Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Protonmail, heeft iemand hier ervaring mee?

Pagina: 1
Acties:

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 20-04 16:54

LankHoar

Professionele amateur

Topicstarter
Sinds ongeveer een maand gebruik ik Protonmail, omdat ik Google producten zoveel mogelijk wil uitfaseren i.v.m. privacy. Protonmail leek een goede keuze, omdat hun servers in Zwisterland staan, en je mailbox standaard encrypted is. Ook het nieuws dat ik over ze gevolgd heb op T.net de afgelopen jaren beviel me goed. Momenteel gebruik ik nog de gratis versie (als in uitproberen), en eigenlijk vallen me er toch een aantal dingen tegen waardoor ik twijfel om te upgraden:

- Sinds deze week is het mogelijk om filters te gebruiken, echter stelt het nog niet veel voor (je kunt alleen basic rules opstellen).
- Er is (nog?) geen ondersteuning voor 2FA.
- Het gebruik van labels loopt niet echt soepel. Bijvoorbeeld: je verwijdert een e-mail uit een label folder, echter blijft de mail gewoon staan omdat het label er aan hangt. Die moet je dus eerst verwijderen.

Stiekem had ik gehoopt dat ze toch al verder zouden zijn, gezien ze al een tijdje bezig zijn. Mijn vraag aan jullie is: wie heeft er nog meer ervaring met Protonmail? Indien je kijkt naar de implementatie snelheid van nieuwe features, is er dan redelijke kans dat bovengenoemde binnen 6-12 maand verbeterd is, of lijkt dat eerder ijdele hoop? En als laatste: zijn er nog andere, betrouwbare en privacy bewuste alternatieven die dit soort dingen al wel voor elkaar hebben?

Thanks 8)

• Cinner
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 17-04 18:34
Je zou eens kunnen kijken naar mailbox.org. Ik ben zelf aan het twijfelen tussen Protonmail en mailbox.org, wil net als jij afstappen van Google. Mailbox is een stuk volwassener maar heeft geen eigen mobiele app waardoor je het volgens mij niet op ios kunt gebruiken als je ervoor kiest om je mail te versleutelen. Met Android zijn er wel een paar mogelijkheden.

Wat mij momenteel stoort aan Protonmail is de prijs, ze zijn gewoon vrij prijzig in vergelijking met de concurrentie terwijl ze minder features bieden (momenteel). Daar staan een goede web interface en mobiele app tegenover.

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Protonmail kan ook gratis. Ik ben sinds een klein jaar (betalende) klant en ik mis IMAP (en optie om plaintext te mailen). Net enquête in de bus gehad die peilde naar features die ik het liefst wou zien in de toekomst. IMAP stond er tussen.

Ook overgestapt om veiliger mail te hebben (Google weet al genoeg).

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / Stretch ARM | LEDE: Empower your router (OpenWrt successor) | Blogje

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

Topicstarter
quote:
Cinner schreef op zondag 25 september 2016 @ 13:13:
Je zou eens kunnen kijken naar mailbox.org. Ik ben zelf aan het twijfelen tussen Protonmail en mailbox.org, wil net als jij afstappen van Google. Mailbox is een stuk volwassener maar heeft geen eigen mobiele app waardoor je het volgens mij niet op ios kunt gebruiken als je ervoor kiest om je mail te versleutelen. Met Android zijn er wel een paar mogelijkheden.

Wat mij momenteel stoort aan Protonmail is de prijs, ze zijn gewoon vrij prijzig in vergelijking met de concurrentie terwijl ze minder features bieden (momenteel). Daar staan een goede web interface en mobiele app tegenover.
Ik ga Mailbox eens bekijken. Ik heb Android, dus dat scheelt weer. Hoewel een goede mobiele browser ook prima is i.p.v. app imo. Ik vind dat Protonmail inderdaad niet genoeg waar voor zijn geld bied.
quote:
Borromini schreef op zondag 25 september 2016 @ 13:23:
Protonmail kan ook gratis. Ik ben sinds een klein jaar (betalende) klant en ik mis IMAP (en optie om plaintext te mailen). Net enquête in de bus gehad die peilde naar features die ik het liefst wou zien in de toekomst. IMAP stond er tussen.

Ook overgestapt om veiliger mail te hebben (Google weet al genoeg).
Die enquete heb ik ook ingevuld, heb echter voor de calendar optie gekozen :+ Ik gebruik Protonmail momenteel gratis, en ik denk niet dat ik betalend klant ga worden. Dat is, indien ik een veilig/encrypted alternatief kan vinden dat beter is.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Ik gebruik nog Google's kalender maar ik wil er ook heel graag vanaf eigenlijk. Zoals van de meeste dingen van Google :).

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / Stretch ARM | LEDE: Empower your router (OpenWrt successor) | Blogje

• Pa-Lu
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 18-01-2018
Ik gebruik Protonmail al sinds de beta versie, een makkelijkere manier om encrypted te mailen is erg volgens mij niet. Ook het laten verlopen van een bericht en een password hieraan koppelen gaat prima. Daarbij ben ik ook wel tevreden over de web-interface en de mobiele applicatie.

Jammer vind ik het dat de laatste tijd de nieuwe features (bijvoorbeeld filters) pas goed te gebruiken zijn zodra je een betalende gebruiker wordt. Wat mij betreft is het niet meer van deze tijd om €5!! per maand te betalen voor een dienst zoals e-mail.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Voor niets gaat de zon op... Zoals ik steeds vaker hoor (en ook zelf denk) - bij gratis diensten is de gebruiker het product. Zeker als er een bedrijf achter zit en geen non-profit organisatie. Dat is hier gelukkig niet het geval, maar je hoeft maar te kijken naar Google of Facebook (en Whatsapp!).

Sommige dingen kosten nu eenmaal geld. Hosting en ontwikkeling bv. En beveiliging. Dan betaal ik liever voor m'n e-mail.

Borromini wijzigde deze reactie 28-09-2016 09:54 (6%)

• Facepalm
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 19:43
Zelf gebruik ik sinds een paar jaar Posteo.de, vanaf 1 euro per maand. Dit is een Duitse aanbieder en ze zijn heel transparant over alles. Erg tevreden over en ik zou niet meer weg willen.

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

Topicstarter
Ik vind het helemaal niet erg om voor mijn e-mail te betalen, en 5E p/m vind ik best oke. Echter zou ik dan een volwassen product willen zien, waarbij de filters goed en uitgebreid werken, er geen maffe 'bugjes' in de software zitten, en het gewoon lekker werkt. Bij Protonmail heb ik nu nog niet dat idee..

Ik ga Posteo ook eens bekijken :)

• ReTechNL
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 18-04 17:48
Ik ben zelf een gebruiker van protonmail sinds de beta en ben erg tevreden. Ik maak ook gebruik van de mobile apps en ben hier ook erg tevreden mee.
Nu maak ik ook nog veel gebruik van gmail, echter ben ik bezig alle belangrijke zaken te verhuizen naar protonmail.

• Ome_Les
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 11-03 16:15

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Ik heb zelf ook Protonmail, maar gebruik het erg weinig.

Tot nu toe nog niet echt veel mail verkeer gehad die om encryptie verlegen zat.

...:::everybeat.nl

• Dennis
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16:12
Ik overweeg ook om Gmail op termijn uit te faseren uit privacyoogpunt. Ik zag dat er aan IMAP-ondersteuning wordt gewerkt en dat het de bedoeling is dat nog dit jaar te ondersteunen. Voor mij is dat wel een must: ik wil thuis gewoon met een fat client werken.

Ik begrijp niet helemaal waarom e-mails nu al encrypted en decrypted worden in de browser, wat mij betreft kan dat gewoon serverside. Daarvoor heb je toch een veilig HTTPS-connectie?

• guidob
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 09:20
quote:
Dennis schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 11:16:
Ik begrijp niet helemaal waarom e-mails nu al encrypted en decrypted worden in de browser, wat mij betreft kan dat gewoon serverside. Daarvoor heb je toch een veilig HTTPS-connectie?
HTTPS is alleen het versleutelen van je verkeer tussen beide punten. Als je server-side zou decrypt'en dan kan de server dus bij je data.

https://protonmail.com/blog/what-is-end-to-end-encryption/

• 2Dutch
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

-schop-

Ik gebruik protonmail nog maar matig, maar leek me toch handig dit topic wat levendiger te houden :+
Zag een mailtje verschijnen waarin ze aangeven dat je [username]@ pm.me kunt instellen via Settings > pm.me. Verzenden vanaf dit verkorte adres is voorbehouden aan betaalde gebruikers. En IMAP/SMTP is ingeschakeld voor desktop-clients voor paid users via de Bridge, die echter nog niet voor Linux beschikbaar is.

Zou graag willen lezen over ervaringen van 'verstokte' protonmailgebruikers: hoe bevalt het, nog tips en trucs voor ons gematigden :P en toch nog wat ergernissen te bespeuren?

Ook ik wil op den duur meer van Gmail af, niet bij alles (nieuwsbrieven en zooi mag er blijven), maar wel met belangrijkere dingen zoals bankzaken, belastingdienst e.d.

2Dutch wijzigde deze reactie 08-04-2018 16:35 (13%)
Reden: aanvulling mbt IMAP/SMTP

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Ik vind de Android-app niet altijd even responsief. Ik kijk ook met smart uit naar de IMAP bridge voor Linux (daar heb ik als betalend gebruiker nog geen e-mail over gekregen).

Voor de rest ben ik best tevreden. Al is hun mappen/labels-concept niet zo intuïtief als dat van Gmail. Gmail gebruik ik momenteel nog voor m'n agenda, en als het echt moet; al mijn online accounts zijn naar Protonmail gemigreerd. De rommel mag Google lekker houden :+.

• Bongoarnhem
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 12:34
Goed om te lezen dat alle gebruikers hier kritisch zijn. Ik overwoog het, maar kijk toch nog even verder. Ik vond ze relatief duur, zeker als je naar een hoop andere providers kijkt.

Nu wil ik graag extra betalen voor privacy, maar als het dan nog niet werkt zoals het zou moeten en/of nog redelijk kaal is wat features betreft dan kijk ik nog even rond.

• 2Dutch
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Het is altijd goed om alles op een rijtje te zetten. Het moet voldoen aan jouw eisen.
Ik heb inmiddels een betaald account. Dit o.a. om ze te steunen in hun privacy-queeste, en ik vind @pm.me volledig gebruiken wel relaxed in combinatie met mijn (vrij unieke) voornaam. Heb er een van mijn domeinen voor mail aan geknoopt. Voor betaling per jaar vind ik het reuze meevallen, maar als je minder functies/opslag nodig hebt, valt er genoeg te besparen bij een ander ;) Of gewoon de gratis Protonmail blijven gebruiken, ook niks mis mee :)

+ Een domein koppelen is easy peasy, prima wizard/stappenplan aanwezig.
+ Support is vlot (had ik nodig ivm een ander protonmail-adres aan betaald account koppelen)

- app is vergeleken met wat ik gewend ben karig, werken met labels/folders moet ik nog aan wennen
- meerprijzen voor 'flinkere' hoeveelheden opslag en users e.d. is nogal fors

Vanwege de Bridge zit je vast aan Thunderbird of Apple's standaard mail-app. Niet mijn favo qua mail maar ach, je kunt mails lezen en replyen. Dit is nu eenmaal nodig vanwege de encryptie, dus het een minpunt noemen zou niet eerlijk zijn. De webinterface gebruik ik niet veel, maar voldoet ook goed genoeg.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

Topicstarter
Bongoarnhem schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 22:03:
Goed om te lezen dat alle gebruikers hier kritisch zijn. Ik overwoog het, maar kijk toch nog even verder. Ik vond ze relatief duur, zeker als je naar een hoop andere providers kijkt.

Nu wil ik graag extra betalen voor privacy, maar als het dan nog niet werkt zoals het zou moeten en/of nog redelijk kaal is wat features betreft dan kijk ik nog even rond.
Alle minpunten uit mijn OP zijn inmiddels opgelost! Ik ben dan ook al weer ruim een jaar betalende gebruiker, en heb ook ProtonVPN in gebruik genomen (via een aantrekkelijke Black Friday actie, dus binnenkort heb je daar weer kans op).

Precies zoals @2Dutch al zegt, het gaat erom dat dingen die belangrijk zijn voor jou er in zitten. Bij mij is dat het geval. Privacy is dé reden dat ik voor ProtonMail koos, dat ze dan qua funcionaliteit inferieur zijn aan bijvoorbeeld Gmail neem ik voor lief. Ik vind de bedrijfsfilosofie achter PM erg goed en het is verder een leuk bedrijf. Die steun ik graag!

Wat let je om een gratis account aan te maken en het eens een tijdje te proberen? Zo heb ik het ook gedaan en uiteindelijk dus besloten alles over te zetten vanaf Gmail (behalve mijn calendar, net als @Borromini ). Gelukkig is er een Calendar feature gepland door PM, weet alleen nog niet wanneer die uitkomt.

• Koffiebarbaar
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 20-04 11:24
-

Koffiebarbaar wijzigde deze reactie 08-02-2019 16:17 (130%)

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True