Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nederlands-Indische pionier halfgeleiderindustrie overleden.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• QQ2
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-10 15:32
Mijn vraag
Waarom kiest Tweakers er voor om expliciet te stellen dat de heer del Prado Nederlands-Indisch is? Mijn opa en oma kwamen ook uit Nederlands Indië maar die werden des duivels als je ze Nederlands-Indisch noemde. Ze waren "Nederlanders godverdomme". Mijn persoonlijke ervaring is dat de meeste zo niet alle mensen met een Nederlands-Indische achtergrond dit zo ervaren*.

Was dit een bewuste keuze van de heer del Prado om zich als Nederlands-Indisch te identificeren?
Ik kan het namelijk niet terug vinden en anders zou het wel eens goed bedoeld maar behoorlijk kwetsend kunnen zijn. (Na het verlies van Nederlands-Indië werden veel Nederlanders die uit de kolonie afkomstig waren namelijk met de nek aangekeken. Hun Nederlands-Indische achtergrond werd regelmatig gebruikt als reden waarom ze bijvoorbeeld beperkt stemrecht zouden moeten hebben ook al waren ze op papier gewoon volledig Nederlander)

*met de uitzondering van de Moluksegemeenschap die zich expliciet Molukker voelen

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via QQ2 op 19-09-2016 10:52)

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Ik vind de kop ook gek, en aangezien hij een Nederlander was, is dat wat er nu in de kop staat. Dank :)

Alle reacties

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Ah, 2016, waar alles kwetsend is :').

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

• QQ2
Ja die zag ik al aankomen toen ik hem plaatste :-)
Waar het mij om ging is dat "Nederlands-Indisch" als scheldwoord of excuus werd gebruikt om mensen hun rechten te onthouden.
Een beetje zoals Neger of Jood dat ook is.

Gezien zijn levensverhaal heeft de heer del Prado heeft dat naar alle waarschijnlijkheid aan den lijve ondervonden vandaar mijn opmerking.

(case in point, als hij in een concentratiekamp gezeten heeft was hij waarschijnlijk een KNIL soldaat of op soortgelijke manier werkzaam voor de overheid. De staat is na de oorlog voor de dwangarbeid gecompenseerd maar de overlevende hebben pas dit jaar (!) via de rechter hun achterstallig soldij gekregen want Nederlands Indisch dus gelden de regels niet etc etc)

• ymmv
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-11 07:32
Ah, ik zie dat ik niet de enige was die de kop gek vond. Er is geen enkele andere site te vinden die de Del Prado zo prominent "Nederlands-Indisch" noemt. Iemand die in voormalig Nederlands Indie geboren is, is gewoon een Nederlander. No ifs and buts.

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-11 16:29

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

ymmv schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 20:43:
Ah, ik zie dat ik niet de enige was die de kop gek vond. Er is geen enkele andere site te vinden die de Del Prado zo prominent "Nederlands-Indisch" noemt. Iemand die in voormalig Nederlands Indie geboren is, is gewoon een Nederlander. No ifs and buts.
Del Prado, klinkt niet erg Nederlands. Maar vooruit dan. :X
Je bijna denken; wat doet die Spanjaard bij ASML? :P

[ Voor 6% gewijzigd door MedionAkoya op 17-09-2016 23:47 ]

Trein?

Acties:
  • Beste antwoord

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Ik vind de kop ook gek, en aangezien hij een Nederlander was, is dat wat er nu in de kop staat. Dank :)

• QQ2
Dank je wel Arnoud
Pagina: 1