Hoeveel overlast van evenementen is acceptabel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brain75
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-04 22:13
Hallo mede-tweakers.

Dit is volgens mij de eerste keer dat ik een topic start. De reden is vrij egoïstisch: die ga ik echter nog niet meteen met jullie delen. Eerst wil ik een soort van raadsel geven. Waarom? Omdat ik in deze vorm het e.e.a. kan toetsen zonder dat de achtergronden duidelijk zijn: jullie kijken er dan fris en onbevangen tegen aan.

Klinkt allemaal vaag: dus waarom start ik dit topic? Natuurlijk omdat de reden een impact heeft op mijn leven. En omdat hier op Tweakers een leuke mix aanwezig is van kritische mensen: zowel opbouwend als mensen die gewoon lekker schoppen. Hoe gek het ook klinkt: van beiden wordt ik wat wijzer denk ik.

Het eerste deel van het raadsel dan. Aan wat voor een gebied denken jullie als ik het volgende schets:

- ongeveer 6 hectare groot (200x300 meter);
- 5 evenementen-locaties;
- ongeveer 25 dagen per jaar met evenementen;
- ongeveer 150 uur per jaar met versterkt geluid (bands, DJ's, etc.) tot maximaal 24:00 uur.

Ben benieuwd met welke oplossingen jullie gaan komen :)

Verwijderd

Maasvlakte

• Donderstraaltje
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Oktoberfest?

Maar serieus met zo'n topic kunnen we he-le-maal niks...

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:49
Het verzoek is wel concreet je vraag te stellen? Als men wil raden kan men troubleshooten in diverse subfora hier bij mensen die net op GoT komen.. :p Het moet natuurlijk geen veredelde enquête worden. ;) Ook kan ik dan de titel aanpassen in een minder spammerige versie.

[ Voor 13% gewijzigd door Señor Sjon op 17-09-2016 22:13 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:51
brain75 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:03:
Hallo mede-tweakers.

Dit is volgens mij de eerste keer dat ik een topic start. De reden is vrij egoïstisch: die ga ik echter nog niet meteen met jullie delen. Eerst wil ik een soort van raadsel geven. Waarom? Omdat ik in deze vorm het e.e.a. kan toetsen zonder dat de achtergronden duidelijk zijn: jullie kijken er dan fris en onbevangen tegen aan.

Klinkt allemaal vaag: dus waarom start ik dit topic? Natuurlijk omdat de reden een impact heeft op mijn leven. En omdat hier op Tweakers een leuke mix aanwezig is van kritische mensen: zowel opbouwend als mensen die gewoon lekker schoppen. Hoe gek het ook klinkt: van beiden wordt ik wat wijzer denk ik.

Het eerste deel van het raadsel dan. Aan wat voor een gebied denken jullie als ik het volgende schets:

- ongeveer 150 uur per jaar met versterkt geluid (bands, DJ's, etc.) tot maximaal 24:00 uur.

Ben benieuwd met welke oplossingen jullie gaan komen :)
Silverdome in Zoetermeer? :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:29
Wil je een huis kopen in de buurt van een stuk land met deze gebruiksbestemming>?

Wil je zelf een dergelijk terrein kopen en exploiteren?

is er in de buurt van jouw woning een dergelijke gebruiksvergunning vergeven?

Zinloos zonder informatie.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://cdn.meme.am/instances/52801289.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:04

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Tuinfeest waarover de buren geheid gaan klagen?

P.s.
Wat is het doel van deze topic? Ik mis de clue namelijk.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:02
brain75 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:03:
Lijkt me duidelijk de achtertuin van Berlusconi met iedere twee weken een bunga-bunga- party.

Ik wist alleen niet dat de man het tegenwoordig nog maar tot 12 uur volhoudt.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Treurige reacties.

Ik denk aan een gebied buiten de Randstad, Groningen, Friesland, Zeeland, daar ergens. Tenzij je budget toereikend is.. In dat geval een grote oude boerderij ergens tussen Rotterdam, Amsterdam en Utrecht. Met de huidige melkprijs is jouw idee een prima alternatief ;).

[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 17-09-2016 22:54 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Verwijderd

Ergens in de kop van Flevoland? Vraag een boer of je z'n weiland kan lenen, er woont verder toch geen hond. Achter in z'n weiland gaan zitten en niemand heeft er last van. Wel kijken of je vergunning kan krijgen uiteraard. En de boer betalen voor verloren oogst.

Overigens, gokje: TS heeft een erfenis/ bedrijf verkocht/ lotto gewonnen en wil met die mooie som geld een locatie voor festivals opzetten. Wie bedenkt een ander scenario? :D

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2016 23:04 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• psychodude
Treurige reacties? Gewoon een zeer slechte openingspost zul je bedoelen. Wat kunnen we nu met zoiets? We weten niet eens wat de insteek is van het verhaal. Is hij op zoek naar een locatie? Wil hij dit soort locaties mijden? Is zo'n locatie gevestigd bij hem terwijl dit voorheen niet zo was?

Het is op dit moment niets anders dan één groot raadsel. Erg zinnige reacties kun je dan ook moeilijk verwachten zonder wat meer achtergrondinformatie.

Vraag je het mij, slotje waardig een topic als dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

psychodude schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 23:01:
[...]

Treurige reacties? Gewoon een zeer slechte openingspost zul je bedoelen. Wat kunnen we nu met zoiets? We weten niet eens wat de insteek is van het verhaal. Is hij op zoek naar een locatie? Wil hij dit soort locaties mijden? Is zo'n locatie gevestigd bij hem terwijl dit voorheen niet zo was?

Het is op dit moment niets anders dan één groot raadsel. Erg zinnige reacties kun je dan ook moeilijk verwachten zonder wat meer achtergrondinformatie.

Vraag je het mij, slotje waardig een topic als dit.
Wees eens open minded, verlaat je comfort zone (standaard vraag - antwoord), stel jezelf vaker de 'waarom-vraag' en sta eens open voor nieuwe ideeën! Niet alles hoeft van tevoren geregisseerd te worden ;). Met alle respect overigens.

Komt vast snel een update over hoe en wat precies..

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 17-09-2016 23:16 ]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik denk aan een mooi gebiedje ergens in de driehoek tussen Pons, Fermat en Polybius.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:43

Koenvh

Hier tekenen: ______

Vliegdekschip op de Noordzee?

🠕 This side up

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:00
Goffertpark?

Is het parkeerterrein voor het Tweakers HQ misschien 6 hectare? :P

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brain75
Sorry voor de onduidelijkheid: Als ik nou vertel dat ik midden in een stedelijk gebied woon, en dat dit stuk land het gebied rondom mijn huis is? Ik woon er 16 jaar en de hoeveelheid versterkt geluid is geen grapje.

Ik, en mijn buurtbewoners, irriteren zich er mateloos aan. Nu kan het zijn dat wij natuurlijk een stel zeurpieten zijn. Daarom vind ik jullie mening belangrijk: Je kan opgesloten zitten in je eigen ergernis.

De vraag is: Vinden jullie dergelijke overlast in een stedelijk gebied acceptabel? Waar dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:01
brain75 schreef op zondag 18 september 2016 @ 07:49:
Sorry voor de onduidelijkheid: Als ik nou vertel dat ik midden in een stedelijk gebied woon, en dat dit stuk land het gebied rondom mijn huis is? Ik woon er 16 jaar en de hoeveelheid versterkt geluid is geen grapje.
Dan denk ik dat je toen je het huis kocht hier wel rekening mee hebt gehouden en dat dit bij de vraagprijs inbegrepen was?

Dat is hetzelfde als de mensen bij die bij Schiphol wonen en klagen over het geluid.

Al met al vervelend, maar iets waar je mee zult moeten leren leven... Of anders verhuizen.

Sorry, geen medelijden of sympathie van mij. Zelf ben ik totaal niet van festivals, maar als ik een huis koop in de buurt van een dergelijk terrein dan is het mijn eigen domme schuld geweest.. En wie zijn billen brandt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:58
Ja zo'n gebied is zeker ergens acceptabel. Mensen hebben nu eenmaal behoeften aan dit soort vermaak. 25 dagen is op zich best veel, al tel ik hier in het centrum (dorp midden Limburg) ook al 15 dagen per jaar een evenement en daar hebben de omwonenden ook vast last van.

Wat je hiermee kunt/moet geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jazeker, dat vind ik acceptabel mits het terrein ook bedoeld is voor zulke evenementen.

De belangrijkste vraag is of het terrein er eerder was of dat de bewoners er eerder waren. Als je naast een evenementen terrein gaat wonen kan je dit verwachten. Als er een evenementen terrein in jouw woonwijk aangelegd wordt is het een ander verhaal.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Ik, en mijn buurtbewoners, irriteren zich er mateloos aan. Nu kan het zijn dat wij natuurlijk een stel zeurpieten zijn. Daarom vind ik jullie mening belangrijk: Je kan opgesloten zitten in je eigen ergernis.

De vraag is: Vinden jullie dergelijke overlast in een stedelijk gebied acceptabel? Waar dan ook?
Ja, natuurlijk is dat acceptabel.
Het is namelijk heel simpel: In steden moeten er gewoon plekken zijn voor evenementen. En als dat niet bij jou zou zijn, dan zou het wel bij de buren zijn.

Je zou de gemeente aan kunnen schrijven met de vraag of er minder evenementen kunnen zijn, of dat er een ander gebied aangesteld wordt als evenementengebied.
Maar om heel eerlijk te zijn, dit gebied is niet voor niets aangewezen. Voor de centrale locatie, of misschien simpelweg omdat het hier de minste overlast geeft. Beide redenen voor de gemeente om het daar te houden.

Overigens is het niet helemaal duidelijk hoe vaak er overlast is. Je zegt 25 dagen per jaar, maar is dat om de paar maanden een kermis, of is het om de twee weken een optreden van een band?

[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 18-09-2016 08:30 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:40

sapphire

Die-hard pruts0r

Idd staat er 25x per jaar een kermis of een festival met 50k dronken mensen?

Woon je naast het malieveld ofzo? :p

Overigens zijn er nu nog steeds enorm veel variabelen.
Ik woon zelf in het midden van het centrum van een dorp tegenover een kerk. In een goede week is het hier aan de overkant 5 avonden per week druk, parkeren onmogelijk, druk op straat, fel licht naar binnen, luidruchtige mensen/jongeren (soms), ect.. Nou scheelt het dat ik het wist voordat ik hier ging wonen (dus bewuste keuze) en zelf in die kerk kom en het me dus ook niet zoveel uit maakt. Allemaal factoren die meespelen.
Mijn buurman heeft niks hier mee en vind het vooral irritant en ergert zich ook regelmatig omdat zijn kijk/insteek anders is.

Ook is het centrum 1 week per jaar zga afgesloten en benoemd (door gemeentelijke verordening) tot evenementen terrein voor de plaatselijke feestweek. Voor mij een bewuste keuze toen ik hier ging wonen maar er zijn buurtbewoners die die al 30 jaar elk jaar komen klagen. Dit terwijl ze wisten dat dit het geval was toen ze er kwamen wonen (feesten zijn al sinds vlak na WO2) en veel meer uit het centrum wonen als ik...dus ja factoren die voor iedereen anders kunnen zijn maar heel bepalend.

Dus TS concreter mag best... :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:09
Snap nog steeds niet waarom je cryptisch bent over de lokatie, maar ok.

Als jij er bent gaan wonen terwijl dat terrein al gebruikt werd voor concerten oid is sowieso je eigen schuld. Is het daarna aangelegd/gebruikt voor concerten dan kan ik me de irritatie voorstellen, maar dan nog is de enige oplossing verhuizen.

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 23:12:
[...]

Wees eens open minded, verlaat je comfort zone (standaard vraag - antwoord), stel jezelf vaker de 'waarom-vraag' en sta eens open voor nieuwe ideeën! Niet alles hoeft van tevoren geregisseerd te worden ;). Met alle respect overigens.
Met alle respect, maar jouw vorige reactie (en deze overigens ook), is dus compleet irrelevant en offtopic:
Sport_Life schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:51:
Treurige reacties.

Ik denk aan een gebied buiten de Randstad, Groningen, Friesland, Zeeland, daar ergens. Tenzij je budget toereikend is.. In dat geval een grote oude boerderij ergens tussen Rotterdam, Amsterdam en Utrecht. Met de huidige melkprijs is jouw idee een prima alternatief ;).
Terwijl die treurige reacties me tenminste nog aan het gniffelen hebben gebracht. Kan ik van jouwe niet zeggen.

Ligt er geheel aan hoe het ontstaan is en of het al zo was. Ik ga niet mee in de reacties boven me dat het 'natuurlijk' prima is. Ik woon midden in het centrum van een klein dorp: Oftewel het centrum stelt niks voor. Soms zijn er evenementen, keer of 3 per jaar, en eigenlijk om 10 uur savonds zijn die altijd wel voorbij (het is vooral voor kinderen <12, de oudere gaan wel naar de stad toe). Als dat nu volgend jaar ook 25 dagen per jaar wordt tot significant later ga ik daar niet blij mee zijn, en ook niet in de redenatie mee dat het toch ergens moet zijn, dus kan het net zo goed bij jou zijn. Ik neem aan dat degene die dat zeggen daar ook niet zo over denken als we het maar in de random woonwijk gaan doen waar zij wonen.

Maar dat ligt er dus wel aan hoe het ontstaan is. Heb jij een huis naast een festivalterrein gekocht toen het nog maar 24 keer per jaar is, en nu is het 25 keer per jaar? Dan krijg je geen medelijden van mij. Maar was het eerst een paar keer per jaar en is het nu 25 keer per jaar, ja dan vind ik dat het of verminderd zou moeten worden of dat de gemeente compensatie moet aanbieden. Of je dat krijgt is weer een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik heb de titel iets verduidelijkt, maar nogmaals het verzoek om er geen raadspel van de maken. Vertel gewoon wat er aan de hand is en wat je vraag / discussiepunt is.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brain75
Dan denk ik dat je toen je het huis kocht hier wel rekening mee hebt gehouden en dat dit bij de vraagprijs inbegrepen was?

Dat is hetzelfde als de mensen bij die bij Schiphol wonen en klagen over het geluid.

Al met al vervelend, maar iets waar je mee zult moeten leren leven... Of anders verhuizen.

Sorry, geen medelijden of sympathie van mij. Zelf ben ik totaal niet van festivals, maar als ik een huis koop in de buurt van een dergelijk terrein dan is het mijn eigen domme schuld geweest.. En wie zijn billen brandt......
Toen ik er kwam wonen stond de markt wel eens voor de voordeur. Of een rommelmarkt. Daar heb ik helemaal niks op tegen, zelfs niet als de visboer op de stoep staat. Dat hoort inderdaad bij het wonen op die plek. Sinds een aantal jaren voert de gemeente echter een beleid om het centrum wat meer op de kaart te zetten. Ook daar is niks op tegen: het was inderdaad nogal in gekakt :)

Ik heb ook niks tegen een evenement met geluid, maar ik vind zelf de frequentie waarop het gebeurd gewoon erg hoog. Het lijkt alsof er niks georganiseerd kan worden zonder dat coverband nummer zoveel op getrommeld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brain75
Tsurany schreef op zondag 18 september 2016 @ 07:57:
Jazeker, dat vind ik acceptabel mits het terrein ook bedoeld is voor zulke evenementen.

De belangrijkste vraag is of het terrein er eerder was of dat de bewoners er eerder waren. Als je naast een evenementen terrein gaat wonen kan je dit verwachten. Als er een evenementen terrein in jouw woonwijk aangelegd wordt is het een ander verhaal.
Het aantal evenementen is flink opgeschroefd de laatste jaren. Niks op tegen: het was nogal een in gekakt zooitje om eerlijk te zijn. Maar het aantal evenement-terreinen is ook op geschroefd en op elk van die terreinen heeft de gemeente een maximaal aantal evenementen bepaald waarop geluid geproduceerd mag worden. Maar als die terreinen allemaal binnen een steenworp afstand van elkaar liggen dan heb je daar als omwonende dus best last van. Ik ben niet tegen evenementen an sich: ik vind het zelfs bewonderenswaardig hoeveel vrijwilligers zich hiervoor inzetten (echt top!). Maar in het zomerseizoen elk weekend een coverband of DJ voor je deur vind ik gevoelsmatig wat veel worden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:03
De gemeente zal alle belangen moeten afwegen. Voor de evenementen zal dan ook zeker diverse vergunningsaanvragen van toepassing zijn waarop je commentaar en zelfs bezwaar op kunt geven. De gemeente Son heeft afgelopen jaar een structurele bezwaarmaker uitgekocht.

Ik kan me overigens wel wat bij het verhaal voorstellen. Ik ken mensen die in het noorden van Eindhoven wonen en een flink aantal keer per jaar mogen genieten van het geluid van Aquabest (Lakedance, etc.) van de andere kant van de snelweg en dat is regelmatig werkelijk niet te harden (mensen sturen kinderen uit logeren, zorgen zelf het weekend niet thuis te zijn, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dus heb je al contact opgenomen met de gemeente? Het heeft imho weinig nut aan ons te vragen wat wij acceptabel vinden. Als jij en je buren en last van hebben ga je naar de gemeente. De gemeente hoort immers jullie in te lichten over elk evenement waar je mogelijk last van kan hebben. Daarnaast zal er vast zoiets zijn als een gemeente verordening waarin staat aangegeven tot hoe laat en hoeveel dB geluid er gemaakt mag worden. Vergunningen voor evenementen worden normaliter ook gepubliceerd, bijv in de lokale krant of website. Je zou dus daar bezwaar tegen kunnen maken.

Die ingang zou ik dus als eerste oppakken: flink gaan klagen bij de gemeente.

[ Voor 12% gewijzigd door Microkid op 18-09-2016 10:00 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brain75
[

Ligt er geheel aan hoe het ontstaan is en of het al zo was. Ik ga niet mee in de reacties boven me dat het 'natuurlijk' prima is. Ik woon midden in het centrum van een klein dorp: Oftewel het centrum stelt niks voor. Soms zijn er evenementen, keer of 3 per jaar, en eigenlijk om 10 uur savonds zijn die altijd wel voorbij (het is vooral voor kinderen <12, de oudere gaan wel naar de stad toe). Als dat nu volgend jaar ook 25 dagen per jaar wordt tot significant later ga ik daar niet blij mee zijn, en ook niet in de redenatie mee dat het toch ergens moet zijn, dus kan het net zo goed bij jou zijn. Ik neem aan dat degene die dat zeggen daar ook niet zo over denken als we het maar in de random woonwijk gaan doen waar zij wonen.

Maar dat ligt er dus wel aan hoe het ontstaan is. Heb jij een huis naast een festivalterrein gekocht toen het nog maar 24 keer per jaar is, en nu is het 25 keer per jaar? Dan krijg je geen medelijden van mij. Maar was het eerst een paar keer per jaar en is het nu 25 keer per jaar, ja dan vind ik dat het of verminderd zou moeten worden of dat de gemeente compensatie moet aanbieden. Of je dat krijgt is weer een ander verhaal.
Het was 'vroegah' veel rustiger. Te rustig eigenlijk: ik woon dus in een stadscentrum. Daar wilde de gemeente wat aan doen en dat valt te prijzen. Het aantal evenementen en het aantal evenement-terreinen is op geschroefd. Heel concreet heb ik in het zomerseizoen elk weekend, soms tot 24:00 uur, versterkte muziek voor de deur. Soms zelfs letterlijk op mijn stoep. De evenementen zijn los van elkaar echt leuke evenementen, maar ik merk gewoon dat de frequentie mij en mijn gezin begint op te breken. En ik hoor vergelijkbare geluiden uit mijn woonwijk.

Natuurlijk heb ik wel eens bezwaar aan getekend tegen een vergunning, maar als je daar een paar maal het deksel op de neus gekregen hebt....... er gaat teveel negatieve energie in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Dan nog: probeer collectief naar de gemeente te gaan en geef aan dat de hoge frequentie aan evenementen een grote negatieve invloed heeft op jullie woongenot en gezondheid en dat er naar een andere/betere locatie gezocht moet worden. Samen sta je sterk!

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brain75
Microkid schreef op zondag 18 september 2016 @ 10:06:
Dan nog: probeer collectief naar de gemeente te gaan en geef aan dat de hoge frequentie aan evenementen een grote negatieve invloed heeft op jullie woongenot en gezondheid en dat er naar een andere/betere locatie gezocht moet worden. Samen sta je sterk!
Dat is dus al eens gebeurd. Concreet ging het hier om de overlast op de Markt (100 meter verderop). Bewoners zijn daar met zelf met geluidsrapporten aan gekomen: bij een concert op de markt kan het geluidsniveau bij die mensen in de woning de 120 dB aan tikken. Nee, dat is geen tikfout. Als je dan vervolgens ziet wat de gemeente daar mee doet. Om te huilen. Ze hadden daar op zijn minst isolerende beglazing voor de woningen kunnen aanbieden. De hakken gaan alleen maar in het zand: dan moet je maar niet in het centrum gaan wonen.

Ik kan wel veel met jullie reacties dus dank daarvoor. Ik denk dat een verhuizing misschien niet zo verkeerd gaat zijn. Niet leuk voor de kinderen (vriendjes in de buurt enzo), maar op de lange termijn gaat het hele gezin er blij mee zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Als je verandering wilt is er wel iets meer nodig. Structureel en collectief voor je belangen opkomen bijvoorbeeld. Lokale pers erbij halen. Gemeenteraadsleden benaderen. En af en toe doorpakken door strategisch e.e.a. voor de bestuursrechter te brengen.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 18-09-2016 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brain75
Slaapje schreef op zondag 18 september 2016 @ 09:39:
Snap nog steeds niet waarom je cryptisch bent over de lokatie, maar ok.

Als jij er bent gaan wonen terwijl dat terrein al gebruikt werd voor concerten oid is sowieso je eigen schuld. Is het daarna aangelegd/gebruikt voor concerten dan kan ik me de irritatie voorstellen, maar dan nog is de enige oplossing verhuizen.
Ik wilde er cryptisch over zijn omdat in beginsel het niet van belang zou moeten zijn waar de overlast plaats vind. Op het moment dat de overlast-frequentie groot is vind ik dat een gemeente zelf actief naar omwonenden zou kunnen stappen om te vragen hoe het e.e.a. ervaren wordt. Het aantal evenementen met geluidsoverlast zou daarmee bijvoorbeeld lager gesteld kunnen worden: een feest vieren hoeft echt niet altijd met versterkt geluid.

Ik, en mijn buurtbewoners, ervaren eenrichtingsverkeer. Wij van de gemeente doen dit, en jullie hebben het maar te slikken. Ja, we wonen in een stadscentrum: maar het is ook een woonwijk. Dat is gewoon een gegeven. Ik denk dat een groot deel van de irritaties in de buurt zit bij het gebrek aan interactie met de gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

brain75 schreef op zondag 18 september 2016 @ 10:29:
[...]
Ik wilde er cryptisch over zijn omdat in beginsel het niet van belang zou moeten zijn waar de overlast plaats vind. Op het moment dat de overlast-frequentie groot is vind ik dat een gemeente zelf actief naar omwonenden zou kunnen stappen om te vragen hoe het e.e.a. ervaren wordt. Het aantal evenementen met geluidsoverlast zou daarmee bijvoorbeeld lager gesteld kunnen worden: een feest vieren hoeft echt niet altijd met versterkt geluid.

Ik, en mijn buurtbewoners, ervaren eenrichtingsverkeer. Wij van de gemeente doen dit, en jullie hebben het maar te slikken. Ja, we wonen in een stadscentrum: maar het is ook een woonwijk. Dat is gewoon een gegeven. Ik denk dat een groot deel van de irritaties in de buurt zit bij het gebrek aan interactie met de gemeente.
Tja, bekijk het eens van de andere kant: voor elk evenement moet een vergunning verleend worden. Indien daar geen bezwaren op komen, gaat het gewoon door. Als jullie (afzonderlijk of collectief) niet klagen weet de gemeente van niets. Jouw mening dat de gemeente bij jullie moet polsen hoe jullie het ervaren deel ik niet. Ik denk dat je te veel van de gemeente verwacht (en dat doen ze dus echt niet). Je zal zelf echt in actie moeten komen, keer op keer, zoals Rukapul ook al aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Heeft de gemeente een ombudsman? Want reacties als "dan had je maar niet in het centrum moeten gaan wonen" en "jullie hebben het maar te slikken" zijn zacht gezegd fors onprofessioneel.
Een klacht bij de ombudsman kan er in ieder geval voor zorgen dat de gemeente de verleende en te verlenen vergunningen beter zal moeten gaan onderbouwen.
Daarnaast kan de ombudman onderzoeken (of laten onderzoeken) in hoeverre de overlast reëel is: als ook hij 120 dB meet IN woningen in de buurt, moet dat gevolgen hebben, want ik betwijfel of dergelijke geluidsnivo's binnen gemeentegrenzen gedurende langere tijd toegestaan zijn.

Laat je niet afschepen. Gevechten met overheden zijn taai. Er zijn veel bestuurslagen die vinden dat ze er bij betrokken zijn en hun plasje er over willen doen, dus het is een kwestie van vastbijten en vasthouden!

Daarnaast: enig realisme is geboden. Zoals je zelf al aangeeft: je woont in een centrum van een gemeente. Dan weet je dat er (zeker in de zomer) evenementen georganiseerd zullen worden. Dus verhuizen is dan misschien een betere optie.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Het bij de gemeente neerleggen etc zoals reeds gesuggereerd is zou de weg zijn om iets aan de overlast te doen.

Hoewel aan de andere kant ik persoonlijk vind dat je dit soort dingen op de koop toeneemt door zelf binnen een stedelijk gebied te gaan wonen. Naarmate men meer geconcentreerd gaat wonen, neemt het aantal lokale evenementen ook toe. En hoewel dit 16 jaar geleden mogelijk beperkt was, moet je er binnen een stad altijd rekening mee houden dat steden doorgaans groei vertonen en hiermee de frequentie van dit soort evenementen dan ook toe zal nemen. Naast dit soort evenementen zal ook (overlast door) passerend verkeer bijvoorbeeld toenemen. Drukte op straat zal toenemen, ook in de nachtelijke uren. Etcetera.

Ik begrijp persoonlijk dan ook slecht waarom men klaagt over dit soort voor de hand liggende gevolgen van het wonen binnen een stad. Het is tenslotte niet echt een lokatie waar je lekker voor je rust gaat wonen.

Het maximaal toegestane geluidsniveau bij festivals e.d. is 103 decibel. De gegeven 120 decibel is dus excessief. Daar tegen in zou je wel in bezwaar kunnen gaan. Laat de gemeente de decibel waarden op de festivals controleren. Blijft het daarna nog altijd een probleem, dan kun je in plaats van direct te verhuizen overigens ook overwegen om te investeren in geluidsisolatie van de woning. Daarmee kun je ook een aanzienlijke daling van het geluid van buitenaf verkrijgen. Ongeveer 10 ~ 15 dB reductie is niet ongewoon.

Houdt het festival zich netjes aan een 103 dB grens, en woon je circa 50m vanaf de bron van dit geluid, dan zit je op circa 68 dB. Snoep je daar met geluidsisolatie nog eens 10 dB vanaf. Dan zit je op 58 dB. Het geluid van een doorsnee wasmachine zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:15
Hoi,

Organisator die zich bezig houdt in de hoofdstad van Gelderland meldt zich.

Het is voor de gemeente belangrijk om evenementen in de stad te hebben. Vergis je niet hoesnel organisatoren van terrein kunnen switchen als de gemeente even moeilijk doet. Zo organiseert een compagnon van me in Oss omdat Arnhem nogal een strikte evenementenbeleid heeft.

De gemeente zal dus altijd moeten overwegen of de baten van een evenement hoger zijn dan de lasten. Vergeet ook niet de er op lokaal gebied veel bezoekers gebruik maken van diensten of gelegenheden buiten het terrein. De ondernemers in de stad hebben daar ook direct voordeel mee en brengt extra geld in het laatje.

Zonder locatie, omliggende gemeentes en wat voor evenementen er gehouden worden bij jou in de buurt kan je dus eigenlijk helemaal niks zeggen. Dus wat meer informatie zou fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-09 19:24
Rukapul schreef op zondag 18 september 2016 @ 09:57:
De gemeente zal alle belangen moeten afwegen. Voor de evenementen zal dan ook zeker diverse vergunningsaanvragen van toepassing zijn waarop je commentaar en zelfs bezwaar op kunt geven. De gemeente Son heeft afgelopen jaar een structurele bezwaarmaker uitgekocht.

Ik kan me overigens wel wat bij het verhaal voorstellen. Ik ken mensen die in het noorden van Eindhoven wonen en een flink aantal keer per jaar mogen genieten van het geluid van Aquabest (Lakedance, etc.) van de andere kant van de snelweg en dat is regelmatig werkelijk niet te harden (mensen sturen kinderen uit logeren, zorgen zelf het weekend niet thuis te zijn, etc.).
Aquabest heeft vergunning voor 12 evenementen per jaar. Als je bedenkt dat dit vooral in de zomerweekenden is, is het dus iedere 2 weken. Ik woon er ongeveer 5 km vandaan en ervaar zelfs de overlast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Deels speelt het volume van zulke evenementen ontzettend hard mee. Het lijkt wel een wedloop om zo hard mogelijk de muziek af te spelen. Hard, harder, hardst... Je kan geen festival meer op zonder gehoorsbescherming en zelfs bij evenementen op een stadhuisplein staat het geluid al zo kansloos hard.

Dit versterkt natuurlijk hoe merkbaar zo'n evenement is. Zonde dat het zo moet en dat festivals/evenementen weinig met de omwoners te doen hebben. Nee het hoeft niet stil, het hoeft niet zacht maar het huidige "normale" volume is niet normaal meer :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Laatst online: 30-09 22:53

Wildfire

Joy to the world!

Napo schreef op zondag 18 september 2016 @ 11:42:
[...]

Deels speelt het volume van zulke evenementen ontzettend hard mee. Het lijkt wel een wedloop om zo hard mogelijk de muziek af te spelen. Hard, harder, hardst... Je kan geen festival meer op zonder gehoorsbescherming en zelfs bij evenementen op een stadhuisplein staat het geluid al zo kansloos hard.

Dit versterkt natuurlijk hoe merkbaar zo'n evenement is. Zonde dat het zo moet en dat festivals/evenementen weinig met de omwoners te doen hebben. Nee het hoeft niet stil, het hoeft niet zacht maar het huidige "normale" volume is niet normaal meer :(
Ik ken het probleem... tijdje terug was bv. het Intents Festival in Oisterwijk. Ik woon in Tilburg, de afstand is hemelsbreed zo'n 9 à 10 kilometer. Ik lag hier in bed te dreunen, zo goed was dat ellendige gedreun hier te horen!

En dan beweren ze "we hebben ons aan alle geluidsnormen gehouden". Nou, dat betekent dan dat die geluidsnormen verkeerd zijn...

---

En dan gisteren in Tilburg het Draaimolen Festival. Ca. 5 kilometer hemelsbreed. De hele avond een monotoon "DREUN DREUN DREUN DREUN BOEM BOEM BOEM BOEM". God wat was dat verdomd irritant zeg... blij dat dat festival om 00:30 uur was afgelopen. Sommige van die k*tfestivals gaan echter tot bv. 02:00 uur door. Daar gaat je nachtrust...

[ Voor 14% gewijzigd door Wildfire op 18-09-2016 11:56 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb absoluut totaal begrip voor de TS.

Rondom en in de Gaasperplas worden per jaar ook steeds meer "Festivals" georganiseerd.

Nu kan ik de herrie op 6-7 kilometer daarvandaan (waar ik woon) letterlijk horen. (wat gewoon absurd is)
Sensation heb ik dan nog nooit iets van gehoord, pun intended, want dat wordt gehouden op een geschikte plek voor dat soort dingen.

Als iedereen in de omgeving door een SM festival een sneetje in z`n been zou krijgen (terwijl dat goed heelt) dan zou het festival meteen door de hoogste rechter worden opgeknoopt, maar wanneer het gehoorschade is (wat nooit meer heelt) dan mag het gewoon.

Ook heb ik er nog nooit van gehoord dat het festival gehoorbescherming uitdeelt aan de omwonenden.

Vroeger werd er ooit eens een Efteling gebouwd, en een Artis (terwijl ik ook iets tegen te kleine dierentuinen heb), en Floriades enzzz... allemaal relatief stil en lucratief tijdverdrijf.
Tegenwoordig wordt er niks permanents aan tijdverdrijf bijgebouwd, (dit is een landelijk politiek iets), dus komt het festijn naar je toe. Alles wordt dus als een kermis opgezet om lange termijn investerings risico uit de weg te gaan want de banken zouden zomaar eens wat centjes kunnen verliezen aan een geldig creatief idee.

Ipv wat vaste grote dingen neer te zetten waaruit sommige werken en sommigen niet waar je na langere termijn er een aantal hebben die goed werken, wordt er dus niks gedaan en het aan de lukrake markt losgelaten met alle halve maatregelen en dus ook gevolgen van dien. (denk aan de monstertruck in Haaksbergen.)

Het ligt dus meer bij een 2e kamer dan bij de gemeente om te stellen wat een landelijke limiet is voor overlast. En waar festivals+kermis aan moet voldoen en hoevaak dat per jaar neergezet mag worden.
En vooral ook of er niet eens geinvesteerd kan worden in bv een pretpark/festivalterrein/andere-opties ergens in de randstad. (waarom is dat er niet.)

De oplossing voor groot vermaak is net als de waterkering in Zeeland, met iedereen het voor zichzelf laten uitmaken kom je niet aan een functionerende oplossing. Vermaak zoeken is een basaal menselijk iets wat zich net als de getijden manifesteerd. Het is dus aan de hogere politieke laag om die stroming te kennen en stabiel te houden.

(btw geluid neemt quadratisch af met de afstand (waar de gemeente z`n regel op baseert) is onwaar als je het in bewoont gebied doet vanwege de akoestiek van de bebouwing, veel plekken zullen op korte afstand heel weinig geluid hebben, en andere plekken verder weg juist superveel, als die superveel dan in een bejaardentehuis of ziekenhuis is dan kunnen die mensen ook niet zomaar even wieberen)

Daarbij ook iemand verplichten als het eindelijk zonnig/warm weer is om z`n ramen dicht te houden door overlast is ergens wel asociaal.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nee, dan heb je gewoon oech dat de wind verkeerd stond tijdens het evenement en / of tijdens het meten.
Als je slim bent als organisator meet je met de wind naar het festival toe; scheelt een hoop dB's en dus gelazer.

@TS: ik heb al even geen reactie meer gezien van je. Hou er rekeneing mee dat hier voornamelijk IT'ers zitten die probleemoplossend denken. Met je opmerking uit de startpost stuur je ze het bos in. Er moet een probleem zijn voor het opgelost kan worden.
Als jij graag wilt dat we out of the box denken zul je eerst moeten vertellen hoe de bo. Er uit ziet

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tja ik woon ook in het centrum van een grote stad en er zijn hier ook weleens festivals ed. Heb daar overigens geen last van. Maar heb daar wel van tevoren rekening mee gehouden.

Als bezwaar bij de vergunning procedure geen zin heeft zou je collectief met buren iets op kunnen zetten, hoe staan zij erin?

[ Voor 99% gewijzigd door Sport_Life op 18-09-2016 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:39

Speedmaster

Make my day...

Het seizoen is bijna voorbij maar als tip voor volgend jaar. Neem contact op met de milieudienst of omgevingsdienst. Zij zijn dag en nacht bereikbaar en kunnen metingen verrichten voor wat betreft het overschrijden van het geluidsniveau wat in de vergunning staat en wat wettelijk toelaatbaar is. Alleen dan zal het lukken om bij de gemeente een luisterend oor te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 18 september 2016 @ 12:20:
Tja ik woon ook in het centrum van een grote stad en er zijn hier ook weleens festivals ed. Heb daar overigens geen last van. Maar heb daar wel van tevoren rekening mee gehouden.

Als bezwaar bij de vergunning procedure geen zin heeft zou je collectief met buren iets op kunnen zetten, hoe staan zij erin?

[...]
Nou nou voel je niet zo aangevallen ;).
Nogal lastig om me aangevallen te voelen als ik geen enkele post daar had gemaakt voor jou he ;). Wel goed lezen. Ik vond het alleen zo jammer te zien dat jij andere mensen ging aanvallen in een sneue offtopic reactie die niks met het hele onderwerp van de TS te maken had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sissors schreef op zondag 18 september 2016 @ 12:26:
[...]

Nogal lastig om me aangevallen te voelen als ik geen enkele post daar had gemaakt voor jou he ;). Wel goed lezen. Ik vond het alleen zo jammer te zien dat jij andere mensen ging aanvallen in een sneue offtopic reactie die niks met het hele onderwerp van de TS te maken had.
Mijn punt was een beetje dat het best een interessant topic had kunnen worden als er serieus werd gereageerd en de uiteindelijke vraag niet totaal ergens anders heen ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-09 21:26
Ja achja evenementen misschien moet er eens wat aam.het volume van het geluid gedaan worden. Gister was ik op een buurtfeest en daar was een band.

Band aan t spelen>iedereen buiten de tent.

Pauzegeluid omdat de band ff wat moest drinken>Iedereen de tent in.

Want dat was gewoon normale muziek met een normaal volume.

Waarom moet dat toch altijd zo gruwelijk hard tot boven mijn pijngrens? Ik kom eigenlijk nooit op die plekken maar omdat een maat zo aandrong toch maar gegaan.

Ik haat festivals. Ik woon in het buitengebied maar in de zomer kan ik ook dat gedreun in mn bed horen van de dichtsbijzijnde stad. Eigenlijk is er heel de zomer wel iets te horen. Gelukkig niet heel hard omdat het allemaal km's weg is hemelsbreed.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brain75
Microkid schreef op zondag 18 september 2016 @ 10:35:
[...]

Tja, bekijk het eens van de andere kant: voor elk evenement moet een vergunning verleend worden. Indien daar geen bezwaren op komen, gaat het gewoon door. Als jullie (afzonderlijk of collectief) niet klagen weet de gemeente van niets. Jouw mening dat de gemeente bij jullie moet polsen hoe jullie het ervaren deel ik niet. Ik denk dat je te veel van de gemeente verwacht (en dat doen ze dus echt niet). Je zal zelf echt in actie moeten komen, keer op keer, zoals Rukapul ook al aangeeft.
Het probleem is dat ik niks tegen de individuele evenementen heb. De meesten zullen individueel prima binnen de wettelijke kaders passen: iets waar ik bij bezwaar aantekenen (tegen evenementen waar ik wat minder sympathie mee had) tegen aan liep. Het probleem zit in het grotere geheel. Al die losse evenementen samen vormen het probleem.

En die eindregie lijkt de gemeente niet te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brain75
Speedmaster schreef op zondag 18 september 2016 @ 12:21:
Het seizoen is bijna voorbij maar als tip voor volgend jaar. Neem contact op met de milieudienst of omgevingsdienst. Zij zijn dag en nacht bereikbaar en kunnen metingen verrichten voor wat betreft het overschrijden van het geluidsniveau wat in de vergunning staat en wat wettelijk toelaatbaar is. Alleen dan zal het lukken om bij de gemeente een luisterend oor te krijgen.
Goede tip! Het voorbeeld van de Markt met zijn 120 dB: daar heb ik gelukkig geen last van. Bij mij gaat het om de frequentie van het geluid: het komt gewoon te vaak voor nu. Voor mijn gevoel heb ik dit jaar, vanuit mijn prive-domein, bijna elke coverband in Nederland wel gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
De gemeente heeft weldegelijk regie. Er is waarschijnlijk een bestemmingsplan voor evenementen in het centrum.

Zoek op Google maar eens hoe het in Son en Breugel is gelopen waar dit tot de raad van State is opgespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brain75
Rukapul schreef op zondag 18 september 2016 @ 13:29:
De gemeente heeft weldegelijk regie. Er is waarschijnlijk een bestemmingsplan voor evenementen in het centrum.

Zoek op Google maar eens hoe het in Son en Breugel is gelopen waar dit tot de raad van State is opgespeeld.
Zover ik heb kunnen ervaren schuift de gemeente alles naar het individuele evenemententerrein: daar bepaald men hoeveel en welke type evenementen men per terrein mag houden. Dat er dan vijf terreinen op een nog geen km2 van elkaar liggen verliest men dan uit het oog. Ook wordt er nogal gegoocheld met wanneer een evenement groot of klein is. Zo kan een groot evenement best stil zijn, maar een klein evenement geluidsoverlast geven.

Om op een eerdere vraag van een andere reageerder te reageren: ik woon in Zoetermeer.

Ik ga inderdaad die casus van Son en Breugel eens opzoeken. Bedankt voor de tip!

[ Voor 4% gewijzigd door brain75 op 18-09-2016 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Rukapul schreef op zondag 18 september 2016 @ 13:29:
De gemeente heeft weldegelijk regie.
De gemeente is de oorzaak van het probleem, is de organisator van de overlast.

Ga je bij inbraak ook klagen bij de inbreker of ga je naar de politie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

enchion schreef op zondag 18 september 2016 @ 14:00:
[...]

De gemeente is de oorzaak van het probleem, is de organisator van de overlast.

Ga je bij inbraak ook klagen bij de inbreker of ga je naar de politie.
"De gemeente" bestaat uit vele onderdelen. Dus ja, je gaat naar "de gemeente" als een evenement, georganiseerd door "de gemeente" bij jou overlast veroorzaakt.
Die kunnen namelijk niet alleen de vergunningen afgeven, maar moeten op verzoek van bewoners ook geluidsmetingen doen.

Vergelijking met inbrekers gaat mank: inbrekers plegen moedwillig een misdrijf, een ambtenaar kan een vergunning afgeven zonder daarbij moedwillig de fout in te gaan.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Even voor TS: het heeft soms wel eens zin om te klagen bij de politieke partijen die in de oppositie zitten in de gemeenteraad. Die profileren zich graag, vooral op dossiers waar het aan beleid of coordinatie ontbreekt. Het zal best zo zijn dat elke festival afzonderlijk mag, maar dat er wel rekening gehouden moet worden met de hoeveelheid en frequenties van festivals.

Verder: altijd samen optrekken met andere gedupeerden, zorg voor professionele bijstand (juridisch en technisch) en alles wat je doet documenteren. Daarnaast kun je de gemeente vragen om out-of-the-box met je mee te denken: isoleren van woning, gehoorbescherming gratis verstrekken, gratis kaartjes voor het evenement, je huis opkopen, noem maar iets.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Er zijn natuurlijk een hoop mensen die plezier hebben van dat soort evenementen. Als je in een stad woont hoort dat er gewoon bij. Beetje jammer dat je gaat klagen bij de gemeente om het voor zoveel mensen te gaan verzieken.

Al die drukte heeft natuurlijk ook als pluspunt dat de waarde van je huis bovengemiddeld is gestegen. Maar daar zul je wel niet over te klagen hebben.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
digifun schreef op zondag 18 september 2016 @ 18:01:
Er zijn natuurlijk een hoop mensen die plezier hebben van dat soort evenementen. Als je in een stad woont hoort dat er gewoon bij. Beetje jammer dat je gaat klagen bij de gemeente om het voor zoveel mensen te gaan verzieken.

Al die drukte heeft natuurlijk ook als pluspunt dat de waarde van je huis bovengemiddeld is gestegen. Maar daar zul je wel niet over te klagen hebben.
Om een ban te voorkomen zal ik het niet in plaatsjesvorm doen: Not sure if trolling, or just stupid.

Denk jij dat de meeste mensen extra willen betalen voor geluidsoverlast? Als je antwoord ja is: Dan zullen inderdaad huizenprijzen stijgen. Maar het antwoord is dus nee. Oftewel dat is zeker iets om rekening mee te houden voor hem als hij wil verhuizen: als de kopers zich dat realiseren gaat het ten koste van hoeveel het je oplevert. Goede reden om in de winter te verkopen als er waarschijnlijk minder gepland staan.

Overigens die vinden dat het automatisch erbij hoort: Ik vind dat iedereen die in de buurt van een weiland woont moet begrijpen dat het er gewoon bij hoort dat elke zondag nacht de boer wat bijverdient door een hardstyle feest op zijn terrein toe te staan. Als je dat niet wil had je maar gewoon wat in de stad moeten kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 18-09-2016 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-09 19:24

Het probleem is dan ook niet dat er een keer een evenement wordt gehouden, maar dat je gedurende zomermaanden bijna ieder weekend ligt te dreunen in je bed. Waarbij je niet in het centrum van een stad woont. In hoevere deze geluidsoverlast leid tot een waardevermeerdering van een huis is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Heb er jarenlang 500 meter vandaan gewoond in de Achtse Barrier, en heb er nooit last van gehad, al mijn buren overigens wel. Ze stoppen keurig om 23 uur, itt de F16's uit Leeuwarden die regelmatig komen nachtoefenen op Welschap.
Een paar keer per jaar, binnen de afgesproken geluidsnormen, ik heb het probleem nooit gezien. Mijn zoon is een paar keer uit logeren gegaan, maar dat hebben wij nooit als een probleem ervaren, dat deden (en doen) we ook als de buren een feestje hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Sissors schreef op zondag 18 september 2016 @ 18:10:
[...]

Denk jij dat de meeste mensen extra willen betalen voor geluidsoverlast? Als je antwoord ja is: Dan zullen inderdaad huizenprijzen stijgen. Maar het antwoord is dus nee. Oftewel dat is zeker iets om rekening mee te houden voor hem als hij wil verhuizen: als de kopers zich dat realiseren gaat het ten koste van hoeveel het je oplevert. Goede reden om in de winter te verkopen als er waarschijnlijk minder gepland staan.
Niet iedereen vindt het geluidsoverlast zat mensen die het gezellig vinden. Ik woon zelf in zwolle bij park de weezenlanden en daar is de huizenprijs behoorlijk geëxplodeerd sinds daar festivals waren. Die zijn er nu niet meer door mensen zoals ts die hebben klagen bij de gemeente, gaat gelukkig wel weer terugkomen. Ondertussen is er wel een hoop verziekt door een paar klagende mensen.

Als je daar aan ergert , ga dan niet in een stad wonen , incasseer je overwaarde en koop daarvan ergens iets vrijstaands.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:58

vhal

ಠ_ಠ

Dat evenementen 'gezellig' zijn kan ik begrijpen. Dat deze ook nodig zijn voor de middenstand, gemeente etc kan ik ook wel begrijpen. Maar wat ik niet begrijp is waarom kleinere en lokale evenementen het niet onderdoen qua geluidsniveau in vergelijking met de grotere festivals. Het is van de zotte dat ik gehoorbescherming nodig heb om het een beetje uit te houden bij een lokaal suf evenementje of dat ik letterlijk die slechte coverband kan horen in de woonkamer als de wind verkeerd staat. En iedereen maar klagen over het oorsuizen na afloop...niet zo gek met die dove geluidsman die het toch niet hoort en daarom maar op standje "bulder" zet.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:12
Tot zekere mate hoort het er bij als je in de stad woont, maar dat betekent niet dat alles maar moet kunnen. Als het eens in de paar weken/maand is, vind ik het nog redelijk, maar daarboven gaat het toch meer richting overlast dan echt "gezelligheid".

Zeker, je moet niet achteraf gaan klagen als al die evenementen er al waren, maar als er eerst alleen een maandelijkse markt was en nu een paar jaar later iedere week een festival/buitenconcert of ander overlastgevend evenement, mag je daar best over klagen als je er last van hebt.
digifun schreef op zondag 18 september 2016 @ 18:47:
[...]

Niet iedereen vindt het geluidsoverlast zat mensen die het gezellig vinden. Ik woon zelf in zwolle bij park de weezenlanden en daar is de huizenprijs behoorlijk geëxplodeerd sinds daar festivals waren. Die zijn er nu niet meer door mensen zoals ts die hebben klagen bij de gemeente, gaat gelukkig wel weer terugkomen. Ondertussen is er wel een hoop verziekt door een paar klagende mensen.

Als je daar aan ergert , ga dan niet in een stad wonen , incasseer je overwaarde en koop daarvan ergens iets vrijstaands.
Het woonplezier van die mensen wordt anders wel aangetast door die evenementen, terecht dat die daar wat van zeggen. Maar we kunnen uw redenering ook omdraaien, met het geklaag van een paar mensen die graag festivals in hun tuin willen gaat er weer een hoop verziekt worden de andere kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Sissors schreef op zondag 18 september 2016 @ 18:10:
[...]

Om een ban te voorkomen zal ik het niet in plaatsjesvorm doen: Not sure if trolling, or just stupid.

Overigens die vinden dat het automatisch erbij hoort: Ik vind dat iedereen die in de buurt van een weiland woont moet begrijpen dat het er gewoon bij hoort dat elke zondag nacht de boer wat bijverdient door een hardstyle feest op zijn terrein toe te staan. Als je dat niet wil had je maar gewoon wat in de stad moeten kopen.
Een boer die hardstyle feesten geeft is wat minder waarschijnlijk.

Maar het klagen over bijvoorbeeld stankoverlast terwijl je rondom een boerderij bent gaan wonen, net zo idioot als je het mij vraagt. Op diverse locaties zijn bepaalde dingen voor de hand liggend en als vrijwel inclusief te beschrijven. Er zijn regelingen waarbinnen gebleven moet worden, dit geldt voor zowat alles in Nederland. Maar vrij van dit soort dingen ga je niet komen.

Of nabij schiphol gaan wonen en dan in tweede instantie klagen over de geluidsoverlast van vliegtuigen. Schiphol is in 1916 geopend. Decennia lang alsmaar groeiende geweest. En de mensen die er nu wonen en klagen wonen daar doorgaans niet langer dan 100 jaar. Sinds 1949 is het Nederlands primaire vliegveld, en de meeste klagers wonen er ook niet sinds voor die tijd.

Of op de Heijplaat gaan wonen en vervolgens gaan klagen over industriële geluidsoverlast of verkeers overlast. De havens rondom gaan echt niet verdwijnen, maar toch zijn er mensen die het voor elkaar krijgen om daar te gaan wonen en dan om dit soort dingen gaan klagen.

En de term overlast is persoonlijk. Ik woon zelf ook binnen het stadscentrum. Per jaar zijn hier ook tich evenementen. Met regelmaat trillende ramen wegens het geluidsniveau dat hierbij gepaard gaat. Daarnaast twee keer per week wordt je dan ook nog eens vroegtijdig gewekt als je het raam open hebt staan doordat de markt opgezet wordt om onmenselijke tijden. Gedurende de nacht is het geluid van passerende auto's er nog altijd, om in de weekenden en donderdag nachten nog maar niet te spreken over dronken jongelui die bezopen over straat rond gaan. Toch ondanks dat alles, doen de huizenprijzen het hier niet bepaald slecht.

Er zijn zat mensen die lekker centraal gaan wonen om juist dichtbij dit soort dingen te zijn. Of die het op de koop toenemen tegenover de andere gemakken die een centrale woonomgeving als dit voorziet.

En stel nou dat de TS er nu al wel dusdanig lang woont dit soort evenementen er in eerste instantie niet waren. En langzaam aan zijn toegevoegd in de loop der jaren. Dan ook is hij er nu rijkelijk laat bij. Veranderingen in het bestemmingsplan van locaties zijn openbaar voor de geïnteresseerden.

Bestemmingsplannen worden altijd aangekondigd, via bewonersbrieven, huis-aan-huis bladen of de website van de gemeente zelf. Ben je het niet eens met het bestemmingsplan? Dan kun je bezwaar indienen. Geef je er in eerste instantie geen fluit om wat er in je directe omgeving gebeurd, dan moet je achteraf natuurlijk ook niet gaan zeuren dat je het er niet mee eens bent, of dat de woningwaarde ineens zo van belang is. Enige betrokkenheid vanuit de bevolking mag wel verwacht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:49
Helemaal eens met Sissors hierboven. Alles heeft er natuurlijk mee te maken of dit een bestaande situatie is.

In mijn woonplaats Enschede heb je ook van die figuren die in de binnenstad gaan wonen en dan klagen over geluidsoverlast, ook het aangrenzende park waar een paar keer per jaar een Kermis is heeft aanwonende bewoners die zich daar erg aan storen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hoe veel overlast je acceptabel vind dat bepaald iedereen toch voor zichzelf? Alleen zijn er bepaalde plekken waar je overlast kan verwachten (rond schiphol of als je langs een spoor gaat wonen, of in een centrum). Het hangt af van de persoon en van de plek. Als je naast een boer gaat wonen dan kun je een poepgeur ruiken, als je in een centrum woont waar om de week markt is dan kun je misschien soms je auto niet voor de deur parkeren als je bij een school gaat wonen dan huur je jengelende kinderen ... etc.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brain75
En de term overlast is persoonlijk. Ik woon zelf ook binnen het stadscentrum. Per jaar zijn hier ook tich evenementen. Met regelmaat trillende ramen wegens het geluidsniveau dat hierbij gepaard gaat. Daarnaast twee keer per week wordt je dan ook nog eens vroegtijdig gewekt als je het raam open hebt staan doordat de markt opgezet wordt om onmenselijke tijden. Gedurende de nacht is het geluid van passerende auto's er nog altijd, om in de weekenden en donderdag nachten nog maar niet te spreken over dronken jongelui die bezopen over straat rond gaan. Toch ondanks dat alles, doen de huizenprijzen het hier niet bepaald slecht.

Er zijn zat mensen die lekker centraal gaan wonen om juist dichtbij dit soort dingen te zijn. Of die het op de koop toenemen tegenover de andere gemakken die een centrale woonomgeving als dit voorziet.

En stel nou dat de TS er nu al wel dusdanig lang woont dit soort evenementen er in eerste instantie niet waren. En langzaam aan zijn toegevoegd in de loop der jaren. Dan ook is hij er nu rijkelijk laat bij. Veranderingen in het bestemmingsplan van locaties zijn openbaar voor de geïnteresseerden.

Bestemmingsplannen worden altijd aangekondigd, via bewonersbrieven, huis-aan-huis bladen of de website van de gemeente zelf. Ben je het niet eens met het bestemmingsplan? Dan kun je bezwaar indienen. Geef je er in eerste instantie geen fluit om wat er in je directe omgeving gebeurd, dan moet je achteraf natuurlijk ook niet gaan zeuren dat je het er niet mee eens bent, of dat de woningwaarde ineens zo van belang is. Enige betrokkenheid vanuit de bevolking mag wel verwacht worden.
Op de door jou beschreven plek woon ik tegenwoordig. En ik ben inderdaad op die plek gaan wonen om lekker dicht bij de faciliteiten van het centrum, dus ook festivals, te gaan wonen.

Een trend van de afgelopen jaren is echter dat schijnbaar elk evenement vergezeld moet gaan van dreunende boxen. Neem als voorbeeld het culinair festival: in de basis vind ik dit echt een super evenement. De restaurants uit de omgeving kunnen zich hier drie dagen lang presenteren aan de bezoekers en dat is echt gezellig. Alleen wordt dat dus drie dagen lang begeleid door een flink podium waar allerlei bands van vroeg in de middag tot 24:00 uur met een flink volume staan te spelen. Ga je in de avond kijken, dan zie je ook echt dat bezoekers meer voor het concert komen dan voor de hapjes. Dus drie dagen overlast (omwonenden gaan ook echt een weekend ervan door weet ik) voor een hapjes met muziek.....of was het nu muziek met hapjes? Houd dat evenement zeg ik, maar laat dat podium achterwege. Huur een paar akoestische bands en andere acts in die het ook gezellig kunnen maken zonder de buurt drie dagen te terroriseren.

Kortom: ik ben niet tegen de evenementen, maar wel de vorm waarin het schijnbaar telkens gehouden moet worden. Het centrum is geen concertzaal, ook geen Lowlands.....het is het centrum: daar wonen toch ook echt mensen. En ja, het volume mag soms echt wel open. Als het daarna maar weer even stil is. Maar nu is het echt een aantal weken elk weekend raak geweest: je hebt geen bijtank-moment meer dan.

Ik heb al wat bezwaarschriften achter de rug en mijn ervaringen daarmee waren dermate negatief dat ik daarmee ben gestopt. Bovendien vind ik de individuele evenementen vaak erg leuk: daar bezwaar tegenin gaan vind ik dan ook weer het vergallen van het plezier van vaak goed bedoelende vrijwilligers. Het gaat mij om het groter geheel: die meerdere evenementen bij elkaar maakt het teveel.

Zeuren? Ik vroeg om een soort van peiling of de genoemde frequentie van versterkt geluid wel of niet normaal werd gevonden. Sommigen hier vinden van niet, sommigen vinden van wel. Er zijn mensen die mijn frustratie uit eigen ervaringen delen, en sommigen vinden dat het erbij hoort. Voor alle meningen heb ik respect, mits respectvol en goed onderbouwd gebracht (de term 'zeuren' valt daar niet onder BTW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brain75
Van een aantal van jullie heb ik goed bruikbare tips gehad: van hoe het aan te pakken, jurisprudentie tot de suggestie van verhuizen. Ik ga ze allemaal serieus bekijken.

Ik wil wel voorkomen dat het topic ontspoort (daar neigt het soms na). Na een halfgare topicstart (steekt hand in eigen boezem), die in gegeven was na weer een dag ergernis om de zoveelste coverband 50 meter verderop, ben ik zelf toch een hoop wijzer geworden. Dank iedereen voor het moeite nemen van het posten!

Ik weet niet of er uit de discussie voor mij nog waardevolle informatie gaat komen: topic mag gesloten worden maar als mensen het een dankbaar onderwerp vinden: be my guest om de discussie door te zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Zoals je al zegt.

Lekker eten is Leuk
Gezellige drukte is Leuk
Koningsdag is Leuk (ook hier is landelijk geklaagd dat er bv teveel mensen naar Amsterdam willen)
Samen buiten WK voetbal kijken is Leuk (idem als Koningsdag)
Samen buiten Schaatsen als het ijs bevroren is is Leuk
Muziek luisteren is Leuk
Carnaval is (over het algemeen) Leuk

Gehoorschade is Niet Leuk

Ook lees ik veel inverse-Nimby gevallen hier. De vorm van het-gebeurt-niet-in-mijn-achtertuin-dus-het-boeit-mij-niet. maw ga je gang, bijna alle festivalgangers zullen ook later s`avonds naar hun stille buurt kunnen terugtrekken.
De discussie wordt landelijk imho ook teveel gevoerd als de ene Nimby richting tegen de andere ipv gewoon naar meetbare overlast en lichamelijke toleranties te kijken.

De suggestie om te gaan verhuizen vind ik ook erg jammer want in bv Amsterdam Bijlmer zou die tip resulteren in dat meer dan 10000 mensen zouden moeten gaan verhuizen.
Het is natuurlijk wel kansarm dat de gemeente van gedachte zou veranderen.

Dit topic zou gewoon open moeten blijven aangezien dit volgend jaar wel weer aan de orde komt, en daarna weer enzzzz...

[ Voor 7% gewijzigd door enchion op 18-09-2016 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tja herkenbaar probleem, dat je ergens woont en er evenementen zijn is prima. Probleem is echter dat er niet helemaal duidelijk een grens aan zit. In Amsterdam is het erg obvious waar het aantal evenementen in de binnenstad geëxplodeerd is de afgelopen jaren.

De vraag is hoe veel van dat soort evenementen kan je hebben op plekken waar de primaire bestemming nogsteeds wonen is.

Bij bijvoorbeeld de gaasperplas is dat helemaal een giller natuurlijk. Dat ligt in de middle of nowhere (volgens half Amsterdam) en ook daar speelt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Helemaal mee eens. Ga dan op het platteland wonen. Overigens is daar ook overlast binnen agrarische zones.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Laatst online: 10:40

backupdevice

No Risk , Full Push

brain75 schreef op zondag 18 september 2016 @ 09:52:
[...]

Toen ik er kwam wonen stond de markt wel eens voor de voordeur. Of een rommelmarkt. Daar heb ik helemaal niks op tegen, zelfs niet als de visboer op de stoep staat. Dat hoort inderdaad bij het wonen op die plek. Sinds een aantal jaren voert de gemeente echter een beleid om het centrum wat meer op de kaart te zetten. Ook daar is niks op tegen: het was inderdaad nogal in gekakt :)

Ik heb ook niks tegen een evenement met geluid, maar ik vind zelf de frequentie waarop het gebeurd gewoon erg hoog. Het lijkt alsof er niks georganiseerd kan worden zonder dat coverband nummer zoveel op getrommeld moet worden.
Herkenbaar. In mijn dorp wordt ook elke gelegenheid aangewend om een enorme tering herrie te produceren inclusief bier enzo.

De lokale voetbalclub heeft elke week alle speakers rond het gehele sportpark vol openstaan met keiharde muziek, de lokale hockey club idem.

Als het nu 1 x in de maand is dan is het geen probleem. Maar dit is in de zomer wekelijks. Het vreemde is dat niemand klaagt. Tegenover de sportvelden staan huizen van 500K + die er al stonden voordat de velden er kwamen. Ik woon er wat verder vanaf maar erger mij mateloos.

Iedereen om mij heen hetzelfde. Elke gelegenheid wordt gebruikt om met 20 man in een achtertuin te gaan staan met muziek tot in de vroege uurtjes. En dat mag van mij hoor maar soms denken wij wel eens van , denk eens na en denk aan je buren.

[ Voor 14% gewijzigd door backupdevice op 19-09-2016 15:00 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:41
Sport_Life schreef op zondag 18 september 2016 @ 22:18:
[...]

Helemaal mee eens. Ga dan op het platteland wonen. Overigens is daar ook overlast binnen agrarische zones.
Ja, want als je vrijstaand woont ga je gewoon nog luidere feestjes in je tuin geven - terwijl geluid ook gewoon ver draagt juist als er geen bebouwing is :+ Had in een krappe woonwijk minder geluidoverlast dan sinds we vrijstaand wonen, qua feestjes en muziek buiten.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Laatst online: 10:40

backupdevice

No Risk , Full Push

NiGeLaToR schreef op maandag 19 september 2016 @ 14:59:
[...]

Ja, want als je vrijstaand woont ga je gewoon nog luidere feestjes in je tuin geven - terwijl geluid ook gewoon ver draagt juist als er geen bebouwing is :+ Had in een krappe woonwijk minder geluidoverlast dan sinds we vrijstaand wonen, qua feestjes en muziek buiten.
+1 herkenbaar. Zie post boven je.

Minder overlast in een starterswijk dan nu vrijstaand in een dure wijk.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je mag bijvoorbeeld van de gemeente eisen dat zij de geluidsnormen (wettelijke) handhaven tijdens evenementen. Nu is dit meten naar wat ik begrijp van een redelijke expert best lastig en gevoelig voor methodiek. Tijdens evenement mag je natuurlijk altijd de telefoon van vriend agent roodgloeiend maken met klachten. En persoonlijk na een evenement een klacht indienen bij de gemeente helpt ook is mijn ervaring in Woerden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1