Vraag

• soldeerbout0
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-08 13:05
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een geschikte koeler voor een build. Mijn voornaamste eis aan een koeler: hij moet stil zijn. Nu kwam ik uit op de volgende koeler:

pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition

Gelukkig zag ik op tijd dat deze koeler slechts 3 aansluitingen op de fan heeft. Dit betekent dus geen PWM.

Er zijn natuurlijk meer manieren om de snelheid van een elektromotor te regelen. Een manier is de voedingsspanning regelen.

Kan een moederboard zoals dit:

pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P

De spanning op de voedingspinnen voor de fans regelen om zo automatisch de optimale snelheid van de fans te bewerkstelligen?

Of staat de fan straks continu met volle snelheid te blazen?

Groet,

soldeerbout0

PS: waarom is deze Mugen 4 pcgh überhaupt uitgerust met een 3 pins fan en niet 4 pins? De normale Mugen 4 had ook 4 pins...
PPS: zou ik de fan ook kunnen vervangen door een die wel via PWM gestuurd kan worden?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De Mugen PCGH heeft een vast toerental van de fans, 800 rpm. Op dat toerental zijn de fans zo goed als onhoorbaar. Feit is dat de Mugen PCGH een erg grote koeler is voor een non k cpu aangezien je een moederbord hebt waarmee je niet kan overklokken. Koelers als pricewatch: Arctic Freezer i32, pricewatch: Cooler Master Hyper 212X, pricewatch: be quiet! Pure Rock, pricewatch: Scythe Kotetsu, pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 en zelfs kleintjes als pricewatch: Arctic Cooling Freezer i11 en pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim zullen goed en erg stil koelen.

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:48
soldeerbout0 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:53:
PPS: zou ik de fan ook kunnen vervangen door een die wel via PWM gestuurd kan worden?
In mijn ervaring kan dat ja, en als ik naar de foto van deze koeler kijk denk ik dat het zeker kan. De fan is er eentje met standaard afmetingen (12x12 cm denk ik). Een andere fan van dezelfde afmetingen zal er zeker in passen.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:05
Als je van plan bent de fan te gaan vervangen kun je toch beter meteen een normale Mugen 4 (of Fuma) halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Jup, je kan prima de fans op de Mugen 4 vervangen.

Mensen zijn veelal van mening dat de PCGH versie stil is, maar dat was mijne met slipstreams niet echt. Later hebben ze die niet standaard Scythe line-up fans erbij gedaan die statisch 800 rpm lopen wegens de klachten van de SS 1200's die erbij zaten (verder prima fan, maar deze combo maakt herrie?).

Je kan die stock van geloof ik wel op 5-7V 430rpm laten draaien, maar dan geeft ie ook weinig verkoeling.

Persoonlijk heb ik nog één Mugen 4 (PCGH) met BeQuiet Shadow Wings draaien en één met Corsair SP120 Quiet Editions. Dat laatste koelt best goed (hoewel geen Noctua / Dark Rock niveau) en is stil tot het systeem het echt heet gaan krijgen, en met Shadow Wings constant op 60% hoor je niets en is je NAS prima temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldeerbout0
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-08 13:05
Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 23:16:
De Mugen PCGH heeft een vast toerental van de fans, 800 rpm. Op dat toerental zijn de fans zo goed als onhoorbaar. Feit is dat de Mugen PCGH een erg grote koeler is voor een non k cpu aangezien je een moederbord hebt waarmee je niet kan overklokken. Koelers als pricewatch: Arctic Freezer i32, pricewatch: Cooler Master Hyper 212X, pricewatch: be quiet! Pure Rock, pricewatch: Scythe Kotetsu, pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 en zelfs kleintjes als pricewatch: Arctic Cooling Freezer i11 en pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim zullen goed en erg stil koelen.
Dat verduidelijkt e.e.a. Mijn redenering ging als volgt: liever wat (of een heleboel) overcapaciteit, want dan kun je met een lager toerental hetzelfde effect bereiken en is hij dus stiller. Of om zelfs de stekker van de fan los te trekken (en dus de casefans al het werk te laten doen).

Ik zit ook te overwegen een 2e hands koeler aan te schaffen, het lijkt me dat je daarmee niet zo veel risico loopt op een product wat toch beschadigd blijkt te zijn (want dat kun je aan de buitenkant zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

soldeerbout0 schreef op zondag 18 september 2016 @ 10:55:
want dan kun je met een lager toerental hetzelfde effect bereiken en is hij dus stiller. Of om zelfs de stekker van de fan los te trekken (en dus de casefans al het werk te laten doen).
Casefans maken in de meeste gevallen meer geluid dan cpu fans. Het heeft dus weinig nut de cpu fan los te gooien omdat de casefan dan sneller moet draaien om enigszins wat lucht door de cpu koeler te krijgen wat weer meer geluid betekent.
Cpu fans hebben vaak een laagste toerental van 300. Daarbij zijn ze onhoorbaar. De fan van de Arctic i32 is semi-passief en staat tot een bepaalde temperatuur zelfs stil.
Het ligt ook aan de overige onderdelen of een onhoorbare cpu fan nut heeft. Als bijvoorbeeld de videokaart en voeding niet stil zijn schiet het zijn doel voorbij.
Pagina: 1