full screen foto's

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008

• Joppie4ever
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Kan iemand mij helpen met het volgende probleem:
Ik heb fotos in een hoge resolutie gemaakt (2240x1680) voor een vereniging. Deze fotos hebben eerst verkleind op een website gestaan. De vereniging wil nu een cd aan haar leden geven met alle fotos. Het zou echter leuk zijn de foto in de hoge resolutie te laten, het laden is van cd geen punt. Ik wil de tumbnails (die in een table staan) in stand laten en deze laten vergroten in een nieuw scherm, net als eerst op de site.
Bestaat er een code die ervoor zorg dat de fotos fullscreen bij de gebruiker te zien zijn, zodat de foto zowel bij een resolutie van bijv. 600x800 als 1280x960 beeldvullend te zien zijn. Heeft HTML hier een code voor?

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 10:46
code:
1
[img]"plaatje.jpg"[/img]

:? wordt trouwens wel erg lelijk.

• McVirusS
Ik weet niet om hoeveel foto's het gaat......maar je zou een action in Photoshop kunnen maken die automatisch van elk plaatje een versie in 640*480, 1024*768, 1280*1024 en 1600*1200 maakt.....en dan een batch over al je plaatjes heenhalen ;)

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Je kan het beter in director of flash doen en er een exe van maken denkt Yellow zo.

|{ brrr }] |

Verwijderd

Je kunt met JavaScript de dimensies van de afbeeldingen uit lezen. Door de waarden te gaan delen krijg je een factor waarmee je de breeedte tov de hoogte kunt vergelijken.

Reken nu met JavaScript de maximum scrollwidth en scrollheight uit, en vergelijk die met de originele fotomaten. Past ie, dan is er niks aan de hand.

Past ie niet, dan kun je de foto verkleinen, zodat die binnen de beschikbare ruimte op het scherm past. De factor die je daarvoor hebt uitgerekend kun je nu gebruiken om te zorgen dat de foto in de juiste maten blijft en dus niet gaat uitrekken of extra inkrimpen.

De mogelijkheden zijn door DOM ontzettend uitgebreid, daardoor biedt het de mogelijkheid elke parameter in een tag aan te roepen en hiervan de waarde uit te lezen.

• Tim Schuhmacher
  • Laatst online: 09:28

Tim Schuhmacher

abasios

of acdsee mee geven...

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Of IE6 meeleveren, als een plaatje te groot is schaalt ie automatisch.

• McVirusS
Op donderdag 28 juni 2001 12:13 schreef cutter het volgende:
Of IE6 meeleveren, als een plaatje te groot is schaalt ie automatisch.
Dan vind ik ACDsee een betere oplossing ;)

• Joppie4ever
  • Niet online
Het gaat om een paar honderd foto's gemaakt tijdens het afgelopen seizoen. Ik wil het een beetje eenvoudig houden. Niet alle leden en hun ouders hebben veel verstand van programma's. Ik heb bijvoorbeeld wel Irfanview maar denk dat een aantal leden hiermee niet overweg zullen kunnen, vandaar mijn idee om de cd in HTML te bouwen op de manier van de site. Die structuur kennen ze namelijk wel: www.boskikkers.nl

• cutter

cutter

Wannabe i7 fanboy

Om die jongen director aan te laten schaffen gaat toch een beetje te ver.

Maak een thumbnailgallery in html, knal die op een cd en laat mensen de index.html of maak een autoloader voor de html file(daar echt even op zoeken want dat is vaker voorbij gekomen)

• Joppie4ever
  • Niet online
dat ben ik ook van plan: het gaat mij erom dat je door die tumbnails aan te klikken het plaatje fullscreen te zien krijgt, ongeacht je schermresolutie

Verwijderd

Op donderdag 28 juni 2001 12:30 schreef Joppie4ever het volgende:
dat ben ik ook van plan: het gaat mij erom dat je door die tumbnails aan te klikken het plaatje fullscreen te zien krijgt, ongeacht je schermresolutie
Lees mijn oplossing eens door...daar staat precies hoe je het voor mekaar kunt krijgen ;)

• cutter

cutter

Wannabe i7 fanboy

Ok, je wilt het ingewikkeld maken: laat een javascript de schermresolutie detecteren en schaal de foto's zo dat ze in een popupwindow(dus zonder randen en menu's) in die grootte naar boven komen. Java screen detectie scriptjes zie ik hier wekelijks voorbij komen. Zoeken dus.

Voordeel is dat je maar 2 foto groottes hoeft te gebruiken eentje voor de thumbnail en eentje van 1026x768. Is de resolutie lager, zet je de width en heigth op de juiste resolutie.

Ik ben een enorme javascript nono dus voor de technische uitwerking verwijs ik je naar de java-kloppers.

Verwijderd

Op donderdag 28 juni 2001 12:35 schreef cutter het volgende:
Ok, je wilt het ingewikkeld maken: laat een javascript de schermresolutie detecteren en schaal de foto's zo dat ze in een popupwindow(dus zonder randen en menu's) in die grootte naar boven komen. Java screen detectie scriptjes zie ik hier wekelijks voorbij komen. Zoeken dus.

Voordeel is dat je maar 2 foto groottes hoeft te gebruiken eentje voor de thumbnail en eentje van 1026x768. Is de resolutie lager, zet je de width en heigth op de juiste resolutie.

Ik ben een enorme javascript nono dus voor de technische uitwerking verwijs ik je naar de java-kloppers.
dubbel |:(

• Joppie4ever
  • Niet online
bedankt voor jullie hulp! ik zal vanavond kijken of javascript lukt.

• cutter

cutter

Wannabe i7 fanboy

Op donderdag 28 juni 2001 12:37 schreef Gordijnstok het volgende:

[..]

dubbel |:(
Dacht ik ook, maar er zitten toch net wat verschillen in de wijze van aanpakdus ik dacht laat hem maar staan. (8>

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-08 12:02

Nietzman

Woei!

Op donderdag 28 juni 2001 11:57 schreef McVirusS het volgende:
code:
1
[img]"plaatje.jpg"[/img]

:? wordt trouwens wel erg lelijk.
* Nietzman denkt dat
code:
1
[img]"plaatje.jpg"[/img]

Dan beter werkt.... dan blijven de verhoudingen gelijk geloof ik (weet niet zeker& kan hier niet uitproberen....)

• vinnyb
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-04 16:24
Ik heb nu dus precies hetzelfde probleem....

Alleen als je een paar duizend foto's hebt is dit niet meer te doen.. ik heb in acdsee met die html generator netjes een stel foto's gemaakt, maar inderdaad, als je op de thumbnail klikt linktie door naar de jpg zelf, dus kan je daar geen 100% tags aan meegeven..

ik zou voor alle x-duizend foto's een html kunnen schrijven, maar lijkt me niet echt logisch aangezien ik ook nog andere dingen wil doen de komende maanden ;)

ik weet dat IE6 ze automatisch schaalt, maar niet iedereen heeft IE6 op de PC staan. Vandaar dus...

Iemand een idee???

If you let them fuck you, there will be no foreplay. Rest assured, they'll screw you complete, 'till your ass is blue and grey!

• vinnyb
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-04 16:24
hmm, nog ff wat duidelijker...

wat ik wil is dus wat IE6 automatisch doet.. te grote plaatjes kleiner schalen als je in IE het plaatje zelf oproept (dus dat fhnsdajk.jpg in de adresbalk staat)..

iemand een idee hoe je dit op BV IE5 doet?? (en dan niet gaan roepen dak IE6 moet installen, want dat ik geen optie!)

If you let them fuck you, there will be no foreplay. Rest assured, they'll screw you complete, 'till your ass is blue and grey!

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 21:32

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

als alle foto's een opvolgend nummer hebben raad ik je toch aan om met notepad een html pagina te maken en dan elke keer de "pic00xx.jpg" met een te verhogen

[edit]

je reageerd trouwens best wel op een oud topic
zeg maar 2 jaar oud

[ Voor 25% gewijzigd door SimplyMe op 19-09-2003 15:12 ]

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 15:54
Als je alle foto's in een directory zet, kun je met irfanview daar heel simpel thumbnails van laten maken, en hier een HTML bestand van maken (Save selected thumbs as HTML). Ook wordt dan van elke full-size foto een HTML pagina gemaakt.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:56

crisp

Devver

Pixelated

sorry hoor, maar ten eerste is dit een prehistorisch topic, en ten tweede zijn er a) genoeg (gratis) tooltjes waarmee je eenvoudig een leuke gallerie in elkaar kan klikken, en b) genoeg mogelijkheden om met een klein beetje javascript ook al een aardige viewer in elkaar te flansen (nee, je hoeft niet voor elk plaatje een aparte HTML te maken, met javascript kan je dynamisch HTML genereren ;) )

dicht dus...

Intentionally left blank

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.