[RH 6.2] rpm database weg.. --rebuilddb helpt nie?

Pagina: 1
Acties:

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

Topicstarter
Door een voutje in mijn filesystem (ja, /var) is mijn rpm database volledig verloren gegaan.
Het foutje is opgelost (klote hd) maarre.. ondertussen denkt rpm dat er nix geinstalleerd is. En das lastig, want je deps kloppen niet echt meer dan.
rpm --rebuilddb werkt totaal niet.. Hij loopt dan wel, zonder fouten, maar ik heb alsnog nix in de db... rpm -qa levert alsnog "".... nix dus....

Iemand een oplossing?
ik kan alles weer opnieuw installen met --nodeps, maar zo errug ben ik er ook weer niet in thuis.. het lijkt me niet verstandig... Waarschijnlijk wordt het gewoon vegen en opnieuw installen... maar liever niet natuurlijk.. als je iets weet.... graag!!!!!
BvD

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Door een voutje in mijn filesystem (ja, /var) is mijn rpm database volledig verloren gegaan.
Het foutje is opgelost (klote hd) maarre..

rpm --rebuilddb werkt totaal niet.. Hij loopt dan wel, zonder fouten, maar ik heb alsnog nix in de db... rpm -qa levert alsnog "".... nix dus....
Dan ben ik bang dat het iig een herinstall van de RPMS word. Even voor de duidelijkheid : een --rebuilddb herbouwd alleen de bestaande informatie in het nieuwste formaat.

Staat er niks in de RPM database dan is er ook niks dat gerebuild word. --rebuilddb bouwd dus NIET je RPM database op aan de hand van je filesysteem.

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als buiten de RPMs die bij de distributie komen geen andere RPMs geïnstalleerd waren, kan je een script maken die voor elk rpm bestand op je RedHat cd een rpm -qpl doet. Dit commando geeft de bestanden van die rpm weer. Met een script vergelijken of die bestanden ook op je HDD hebt staan. Zoja, een rpm -Uvh --nodeps --force. (wel eerst het script testen)

Ook kan je even in /usr/share/doc/ (in 6.2 is het misschien /usr/doc/) een ls doen. Hieruit kan je meestal wel uitvogelen welke packages geïnstalleerd waren.

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

Topicstarter
ja... dat is idd wel een mogelijkheid.. Of nou ja eigenlijk 2...

Maar ik heb net het bericht binnen dat er waarschijnlijk binnenkort een aantal HD's extra inkomt/vervangen worden, dus lijkt een volledige herinstall wel de beste oplossing.. thnx voor het meedenken

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'