Welk moederbord kan ik het beste aanschaffen bij een Thunderbird 1Ghz? De Asus is al uit en is natuurlijk een goed moederbord maar nu lees ik ook veel goed nieuws over de volgende week te verschijnen Abit KT7.
Als je geen problemen hebt met een AMR-slot, kun je rustig nu een A7V gaan halen. Goed bord. Maar als je (zoals ik) nog gebruik maakt van een fijn ISA-kaartje en bovendien gesteld bent op softmenu III, moet je nog een weekje geduld hebben voor de Abit
.
.
George Orwell considered some variations of 1984. All money should be marked so that anything could be traced back and men should be made to carry devices so that their position would be known. It seemed so unrealistic that he dropped these ideas..
Ik stond aan het begin van deze week met dezelfde vraag. Maar ik ben uiteindelijk overtuigdt door een paar tweakers. Om voor de Abit te gaan. Dus heb nog een weekje geduld en ga voor de Abit.
(Posted by: KALN)
(Posted by: KALN)
Er schijnen 2 versies van de Abit KT7 op de markt te komen, waarvan er één is uitgerust met een RAID-controller (kost +/- fl 75,- meer). Ik wil de pc voornamelijk gaan gebruiken als game-pc. Heeft zo'n raid controller dan zin?
Asus = AMR
, geen isa slot
, wel dipswitches 
Abit = isa slot
, geen dipswitches
(wel softmenu
), evt RAID
(kost weer extra
), maar de nekkebreker met Abit = je moet nog wachten omdat 'ie nog niet leverbaar is
(maar niet zo lang meer
)
Verder verwacht ik geen spectaculaire verschillen in performance en stabiliteit tussen beide bordjes, de keus is dus een beetje, wel/geen isa en wel/niet wachten. Verder heb je natuurlijk altijd nog de pro Abit en de pro Asus mensen, die niet objectief kiezen maar voor hun voorkeurs merk gaan.
, geen isa slot
, wel dipswitches 
Abit = isa slot
, geen dipswitches
(wel softmenu
), evt RAID
(kost weer extra
), maar de nekkebreker met Abit = je moet nog wachten omdat 'ie nog niet leverbaar is
(maar niet zo lang meer
)Verder verwacht ik geen spectaculaire verschillen in performance en stabiliteit tussen beide bordjes, de keus is dus een beetje, wel/geen isa en wel/niet wachten. Verder heb je natuurlijk altijd nog de pro Abit en de pro Asus mensen, die niet objectief kiezen maar voor hun voorkeurs merk gaan.
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Botoo = Smile
, verder geen zinnig woord
, maar wel smile! 
, verder geen zinnig woord
, maar wel smile! 
Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen
Ik heb zelf de Asus A7V. Ik ben zelf gek op Asus, vanwege de stabiliteit en extreem goede support.
Abit is mijn tweede keus.
Abit is mijn tweede keus.
If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh
ASUS = TRANSISTORS OP RISERKAART
ABIT = TRANSISTORS NAAST PROCESSOR
Voordeel van Asus! ===> Je kunt een mega mega mega grote heathsink op je processor zetten als je daar behoefte aan hebt (wie niet?) => transistors zitten nml. niet in de weg.
RAID is alleen handig voor servers enzo.
Raid 0 = 2 hdd's wordt 1
Voorbeeld: HD1=ab HD2=cd
Raid 0 ===> HD1=ac HD2=bd
Groot nadeel: 1 HD verrot...Alle twee je hdd's verrot
Voordeel: snellere zoektijden
Raid 1 = 2 hdd's worden exacte kopieen van elkaar
Voordeel: Handige backup! (zeker als 1 hdd het mocht begeven)
Nadeel: tja...je pleurt een hdd weg (zo zou je het tenminste kunnen zeggen)
Medetweakers: CORRECT ME IF I'M WRONG! (ik heb ook nog maar heel kort geleden uitgelegd gekregen wat RAID precies inhoudt)
ABIT = TRANSISTORS NAAST PROCESSOR
Voordeel van Asus! ===> Je kunt een mega mega mega grote heathsink op je processor zetten als je daar behoefte aan hebt (wie niet?) => transistors zitten nml. niet in de weg.
RAID is alleen handig voor servers enzo.
Raid 0 = 2 hdd's wordt 1
Voorbeeld: HD1=ab HD2=cd
Raid 0 ===> HD1=ac HD2=bd
Groot nadeel: 1 HD verrot...Alle twee je hdd's verrot
Voordeel: snellere zoektijden
Raid 1 = 2 hdd's worden exacte kopieen van elkaar
Voordeel: Handige backup! (zeker als 1 hdd het mocht begeven)
Nadeel: tja...je pleurt een hdd weg (zo zou je het tenminste kunnen zeggen)
Medetweakers: CORRECT ME IF I'M WRONG! (ik heb ook nog maar heel kort geleden uitgelegd gekregen wat RAID precies inhoudt)
Gadgeteer
Rookstar, je vroeg erom dus hier komt ie:
Zo, mijn goede daad van vandaag
Je filesystem wordt sneller, dus ook voor gewone gebruikers is dit een prettigere computer ervaring.RAID is alleen handig voor servers enzo
Als een HD kapot gaat ben je de data kwijt die op beide HD's staat, maar je HD gaat niet ook kapot alleen omdat een andere stuk is gegaan.Groot nadeel: 1 HD verrot...Alle twee je hdd's verrot
Zoektijden verlagen niet, wel de doorvoersnelheid. In theorie kan je bijna twee keer zo snel een file van je filesystem halen. Maar je filesystem kan hem zeker niet twee keer zo snel vinden.Voordeel: snellere zoektijden
Zo, mijn goede daad van vandaag
Hoe zit het met de UDMA op de gewone KT7?
ik dacht dat het UDMA-100 was, maar er het lijkt er op dat het 66 is geworden?
weet iemand hier wat vanaf?
ik dacht dat het UDMA-100 was, maar er het lijkt er op dat het 66 is geworden?
weet iemand hier wat vanaf?
Linux server installatie en beheer (clusters failover loadbalancing): http://www.virtualconcepts.nl/
De standaard KT7 heeft gewoon U-ATA 66... De KT7-raid 's feitelijk hetzelfde moederbord alleen heeft ie er een U-ATA 100 Raid chip (en connectors (of hoe je ze noemt)natuurlijk
erbij...
erbij...
Maar ik ben bang dat die KT7 RAID volgende week nog niet verkrijgbaar is
Gadgeteer
Mooi! Krijg maandag de KT7 binnen
niet de raid versie dus maar UDMA 66
maar ja, doe je weer niks aan..
niet de raid versie dus maar UDMA 66
maar ja, doe je weer niks aan..
Linux server installatie en beheer (clusters failover loadbalancing): http://www.virtualconcepts.nl/
RAID heeft in zoverre nut dat voor games de levels sneller geladen zijn. Je krijgt hier echt geen spectaculaire FPS waardes van..
RAID is wel ontzettend cool voor het bewerken van grote audio- en videobestanden..
RAID is wel ontzettend cool voor het bewerken van grote audio- en videobestanden..
Ik hoor steed het nadeel van Raid 0 dat als 1 HD kapot gaat je data van de andere ook verloren is... maar is dat wel een nadeel?
Iemand die voor raid gaat koopt inplaats van 1x40 Gb HD er 2 x 20GB (maakt in prijs toch nixs uit). Als in je NIET raid setup je ene 40gb schijf kapot gaat ben je toch ook alle data kwijt?
Met een raid setup heb je tenminste nog 1 werkende schijf over als er 1 van de 2 kapot gaat...
En zeg nou zelf.. een harde schijf GAAT toch bijna niet kapot, ik heb een keer een seagate 1gb laten vallen vanaf het aanrecht en afgezien van 3 mb aan bad blocks doet ie 't nog steeds.
Iemand die voor raid gaat koopt inplaats van 1x40 Gb HD er 2 x 20GB (maakt in prijs toch nixs uit). Als in je NIET raid setup je ene 40gb schijf kapot gaat ben je toch ook alle data kwijt?
Met een raid setup heb je tenminste nog 1 werkende schijf over als er 1 van de 2 kapot gaat...
En zeg nou zelf.. een harde schijf GAAT toch bijna niet kapot, ik heb een keer een seagate 1gb laten vallen vanaf het aanrecht en afgezien van 3 mb aan bad blocks doet ie 't nog steeds.
Verwijderd
Rookstar: die "transistors" van jou zijn condensatoren. De gemiddelde transistor is een paar micrometer groot. Met een behuizing eromheen zodat het wat makkelijker soldeert een paar milimeter. Niet echt reden om hem op een riser-kaartje te zetten.
Maar met de essentie van je verhaal ben ik het roerend eens. Het is inderdaad wel slim, die dingen op dat riser kaartje. Best een balngrijk voordeel van de Asus (lijkt mij) dat vaak over het hoofd wordt gezien. En, FWIW, ik ben zelf uitermate tevreden met de A7V. Mogelijk dat ik voor de ABit zou zijn gegaan (als ik het goed begrijp kan je daarmee de multiplier in het jumperless in het BIOS instellen, terwijl je bij de Asus met DIPs aan de gang moet) als die leverbaar zou zijn geweest, maar ja.
Maar met de essentie van je verhaal ben ik het roerend eens. Het is inderdaad wel slim, die dingen op dat riser kaartje. Best een balngrijk voordeel van de Asus (lijkt mij) dat vaak over het hoofd wordt gezien. En, FWIW, ik ben zelf uitermate tevreden met de A7V. Mogelijk dat ik voor de ABit zou zijn gegaan (als ik het goed begrijp kan je daarmee de multiplier in het jumperless in het BIOS instellen, terwijl je bij de Asus met DIPs aan de gang moet) als die leverbaar zou zijn geweest, maar ja.
Verwijderd
Wel Danfoss met volgende ben ik het niet eens.
Moraal van het verhaal: QUANTUM geeft altijd problemen.
Ik heb al 3 Quantum Fireball's gehad in het verleden en deze hielden het niet langer als 2 jaar uit. Sindsdien koop ik enkel nog Western Digital, deze hebben me nog nooit in de steek gelaten.En zeg nou zelf.. een harde schijf GAAT toch bijna niet kapot
Moraal van het verhaal: QUANTUM geeft altijd problemen.
Pagina: 1