1TB data, ook extern willen benaderen, welke oplossing best?

Pagina: 1
Acties:

• ITS PLUS
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-12-2025
Situatie is de volgende:

- 10 werkposten.
Momenteel staat er een NAS van 2TB. Deel van de data mag naar archief. Blijft er nog +-1TB over.
Deze staat nu gelinkt aan de werkposten dmv netwerkschijf.

Deze zou voor de werkposten (laptops) ook extern te bereiken moeten zijn op vlotte manier. (zodat er van thuis uit gewerkt kan worden).

Nu ben ik de mogelijkheden aan het afgaan wat het meest performant zou zijn om deze data zowel in het bedrijf als erbuiten makkelijk en vlot te kunnen raadplegen.

Had eerst gedacht aan een online opslag genre dropbox/nomadesk, maar hier wordt de data ook op je toestel binnengehaald, wat dan weer niet mogelijk gaat zijn doordat de laptops geen 1TB opslag over hebben.

Bij een andere klant heb ik ooit eens een NAS ingesteld zodat deze van thuis uit ook te bereiken was, maar dit was niet echt aanvaardbaar qua snelheid. (op het bedrijf ligt Telenet business lijn, met 15 a 20mbps upload). Dit instellen voor 10 personen gaat met de huidige nas ook zeker snelheidsproblemen opleveren om zowel intern als extern hier vlot mee te blijven werken.

Had ook gedacht aan een virtual private server, maar dat gaat wat prijzig zijn met dergelijke traffiek & opslagbenodigdheden vrees ik.

Iemand tips en mogelijkheden waar je ervaring mee hebt? Zelf is mijn ervaring hiermee eerder beperkt.

[ Voor 10% gewijzigd door ITS PLUS op 17-09-2016 19:47 ]

Verwijderd

[b]ITS PLUS schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 19:26:

Had eerst gedacht aan een online opslag genre dropbox/nomadesk, maar hier wordt de data ook op je toestel binnengehaald, wat dan weer niet mogelijk gaat zijn doordat de laptops geen 1TB opslag over hebben.
Heb je bij dropbox wel goed naar selective sync gekeken?

https://www.dropbox.com/en/help/4456

• elan
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-01 18:37
Houdt er rekening mee dat alles wat je op dropbox zet ook automatisch eigendom wordt van hen.
Weet niet of dit voor je bedrijf erg handig is. Misschien gevoelige informatie?

Zelf zou ik het archief gewoon een 2de nas kopen ( kan 2de hands) en die ook aanbieden indien nodig.
Vervolgens altijd een backup maken van het archief en je actieve data. Zodat je altijd wat hebt in geval van crash.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Neuh, Dropbox wordt geen eigenaar. Dat zou wat zijn zeg... Wel hebben ze toegang tot je data. (Net zoals dat bij de andere vergelijkbare diensten het geval is). En hebben ze naar ik aanneem het recht het te publiceren (immers moet het door hen aan jou worden getoond, en anderen wie je de rechten geeft).
Maar toch: inderdaad goed om te kijken wie wat kan zien en welke rechten je weggeeft. En in welke mate je rechten kunt instellen. Vaak is gratis een proefaccount mogelijk.

Dropbox of een van de vele concurrenten lijkt me toch handig, als er veel buiten kantoor wordt gewerkt. Als 90% vanaf kantoor gebeurt dan is onsite handiger en sneller. Dan wel een offsite backup nemen (naast de onsite backups). Mogelijk is er sowieso geen sync nodig maar kan je rechtstreeks uit de cloud werken. Dat hangt van het concrete beoogde gebruik af.

Bandbreedte: ook dat hangt af van het beoogde gebruik. Wil iedereen gelijktijdig een paar GB bewerken, of zal het amper voorkomen dat er twee mensen tegelijk werken, aan bestanden van 1MB?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• ITS PLUS
Kreeg geen emailnotificatie, even uit het oog verloren.
Selective sync zou niet echt oplossing zijn omdat je dan steeds moet beginnen aanvinken als je andere map zou willen hebben.

De personen die de GB bewerken (videofiles etc) hebben allemaal voldoende schijfruimte om het lokaal in te laden, dus daar gaat geen probleem zitten. Van thuis werken hieraan is uiteraard niet echt de bedoeling, eerder voor wat xls en doc documenten te bewerken.

De offline methode (rechtsteeks in de cloud):
Ondertussen eens de mogelijkheden van nomadesk nagekeken en via webdav zou de volledige schijf wel offline beschikbaar worden.
Deze kan als netwerkschijf ingesteld worden, lokaal wordt er niets opgeslagen, dus je zit steeds rechtstreeks te werken op de data zonder deze eerst lokaal binnen te halen.

Heb al wat tests gedaan, voor standaard bestanden is dit zeker haalbaar, grotere bestanden uiteraard niet daar deze eerst steeds gedownload moeten worden.

Ga dit eens weekje proberen en kijken of het werkbaar blijft qua snelheid.
Alvast bedankt voor de antwoorden!

• ITS PLUS
Ondertussen +- een maand gebruik gemaakt van Nomadesk bij die klant.

Helaas geeft dit toch veel problemen.

Niet alle toestellen hebben genoeg ruimte om alle data lokaal op te slaan.
Deze gebruikers werken dan rechtstreeks via een webdav link, maar dit is stuk trager en die webdav geef ook te pas en te onpas fouten.

Welke opties liggen nog open om te zorgen dat alles online bereikbaar is zonder dat de data overgepompt moet worden lokaal.

Ïemand verdere ervaringen hierin?

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik lees in je verhaal niet of je al aan SharePoint gedacht hebt. Zit bij het O365 Office Premium product inbegrepen, als ik het goed begrijp, en biedt alle voordelen van een SharePoint online omgeving. Inclusief de opslag die je zegt nodig te hebben, per gebruiker.

• ITS PLUS
Aan sharepoint heb ik ook al gedacht, maar is beetje zelfde verhaal als de andere online opslagtypes.

Je zit bij de toestellen die niet voldoende opslagcapaciteit hebben om lokaal te werken terug met je webdavconnectie.

Zal waarschijnlijk wel voldoen als je hier maar af en toe eens moet met connecteren, maar dagdagelijks met connecteren is te traag & loopt soms fout etc.
Pagina: 1