RC tijd kring op een vlotterschakelaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Het huidige 13v schema wat ik heb gemaakt ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wYtKg2b3xIdUiEwLG9M2uyVs/full.png
Z = zekering (6A)
S = Schakelaar (uit, aan omhoog pompt direct, aan omlaag via vlotter)
V = vlotter schakelaar
R = Relais 86 Ω
P = Pomp (2.5A)

Nu wil ik tussen V en R een RC tijd schakeling omdat de vlotter erg gevoelig is (zeker als de boot schommelt), slaat maar een paar milliseconden aan omdat de pomp water weg pompt.

Zowel start (10 seconden) als stop (30 seconden) mogen vertraagd worden. Maar ja, hoe maak ik ook alweer zo'n schema (veel te lang geleden) en met welke condensatoren?

De vlotter heb ik in een PVC pijp gemonteerd, of zou dan het vernouwen van de gaatjes genoeg zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door DJMaze op 18-09-2016 14:36 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Alle reacties

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:29
Volgens mij kan dit helemaal niet met resistor-capacitor truucjes. Je zult iets van een halfgeleider nodig hebben, bijvoorbeeld iets met een 555 Timer.

Als je met louter capacitors de start wil vertragen dan moet die capacitor ongeveer de hoeveelheid energie kunnen opslaan die de pomp in de vertragingstijd gebruikt. Voor 10s is dat 16J, dus je hebt dan een 230millifarad condensator nodig. Dat is een belachelijke waarde.

• DJMaze
  • Niet online
Tom-Z schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:33:
Volgens mij kan dit helemaal niet met resistor-capacitor truucjes. Je zult iets van een halfgeleider nodig hebben, bijvoorbeeld iets met een 555 Timer.
Aangezien het hier om accu aansluting gaat wil ik het liefst niet constant stroom verbruiken. De NE555 is hier gewoon niet geschikt voor. De CMOS variant zoals een ICM7555 misschien wel (60uA).
Daarnast moet hij als de flotter uitschakelt pas 30 seconden later weer uit maar ik weet niet of dat kan met een 555
Als je met louter capacitors de start wil vertragen dan moet die capacitor ongeveer de hoeveelheid energie kunnen opslaan die de pomp in de vertragingstijd gebruikt. Voor 10s is dat 16J, dus je hebt dan een 230millifarad condensator nodig. Dat is een belachelijke waarde.
Niet de pomp, maar de relais spoel (13v : 86 Ω = 0.19A = 19J = 0.11F).

Voor het starten kan ik de relais natuurlijk ook vervangen door zoiets https://nl.aliexpress.com...nd-delay/32535294820.html
Alleen dan nog het vertraagd uitschakelen regelen :)

[ Voor 20% gewijzigd door DJMaze op 18-09-2016 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Je kan zo'n relais meestal voor beide gebruiken.

Maar alleen een afschakelrelais is waarschijnlijk genoeg, als die pomp een paar seconden langer draait dan de vlotter schakelt dan staat het waterpijl flink onder het niveau van de vlotter en zal die als het goed is een stuk minder gevoelig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Juist!
Zou de vertraging dan prima gaan met een ICM7555 en de volgende handleidingen?

http://www.ohmslawcalculator.com/555-monostable-calculator
http://www.technologystudent.com/elec1/5554.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-10 18:55
SA007 schreef op zondag 18 september 2016 @ 01:06:
Je kan zo'n relais meestal voor beide gebruiken.

Maar alleen een afschakelrelais is waarschijnlijk genoeg, als die pomp een paar seconden langer draait dan de vlotter schakelt dan staat het waterpijl flink onder het niveau van de vlotter en zal die als het goed is een stuk minder gevoelig moeten zijn.
Ik zou toch juist andersom zeggen. Probleem met een uitschakelvertraging is dat hij droog gaat lopen. Bij elke puls zal hij dan 10s droog gaan lopen ik weet niet hoe goed die pomp daar tegen kan? Met een inschakelvertraging van bijvoorbeeld 2-3s weet je zeker dat er daadwerkelijk water is en de kans dat het contact na de verstreken/ingestelde tijd direct weer verbroken wordt is dan ook bijzonder klein. (maar niet uitgesloten natuurlijk).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online

Dat zou inderdaad een enorm grote condensator zijn. Maar als ik het zo bezie dan hoeft de condensatorlading helemaal niet de pomp te voeden, maar alleen maar het relais te vertragen,. En dat is als alleen maar een niet al te nauwkeurige tijd wordt gevraagd een RC-combinatie een heel algemene toepassing. Voor zover niet bekend, RC-betekent gewoon het product van weerstand en capaciteit van de condensator. Dat product RC is ongeveer de tijd bij het opladen dat twee derde van de lading is bereikt en 5 keer die RC-waarde komt overeen met nagenoeg 100 %. Al met al natuurlijk ook rekening houdend met de weerstand van de relaisspoel,
Natuurlijk kan het ook met een instelbare timer, maar dit RC-principe wordt in de praktijk van relais-besturingstechniek waar de tijd niet zo precies komt heel veel toegepast. De schakeling kan gewoon parallel aan het relais worden gezet.

Edit:
Zie onderstaande reactie, ik zag even de geringe weerstand van de relaisspoel over het hoofd, ik ben gewend om te rekenen met beduidend hogere stuurspanningen en daardoor ook hogere spoelweerstanden. Wel is die 16,7 joule berekend op de volle spanning, in de praktijk kan de spanning wel dalen tot 20 % (soms zelfs 10 %) voordat het relais afvalt, dus zou iets meer dan 1 joule voldoende zijn, maar dan nog vereist het een zeer hoge capaciteit. Ik had iets beter moeten kijken.

[ Voor 15% gewijzigd door Techneut op 18-09-2016 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:29
Dat van die pomp was een typefout. Wat ik heb berekend is de capaciteit die nodig zou zijn om het relais 10s te vertragen. Het relais is 12V, 86 Ohm. In 10 seconden zo zo'n relais minstens 16.7 Joule gebruiken. Dat is veel te veel om in een condensator op te kunnen slaan. Je moet en zal iets van een halfgeleider (zoals een 555 timer) moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Bedankt allen voor het meedenken.

De pomp kan zonder probleem droog lopen (een Rule 360) en het water staat al hoog genoeg om gerust aardig wat seconden te pompen.

Ik dacht dat een Transistor + Condensator + Weerstand genoeg zou zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OWP9RmcnlQVNqHUk0US19B44/full.png

Of met een N-MOSFET
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Soi29GQExVYpkseAVAl4pXKk/full.png

Maar ik kom er niet uit met mijn roestige kennis. Laatste keer was 20 jaar geleden dat ik mij hiermee bezig hield.

[ Voor 45% gewijzigd door DJMaze op 18-09-2016 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je moet in de toevoer van de spanning aan de condensator ook een weerstand opnemen. Dan wordt de formule Ut = U * e-t/RC
Dan kun je ook met een veel kleinere condensator werken

[ Voor 16% gewijzigd door Brahiewahiewa op 18-09-2016 18:11 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-09 01:44
Het contact van die vlotter zal het hard te verduren krijgen vanwege de oplaadstroom van die condensator, initieel een kortsluiting. Best weerstand in serie. De stroom door dit relais stijgt bovendien gradueel, wat een nadelige invloed heeft op de levensduur van de relaiscontacten. Best een zenerdiode aan de basis van die transisistor.

Als je dan toch een relais moet kopen waarom dan niet onmiddelijk een met ingebouwde afvalvertraging, echt niets bijzonders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:57

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Transistor ertussen dan heb je niet zo'n grote nodig :)
DJMaze schreef op zondag 18 september 2016 @ 14:35:
Bedankt allen voor het meedenken.

De pomp kan zonder probleem droog lopen (een Rule 360) en het water staat al hoog genoeg om gerust aardig wat seconden te pompen.

Ik dacht dat een Transistor + Condensator + Weerstand genoeg zou zijn:
[afbeelding]

Of met een N-MOSFET
[afbeelding]

Maar ik kom er niet uit met mijn roestige kennis. Laatste keer was 20 jaar geleden dat ik mij hiermee bezig hield.
zet over je condensator ook een zener diode van 15V

[ Voor 34% gewijzigd door Damic op 18-09-2016 18:21 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Steek er gewoon een microcontroller in met twee potmeters. Aan en uit vertraging.

Als de micro in sleep gaat heb je het over micro ampere's. De zelfontlading van de accu is waarschijnlijk nog groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
jeroen3 schreef op zondag 18 september 2016 @ 19:46:
Steek er gewoon een microcontroller in met twee potmeters. Aan en uit vertraging.

Als de micro in sleep gaat heb je het over micro ampere's. De zelfontlading van de accu is waarschijnlijk nog groter.
Vergeet dan niet de quiescent current van je regulator.. De micro hangt niet rechtstreeks aan je accu en een standaard LDO regulator pakt al gauw een paar tot tientallen mA aan Q-current!

De berekening qua energie: gaat die vlieger nog op met de inrush current van de relaisspoel? Het is geen echte 86 ohm weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je moet geen LM7805 nemen. Er is beter spul te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 15:26

LauPro

Prof Mierenneuke®

Het beste is om sowieso deze te halen denk ik: https://www.bluesea.com/p...VD_Low_Voltage_Disconnect

Dan heb je in ieder geval geen lege accu's meer.

En om heel eerlijk te zijn, het regent in Nederland echt nauwelijks. Natuurlijk is het fijn om een bilge te hebben maar als je even een paar weken niet bent is het niet opeens dat er 20cm in staat. Dat is echt dan van een veel langere periode. Dus wel even regelmatig bij de boot kijken.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Pagina: 1