Acces point studentenkamer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ga binnenkort op kamers, omdat ik begonnen ben aan mijn studie. Ik vind het erg belangrijk om een essentiële zaak als goed internet gelijk op orde te hebben wanneer ik intrek. De kamer heeft een mogelijkheid tot kabelinternet. Omdat ik uiteraard graag op meerdere apparaten (tegelijkertijd) online wil kunnen zijn, ben ik van plan om een acces point te kopen. Ik zou graag willen weten welk merk/type jullie adviseren. Ik zat te denken aan een prijs van maximaal 50 euro, maar kwaliteit is belangrijker dan een lage prijs.

Daarnaast moet ik natuurlijk ook een internet kabel kopen. Ik neem aan dat deze niet heel veel verschillen in kwaliteit (alleen in lengte), maar mocht dat wel zo zijn, hoor ik dat ook graag.

Alvast bedankt

Alle reacties

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Ik weet niet over wat voor snelheden en afstand het gaat, maar waarschijnlijk is elke normale cat5e kabel genoeg (geen cca kabel).

Ben je ook van plan om bedraad internet te gaan gebruiken? In dat geval zou je ook kunnen kiezen om een wifi router te kopen. Dan heb je een ingebouwde switch waar je meteen andere apparaten op aan kan sluiten. En een eigen wifi punt.

Als je dat zou willen zou je de internetkabel dan ook in de wan poort kunnen doen. Dan is jouw netwerk (wifi en lan) gescheiden van de rest van het huis. Eventueel handig als je dingen gaat delen tussen apparaten, maar onhandig als je hetzelfde wil doen naar de rest van het huis

Verwijderd

Topicstarter
timberleek schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:49:
Ik weet niet over wat voor snelheden en afstand het gaat, maar waarschijnlijk is elke normale cat5e kabel genoeg (geen cca kabel).

Ben je ook van plan om bedraad internet te gaan gebruiken? In dat geval zou je ook kunnen kiezen om een wifi router te kopen. Dan heb je een ingebouwde switch waar je meteen andere apparaten op aan kan sluiten. En een eigen wifi punt.

Als je dat zou willen zou je de internetkabel dan ook in de wan poort kunnen doen. Dan is jouw netwerk (wifi en lan) gescheiden van de rest van het huis. Eventueel handig als je dingen gaat delen tussen apparaten, maar onhandig als je hetzelfde wil doen naar de rest van het huis
Bedankt voor de reactie _/-\o_
De kamer is rond de 22 vierkante meter en het is niet de bedoeling om het signaal te gaan delen. Elke kamer in het complex heeft namelijk een eigen kabelaansluiting. Misschien is het voor online games wel handig om bedraad internet te gebruiken, als heb ik het liefst dat de Wi-Fi verbinding hier sterk genoeg voor is.

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-09 08:40
Deze is bijzonder goed voor zijn prijs (ook voor niet KPN klanten) en deze is enkel voor Ziggo klanten maar met alternatieve firmware om te flashen naar een volwaardig modem.

De genoemde van KPN is zeker een goede optie. 802.11ac / 5Ghz / DFS aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:38
Check even of je een acces point nodig bent of een router.

Sommige verbindingen laten maar 1 apparaat toe en dan ben je een router nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 23:49
Ah, internet op studentenkamers. Altijd leuk. Je zegt "mogelijkheid tot kabelinternet" en "eigen kabelaansluiting", maar... Waar heb je het dan over? Dit hangt heel erg af van het type pand waar je zit en van wie je huurt.
Ik heb zelf namelijk in 2 kamers gezeten:
- Een "normale" woning waar we een Ziggo abonnement hadden. 1 router, 1 netwerk, iedereen en alles met elkaar verbonden. Dus ook gedeelde WiFi en kabels door het hele huis heen.
- Een kamer op een studentenflat. Hier had iedere kamer een eigen CAT5 aansluiting in de muur zitten, die je via de uni direct verbond met het internet. Iedere aansluiting had dus ook z'n eigen WAN verbinding. Daar mochten géén access points op, alleen een router (en de onwetenden sloten daar de PC rechtstreeks op aan). Die verhuurder is sindsdien wel begonnen met het uitdelen van routers voor elke aansluiting - met ingebouwde WiFi en 2 LAN poorten.
Sowieso dus voor een router gaan ipv een access point, met name omdat je dikke kans hebt dat die 2e niet eens werkt.

Heb je een naam van het pand oid? Wellicht dat dan beter uit te zoeken is hoe de situatie ter plekke is.
En veel succes met de studie/plezier met het studentenleven uiteraard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:08

MsG

Forumzwerver

Heeft elke kamer ook een eigen abonnement eigenlijk? Of is er 1 abonnement en is de coax gewoon doorgetrokken naar elke kamer en los daarnaast de UTP ook?

Ik zou nog even wachten met iets kopen totdat je wat meer details hebt, maar ik zou eerder neigen naar een router dan een access point. je kan met een router namelijk jezelf ook wat meer afsluiten voor de overige bewoners.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 23:49
Dat is sowieso inderdaad nog het beste advies. Eerst checken waar het nu daadwerkelijk over gaat en dán pas wat kopen. Zou zuur zijn als je net het verkeerde gehaald hebt :p
Pagina: 1