de wet kopen op afstand is een uitsluiting opgenomen voor maatwerk. Je hebt geen recht op terugzenden bij
In een eerder topic was de uitkomst al vrij snel dat een op maat gemaakte PC geen maatwerk in de zin van de WKOA is. Die lijn zal ook voor dergelijke laptops doorgetrokken kunnen worden. http://blog.iusmentis.com...embleerde-pc-retourneren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
anboni schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 17:03:
[...]

In een eerder topic was de uitkomst al vrij snel dat een op maat gemaakte PC geen maatwerk in de zin van de WKOA is. Die lijn zal ook voor dergelijke laptops doorgetrokken kunnen worden. http://blog.iusmentis.com...embleerde-pc-retourneren/
De conclusie van mijn post is dan ook dat de laptop terug kan. Arnoud laat de conclusie open, en of een PC maatwerk is ligt denk ik heel erg aan de keuzevrijheid die je hebt. Als je bijvoorbeeld bij Apple een macbook "configureert" heb je maar heel beperkt de keuze (en kom je altijd uit op een standaard-model) en ik denk dat dit soort configureren is waar de ACM op doelt. Als je veel meer keuzevrijheid hebt zou het nog wel eens een ander verhaal kunnen worden. Dat is in dit geval niet aan de orde (want OP selecteerde alleen de standaard-opties).

[ Voor 47% gewijzigd door Tom-Z op 20-09-2016 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10 11:11

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Ryur schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 14:22:
[...]

Beetje offtopic: maar op de meeste scholen is er ergens wel een lokaal met computers waarop je moet kan werken. Hoe zouden anders toetsen gedaan worden? Alleen schriftelijk?
Ja, alleen schriftelijk. Beperkt de kans op fraude namelijk gigantisch. 4 jaar HBO-ICT hier en nog geen enkele toets op een computer gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-10 18:30
anboni schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 17:03:
[...]

Dit is wel een leuke, maar "echte" duidelijkheid hebben we daar helemaal niet over. In de originele richtlijn staat bijvoorbeeld het woord maatwerk al helemaal niet: dat is al een nederlandse uitleg/vertaling. Zolang er niet eens een echte zaak begonnen is weten we simpelweg niet of die op maat gemaakte PC onder WKOA valt. Daarvoor moet eerst een rechter vragen stellen aan het Hof van Justitie in Luxemburg over hoe die richtlijn uitgelegd moet worden :)
En ja, ook ik ken die lijstjes bij o.a. de ACM, maar dat is eigenlijk ook "maar een mening" zolang het Hof niets gezegd heeft. Wel kan ik je vertellen waarom nu juist die situatie als "uitzondering" gemeld staat, en dat is DELL. Mocht het feit dat je uit verschillende configuraties kunt kiezen namelijk wel "maatwerk" zijn, dan zou Dell dus wegens hun verkoopmethode (anders kun je simpelweg niet aan die dingen komen...)onder de WKOA uit kunnen. Dat vinden de "overheden/europa" ongewenst en was niet de bedoeling van de richtlijn (en terecht, denk ik). Heel interessant is nu natuurlijk wel of die zelf samengestelde PC volgens het Hof nu wel of niet onder de WKOA valt. Zelf allerlei losse onderdelen bestellen bij en webshop, en die daar (als extra betaalde dienst) ook nog in elkaar laten schroeven, is (naar mijn mening) toch niet helemaal dezelfde situatie als een laptop van Dell bestellen (en daarbij wat extra geheugen kunnen kiezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:44
[...]

Jij probeert het bedrijf dus te pakken op niets omdat jij een fout gemaakt hebt? Hun logo staat er terecht, niks mis mee daar kan je ze niet een oor mee aannaaien.

Zoals je zelf aangeeft, je laptop is niet opmaat gemaakt, oftewel, stuur hem retour..
Wat zeggen ze als je hun opbelt en aangeeft dat je het product niet meer wenst te ontvangen en het geld terug wilt?

Je bent volgens mij volkomen onterecht van daken aan het schreeuwen, het bedrijf krijgt geen kansen maar je probeert ze wel een poot uit te trekken, zeer onbeschoft in mijn ogen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Ik heb enkele jaren geleden met hetzelfde bijltje gehakt als TS. Nette barebone besteld bij Laptopplus als particulier, vervolgens liep de levertijd maar op en op en uit ongeduld elders een laptop besteld vanwege de opleiding.

Mailtjes naar de eigenaar haalden niets uit, meneer verwees naar algemene voorwaarden en 18% (ik dacht 18%) kosten voor het terugnemen. Ook een telefoontje werd ik niet blijer van, op de vraag dat ik het pakket zou weigeren aan de deur en de WKOA zou willen gebruiken zei meneer dat het maatwerk was... Vervolgens draaide het telefoongesprek toen ik zei dat ik alleen een barebone en CPU had besteld en dat geenzins onder maatwerk kon vallen. Hij gaf aan dat ik een betere deal moest voorstellen om eronder uit te komen en dat de WKAO echt niet van toepassing was...

Al met al een hele rare gang van zaken, hoewel mijn eigen stomme schuld dat ik elders heb besteld voordat ik annuleerde, kwam deze meneer mij als een charlatan over. Uiteindelijk ben ik akkoord gegaan (eieren voor mn geld) met het dealtje om de CPU apart thuisgestuurd te krijgen (tegen kostprijs) en de barebone te annuleren (onder WKAO). Uiteindelijk voor twee tientjes minder de CPU via V&A hier op tweakers verkocht. Blij van dit gezeik af te zijn.

Mijn inziens lijkt het dat Laptopplus al wat jaartjes met die maatwerk laptops (netzoals BTO?) en kliklijstjes de WKAO op slinkse wijze te ontwijken. Vervolgens stelt meneer de eigenaar dat die barebone (met niets behalve een losse CPU) ook onder maatwerk valt en nergens aangesloten betekend dat alleen met een rechtzaak geld teruggehaald kan worden... Ik snap dus wel dat TS wat argwanend is. Ik zou er i.i.g. nooit meer wat bestellen. TS je mag me DMmen als je wilt weten hoe het exact is opgelost of specifieke vragen hebt.

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopplus
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-10-2024

laptopplus

Bedrijfsaccount Laptop Plus
Neodymium schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 17:47:
Ik heb enkele jaren geleden met hetzelfde bijltje gehakt als TS. Nette barebone besteld bij Laptopplus als particulier, vervolgens liep de levertijd maar op en op en uit ongeduld elders een laptop besteld vanwege de opleiding.

Mailtjes naar de eigenaar haalden niets uit, meneer verwees naar algemene voorwaarden en 18% (ik dacht 18%) kosten voor het terugnemen. Ook een telefoontje werd ik niet blijer van, op de vraag dat ik het pakket zou weigeren aan de deur en de WKOA zou willen gebruiken zei meneer dat het maatwerk was... Vervolgens draaide het telefoongesprek toen ik zei dat ik alleen een barebone en CPU had besteld en dat geenzins onder maatwerk kon vallen. Hij gaf aan dat ik een betere deal moest voorstellen om eronder uit te komen en dat de WKAO echt niet van toepassing was...

Al met al een hele rare gang van zaken, hoewel mijn eigen stomme schuld dat ik elders heb besteld voordat ik annuleerde, kwam deze meneer mij als een charlatan over. Uiteindelijk ben ik akkoord gegaan (eieren voor mn geld) met het dealtje om de CPU apart thuisgestuurd te krijgen (tegen kostprijs) en de barebone te annuleren (onder WKAO). Uiteindelijk voor twee tientjes minder de CPU via V&A hier op tweakers verkocht. Blij van dit gezeik af te zijn.

Mijn inziens lijkt het dat Laptopplus al wat jaartjes met die maatwerk laptops (netzoals BTO?) en kliklijstjes de WKAO op slinkse wijze te ontwijken. Vervolgens stelt meneer de eigenaar dat die barebone (met niets behalve een losse CPU) ook onder maatwerk valt en nergens aangesloten betekend dat alleen met een rechtzaak geld teruggehaald kan worden... Ik snap dus wel dat TS wat argwanend is. Ik zou er i.i.g. nooit meer wat bestellen. TS je mag me DMmen als je wilt weten hoe het exact is opgelost of specifieke vragen hebt.
Die casus kunnen we ons nog als de dag van gisteren herinneren. Kan me alleen uw naam niet meer herinneren om de casus terug te bestuderen, maar volgens mij had het ook iets met de situatie te maken dat een andere notebook niet geschikt was en u wilde wachten en we die cpu specifiek voor u geregeld hadden.

Maar nogmaals, 'k kan het niet zo snel terugvinden.

PS. We doen ons best een ieder altijd tevreden te houden, we zijn niet heilig en dus maken we echt wel eens fouten helaas. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door laptopplus op 20-09-2016 23:49 . Reden: Toelichting toegevoegd ]

Laptop Plus BV. TW: @laptopplus FB: LaptopPlusNL

Verwijderd

Maar dat is wel een interessante stelling. Ik kan niet oordelen over wat anderen vertellen, maar verkoper stelt hier zelf dat de reden was 'dat het specifiek geregeld was'. Zowel de ACM als de meest bekende internetjurist Arnoud Engelfriet geven duidelijk aan dat uit standaardcomponenten samengestelde systemen geen maatwerk zijn.

Specifiek besteld of niet, mogen deze dus terug onder WKOA. Op basis van eigen uitspraken en voorwaarden stel ik dan ook met name de vraag of verkoper zich wel realiseert dat hij hier eigenlijk openlijk uit dat hij zich niet aan de wet houdt.
Daar uit voortvloeiend ben ik vooral benieuwd of verkoper ook de algemene voorwaarden gaat aanpassen, die eveneens duidelijk niet in lijn met wetgeving worden geinterpreteerd.

Het lijkt me passend dat daar ook een openlijk statement over komt.

*snip* oeps

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2016 09:26 ]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:19
Kun je bron van ACM geven Floppus? Vind wel interessant maar kan het nog niet vinden. Ik zie wel dat iets maatwerk genoemd wordt als er 'personalisatie' op of in het product zit, zoals een fotoboek of ergens iets op laten drukken. Eenmalig, persoonlijk iets dus. Is betwistbaar of als je iets samenstelt uit standaard componenten het dan hetzelfde is als dat je een foto album met vakantie fotos laten afdrukken.

Aan de andere kant maakt de winkel wel kosten voor maatwerk, die ze na retour ook nooit mee meer terug zien. Al is het product en/of de onderdelen wel evt herbruikbaar itt een tshirt met opdruk of een foto-album.

https://webwinkelrecht.nl...van-retour-vanaf-13-juni/

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Tom-Z
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2016 @ 07:16:
[...]

Dit is niet in lijn met wetgeving.
Dat stukje in de AV is gewoon een letterlijke quote uit het wetboek.
Artikel 230p De consument heeft geen recht van ontbinding bij:
[...]
f. een consumentenkoop betreffende: 1. de levering van volgens specificaties van de consument vervaardigde zaken, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;

Verwijderd

Tom-Z schreef op woensdag 21 september 2016 @ 07:43:
[...]
Dat stukje in de AV is gewoon een letterlijke quote uit het wetboek.

[...]
Goed punt, ik had het artikel er even naast moeten leggen, die stelling voor de duidelijkheid verwijderd O-)
Het probleem is de uitleg van dat artikel, en zoals al duidelijk voelt die beschrijving ook niet als in lijn met hoe het uitgelegd wordt. Het zou goed zijn als die tekst verduidelijkt wordt in de wet.

Hier de bronnen zoals die ook in het andere topic voorbij zijn gekomen en eerder in deze:

Een computer uit standaard componenten is geen maatwerk:

Iets specifiek voor een bepaalde klant bestellen is dat eveneens niet:
http://blog.iusmentis.com...r-de-wet-koop-op-afstand/

Het probleem zit hem in de interpretatie van veel verkopers van het stuk 'duidelijk voor een specifiek persoon', waarmee echt personalisatie bedoeld wordt zoals het laten maken van een kast met de naam van de koper er uit gestanst en dergelijke.

De wettekst geeft ook duidelijk een "én" bij het volgens specificatie vervaardigde zaken en keuzes. Niet een of. Volgens specificaties vervaardigen is niet het uit componenten die ook weer simpel uit elkaar kunnen assembleren. Zoals de ACM ook bevestigt.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2016 09:35 ]

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2016 @ 09:27:
[...]

Goed punt, ik had het artikel er even naast moeten leggen, die stelling voor de duidelijkheid verwijderd O-)
Het probleem is de uitleg van dat artikel, en zoals al duidelijk voelt die beschrijving ook niet als in lijn met hoe het uitgelegd wordt. Het zou goed zijn als die tekst verduidelijkt wordt in de wet.

Hier de bronnen zoals die ook in het andere topic voorbij zijn gekomen en eerder in deze:

Een computer uit standaard componenten is geen maatwerk:

Iets specifiek voor een bepaalde klant bestellen is dat eveneens niet:
http://blog.iusmentis.com...r-de-wet-koop-op-afstand/

Het probleem zit hem in de interpretatie van veel verkopers van het stuk 'duidelijk voor een specifiek persoon', waarmee echt personalisatie bedoeld wordt zoals het laten maken van een kast met de naam van de koper er uit gestanst en dergelijke.

De wettekst geeft ook duidelijk een "én" bij het volgens specificatie vervaardigde zaken en keuzes. Niet een of. Volgens specificaties vervaardigen is niet het uit componenten die ook weer simpel uit elkaar kunnen assembleren. Zoals de ACM ook bevestigt.
Maar het stomme is dat een op maat gemaakte computer met onderdelen die speciaal besteld zijn wél een uitzondering zijn. Zie ook de richtlijn:
goederen waarvoor de consument specifieke, voor eigen gebruik bestemde eigenschappen heeft gevraagd, zoals een bijzonder, op bestelling gemaakt ontwerp voor een wagen, of een specifiek onderdeel voor een computer, dat individueel moet worden aangekocht voor die specifieke bestelling en dat niet behoorde tot het algemene aanbod van de handelaar aan het publiek;
http://ec.europa.eu/justi...files/crd_guidance_nl.pdf

Voor de zaak van TS is dat niet van toepassing maar in de zaak Neodymium lijkt dat gesuggereerd te worden.

• Scorpei
  • Laatst online: 23-03-2022
En de (de)assemblage (kosten) dan? Of doorbroken seals van bijvoorbeeld cpus (al kun je stellen garantie vanaf factuur datum daar bij).

[ Voor 63% gewijzigd door Scorpei op 21-09-2016 20:03 ]

Owner of http://scorpei.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjvg
  • Laatst online: 15:19
altijd jammer dat iemand wel de moeite neemt om een account aan te maken en deze vraag te stellen maar daarna niet de uitkomst laat weten.

was toch wel benieuwd wat de uitkomst is geworden. ook al was die uitkomst er misschien ook wel gekomen als ts direct contact had opgenomen met de winkel in plaats van een topic maken op tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
emnich schreef op woensdag 21 september 2016 @ 09:47:
[...]

Maar het stomme is dat een op maat gemaakte computer met onderdelen die speciaal besteld zijn wél een uitzondering zijn. Zie ook de richtlijn:

[...]

http://ec.europa.eu/justi...files/crd_guidance_nl.pdf

Voor de zaak van TS is dat niet van toepassing maar in de zaak Neodymium lijkt dat gesuggereerd te worden.
Je quote het zelf al:

of een specifiek onderdeel voor een computer, dat individueel moet worden aangekocht voor die specifieke bestelling en dat niet behoorde tot het algemene aanbod van de handelaar aan het publiek;

Dan moet een specifiek component dus geen onderdeel zijn van het standaard assortiment. Een bestelde CPU valt daar niet zomaar onder lijkt mij of dit moet een heel exotische CPU zijn geweest die niet standaard aangeboden werd (als iets niet op voorraad is en om die reden bestelt moet worden, telt daarin dus niet mee)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het zal (in Nederland) weinig voorkomen dat iemand een leverancier benadert voor een of ander exotisch goed dat niet al in de webshop wordt aangeboden. Iets niet op voorraad hebben is niet hetzelfde als niet tot het standaard aanbod behoren.

Als je de hele tekst leest van de richtlijn, wordt ook duidelijk dat het echt om personalisatie en eigen specificaties moet gaan, of om een verzoek dat moeite kost om te realiseren - bijvoorbeeld als je voor je verzameling verkoper opdracht geeft een originele 8086 CPU uit de eerste batch te vinden en voor je aan te kopen.

Dat is vermoedelijk ook waarom de ACM in hun uitleg vrij specifiek in zijn gegaan op het recht tot retourneren van samengestelde computers.

Het feit dat Neodymium het heeft over kliklijstjes om laptops samen te stellen maakt duidelijk dat het onderdeel is van het standaard aanbod. WKOA geldt dus ook in zijn situatie.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2016 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 09:17:
Het zal (in Nederland) weinig voorkomen dat iemand een leverancier benadert voor een of ander exotisch goed dat niet al in de webshop wordt aangeboden. Iets niet op voorraad hebben is niet hetzelfde als niet tot het standaard aanbod behoren.

Als je de hele tekst leest van de richtlijn, wordt ook duidelijk dat het echt om personalisatie en eigen specificaties moet gaan, of om een verzoek dat moeite kost om te realiseren - bijvoorbeeld als je voor je verzameling verkoper opdracht geeft een originele 8086 CPU uit de eerste batch te vinden en voor je aan te kopen.

Dat is vermoedelijk ook waarom de ACM in hun uitleg vrij specifiek in zijn gegaan op het recht tot retourneren van samengestelde computers.

Het feit dat Neodymium het heeft over kliklijstjes om laptops samen te stellen maakt duidelijk dat het onderdeel is van het standaard aanbod. WKOA geldt dus ook in zijn situatie.
Precies wat ik bedoel, alleen door jou beter verwoord ;)
Pagina: 1