Laptop Informaticus - max 1500 eur

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• shuttel
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 03-08-2023
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben bijna afgestudeerd voor de studie Computer Science aan de UvA. Daarnaast programmeer ik ook veel voor mijn werk. Programmeren zal dus een belangrijk deel van het werk zijn voor mijn aspirant laptop. Daarnaast zou ik het erg kunnen waarderen om af en toe even een filmpje te kunnen kijken en om een game te spelen (rts games). Daarnaast ben ik veel onderweg met de trein en dan zou ik graag door willen kunnen werken.

Wat is je budget?
Tussen de 1000 en 1500 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Zeker, meerdere malen per dag.

Heb je nog bepaalde voorkeuren
  • Goede CPU (i5+)
  • Goede batterij
  • Full HD scherm, minimale reflectie
  • Fijn toetsenbord (backlight is een pre)
  • 250GB SSD
  • Goede bouwkwaliteit
  • Goede garantie is een pre
  • Zoals vermeld game ik niet veel (en zwaar), dus een goede GPU is slechts een pre
Zaken als een touch- of een QHD-scherm zijn voor mij niet weggelegd.

Zelf zit ik al een tijdje te denken aan de Dell Latitude 5000/7000. Ik ben alleen niet van overtuigd van de prijs/kwaliteit verhouding. De MIL-ST 810G certificering voor de bouwkwaliteit spreekt mij dan wel weer erg aan. Dit laatste is natuurlijk ook van toepassing op de Thinkpads van Lenovo, maar ik ben totaal niet gecharmeerd van Lenovo's Superfish e.d. acties. Andere (betrouwbare) merken zijn ook welkom.

Zou iemand mij verder kunnen helpen? Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De MSI GP62 6QF-1264BE LEOPARD PRO . 15" full HD scherm.(anti-glare), 16GB geheugen. 250GB SSD + 1 TB harde schijf (7200 RPM). Intel core i7. DVD speler (maar geen blue-ray).
Er is ook een 17" versie voor dezelfde prijs.

http://www.laptopshop.be/...e-leopard-pro-azerty.html

http://www.laptopshop.be/...e-leopard-pro-azerty.html

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2016 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shuttel
Bedankt voor je reactie!
Ik ben vooral opzoek naar een mobiele werklaptop. Deze specs zijn dus een beetje een overkill. Vooral omdat je lijkt in te leveren op mobiliteit en accuduur. Hieraan geef ik een hogere prioriteit.
Een DVD-drive is voor mij ook geen musthave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shuttel
Mijn oog is nu ook gevallen op de Asus Zenbook UX310UA-FC062T (http://www.laptopshop.nl/...c062t.html?imageId=564960)
  • Core i5
  • 526GB SSD
  • FHD mat IPS scherm
  • Verlicht toetsenbord
  • USB 3.1C, USB 3, 2x USB 2
  • Slechts 1.45 kg
  • 1000 euro
  • Aluminium
Ik heb nog mijn twijfels over het toetsenbord, accuduur en de overall kwaliteit (bouw en service) van Asus.
Heeft iemand hier meer ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvB
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-07 00:20

NickvB

Web/App Developer

shuttel schreef op maandag 19 september 2016 @ 10:59:
Mijn oog is nu ook gevallen op de Asus Zenbook UX310UA-FC062T (http://www.laptopshop.nl/...c062t.html?imageId=564960)
  • Core i5
  • 526GB SSD
  • FHD mat IPS scherm
  • Verlicht toetsenbord
  • USB 3.1C, USB 3, 2x USB 2
  • Slechts 1.45 kg
  • 1000 euro
  • Aluminium
Ik heb nog mijn twijfels over het toetsenbord, accuduur en de overall kwaliteit (bouw en service) van Asus.
Heeft iemand hier meer ervaring mee?
Ik werk hier op stage met een Asus, zelf heb ik een MSI.

De bouwkwaliteit is prima, sterk aluminium en zelfs het scherm is erg sterk nog. Toetsenbord typt fijn, alhoewel er is geen beter laptoptoetsenbord dan de Steelseries toetsenborden in de MSI notebooks.

De ASUS die jij hebt gevonden is extreem licht. Ik heb zelf een MSI GS60 van 1,9KG maar door het gewicht moet je ook de bouwkwaliteit vaak inleveren. Aangezien het aluminium is lijkt het mij wel in orde, geen verkeerde laptop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Lenovo Superfish is wel erg verleden tijd inmiddels. Was natuurlijk ook makkelijk op te lossen met een herinstallatie. ;) Anyway, als je een goed toetsenbord wil kom je toch bij een ThinkPad terecht. Ik zou eens kijken naar een ThinkPad 13 omdat je daar ook uitstekende garantie opties bij kunt aanschaffen. Eventueel eentje uit de T460 reeks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Ik was sowieso gegaan voor de Dell XPS 15, dat zijn prachtige machines met heel veel paardenkracht. Zeker als je een variant neemt met een 84wh accu + 1080p scherm, kan je makkelijk een hele dag zonder accu op licht gebruik. Let wel dat Dell die grote accu pas inbouwt als je voor de 512gb/16gb-variant gaat, jammer genoeg... maar de 256gb/8gb zal het met 54wh ook wel lang volhouden. Zit een GTX960 in du seen spelletje gaat 'ie ook nog doen.
Door de dunne randjes is de laptop behoorlijk compact en niet vergelijkbaar met zware 15" gaming machines.

Wil je nog wat extra draagbaar, lichter en compacter? Dan zou ik sowieso een 13-14" notebook nemen. Daar heb ik zelf ook mijn studietijd mee doorgelopen. HP Envy's zijn zeer betaalbare ultrabooks en ook Asus heeft met z'n Zenbooks een leuke line-up. De UX310 is inderdaad niet zo gek. Nadeel is echter dat je aan een zuinigere processor zit die dus een stukje trager is, mocht je echt zware dingen gaan doen.
Wil je toch die kant op gaan, dan zou ik zelf ook al snel neigen naar de Dell XPS13 met Kaby Lake (i7 7xxx).

Superfish zou ik me ook niet al te druk over maken, echter Lenovo's zijn over het algemeen vrij prijzig :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shuttel
Bedankt voor de reacties!
Die Superfish en soortgelijke software acties van Lenovo zijn inderdaad niet doorslaggevend, vooral omdat ik hoofdzakelijk Linux ga draaien ;) Toch laat het wel een slechte nasmaak achter.
Richh schreef op maandag 19 september 2016 @ 11:37:
Ik was sowieso gegaan voor de Dell XPS 15, dat zijn prachtige machines met heel veel paardenkracht. Zeker als je een variant neemt met een 84wh accu + 1080p scherm, kan je makkelijk een hele dag zonder accu op licht gebruik.
De IPS 15 zijn inderdaad zeer mooie machines. Ze kosten alleen 500-600 euro meer. Zou dat het echt waard zijn? Daarnaast heb je dan bij een dergelijke configuratie slechts de helft van de SSD capaciteit t.o.v. van de Asus Zenbook.
Frietsaus schreef op maandag 19 september 2016 @ 11:26:
Eventueel eentje uit de T460 reeks.
Deze heb ik ook een tijd lang in het oog. Maar deze kost ook 500 euro meer bij een vergelijkbare configuratie en mist een USB C aansluiting (lijkt mij in de toekomst wel handig). Echter is die accucapaciteit natuurlijk wel enorm en over het toetsenbord hoor je ook veel lovende verhalen. Heeft iemand meer ervaring met deze machine en weet hij of dit het prijsverschil waard is?
NickvB schreef op maandag 19 september 2016 @ 11:04:
[...]

Ik werk hier op stage met een Asus, zelf heb ik een MSI.

De bouwkwaliteit is prima, sterk aluminium en zelfs het scherm is erg sterk nog. Toetsenbord typt fijn, alhoewel er is geen beter laptoptoetsenbord dan de Steelseries toetsenborden in de MSI notebooks.

De ASUS die jij hebt gevonden is extreem licht. Ik heb zelf een MSI GS60 van 1,9KG maar door het gewicht moet je ook de bouwkwaliteit vaak inleveren. Aangezien het aluminium is lijkt het mij wel in orde, geen verkeerde laptop!
Kun je mij nog iets vertellen over de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
shuttel schreef op maandag 19 september 2016 @ 14:01:
De IPS 15 zijn inderdaad zeer mooie machines. Ze kosten alleen 500-600 euro meer. Zou dat het echt waard zijn? Daarnaast heb je dan bij een dergelijke configuratie slechts de helft van de SSD capaciteit t.o.v. van de Asus Zenbook.
Ik vind die machines niet per se heel duur tov wat je er voor krijgt. Een i7 6700HQ is gewoon fors sneller dan een i7 6xxx U-versie. De dedicated videokaart vind je ook niet in de ultrabooks, en een NVMe-SSD is ook vaak afwezig.
Maar of het 't waard is... dat is natuurlijk volledig afhankelijk van wat je er mee doet, en ik geloof dat je dat wel zelf in kan schatten ;)

Let ook op de kortingscodes die je voor een Dell kan aanvragen, op Tweakers is een topic met meer info daar over. Vroeger was er VIP-korting, 10%, dat schijn je nu middels een mail te kunnen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik zou MSI even links laten liggen, qua firmware werken die niet lekker met Linux. Je kan bij de meeste ThinkPads erg goede support verwachten, Dell komt ook aardig in de buurt. Met Asus is het nogal willekeurig, maar er is dus een kans dat ook dat goed gaat werken.

Probeer toch eerst een ThinkPad uit de T of X serie te vinden, en daarna een Dell. Als dat allebei niet lukt kan je altijd nog voor een andere gaan.

Apple zou in principe ook binnen je budget liggen, en er wordt in de Linux kernel maar ook op distro niveau gericht aan support voor de MacBooks gewerkt, dus dat is als je een model dat al tenminste een half jaar op de markt is gaat dat ook wel goed werken. Qua mobiliteit, accuduur, bouwkwaliteit en performance zijn ze niet perse slechter dan een ThinkPad of Dell, het toetsenbord is dan wel weer een kwestie van smaak, en ook het glanzende scherm is soms niet wat je zoekt. Zelf heb ik er niet zo veel last van, zowel op de XPS Ubuntu edition en de MBP 2015 13" kom je qua reflectie op dezelfde lijn terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvB

NickvB

Web/App Developer

Kun je mij nog iets vertellen over de accu?
Nou het is niet hetzelfde model van Asus (Zoiets maar dan wat ouder)

17 inch dus genoeg ruimte voor een accu. Ik werk heel de dag aan de lader maar inpricipe zou die wel 3-4 uur moeten kunnen halen.

De Asus die jij hebt gezien zal waarschijnlijk doordat hij zo dun en licht is niet zo'n grote accu hebben, hetzelde geld voor mijn MSI GS60 (2uur bij normaal gebruik).

Accu zal ik me niet al te druk om maken als ik jou was, op mijn MBO school zijn in elk lokaal genoeg stekkers, (Ik studeer applicatieontwikkeling) Of je moet onderweg natuurlijk willen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Deze heb ik ook een tijd lang in het oog. Maar deze kost ook 500 euro meer bij een vergelijkbare configuratie en mist een USB C aansluiting (lijkt mij in de toekomst wel handig). Echter is die accucapaciteit natuurlijk wel enorm en over het toetsenbord hoor je ook veel lovende verhalen. Heeft iemand meer ervaring met deze machine en weet hij of dit het prijsverschil waard is?
Je kunt ook een outlet exemplaar aanschaffen, zit nog 3 jaar on-site garantie op en de machines zien er zeer netjes uit. Heb mijn T460s daar opgehaald (zijn toffe gasten, je mag zelfs daar uitzoeken uit de voorraad om de mooiste te zoeken) en dat is een machine met enkel een paar lichte vegen op het deksel, verder geen gebruikssporen.

T460: https://www.laptopcentral...inkpad-t460-ultrabook-i7/
T460s i5: https://www.laptopcentrale.nl/lenovo-thinkpad-t460s/
T460s i7: https://www.laptopcentrale.nl/lenovo-thinkpad-t460s-i7-d/

Overigens heeft de ThinkPad 13 wel een usb-c aansluiting.

Edit:
Ze hebben ook een nieuwe T460 met i5 voor 899 in een goede configuratie, lijkt me een goede deal.
https://www.laptopcentral...-thinkpad-t460-ultrabook/

[ Voor 9% gewijzigd door Frietsaus op 21-09-2016 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Die T460s hierboven is ook een leuke, voor die prijs :)
NickvB schreef op maandag 19 september 2016 @ 14:24:
De Asus die jij hebt gezien zal waarschijnlijk doordat hij zo dun en licht is niet zo'n grote accu hebben, hetzelde geld voor mijn MSI GS60 (2uur bij normaal gebruik).
Dunne en lichte laptops zijn juist zeer energiezuinig en hebben over het algemeen een accuduur van 6-8 uur. Genoeg ultrabooks die over de 10 heen fietsen. Ik had zelf een Vaio Pro 13 met extra accu (totaal 1.2kg!) die letterlijk 16 uur mee gaat met normaal gebruik en ~8 uur met apps compileren etc.
Een 'normale' hedendaagse 15" non-gaming laptop heeft ook al snel iets van 3-5 uur bij licht gebruik, dat moet die 17" Asus ook wel trekken.
Gaming notebooks zoals de GS60 zijn daar een uitzondering op, omdat veel fysieke ruimte wordt ingenomen door videokaarten en bijbehorende koeling. Daarnaast trekt het grotere scherm ook meer prik uit de accu.

Persoonlijk zou ik nooit een 17" notebook nemen als studielaptop, helemaal als je veel reist. Het is onpraktisch om mee te slepen en ook niet echt nodig, werkruimte = schermresolutie en dan maakt de beelddiagonaal niet meer zoveel uit imo, als je goeie ogen hebt.
Gaming power staat tevens gelijk aan een grote powerbrick die je ook mee moet nemen. Bij mij op de Hanzehogeschool waren bij verre van genoeg stopcontacten aanwezig en zat 1/3e van de klas, met de fancy Alienwares, bij het tweede hoorcollege met een dode laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvB

NickvB

Web/App Developer

Goede uitleg Richh! Ik zit zelf eerder te denken aan krachtigere laptops met een "normale en minder zuinige" i7 en rond die prijsklasse krijg je er gauw een een nVidia kaartje bij. Maar inpricipe zoals jij al vermeldde is 3-5 uur wel te halen.

De keuze tussen 15 en 17 inch is een persoonlijk dingetje denk ik. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

ThinkPad, absoluut
Ik heb voor werk zakelijke laptops van Dell, Fujitsu Siemens, HP en Toshiba gehad en prive altijd een MacBook maar de ThinkPad staat met afstand bovenaan. Zowel wat betreft toetsenbord, on-site service (de monteur komt bij je thuis het moederbord vervangen als dat nodig is) als bouwkwaliteit.

Toen ik zzp'er werd heb ik ook zonder erover te twijfelen een ThinkPad besteld, een T440s die inmiddels alweer twee jaar oud is maar er nog bijna als nieuw uitziet ondanks dagelijks gebruik op locatie. De behuizing voelt ook erg fijn aan. Degelijk.

De Dell Latitude en Precision waarop ik heb gewerkt gingen zelden mee in de tas en die zaten toch onder de krassen.

Maar voor een developer staat of valt alles met een toetsenbord en dat is bij de ThinkPad echt subliem. Mijn kat vindt het minder want die haalt graag toetsen los. Dat is hem bij de MacBook wel maar bij de ThinkPad nog niet gelukt :P En bij een Dell hoeft hij er alleen maar boos naar te blazen en ze liggen er al af.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shuttel
Weer erg bedankt voor alle reacties!
Waarschijnlijk wordt het de Lenovo Thinkpad T460S i7, op het adres van Frietsaus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meeloow
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-01-2022
Als ik de link open van de t460s met i7 van Frietsaus, dan kan ik het niet bestellen, klopt dat?
Al uitverkocht o.i.d?

[ Voor 3% gewijzigd door Meeloow op 20-09-2016 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvB

NickvB

Web/App Developer

Meeloow schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 19:55:
Als ik de link open van de t460s met i7 van Frietsaus, dan kan ik het niet bestellen, klopt dat?
Al uitverkocht o.i.d?
Staan in de outlet, dus denk dat ze al uitverkocht zijn. De i5 is nog bestelbaar.

• Frietsaus
  • Niet online
Meeloow schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 19:55:
Al uitverkocht o.i.d?
Klopt. Op het moment dat ik die link plaatste waren er nog 2 in voorraad.
Pagina: 1