Toon posts:

Efacomp betrouwbaar?>

Pagina: 1
Acties:
  • 2.212 views

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
hoi,
ik heb een paar dagen geleden een intel core i7 6700k op marktplaats gevonden voor 290 euro.
het komt van een bedrijf genaamd efacomp.
als ik naar hun website ga vind ik nergens een KVK-nummer, maar ik kan wel met paypal betalen (als het product niet aankomt wordt het geld vergoed).
heeft er iemand toevallig ervaringen met dit bedrijf?

alvast bedankt!

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2016 19:26 ]

Alle reacties

• SlowDown
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 15:06
ik heb niet gekeken naar Efacomp dat mag je zelf googlen maar als ik in de pricewatch kijk
pricewatch: Intel Core i7-6700K Boxed
Zou ik toch nog even nadenken.

• Rubén89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 19:33
Heb je een linkje naar de website van Efacomp voor ons?

Dell™ Precision 7550 | Intel® Core™ i7-10875H | Nvidia® Quadro® RTX3000 | 64GB Kingston® HyperX® Impact DDR4-2933MHz | Intel® Wi-Fi 6 AX201 | 1TB Samsung™ SSD 970 Pro

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:52
Rubén89 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 20:19:
Heb je een linkje naar de website van Efacomp voor ons?
http://www.efacomp.nl/ind...uct=97&controller=product

Mja op het eerste oog lijkt het redelijk 50/50 legit, eerlijk gezegd nooit eerder van dat bedrijf gehoord..

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik kan je wel vertellen dat met een laagste nieuwprijs van ongeveer 350 euro er met 290 euro een negatieve marge opzit. De inkoopprijs is hoger dan 290 euro. Er kan natuurlijk wel een reden zijn dat ie voor minder weg gaat, maar logisch is het natuurlijk niet.

• Rubén89
dylan111111 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 20:31:
[...]

Mja op het eerste oog lijkt het redelijk 50/50 legit, eerlijk gezegd nooit eerder van dat bedrijf gehoord..
Er is in het verleden een Efacomp geweest - geregistreerd bij de KVK -
dylan111111 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 20:31:
[...]

Ik zou het absoluut niet doen!

Op de website kan ik geen KVK nummer vinden, geen vestigingsadres geen fatsoenlijke (algemene) voorwaarden, geen namen niks.

Er is in het verleden wel een Efacomp geregistreerd geweest bij KVK, vestigingsadres Kerkrade Limburg, maar die hebben hun activiteiten al snel na een jaar gestaakt (zo rond 2006)....

Uit de WHOIS gegevens behorend bij de domeinnaam wordt je ook niet veel wijzer het e-mailadress van de administratieve contactpersoon is efacomp@gmail.com

Ik zou het dus absoluut niet riskeren....

Dell™ Precision 7550 | Intel® Core™ i7-10875H | Nvidia® Quadro® RTX3000 | 64GB Kingston® HyperX® Impact DDR4-2933MHz | Intel® Wi-Fi 6 AX201 | 1TB Samsung™ SSD 970 Pro

• ProTagger
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-12-2024
Prima betrouwbaar, uit eigen ervaring. Bestelling was een dag later binnen en netjes verpakt.

En overigens, een KvK registratie zegt niet alles he... De contactpersoon handelt op eigen naam en accepteert PayPal. Omdat iemand met zijn eigen vermogen handelt, is zo iemand per definitie veel betrouwbaarder; daar waar een webshop failliet kan gaan en je dan naar je geld kan fluiten, is dat bij iemand die handelt niet het geval, vooral niet als je koopbescherming hebt via PayPal. Daarnaast, diegene heeft moeite gedaan om een functionele website te laten bouwen en zich niet te verschuilen onder anonieme pseudoniemen via marktplaats.

Ergo, op grond van praktische redenen én mijn eigen ervaring, kan ik het alleen maar wel aanraden. Ik werd goed geholpen en alles werd gewoon keurig geleverd.

Groeten,
Tim

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubén89
ProTagger schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 20:43:
Prima betrouwbaar, uit eigen ervaring. Bestelling was een dag later binnen en netjes verpakt.

En overigens, een KvK registratie zegt niet alles he... De contactpersoon handelt op eigen naam en accepteert PayPal. Omdat iemand met zijn eigen vermogen handelt, is zo iemand per definitie veel betrouwbaarder; daar waar een webshop failliet kan gaan en je dan naar je geld kan fluiten, is dat bij iemand die handelt niet het geval, vooral niet als je koopbescherming hebt via PayPal. Daarnaast, diegene heeft moeite gedaan om een functionele website te laten bouwen en zich niet te verschuilen onder anonieme pseudoniemen via marktplaats.

Ergo, op grond van praktische redenen én mijn eigen ervaring, kan ik het alleen maar wel aanraden. Ik werd goed geholpen en alles werd gewoon keurig geleverd.

Groeten,
Tim
Een natuurlijk persoon kan net zo goed als een rechtspersoon failliet gaan dus wat je schrijft is echt grote onzin.

Dat iemand moeite neemt om een website te bouwen zegt helemaal niets over de vraag of een partij betrouwbaar is iemand kan immers heel goed een website bouwen om betrouwbaar over te komen en zodoende jou erin te laten tuinen.

Daarbij komt nog dat Efacomp geen KVK nummer heeft en dat lijkt me ook strijdig met wetgeving, gelet op het assortiment dat Efacomp voert en de prijzen van producten gaat het niet om een uit de hand gelopen hobby maar in iedergeval om een organisatie die winst maakt en dan is een KVK-nummer en daarmee registratie dus verplicht.

Geen zaken mee doen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Het zou mij niets verbazen als de spullen ex BTW ingekocht worden en er geen BTW betaald als er verkocht word. Alleen dan kan je winst maken met de prijs van 290.

• ProTagger
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-12-2024
Rubén89 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 21:45:
[...]

Een natuurlijk persoon kan net zo goed als een rechtspersoon failliet gaan dus wat je schrijft is echt grote onzin.

Dat iemand moeite neemt om een website te bouwen zegt helemaal niets over de vraag of een partij betrouwbaar is iemand kan immers heel goed een website bouwen om betrouwbaar over te komen en zodoende jou erin te laten tuinen.

Daarbij komt nog dat Efacomp geen KVK nummer heeft en dat lijkt me ook strijdig met wetgeving, gelet op het assortiment dat Efacomp voert en de prijzen van producten gaat het niet om een uit de hand gelopen hobby maar in iedergeval om een organisatie die winst maakt en dan is een KVK-nummer en daarmee registratie dus verplicht.

Geen zaken mee doen dus.
Beweerde ik iets anders dan? Aub geen stropop argument posten om dan stellig te kunnen poneren dat ik grote onzin schrijf, dat kan ik niet zo waarderen. Mijn argument draait namelijk om het volgende: gezien het feit een natuurlijk persoon persoonlijk aansprakelijk is, heeft zo iemand er absoluut geen baat bij om failliet te gaan, het is tenslotte je eigen vermogen. Om het simpele feit dat praktisch elk mens zelfbehoud en overleving belangrijk vindt, kan je dus wel stellen dat iemand die uit eigen vermogen handelt dit met enige zorg doet.

Iemand die een website bouwt, dit onderhoudt en zijn contactgegevens deelt zonder zich te verbergen achter anonimiteit, kan mijns inziens wel als betrouwbaar worden geacht. Te meer omdat er dus ook tweakers zijn met positieve ervaringen, waaronder ondergetekende. Dat jij alsnog achterdochtig bent is jouw keuze, maar probeer het alsjeblieft niet te rationaliseren, want daar is geen gegronde reden voor.

Wat betreft KvK, dat hangt o.a. af van de tijdsbesteding van de 'ondernemer'. Ik meen mij te herinneren dat als je er maar een dag per week aan besteedt, je je niet per se hoeft in te schrijven. Het criterium van winstkenmerk op zichzelf is namelijk pas onzin, daar ieder individu die met enige regelmaat op marktplaats handelt met de intentie om winst te maken zich volgens die redenatie óók zou moeten inschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
ProTagger schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:18:
[...]

Beweerde ik iets anders dan? Aub geen stropop argument posten om dan stellig te kunnen poneren dat ik grote onzin schrijf, dat kan ik niet zo waarderen. Mijn argument draait namelijk om het volgende: gezien het feit een natuurlijk persoon persoonlijk aansprakelijk is, heeft zo iemand er absoluut geen baat bij om failliet te gaan, het is tenslotte je eigen vermogen. Om het simpele feit dat praktisch elk mens zelfbehoud en overleving belangrijk vindt, kan je dus wel stellen dat iemand die uit eigen vermogen handelt dit met enige zorg doet.

Iemand die een website bouwt, dit onderhoudt en zijn contactgegevens deelt zonder zich te verbergen achter anonimiteit, kan mijns inziens wel als betrouwbaar worden geacht. Te meer omdat er dus ook tweakers zijn met positieve ervaringen, waaronder ondergetekende. Dat jij alsnog achterdochtig bent is jouw keuze, maar probeer het alsjeblieft niet te rationaliseren, want daar is geen gegronde reden voor.

Wat betreft KvK, dat hangt o.a. af van de tijdsbesteding van de 'ondernemer'. Ik meen mij te herinneren dat als je er maar een dag per week aan besteedt, je je niet per se hoeft in te schrijven. Het criterium van winstkenmerk op zichzelf is namelijk pas onzin, daar ieder individu die met enige regelmaat op marktplaats handelt met de intentie om winst te maken zich volgens die redenatie óók zou moeten inschrijven.
Een enkele persoon is niet meer betrouwbaar dan een normaal bedrijf. Er zijn genoeg punten waarom een bedrijf betrouwbaarder is.

Je hebt een product besteld en ontvangen, dit geeft aan dat er producten worden geleverd. Dit maakt de betrouwbaarheid in ieder geval beter dan via MP.

Aan de andere kant klopt hier gewoon een hoop niet. Ten eerste klopt de prijs niet. Je kan deze CPU niet voor deze prijs verkopen zonder verlies te draaien. Dit is voor mij nogal een punt waardoor ik iets totaal niet betrouwbaar vind want deze prijs kan gewoon niet. Of het is gejat, of er word geen BTW betaald, er is iets aan de hand wat totaal onmogelijk is. Dit nog los van de KVK en andere punten.

Dat jij een product ontvangen hebt neemt niet weg dat wat hier gebeurt gewoon niet kan. Omdat het niet kan en niet normaal is maakt het dit bedrijf zeer onbetrouwbaar.

• Rubén89
[...]

Beweerde ik iets anders dan? Aub geen stropop argument posten om dan stellig te kunnen poneren dat ik grote onzin schrijf, dat kan ik niet zo waarderen. Mijn
Ja je beweerde iets anders:
Je schreef dat een webshop failliet kan gaan en je dan naar je geld zou kunnen fluiten en dat bij een persoon die handelt met zijn eigen vermogen dat niet het geval zou kunnen zij. Daarbij komt dat wat jij wel of niet kan waarderen daar heb ik - eerlijk gezegd - niet zo veel mee te maken.
Om het simpele feit dat praktisch elk mens zelfbehoud en overleving belangrijk vindt, kan je dus wel stellen dat iemand die uit eigen vermogen handelt dit met enige zorg doet.
Je wilt niet weten hoeveel mensen op eigen naam een financiële puinhoop creëren om vervolgens jaren bezig te zijn met het ontlopen van schuldeisers en soms zelfs dan nog schulden te blijven creëren, ik kom in mijn werk vaak met dit soort lieden in aanraking en geloof me het zijn er nog best een hoop.
Iemand die een website bouwt, dit onderhoudt en zijn contactgegevens deelt zonder zich te verbergen achter anonimiteit, kan mijns inziens wel als betrouwbaar worden geacht.
Dat is nou juist het hele punt de enige contactgegevens die gedeeld worden zijn een e-mailadres: geen vestigingsadres, geen telefoonnummer, geen KVK-nummer niet de gegevens die een legitieme onderneming op hahar website zou hebben staan.
Wat betreft KvK, dat hangt o.a. af van de tijdsbesteding van de 'ondernemer'. Ik meen mij te herinneren dat als je er maar een dag per week aan besteedt, je je niet per se hoeft in te schrijven.
Je schrijft zelf dat deze 'ondernemer' de moeite heeft genomen om een functionele website heeft gebouwd dat is al een aanwijzing dat we niet te maken hebben met iemand die niet bezig is met een hobby.
Deze 'onderneming' is dan ook niet te vergelijken met iemand die op marktplaats incidenteel wat spullen verkoopt maar dat snap je zelf denk ik ook wel....

Oh en handelen met winstoogmerk een wettelijk criterium waaraan wordt bekeken of een KVK-regstratie en nummer noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
als dut echt het geval was dan zou het in principe goed moeten zijn toch?
en mocht het fout gaan, kan ik dan met paypal alsnog mijn geld terug krijgen of zijn er manieren om daar op een of andere manier te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
als je op de site kijkt staat er dat het particulieren zijn met een uitgebreide hobby
http://www.efacomp.nl/index.php?id_cms=14&controller=cms
dit is dan de reden dat er geen kvk nummer is, is dit wel toegestaan zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian-AMD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-02-2024

Julian-AMD

RTX 3080Ti | 3900X

Verwijderd schreef op zondag 18 september 2016 @ 20:59:
als je op de site kijkt staat er dat het particulieren zijn met een uitgebreide hobby
niet riskeren

https://www.3dmark.com/spy/21686019 - RX 6900XT 21K+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 18 september 2016 @ 20:36:
[...]

als dut echt het geval was dan zou het in principe goed moeten zijn toch?
Bestel maar gewoon, als je mazzel hebt gaat het goed :X

Even serieus, er klopt niets van het hele verhaal. De prijs is onmogelijk, geen contact info en geen KVK info. Als je na alles wat er gemeld is nogsteeds wil bestellen dan heeft dit topic ook geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Rubén89 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 20:39:
[...]

Er is in het verleden een Efacomp geweest - geregistreerd bij de KVK -

[...]

Er is in het verleden wel een Efacomp geregistreerd geweest bij KVK, vestigingsadres Kerkrade Limburg, maar die hebben hun activiteiten al snel na een jaar gestaakt (zo rond 2006)....
De site (gewoon een prestashop site met best lelijk ontwerp...) is gemaakt door deze partij;

http://www.boestendesign.nl/contact

Die zitten ook in Limburg, net als de oude Efacomp blijkbaar.

Uitgaande op het ontwerp van de site, het feit dat het half Engels is, het logo er niet uit ziet en je geen contactgegevens hebt (behalve een anoniem mailform) zou ik er absoluut geen zaken mee doen.

Paypal is geen 100% garantie in dit geval en voor een paar tientjes meer heb je de echte, bij een echte...

O ja, bij het afrekenen is het ook geen https:// - op zich hoeft dat niet, omdat het via Paypal gaat, maar het wekt geen vertrouwen (net een fake bestelling gedaan, tot het moment van betalen).

- edit - Visuele TraceRT er over heen gegooid, eindknoop komt uit bij https://www.flexwebhosting.nl/

Ook niet héél professioneel, dus ik denk inderdaad dat het hobbyisten zijn... het feit dat je twijfelt / hier een vraag stelt, geeft eigenlijk al aan dat je het niet moet doen.

[ Voor 11% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 18-09-2016 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Zitten ook allemaal tikfouten in de site; niet alleen Engels / Nederlands door elkaar, maar ook grammaticale fouten... het wekt op mij geen vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qauters
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-10 15:48
De punten zoals geen kvk-nummer biedt weinig vertrouwen echter de ervaring met Paypal is dat je altijd je geld terug krijgt tenzij de verkoper zodanig veel bewijzen heeft dat het wel correct verzonden is. Het feit dat ze dat accepteren geeft je ieder geval een mogelijkheid tot gokken, of je die moeite ook wilt nemen is aan jou.

Als zij bijvoorbeeld een defecte cpu sturen, dan wordt jouw zaak tegenover hen al een stuk zwakker. Je bent vooral beschermt tegen het niet versturen van iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021

Groeten,
Tim
Uit eigen naam? Als je een dergelijke handel hebt, ben je geen persoon meer die handelt, maar hoor je je aan de regels van een onderneming te houden. Dit is geen hobby matige verkoop. Zeker voor de bescherming van de kopers is het belangrijk een persoon legaal handelt.
Misschien is er niets aan de hand, maar eigenlijk is het simpel. Het komt erop neer dat je iets tweedehands koopt en je verder niet dezelfde rechten kent als bij een kvk geregistreerde webwinkel. Zoals zij het presenteren heb je geen enkele contactgegevens, en weet jij dat zij zwart handelen. Want als dat niet zo was, had je wel een onderneming opgericht, aangezien je daar voordelen van hebt, tegenover het opgeven als PRIVE voor de belasting. Je hoeft er dus niet vanuit te gaan dat zij dit opgeven.

Het kan prima zijn dat deze prima werk leveren, maar dit is natuurlijk niet typisch een webshop zoals Azerty bijvoorbeeld. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Luxicon op 18-09-2016 23:33 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
*knip* Hier de Peter R. gaan uithangen voegt weinig toe, dus persoonlijke informatie (hoewel inderdaad gewoon te achterhalen) weggehaald.

Veel prijsverschil tussen zijn shop en Marktplaats-advertentie is er niet;

http://link.marktplaats.nl/m1038263470

Overigens kan je er ook leuke fietsjes kopen;

http://www.efacomp.nl/ind...uct=88&controller=product

[ Voor 165% gewijzigd door br00ky op 19-09-2016 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:18
[...]

Denk jij echt dat als deze man 100.000 euro schuld heeft bij leveranciers. Jij 400 euro terug krijgt? Een 1 mans zaak kan juist ook de grootste oplichter zijn. Zo handelt hij al op 2 punten tegen de wet.zelf verzendkosten betalen bij RMA. En ook het product beschadigt aankomt je bij de vervoerder mag klagen.

Dit zijn al 2 dingen die niet kloppen.

Voor mij genoeg redenen om het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-10 04:57
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DOEkbiMm.png
(klik voor groter)

Ze betalen inderdaad geen BTW, dus dit is gewoon heel erg shady.

Wel grappig dat ze ook 12 jaar oude cpu's hebben:
http://www.efacomp.nl/ind...uct=58&controller=product :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Zodra de belastingdienst er achter komt krijgt deze persoon een hele dikke rekening en boete. Dan kan je fluiten naar je geld. Ik denk ook niet dat Paypal gaat betalen als het zo duidelijk is dat je geen BTW betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-10 16:42
Ik zou niet teveel vertrouwen hebben in dat je een ongebruikte CPU voor die prijs zou krijgen (indien ze echt leveren). Met mijn eigen onderzoek zou het bedrijf ongeveer 37 jaar oud zijn en kopen ze gebruikte onderdelen? in en verkopen ze deze weer. Ik zou zeggen, neem het risico niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:42

br00ky

Moderator Harde Waren
Allright, voorlopig is het genoeg geweest. Dit topic heeft natuurlijk niets met aankoopadvies te maken en hoort als zodanig eerder thuis in Shopping Forum. "Wie heeft er ervaring met [X]" zijn ze alleen niet dol op daar. Dus tenzij je de lokale modjes hebt geraadpleegd blijft dit topic hier. En wel dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.