Elektrische fiets accu repareren

Pagina: 1
Acties:
  • 44.714 views

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:06
Beste Tweakers,

Recentelijk is mijn moeder in het bezit gekomen van een elektrische fiets.
De fiets is afkomstig van een overleden familielid welke deze eigenlijk vanaf de aanschaf niet gebruikt heeft.
Het resultaat is dan ook een fiets met defecte accupack.

Het betreft een Batavus Fuego e-go met een accu in de kettingkast.
De accu wilt niet meer opladen en geeft ook geen spanning meer af. Ik heb gemeten bij de oplaadpunten en hier komt gewoon spanning op.
De accu heb ik geopend en intern zitten 30 cellen van het type 18650. Het betreffen cellen van Panasonic MH12210 (3.7v 2600mAh 2900mAh). Ze lijken per 6 parallel geschakeld te zijn in 5 groepen. Door de bouw van het pack is het lastig te zien zonder het hele pack meteen uit elkaar te halen.
Volgens de specificaties is de accupack een 36v pack met een vermogen van 8.7Ah/313Wh.

Een tweetal revisiebedrijven waarmee ik gebeld gaven aan dat deze accu's niet gereviseerd konden worden omdat de cellen niet los verkrijgbaar zouden zijn. Wat volgens mij gewoon onzin is omdat ik ze gewoon in webshops tegen kom.

Mijn idee is om de cellen allemaal los te knippen (zitten met metalen strips aan elkaar gelast) en een goede li-ion lader te kopen voor 18650 cellen welke het vermogen van de cel kan testen. Dan kan ik de goede cellen "redden" en de slechte vervangen.

Is dit een goede manier om aan de slag te gaan, of raden jullie iets anders aan?

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:26
Afhankelijk van hoe de accu gebouwd is kan het noodzakelijk zijn dat de cellen precies hetzelfde zijn (en ook altijd samen in dezelfde accu zijn gebruikt) omdat je anders problemen met balans tussen de cellen krijgt. Kijk dus uit als je maar een deel vervangt.

Die 36V klopt niet met jouw beschrijving van hoe hij in elkaar zit. Voor 36V moet je 10 cellen in serie hebben. Misschien zijn het 5 groepen van 2x3 serie-parallel geschakelde batterijen?

• eltweako
Tom-Z schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:40:
Afhankelijk van hoe de accu gebouwd is kan het noodzakelijk zijn dat de cellen precies hetzelfde zijn (en ook altijd samen in dezelfde accu zijn gebruikt) omdat je anders problemen met balans tussen de cellen krijgt. Kijk dus uit als je maar een deel vervangt.

Die 36V klopt niet met jouw beschrijving van hoe hij in elkaar zit. Voor 36V moet je 10 cellen in serie hebben. Misschien zijn het 5 groepen van 2x3 serie-parallel geschakelde batterijen?
Ja ik vermoed het wel, het is lastig te zien door de bouw van de accu.

Maar jij raad aan om gewoon 30 nieuwe cellen te plaatsen?
Welke cellen zouden het meest geschikt zijn?
https://www.nkon.nl/rechargeable/18650-size.html
Ik zie namelijk cellen van samsung 2600mAh 5.2A en cellen van Sony Konion 2600mAh 30A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

't Punt is dat je steeds groepjes van drie batterijen nodig hebt, met dezelfde laad- en ontlaadkarakteristieken.
Anders zijn ze binnen no-time stuk.

Een fietsenfabriek kan zich veroorloven om een paar duizend cellen te kopen en die dan te selecteren op de karakteristieken. Jij kennelijk niet, aangezien je de perceptie hebt dat je met 15 nieuwe cellen wegkomt

Verder, als je aan de oorspronkelijke capaciteit wil komen, moet je cellen hebben van 8700 / 3 = 2900 mAh

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:16

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou eerst de cellen meten zonder ze eruit te halen.
Simpel spanning meten om mee te beginnen.
Als daar nog een spanning is (> 1V) op alle groepen, dan met een losse li-ion lader de groepen individueel (nog steeds in het accupack) opladen tot ~3-3.5V.
Als ze allemaal willen laden en de spanning van alle groepen boven de 3V is dan nogmaals proberen met de officiele lader.

Er zijn verassend veel laders die vertikken om een 'erg lege' accu te laden, kan zijn dat de cellen schade opgelopen hebben en je minder capaciteit hebt, maar het is niet veel werk om te kijken of er wat te redden is.

Als de cellen echt dood zijn is het ook niet zomaar gezegd dat het vervangen van de cellen de problemen fixed.
Bijna alle li-ion accu's zijn voorzien van chips die de accustatus onthouden (zodat er nauwkeurig gegeven kan worden hoe vol de accu is, en wat de verdere status is).
De chips die dat regelen slaan die informatie intern op, en dat heeft wat nadelen bij het vervangen van de cellen.
- De capaciteit kan laag blijven ondanks de nieuwe cellen (chip wil niet geloven dat de capaciteit van een accu groter wordt)
- De chip heeft opgeslagen 'deze accu is stuk en ivm brandgevaar niet meer laden/ontladen' en kan dat vertikken te blijven doen ondanks dat de cellen vervangen zijn.
Technisch gezien zijn die chips te resetten, maar of je kan vinden hoe is een lastige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
@Brahiewahiewa
Het is me duidelijk geworden dat het vervangen van enkele cellen geen optie is. Als ik iets vervang moet ik ze alle 30 vervangen.
Ook ben ik er achter dat het typenummer niets zegt, alleen in combinatie met de kleur. En de grijze cellen die er in zitten zijn inderdaad 2900mAh.

@SA007
Van het accupack lopen de kabels in groepjes van 2 naar de pcb (10 kabels totaal). Deze zitten in een brede stekker. Als ik het voltage tussen elke 2 kabels meet dan zie ik een voltage van zo'n 3.7 volt op elke groep zitten.

Het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe ze het accupack aan elkaar geknutseld hebben. Gezien het voltage van 36 volt zou je zoals Tom-Z al schreef verwachten dat elke groep 7.2 volt is.
Wat voor oplader kan ik het beste aanschaffen als ik wil proberen om de groepen los te laden?

Edit:

Heb al wat meer duidelijkheid.
Zijn 10 groepen van 3.8 volt. De draden zitten tussen de cellen in, dus je meet niet 1-2, 3-4, 5-6 maar 1-2, 2-3, 3-4 enz.
Nu heb ik 3 groepen gevonden die op 3.5 volt zitten, de rest zit op 3.8. Ik ben deze nu aan het bijladen met een lithium lader. Zit inmiddels met 1 cel al op 3.6 volt. Mijn hoop is dat als ik alle cellen op 3.8 heb dat de oplader van de fiets de accu weer "ziet".

[ Voor 20% gewijzigd door eltweako op 18-09-2016 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-04 14:29
Wellicht dat je lader ze wel weer "ziet", maar kans is groot dat je capaciteit niet als vanouds is. Ook kan het zijn dat als er enkele cellen stuk zijn, alsnog het hele zaakje niet werkt aangezien ze in serie parallel geschakeld zijn. Maar desondanks is het wel interessant aangezien er nu enorm veel fietsen verkocht zijn waarvan de accu van allemaal waarschijnlijk binnen niet al te lange tijd het zelfde zal gaan doen.

Voor 50 euro heb je al 30 nieuwe 18650 cellen met een capaciteit van 9900 mAh per stuk. Ze komen dan wel uit China, dus of ze betrouwbaar zijn (of zelfs geschikt voor dit soort ontlading) is nog te betwijfelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-04 17:06
Frank__B schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 17:37:
Wellicht dat je lader ze wel weer "ziet", maar kans is groot dat je capaciteit niet als vanouds is. Ook kan het zijn dat als er enkele cellen stuk zijn, alsnog het hele zaakje niet werkt aangezien ze in serie parallel geschakeld zijn. Maar desondanks is het wel interessant aangezien er nu enorm veel fietsen verkocht zijn waarvan de accu van allemaal waarschijnlijk binnen niet al te lange tijd het zelfde zal gaan doen.

Voor 50 euro heb je al 30 nieuwe 18650 cellen met een capaciteit van 9900 mAh per stuk. Ze komen dan wel uit China, dus of ze betrouwbaar zijn (of zelfs geschikt voor dit soort ontlading) is nog te betwijfelen...
Als ik van samsung nog niet eens een 18650 cell heb gezien met 9900mAh verwacht ik niet dat chinees x dat wel kan. Daarnaast zou ik ook zeker letten op de ontlaad stroom bij deze cellen, e-Bikes kunnen behoorlijke spontane piekstromen vragen afhankelijk van de opbouw van de motor. Als het bijvoorbeeld een binnenwerk/motor van 8-Fun(bafang) betreft kunnen die kortstondig zelfs een piek van meer dan 20A vragen.

Hou dus bij het vervangen van de cellen hier absoluut rekening mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:31
Ik begrijp uit je verhaal dat de Li-ion batterijen erg lang niet gebruikt zijn. Als de spanning per cel door zelfontlading is gedaald tot onder ca. 2.2V is het meestal moeilijk deze nog op te laden. De interne chemie kan veranderd zijn, er kan kortsluiting in de cel onstaan zijn door koper, en de meeste laders en protectie circuits weigeren voor de veiligheid te laden onder 2.2V per cel.

Als celspanning tussen 1.5V en 2.2V ligt, is het soms mogelijk deze te reviven. Het is mij bij een paar batterijen gelukt met een labvoeding, maar bij andere cellen was er geen leven meer in te krijgen.

Zie ook:

http://batteryuniversity....ticle/low_voltage_cut_off

Wees echter zeer voorzichtig met lithuim batterijen!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

18650's met bijna 10Ah capaciteit?!? WTF; Chinezen zijn goed in overdrijven, maar dit slaat wel alles. :X

Echt, het maximum wat regulier verkrijgbaar is, stopt bij ruim 3Ah tot 5 Ah per 18650 cel.
Hier is een goed overzicht in te zien van allerlei merken/typen cellen:
http://lygte-info.dk/revi...Common18650comparator.php

En, zoals iemand anders al zei: pas op, weet wat je doet, zeker met zo'n grote hoeveelheid cellen en navenante (mogelijke) kortsluitstromen, kunnen de gevolgen van foutief knutselen dramatisch zijn!

Mooie Plaatjes   

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
voordat je jezelf rijk rekent.

In dit soort accu's wil je geen random chinese cellen zetten. Met de ontlaadstromen die erbij horen gaat dat gewoon stuk.
nkon.nl (eerder ook genoemd) heeft originele cellen voor een hele prima prijs met dus ook bekende specs. Dus geen mix en match van fictieve capaciteiten en interne weerstanden (slecht/gevaarlijk).

Ander punt om rekening mee te houden. Veel elektrische fietsen hebben beveiligingen tegen dit soort hobbybob werk. bij detectie doen ze het niet meer en moet je hem naar een dealer sturen om weer in leven te krijgen.. Vooral sparta ions zijn hier erg in. Elk jaar moeten die service hebben (servicelampje op het scherm) anders stoppen ze ermee. en alle onderdelen zijn op elkaar ingeleerd, dus accu's, schermpjes etc uitwisselen zonder dealer computer kan niet (wel goed tegen diefstal)

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-04 15:13

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Verder: losse 18650's die in zon pack zitten zijn met dat lipje eraan gelast. Dit ga je niet voor elkaar krijgen.

Beste is op marktplaats een andere accu vinden of een nieuwe kopen voor €€€

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrcitroen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:55
Zonder de reclame te maken maar op de site ".......... en de veertig rovers" hebben ze mooie puntlas apparaten te koop voor circa € 100.- inclusief stripjes waarmee je de accus weer kunt verbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
Even een update.
Ik heb gisteren de accupack uit elkaar gehaald, dat lukte uiteindelijk door de oplaadpunten los te solderen.
Hierdoor heb ik eindelijk alle cellen kunnen meten en ben ik bij 3 cellen uit gekomen die op 0volt zaten, dood dus. Deze 3 zaten als een pack parallel aan elkaar geschakeld.
De overige cellen zaten allemaal rond de 3.5v 3.7v en zijn dus "goed". Nu heb ik via nkon 3 nieuwe panasonic cellen besteld welke volgens de datasheets identiek zijn aan de huidige panasonic cellen (wordt ook opgegeven als replacement).
Bij nkon was het mogelijk om die lipes er aan te laten zetten voor €0,40 dat heb ik ook gedaan, als het goed is komen ze volgende week binnen en kan ik de pack repareren.

Ik zal jullie op de hoogte houden of het gewerkt heeft.

PS.
Bedankt voor de waarschuwingen, die neem ik ook ter harte.
Het is niet de eerste keer dat ik met elektronica werk, maar ik heb wel de tijd genomen om me in te lezen in de gevaren met werken met lithium cellen. Ik weet dus waar mee bezig ben.

[ Voor 14% gewijzigd door eltweako op 24-09-2016 11:45 ]

• timberleek
zit er monitoring aan dat pack? dus met balanceeroptie?

Zo niet moet je niet zomaar cellen gaan mixen. Grote kans dat de werkelijke capaciteit en laadniveau's niet overeenkomen. Als het systeem de cellen niet balanceert (heb te veel systemen gezien waarbij dit zo is) betekend het dat je een deel van de cellen gaat overladen. Als je geluk hebt gaan ze alleen snel stuk, als je pech hebt wordt het gevaarlijker.

Cellen in zo'n fiets krijgen flink op hun flikker, pas dus op met dit soort hobbybob oplossingen.

• Frank__B
ehtweak schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:23:
18650's met bijna 10Ah capaciteit?!? WTF; Chinezen zijn goed in overdrijven, maar dit slaat wel alles. :X

Echt, het maximum wat regulier verkrijgbaar is, stopt bij ruim 3Ah tot 5 Ah per 18650 cel.
Hier is een goed overzicht in te zien van allerlei merken/typen cellen:
http://lygte-info.dk/revi...Common18650comparator.php
Ja, vandaar ik ook zei, of het betrouwbaar is... Ik heb zelf 3000 mAh cellen, dus kon me ook niet voorstellen. Maar ze zijn niet net zo duur als een compleet accu pack, dat was meer mijn insteek.

• eltweako
timberleek schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 14:10:
zit er monitoring aan dat pack? dus met balanceeroptie?

Zo niet moet je niet zomaar cellen gaan mixen. Grote kans dat de werkelijke capaciteit en laadniveau's niet overeenkomen. Als het systeem de cellen niet balanceert (heb te veel systemen gezien waarbij dit zo is) betekend het dat je een deel van de cellen gaat overladen. Als je geluk hebt gaan ze alleen snel stuk, als je pech hebt wordt het gevaarlijker.

Cellen in zo'n fiets krijgen flink op hun flikker, pas dus op met dit soort hobbybob oplossingen.
Ja er zit een BMS (http://i.imgur.com/kBnfQyW.jpg) op met een aantal chips, ik vermoed dat deze ook balanceren. Ik heb op andere forums nog advies gevraagd en daar werd mij verteld dat deze BMS ook zou balanceren.

Er is dus ook een kans dat deze BMS straks weigert op te starten omdat ik aan het pack gewerkt heb.

• timberleek
Als er tussen elke "spanningstrap" een kabel zit naar de bms is hij iig per cel beveiligd. Das goed genoeg. Dan is hij iig beveiligd.

• eltweako
timberleek schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 18:28:
Als er tussen elke "spanningstrap" een kabel zit naar de bms is hij iig per cel beveiligd. Das goed genoeg. Dan is hij iig beveiligd.
Ja tussen elke groep van 3 in parallel geschakelde cellen zit een kabel naar de bms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 436679

Wij hebben deze accu's een paar keer gereviseerd , wel mogelijk maar erg bewerkelijk vanwege de beperkte ruimte, dus kost het veel tijd. Dat is de reden waarom de meeste revisie bedrijven het niet doen en wij dus ook niet meer.

Als je BMS nog in orde is, dan kun je er het beste Panasonic NCR18650PF in zetten. Gebruikt wel cellen uit dezelfde productiebatch, dan gaat je pack het langste mee, en probeer de accu op te laden voor de laatste druppel energie eruit is. leegrijden tot 10% lading is het beste.

Succes!

Robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Anoniem: 436679 schreef op zondag 25 september 2016 @ 22:14:
Wij hebben deze accu's een paar keer gereviseerd , wel mogelijk maar erg bewerkelijk vanwege de beperkte ruimte, dus kost het veel tijd. Dat is de reden waarom de meeste revisie bedrijven het niet doen en wij dus ook niet meer.

Als je BMS nog in orde is, dan kun je er het beste Panasonic NCR18650PF in zetten. Gebruikt wel cellen uit dezelfde productiebatch, dan gaat je pack het langste mee, en probeer de accu op te laden voor de laatste druppel energie eruit is. leegrijden tot 10% lading is het beste.

Succes!

Robert
Daar heb ik al het begrip voor, er gaan de nodige uren in zitten om het geheel te vervangen.
Maar dan vind ik wel dat deze bedrijven eerlijk moeten zijn en niet met het smoesje aankomen dat de 18650 cellen die er in zitten niet los verkrijgbaar zijn. Zelf vervang ik de cellen ook door panasonic cellen.
Als het goed is komen ze morgen binnen, dan kan ik de boel gaan vervangen en dan zien we vanzelf wel of de BMS nog werkt.

Bedankt voor de tip wat betreft het opladen/leegrijden.

• eltweako
De accu staat inmiddels weer in elkaar. Alle cellen staan netjes op 3.8v en ik meet over de hele accupack (intern) nu 38v.
Als ik de stekker op het BMS aansluit en de oplaad/ontlaad punten van de accupack meet dan meet ik 0v. Met een aangesloten oplader meet ik op het BMS 42v op de oplaadpunten, maar echt leven krijg ik niet uit de accupack.

Ik ben bang dat het BMS overleden is of dat deze "gereset" moet worden. Dat laatste zal lastig gaan zonder documentatie.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:15

Compizfox

Bait for wenchmarks

SA007 schreef op zondag 18 september 2016 @ 01:01:
Ik zou eerst de cellen meten zonder ze eruit te halen.
Simpel spanning meten om mee te beginnen.
Als daar nog een spanning is (> 1V) op alle groepen, dan met een losse li-ion lader de groepen individueel (nog steeds in het accupack) opladen tot ~3-3.5V.
Als de spanning van een lithium-ion-cel maar 1 V is, dan betwijfel ik of het überhaupt nog wel lukt om ze op te laden. Als de spanning van een Li-ion-cel onder een bepaalde waarde komt (rond de 2 V of iets dergelijks) dan is die permanent beschadigd en niet meer te opnieuw op te laden. Dat heet "diepontladen".
Er zijn verassend veel laders die vertikken om een 'erg lege' accu te laden, kan zijn dat de cellen schade opgelopen hebben en je minder capaciteit hebt, maar het is niet veel werk om te kijken of er wat te redden is.
Het is niet zozeer de lader die het vertikt om een lege accu op te laden; het is de accu zelf die kapot is gegaan door diepontladen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• eltweako
Compizfox schreef op woensdag 28 september 2016 @ 21:10:
[...]

Als de spanning van een lithium-ion-cel maar 1 V is, dan betwijfel ik of het überhaupt nog wel lukt om ze op te laden. Als de spanning van een Li-ion-cel onder een bepaalde waarde komt (rond de 2 V of iets dergelijks) dan is die permanent beschadigd en niet meer te opnieuw op te laden. Dat heet "diepontladen".

[...]

Het is niet zozeer de lader die het vertikt om een lege accu op te laden; het is de accu zelf die kapot is gegaan door diepontladen.
Ik raad ook iedereen af om iets te beginnen met cellen die onder de 2v gekomen is. Deze zijn mogelijk beschadigd en her is het risico niet waard om deze te proberen te redden. De cellen die ik in het pack had zitten waren 0v en heb ik dus vervangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltweako
Het werkt weer!

Nadat ik gisteren vastliep heb ik eens met Mux van gedachten gewisseld, hij dacht net zoals mij dat de BMS zichzelf uitgeschakeld en dacht aan een "kamikaze" zekering in de microprocessor van de BMS.

Vanavond wat uurtjes gespendeerd om de hele printplaat te bestuderen en kwam ik onder de witte "kit" een kleine chip tegen van Sony, de 12AH4 datasheet. Deze "zekering" is speciaal ontwikkeld om zichzelf op commando te vernietigen.
Aan de onderzijde van de printplaat zat de zelfde chip, ze staan beiden parallel, waarschijnlijk om de laadspanning aan te kunnen.
Ik heb de chip omzeild en de accupack geeft nu netjes 38v. Fiets gaat aan en geeft 50% lading aan. Op het moment ligt de accupack aan de lader. Een testrit zal tot morgen moeten wachten aangezien het met bakken uit de lucht komt.

Al met al, een succesvolle operatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Anoniem: 436679 schreef op zondag 25 september 2016 @ 22:14:
leegrijden tot 10% lading is het beste.
graag hoor ik hier een onderbouwde motivatie voor. in mijn studie in accutechnieken kom ik namelijk tot hele andere conclusies.

o ja, die suicide-disconnect is een dingetje waar die sparta batterijen vooral last van hebben. zodra je een cel onder de 2.5v hebt of je trekt een cel los is het einde BMS. en omdat die praat met de controller weigert de controller dus ook dienst. weest dus bij dat je geen sparta hebt want dan kan je 600 euro aftikken voor een nieuwe accu.

[ Voor 37% gewijzigd door flippy op 01-10-2016 00:55 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoH
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-04 23:48
eltweako schreef op donderdag 29 september 2016 @ 21:48:

Vanavond wat uurtjes gespendeerd om de hele printplaat te bestuderen en kwam ik onder de witte "kit" een kleine chip tegen van Sony, de 12AH4 datasheet. Deze "zekering" is speciaal ontwikkeld om zichzelf op commando te vernietigen.
Pas wel op met het bypassen van deze zekering (want dat is het ook echt).
Deze zekering beschermt tegen te hoge stromen in/uit de accu en tegen overladen door een te hoge spanning op de accu. Zonder deze zekering kan het erg fout gaan mocht er iets stuk gaan in je lader circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
EgoH schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 11:15:
[...]

Pas wel op met het bypassen van deze zekering (want dat is het ook echt).
Deze zekering beschermt tegen te hoge stromen in/uit de accu en tegen overladen door een te hoge spanning op de accu. Zonder deze zekering kan het erg fout gaan mocht er iets stuk gaan in je lader circuit.
Met de vlam in de pijp... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-04 20:15
Ik heb ook al jaren een elektrische fiets.

Ik was het helemaal zat, de eerste keer had ik een nieuwe accu besteld deze koste €375,- deze is 1½ jaar mee gegaan, ik had toen de cellen vervangen door 24 nieuwe 18650 cellen afkomstig uit 4 identieke nieuwe notebook accu's deze hadden meer capaciteit de originele. Ik had deze voordelig via EBay besteld voor €44,- inclusief verzenkosten.

De Actieradius was 1/3 groter.

Deze accu is ruim 2 jaar mee gegaan. Als je een elektrische fiets veel gebruikt dan gaan de accu's veelal niet lang mee.

2 maande geleden was het weer zo ver de accu was weer slecht geworden. Ik had van de krantenwijk van vroeger nog een stevige Krantentas overgehouden, hierin heb ik aan weerskanten een kist gemaakt met in elke een Trojan deep-cycle accu van 100Ah, deze heb ik door gelust met een 50mm² accukabel.

Ik heb de originele lader vervangen voor een moderne Victron 24/5 acculader "water dicht" drie fase laad proces bulk-abortion-float.

Het rijd fantastisch en de Actieradius is bijna verdriedubbeld. De boord computer geeft netjes aan hoe vol de accu is omdat deze via dezelfde accuspanning 24 volt werkt en dat is dus hetzelfde gebleven.

Moraal denk eens na om de originele accu te vervangen voor goede deep-cycle accu's.

Enig nadeel is dat de fiets zwaarder word maar dat went heel snel je merkt er niets van tijdens het rijden.
Als het wenselijk is kun je er ook voor kiezen een fietskar achter je fiets te hangen en daarin de accu's monteren.

[ Voor 25% gewijzigd door LEX63 op 11-10-2016 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
HHmmm erg rustig hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Misschien TS in brand gevlogen.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Wie is TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlowDown
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-04 13:24
TS = eltweako

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

LEX63 schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 10:24:
2 maande geleden was het weer zo ver de accu was weer slecht geworden. Ik had van de krantenwijk van vroeger nog een stevige Krantentas overgehouden, hierin heb ik aan weerskanten een kist gemaakt met in elke een Trojan deep-cycle accu van 100Ah, deze heb ik door gelust met een 50mm² accukabel.

Ik heb de originele lader vervangen voor een moderne Victron 24/5 acculader "water dicht" drie fase laad proces bulk-abortion-float.
goed, je hebt 75 kilo aan accu aan je fiets gehangen omdat je liever accus hebt die nog minder lang meegaan dan lithium.

ik mis die logica nogal.

ik kan een lipo accu maken met cellen NIET van ebay die WEL lang meegaan en ipv 75 kilo aan lood zou dat 9 kilo aan lipo opleveren. als je die oplaad tot 4v kan je rustig 5000 cyclussen eruit halen voordat je iets van minder bereik gaat merken. jouw loodaccus zijn binnen 500 cyclussen naar de vaantjes. door het veel lagere gewicht verbruik je ook minder en kom je nog verder met dezelfde capaciteit.

leuk om te doen maar op het idiote af onhandig. nog afgezien dat je lipo de schuld geeft van het feit dat je altijd goedkope rommel hebt gekocht. als je nu deftige panasonics of samsungs erin had gedaan die geschikt waren voor de belasting (hint: cellen voor laptops zijn dat NIET) had je aanzienlijk langer gedaan met je accu....

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1024483

Hallo,
Drie jaar geleden een e-fiets gekocht bij Heuts in Hoensbroek.
Mijn fietsaccu E-bike Smart Battery Li-ion 36v 9 Ah / 324 Wh heeft nog maar weinig capaciteit (20 km).
Wie heeft ervaring in het reviseren van zo'n accu? Alle tips zijn welkom.
Stuur een mail naar docentjackmundium@gmail.com Reageer gewoon hier :)
Vriendelijke groeten, Jack__

[ Voor 4% gewijzigd door SA007 op 07-01-2018 15:51 . Reden: reageren via het forum hebben meer mensen wat aan. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@flippy.nl en @LEX63 Prima training die extra kg... ;)

[ Voor 29% gewijzigd door route99 op 07-01-2018 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-04 17:06
Anoniem: 1024483 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 15:14:
Hallo,
Mijn fietsaccu E-bike Smart Battery Li-ion 36v 9 Ah / 324 Wh heeft nog maar weinig capaciteit (20 km).
kan je een foto sturen van die accu?

halfords fietsen hadden ook zulke accu stickers, en bij de Halfords waar ik werk kan je die nog laten reviseren. ik werk zelf in Leeuwarden, maar zover ik weet kan je dit laten doen bij iedere halfords.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Anoniem: 1024483 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 15:14:
Hallo,
ik kan je wel helpen denk ik. Ik heb al een berg accus gereviseerd en gerepareerd voor andere tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 342849

Misschien een HowTo maken om cellen te vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:51

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dergelijke howto's zullen vast wel te vinden zijn op youtube, net als voor notebook accu's.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1063877

kom vandaag net binnen op tweakers, heb een probleem met fietsaccu. zie dat de (storing) wellicht in de beveiliging zit, Het betreft een MultCycle move fiets met Panasonic lithium, 24v- 11,25 Ah max 15A, deze is gereviseerd en op gewaardeerd naar 17,4Ah.
Het probleem is dat bij volle accu na 20/30 km de display terugvalt op minimaal ondersteuning waarmee ik wel 100km kan fietsen. Met klacht terug gestuurd ,TBMFietsen , heeft telefonisch veel overlegd over mogelijke oorzaken. Op zijn testbank was de capaciteit 100 % bij alle soorten belasting etc.
Op zich ben ik al blij dat ik er zo lang mee kan fietsen, maar het kriebelt als ik lees dat er een chip moeilijk doet. Ben zelf niet technisch, is het een dure moeilijke reparatie als ik hem weer opstuur?

Vast bedankt voor het lezen

Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revengeyo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-04 17:26
Ik heb een e-fiets gekocht voor mijn vader (2ehands) maar de accu is ongeveer 50% vermoed ik.
Kan iemand deze accu voor mij herstellen/reviseren?

Het betreft een Cortina Ecomo Crush met een maat m accu.
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-04 17:48

ThaHandy

Discovery Channel

Nou ja zeg, topic door genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Het is hier geen vraag en aanbod. Dus ik doe er een slotje op.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.