Kans op beschadigd bestand bij splitsen Veracrypt container

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Mijn vraag

Ik heb een Veracrypt bestandscontainer van 450 GB. Ik upload die maandelijks naar een NAS bij een vriend over FTP. Nou lijkt het mij niet handig om het hele bestand in 1 keer te uploaden. Het duurt minimaal 35 uur, de uploadsnelheid daalt na verloop van tijd tijdens het uploaden en als het verbinding verbroken wordt moet ik helemaal opnieuw beginnen.

Ik wil dus de container splitsen in 100 GB. Dat zijn 5 stuks. Maar kan het bestand bij het splitsen beschadigd en onbruikbaar worden? Kan ik de gesplitse bestanden laten checken door WinRaR om zeker te weten dat het bestand nog heel is?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- VeraCrypt
- WinRaR

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- Google, maar niet echt duidelijk antwoord kunnen krijgen

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Eric_1993 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 18:58:
Ik heb een Veracrypt bestandscontainer van 450 GB. Ik upload die maandelijks naar een NAS bij een vriend over FTP. Nou lijkt het mij niet handig om het hele bestand in 1 keer te uploaden. Het duurt minimaal 35 uur, de uploadsnelheid daalt na verloop van tijd tijdens het uploaden en als het verbinding verbroken wordt moet ik helemaal opnieuw beginnen.
Is het dan niet mogelijk om een client te kiezen die de mogelijkheid heeft om te resumen?

• Eric_1993
  • Nu online
TERW_DAN schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 19:17:
[...]

Is het dan niet mogelijk om een client te kiezen die de mogelijkheid heeft om te resumen?
Die mogelijkheid heb ik helaas niet. Ben dus genoodzaakt om het bestand te splitsen, als ik zeker weet dat het niet beschadigd raakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10 23:12
Je hebt backup software die alleen het gewijzigde deel veranderd.

Je hebt software als het onderbroken wordt, weer verder gaat waar hij is gebleven, misschien rsync.

Wat ik als eerste zou wijzigen is de vercrypt container, verandeen van 1 naar meerdere containers die veel kleiner zijn. Dan is het backuppen veel gemakkelijker, en als je container defect raakt, dan heb je de overige containers die wel nog goed zijn. Dus niet met 1 grootte container werken, als je de container beschadigd is alles in een keer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

jan99999 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 19:48:
Je hebt backup software die alleen het gewijzigde deel veranderd.

Je hebt software als het onderbroken wordt, weer verder gaat waar hij is gebleven, misschien rsync.

Wat ik als eerste zou wijzigen is de vercrypt container, verandeen van 1 naar meerdere containers die veel kleiner zijn. Dan is het backuppen veel gemakkelijker, en als je container defect raakt, dan heb je de overige containers die wel nog goed zijn. Dus niet met 1 grootte container werken, als je de container beschadigd is alles in een keer weg.
Dat... volgens mij ben je inderdaad minder tijd kwijt als je begint met alles decrypten, sorteren en meerdere (nieuwe) containers aanmaken... Als je wat aandacht aan het sorteren geeft, dan heb je een (of meerdere) containers waar de inhoud niet continue wordt aangepast, die je dus ook niet iedere keer hoeft te back-uppen.

Daarnaast ontgaat het me even waarom je geen FTP-client kunt gebruiken die wel een resume-optie ondersteunt.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:38
Splits met 7-zip in een aantal ongecomprimeerde delen. En maak vervolgens parity files aan over je blokken.
Met 7-zip kun je het archief testen, en met parity kun je later ook nog het archief repareren als er wat bitjes zijn omgevallen of delen ontbreken.

Het is alleen wel wat werk maandelijks. Maar dat kan je automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:17

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

rsync is een overdrachtsprogramma dat alleen gewijzigde blokken kan verzenden. Het is vrijwel standaard in de unix wereld, en veel NASsen ondersteunen het ook, in ieder geval synology en qnap. Je zult wel een windows-client moeten vinden, ik heb alleen ervaring met cygwin rsync.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Is het niet gemakkelijker om de inhoud van de encrypted container via een backupprogramma dat blocks in plaats van files backupped opnieuw te encrypten? Ik ben erg te spreken over Duplicati (versie 2). Kan met een veelheid aan backends overweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
  • Nu online
Meerdere bestandscontainers maken en dan de bestanden in de grote bestandscontainer opsplitsen werkt heel onhandig. Ik meestal verschillende bestanden nodig in verschillende mappen op de bestandscontainer. En dat werkt dus simpelweg niet.

Bij FileZilla kan je wel het "resume" optie aanzetten dacht ik. Maar het is niet het enige probleem eigenlijk. Als ik het hele bestand upload van 450 GB. Dan gaat na ongeveer een dag het uploadsnelheid omlaag van 3,7 MB/s naar 3,1 MB/s. Nadat het uploaden van het bestand voltooid is, blijf ik die lage uploadsnelheid houden tot ik het modem reset door het van de stroom af te halen. Maar bij het weer uploaden van het bestand gaat de upload weer omlaag etc. Ik gebruik de Technicolor 7210 van Ziggo en heb het pakket 300/30 mbit.

Als ik het bestand in kleinere bestanden upload blijft de uploadsnelheid wel gewoon goed. Ik denk dat 41 uur achtereen uploaden het modem niet aan kan. Maar volgens Ziggo zou het geen probleem moeten opleveren, en heeft verder geen idee hoe het komt.
Pagina: 1