Processor koeler bleek los te zitten. Een paar vragen

Pagina: 1
Acties:

• DaggerGun
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:20
Om de drie a vier maanden maak ik mijn desktop pc stofvrij. Vandaag was het weer zo ver en gebruik hiervoor een kwast en perslucht. Nu kwam ik er achter dat mijn processor koeler vrij beweeglijk was en zowat los zat op twee pinnetje na. Het gaat hier om een stockkoeler van Intel (socktet 1150). Nu heb ik hier paar vragen over die hieronder staan beschreven.

1.[
De koeler heeft eerst wel goed op gezeten. Omdat ik deze tijdens assemblage goed had gemonteerd, vast zat en niet bewegelijk was. Toen ik de koeler eraf haalde zag ik wel dat de koelpasta mooi uitgesmeerd over de processor zat. Vandaar dat ik ook concludeer dat de koeler er eerst wel goed op heeft gezeten. Ik bouw al jaren pc's maar dit is me nog nooit gebeurt.Dit was wel de eerste keer een koeler met klick clipjes.
Kunnen deze stock koelers zomaar losschieten?
Hebben mensen dit vaker gehad?

2
Nu heb ik met warme weer afgelopen weken wel op mijn desktop gegamed, niet op heetst van dag maar wel op een zolderkamer waar nog lang warm blijft. Ik heb geen melding gekregen dat processor te heet werd. Wel had ik problemen met de performance van de pc. Zie 3 voor extra info.De pc is echter nooit uitgevallen. Onder load draaide processor nog 3200 a 3400 MHz maar ik merkte niet op of de processor zich terug clockte.

Heeft mijn processor nu schade op gelopen of heeft de beveiliging van de processor gewerkt?
Kan ik beter een andere koeler gaan halen of toch de stockkoeler weer gebruiken?

3
Tijdens die warme dagen had ik ook topic geopend in het videokaarten gedeelte https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1717307/0. In dat topic was tot de conclusie gekomen dat mijn voeding wel eens het probleem kon zijn van de grote fps drops. Toen heb ik moederbord met processor nog getest met een ander voeding maar ik heb toen niet gekeken als de koeler nog goed vast. Waarschijnlijk zat hij toen ook al los. Met msi afterburner heb ik destijds nog cpu core temps bekeken maar in game werden de temperaturen niet hoger dan 72 °C.
Kan het zijn omdat de koeler los zat, ik last had van grote fps drops of is dit een probleem op zich?
Als de processor voor het probleem zorgde heb dan nog wel een nieuwe voeding nodig?
(voeding is 3 jaar oud)

De desktop heb ik niet meer aan gehad nadat ik ontdekte dat de koeler los zat. Er zal eerst koelpasta of een koeler gekocht moeten worden voordat hij weer aan kan. Zit nu namelijk even achter me laptop _/-\o_ .

Mijn setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 177,60€ 177,60
1MSI H97 PC Mate€ 67,-€ 67,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 320,78€ 320,78
2Seagate Barracuda, 500GB€ 55,49€ 110,98
2Corsair DDR3-1600, 8GK XMS CL9 € 41,38€ 82,76
1Cooler Master B600€ 69,-€ 69,-
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 46,18€ 46,18
1Samsung 850 EVO 250GB€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 967,30

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:04
De vraag is of jouw vragen wel relevant zijn. Wat is het gedrag nu je de koeler weer goed hebt bevestigd?
Een koeler zou niet zomaar los moeten schieten, maar dit kan je niet uitsluiten. Als je processor nu werkt is er hoogstwaarschijnlijk geen schade. De kans is groot dat het gebrek aan koeling de oorzaak was.

Conclusie; monteer alles weer zoals het hoort en ga testen.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:56

MsG

Forumzwerver

Een vriend van me had na het laten struikelen van z'n PC kast een hele poos dat zijn koeler ook niet goed zat (hadden we later pas door), de processor werd hierdoor gewoon heel traag. Met andere woorden, normaliter clockt dit soort spul zich gewoon enorm terug om zo niet te warm te worden.

Ik zou hem gewoon terugduwen en gebruiken en op termijn even weer goed voorzien van koelpasta en dergelijke.

Zelfs zonder koelpasta werkt een koeler ook wel, maar het is minder goed qua warmteoverdracht, maar niet opeens schadelijk oid.

[ Voor 29% gewijzigd door MsG op 17-09-2016 23:25 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-01 00:51

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

De pinnen van Intel koeler klemmen soms slecht op de moederbord.
Het is niet altijd zoals bij een laptopkoeler met schroeven vastgezet.

Trein?

• DaggerGun
Bedankt voor de reacties

Ik zal alles even weer nalopen in de kast en ik zal even koelpasta bestellen.

Verwijderd

Gaat het om vier losse pinnen die door het moederbord gedrukt en geklikt moeten worden? Die staat er inderdaad om bekend niet lekker vast te blijven zitten.

• DaggerGun
Verwijderd schreef op zondag 18 september 2016 @ 00:06:
Gaat het om vier losse pinnen die door het moederbord gedrukt en geklikt moeten worden? Die staat er inderdaad om bekend niet lekker vast te blijven zitten.
ja het gaat inderdaad om dat type koeler

[ Voor 6% gewijzigd door DaggerGun op 18-09-2016 00:09 ]

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
DaggerGun schreef op zondag 18 september 2016 @ 00:08:
[...]

ja het gaat inderdaad om dat type koeler
Gewoon weer goed vast drukken en dan is er niets aan de hand.
Het is zeer onwaarschijnlijk dat je processor stiekem schade heeft opgelopen waar je nu nog niks van merkt. Als de koeler maar kort los heeft gezeten en de koelpasta is niet uitgedroogd dan hoef je die niet perse te vervangen.
Ik denk eerlijk gezegd dat de pinnen in eerste instantie niet helemaal goed in het moederbord zijn gedrukt, soms is daar namelijk verdacht veel kracht voor nodig, anders komen ze toch echt niet zomaar los. Ik heb daar eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Wat ik wel tegenkom is dat mensen zeker zijn dat de pinnen er goed in zitten en dan laten ze een foto zien met pinnen die er half in zitten. Of dat per abuis de boel gelockt wordt door de houder een kwartslag te draaien maar dat unlockt de koeler juist.
Pagina: 1