Storing/kapotte modem

Pagina: 1
Acties:

• Mebus
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-04 16:15
Sinds deze ochtend is mijn internet uitgevallen, de timecapsule van Apple gaf verschillende fouten en deze kreeg ik pas na een tijdje weg.

Nadat deze weg waren had ik alsnog geen internet en probeerde ik om direct met een kabel vanaf de computer naar de modem verbinding te maken en dit werkte ook niet (met 2 computers/kabels geprobeerd). De verbinding viel steeds weg en zei dat er geen kabel was aangesloten en toen weer wel.

Na 1-2 uur van alles en nog wat geprobeerd te hebben heb ik uiteindelijk toch maar naar Ziggo gebeld, zij zullen vrijdag een monteur sturen. De medewerker die ik aan de lijn had zei nog dat het probleem ook weer weg zou kunnen gaan.

En inderdaad, ik heb nu weer internet, maar heb ik geen ip adres zoals 192.168.x.x maar gelijk het ip adres van ziggo bij mij op m'n computer. Geen probleem denk ik? Het lijkt mij dat je een 192.168.x.x adres uitgereikt zou moeten krijgen van het modem? Ik kan nu ook niet naar de configuratie pagina gaan (modem).

Ik denk dat de verbinding alsnog niet stabiel is, net wou ik een speedtest doen en gelijk kapte het internet er weer mee. Wel toevallig, want vanochtend was ik voor ~2 minuten aan het downloaden met Usenet voordat mijn internet er mee kapte.

Iemand die misschien weet wat er aan de hand is? Of heeft de modem er gewoon geen zin meer in?

BABYMETAL LoL - Twitch

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Iemand die misschien weet wat er aan de hand is? Of heeft de modem er gewoon geen zin meer in?
Nee, de glazen bol is stuk namelijk...

- welk modem heb je exact (Ziggo heeft over de jaren tientallen uitgeleverd, allemaal met eigen eigenaardigheden)?
- welk "ip adres van ziggo" krijg je op je computer?
- wat gebeurt er als je de modem een factory reset geeft?
- een Apple Time Capsule kan ook als router fungeren. Teken eens een plaatje van hoe alles aangesloten is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Het klinkt alsof je een losse ziggo modem hebt (zonder wifi) of hem in bridge hebt (laten) zetten. Je krijgt nu met alleen de netwerk kabel rechtstreeks in het ziggo modem verbinding op je pc? ( met het rare IP adres)

klopt dat? (geef anders even de info waar dion_b om vraagt dat helpt)

zo ja dan...
Waarschijnlijk fungeert je time capsule normaal gesproken als je router. Die moet er weer tussen (anders alleen internet op deze pc) en geen wifi

deze ziggo modems 'binden' aan het eerste apparaat wat je er aan hangt op het moment dat ze starten. Nu is dat dus je pc. Haal daarom de modem van de stroom en sluit vervolgens je router weer aan op de modem (modem kabel in de wanpoort van de router). kabel van router lan poort naar pc.

Zet vervolgens eerst je modem aan, dan de router en daarna je pc.
dan zou alles weer moeten werken. en krijg je weet eem 192.168 ip adres op je pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mebus
dion_b schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 21:32:
[...]

- welk modem heb je exact (Ziggo heeft over de jaren tientallen uitgeleverd, allemaal met eigen eigenaardigheden)?
- een Apple Time Capsule kan ook als router fungeren. Teken eens een plaatje van hoe alles aangesloten is.
dion_b schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 21:32:
[...]

-Ik heb een Ubee EVW 3200 modem van Ziggo.
-Het ip adres dat ik op mijn computer had gisteren is het ip adres dat Ziggo geeft aan het modem. Dus ik kreeg geen 192.x.x.x ip maar het ip dat gebruikt word om direct van modem naar modem te communiceren. Het ip adres dat je ook kan gebruiken om een website mee te starten zodat binnenin mijn netwerk de juiste server gevonden kan worden. (94.x.x.x)
-Dit al meerdere keren gedaan en heeft tot nu toe niks verholpen.
-
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Ziggo modem
     ||
     ||
     \/
Time capsule (deze deelde voorheen altijd de ip adressen uit, 10.x.x.x en regelde het draadloos internet)
           /\
          /  \
         /    \
        \/    \/
       PC1    PC2

Op het Ziggo modem branden ook elke keer 2 rode lampjes (pijl omhoog/omlaag).

Sorry voor het laat reageren. Ik heb nu tijdelijk mijn Time capsule als WiFi extender ingeschakeld :) Lang leven onbeveiligde netwerken (is dit legaal?).

BABYMETAL LoL - Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Mebus schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 18:23:
Sinds deze ochtend is mijn internet uitgevallen, de timecapsule van Apple gaf verschillende fouten en deze kreeg ik pas na een tijdje weg...
Heb je toen kabels uit de time capsule getrokken en die prongeluk in een andere poort teruggezet?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mebus
Brahiewahiewa schreef op zondag 18 september 2016 @ 18:32:
[...]

Heb je toen kabels uit de time capsule getrokken en die prongeluk in een andere poort teruggezet?
Nope, helemaal niks aan veranderd, had zelfs nog even internet.. Maar hoogstwaarschijnlijk is het modem kapot:

-Alle lampjes gaan allemaal in 1 keer aan en blijven aan
-Of er branden continu 2 rode lampjes (up/down).
-De adapter maakt een raar geluid
-Internet kabel pakt ie ook niet (in windows: geen kabel aangesloten terwijl dat wel zo is).

Nog even een oude modem van zolder gepakt (motorola sbv5121e). En deze aangesloten, alleen activatie lukt niet, ziggo gebeld en zij zeggen dat het modem docsis 2.0 gebruikt? En het daarom niet meer werkt, maar de buurvrouw heeft precies dezelfde 8)7

BABYMETAL LoL - Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Klinkt meer alsof de wijkkast een probleempje heeft

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:39
Als je adapter rare geluiden maakt zou ik eerst eens kijken om die te vervangen, die dingen gaan nogal vaak vroegtijdig kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mebus
Brahiewahiewa schreef op zondag 18 september 2016 @ 18:51:
Klinkt meer alsof de wijkkast een probleempje heeft
Zoiets las ik ook al op andere websites ja. Gisteravond deed het modem het nog heel even (maar dhcp werkte ook niet dus kon maar op 1 computer internetten).
hcQd schreef op zondag 18 september 2016 @ 18:53:
Als je adapter rare geluiden maakt zou ik eerst eens kijken om die te vervangen, die dingen gaan nogal vaak vroegtijdig kapot.
Heb deze modem al weer aardig lang. Maar denk dat ie inderdaad stuk is.. Ziggo zei dat de modem daardoor misschien niet genoeg stroom krijgt?

BABYMETAL LoL - Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mebus schreef op zondag 18 september 2016 @ 11:53:
[...]

[...]

-Ik heb een Ubee EVW 3200 modem van Ziggo.
-Het ip adres dat ik op mijn computer had gisteren is het ip adres dat Ziggo geeft aan het modem. Dus ik kreeg geen 192.x.x.x ip maar het ip dat gebruikt word om direct van modem naar modem te communiceren. Het ip adres dat je ook kan gebruiken om een website mee te starten zodat binnenin mijn netwerk de juiste server gevonden kan worden. (94.x.x.x)
-Dit al meerdere keren gedaan en heeft tot nu toe niks verholpen.
-
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Ziggo modem
     ||
     ||
     \/
Time capsule (deze deelde voorheen altijd de ip adressen uit, 10.x.x.x en regelde het draadloos internet)
           /\
          /  \
         /    \
        \/    \/
       PC1    PC2

Op het Ziggo modem branden ook elke keer 2 rode lampjes (pijl omhoog/omlaag).

Sorry voor het laat reageren. Ik heb nu tijdelijk mijn Time capsule als WiFi extender ingeschakeld :) Lang leven onbeveiligde netwerken (is dit legaal?).
toon volledige bericht
Volgens mij heeft je probleem weinig met de modem te maken en alles met de Time Capsule :o

Zoals je het hier beschrijft was je Time Capsule DHCP-server en deed het hoogstwaarschijnlijk ook NAT (dus het speelde voor router). Je modem staat in bridge mode. Dat is bij oud-Ziggo iets dat via provisioning geregeld wordt, dus meegegeven wordt met modemconfiguratie, en dus niet zomaar verandert. En sowieso, al zou modem van NAT naar bridge gegaan zijn, in de opstelling die je hierboven beschrijft zou je op je PC weinig gemerkt hebben aangezien de Time Capsule aan het NATten is.

Als je een publiek IP op je PC krijgt is in ieder geval duidelijk dat de modem z'n werk doet en goede verbinding heeft, om dat IP te krijgen moet je namelijk een goede DOCSIS-verbinding hebben en verbinding kunnen maken met de DHCP-server van Ziggo.

Nu, wat is veranderd: voorheen kreeg je van de Time Capsule een 10-IP. Nu krijg je rechtstreeks het publiek IP dat voorheen aan de Time Capsule (en niet de modem - bij bridgen krijgt de modem helemaal geen publiek IP :o ) uitgedeeld werd. Blijkbaar is de Time Capsule dus gestopt met NATten en is het in bridge/AP mode gegaan. Mogelijk een factory reset gedaan? Of een firmware update?

Iig, oplossing is om de Time Capsule weer te laten NATten. Duik even in de config daarvan :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mebus
dion_b schreef op maandag 19 september 2016 @ 17:37:
[...]

Volgens mij heeft je probleem weinig met de modem te maken en alles met de Time Capsule :o

Zoals je het hier beschrijft was je Time Capsule DHCP-server en deed het hoogstwaarschijnlijk ook NAT (dus het speelde voor router). Je modem staat in bridge mode. Dat is bij oud-Ziggo iets dat via provisioning geregeld wordt, dus meegegeven wordt met modemconfiguratie, en dus niet zomaar verandert. En sowieso, al zou modem van NAT naar bridge gegaan zijn, in de opstelling die je hierboven beschrijft zou je op je PC weinig gemerkt hebben aangezien de Time Capsule aan het NATten is.

Als je een publiek IP op je PC krijgt is in ieder geval duidelijk dat de modem z'n werk doet en goede verbinding heeft, om dat IP te krijgen moet je namelijk een goede DOCSIS-verbinding hebben en verbinding kunnen maken met de DHCP-server van Ziggo.

Nu, wat is veranderd: voorheen kreeg je van de Time Capsule een 10-IP. Nu krijg je rechtstreeks het publiek IP dat voorheen aan de Time Capsule (en niet de modem - bij bridgen krijgt de modem helemaal geen publiek IP :o ) uitgedeeld werd. Blijkbaar is de Time Capsule dus gestopt met NATten en is het in bridge/AP mode gegaan. Mogelijk een factory reset gedaan? Of een firmware update?

Iig, oplossing is om de Time Capsule weer te laten NATten. Duik even in de config daarvan :z
toon volledige bericht
Zojuist het een en ander nog uitgesloten:

Timecapsule weer met NAT aangezet (dit ging goed, 10.x.x.x ip). Timecapsule geeft aan dat er geen internet verbinding is met het modem.

Vervolgens kabel van modem naar timecapsule nagekeken, brand geen lampje waar de kabel de WAN poort in gaat. Even kabel van m'n pc in timecapsule WAN poort gedaan en lampje brand.

Dus internet poort op modem geeft geen power?

Nog even dubbel gecheckt met andere kabel en lampje op timecapsule brand dan ook niet.

Een kapotte kabel lijkt me dus zeer onwaarschijnlijk.

Modem lampjes branden allemaal in een keer groen zodra het weer stroom krijgt (ze knipperen ook niet), reset (10 seconden) gebeurd niks.

Modem uit gedaan en kijken of een reset dan iets doet, weer aangesloten en nog steeds alle lampjes in een keer groen.

Kabel (COAX?) vanaf muur vervangen met een andere, ook niks.

Dus het lijkt me toch wel het modem (of iets in de wijkkast?). Nog iets wat ik zou kunnen proberen?

BABYMETAL LoL - Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Er van uit gaande dat je PC gewoon middels DHCP een IP Adres krijgt: Als je modem "stuque" zou zijn dan zou je óók geen IP adres van Ziggo krijgen waarmee je zou kunnen internetten. Een APIPA (169.254.x.x) adres zou dan meer logisch zijn en daarmee kom je het internet NIET op.

Je modem zet het signaal wat Ziggo aanlevert (DOCSIS 3) om naar een signaal (TCP/IP) waarmee jouw PC óf router overweg kan. Het lijkt er dus meer op dat je Apple device iets niet meer goed doet en niet meer wil routeren. Reset dat apparaat eens naar de default instellingen.

Ik weet zo overigens niet in welke IP range Ziggo adressen uit deelt maar post de eerste twee delen van het adres van je PC eens als je daar wel een werkende internet verbinding mee kunt krijgen. Dat 10.x .x.x is waarschijnlijk je eigen (private) LAN.

P.S. Moet die kabel vanaf je modem naar de TimeCapsule in de WAN poort van dat ding? Meestal werkt dat niet goed als je vanaf een bridged modem komt doordat de WAN poort vaak een ander soort signaal verwacht (xDSL). Zou géén probleem mogen opleveren in geval een Airport ding.... http://www.apple.com/nl/airport-time-capsule/specs . Je moet dan uiteraard wél die WAN poort goed configureren :*)

[ Voor 37% gewijzigd door Will_M op 19-09-2016 19:01 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mebus schreef op maandag 19 september 2016 @ 18:25:
[...]

Zojuist het een en ander nog uitgesloten:

Timecapsule weer met NAT aangezet (dit ging goed, 10.x.x.x ip). Timecapsule geeft aan dat er geen internet verbinding is met het modem.

Vervolgens kabel van modem naar timecapsule nagekeken, brand geen lampje waar de kabel de WAN poort in gaat. Even kabel van m'n pc in timecapsule WAN poort gedaan en lampje brand.

Dus internet poort op modem geeft geen power?

Nog even dubbel gecheckt met andere kabel en lampje op timecapsule brand dan ook niet.

Een kapotte kabel lijkt me dus zeer onwaarschijnlijk.

Modem lampjes branden allemaal in een keer groen zodra het weer stroom krijgt (ze knipperen ook niet), reset (10 seconden) gebeurd niks.

Modem uit gedaan en kijken of een reset dan iets doet, weer aangesloten en nog steeds alle lampjes in een keer groen.

Kabel (COAX?) vanaf muur vervangen met een andere, ook niks.

Dus het lijkt me toch wel het modem (of iets in de wijkkast?). Nog iets wat ik zou kunnen proberen?
toon volledige bericht
Ja, even gestructureerd te werk gaan. Een modem in bridge mode geeft per boot maar één IP uit. Dat je zonder reboot modem geen internet via de Time Capsule kreeg is vrij logisch.

1) Koppel alles (modem, router (Time Capsule) en PC) los van elkaar en schakel alledrie uit.
2) Modem aanzetten en wachten tot het online is, dus de eerste vier LEDs (Power, DS, US en Online) branden. Zo niet: negeer de rest en focus hier alleen op. Sluit dan PC direct bedraad op modem, log in op modem (192.168.178.1) en kijk naar signaalwaardes enzo.
3) Ervan uitgaande dat modem online is, Time Capsule bedraad erop aansluiten en aanzetten. Wachten tot het online is.
4) Als Time Capsule ook netjes online is, PC aansluiten op Time Capsule. Goede kans dat het nu wel gewoon werkt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mebus
dion_b schreef op maandag 19 september 2016 @ 19:16:
[...]

Ja, even gestructureerd te werk gaan. Een modem in bridge mode geeft per boot maar één IP uit. Dat je geen zonder reboot modem geen internet via de Time Capsule kreeg is vrij logisch.

1) Koppel alles (modem, router (Time Capsule) en PC) los van elkaar en schakel alledrie uit.
2) Modem aanzetten en wachten tot het online is, dus de eerste vier LEDs (Power, DS, US en Online) branden. Zo niet: negeer de rest en focus hier alleen op. Sluit dan PC direct bedraad op modem, log in op modem (192.168.178.1) en kijk naar signaalwaardes enzo.
3) Ervan uitgaande dat modem online is, Time Capsule bedraad erop aansluiten en aanzetten. Wachten tot het online is.
4) Als Time Capsule ook netjes online is, PC aansluiten op Time Capsule. Goede kans dat het nu wel gewoon werkt.
Zal ik ook nog even proberen, vooral nu het modem weer wat doet, lees:
Modem van ziggo deed weer wat, TC geeft aan "dubbel gebruik van NAT", dus heb nu mijn TC even ingesteld als brug...

Daarna nog steeds geen internet maar wel een gewoon 192.168.x.x adres (van Ziggo modem), windows geeft aan "de standaard gateway is niet beschikbaar".

Even later een APIPA adres (169.254.x.x).

Vervolgens direct de kabel van mijn pc naar de Ziggo modem gedaan, verbinding valt continu weg (lees: netwerkkabel niet aangesloten en vervolgens weer wel en dit blijft zich herhalen).

Ook dan krijg ik wisselend een 192.168.x.x of APIPA adres.

TC gaf overigens nog wel wisselend aan dat er geen ethernet verbinding was. (het stukje hierboven dus).

Nu branden iig wel de lampjes (up/down) rood.. Maar dat is natuurlijk nooit goed?

BABYMETAL LoL - Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mebus
Oke, het volgende heb ik gedaan: PC en vervolgens modem uitgezet.

Even gerookt (~5 minuten?), modem aangezet:

-Alle lampjes branden groen, gaan uit en aan voor ongeveer een minuutje
-Vervolgens knippert alleen het power lampje groen, vervolgens een groen lampje (vinkje) en daarna de up en down lampjes oranje.
-Dit laatste blijft zich vervolgens herhalen.
-PC aangezet en helemaal geen netwerk verbinding.

BABYMETAL LoL - Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Staat er misschien een storing vermeldt voor jouw postcode / gebied op het moment dat je op "Internet" gerelateerde storingen zoekt? https://www.ziggo.nl/klantenservice/storingen

Zo néé: Dan even bellen met 1200 (óf 0900 1884 als je alleen TV + Internet hebt van Ziggo). Modem wat wel/niet werkt is meestal een storing in 't modem.... Maar 't kan ook zo zijn dat er in de buurt grondwerkzaamheden zijn geweest en er iets héél anders aan de hand is.

Ik werk overigens voor een heel ander bedrijf (concurrent/concullega) maar heb regelmatig met Ziggo te maken doordat er ooit zakelijke verbindingen van klanten over het COAX netwerk van Ziggo lopen (óf de Fiber van BT, waar Ziggo ook gebruik van maakt). In de regel is het een érg fijne partij om snél mee te kunnen schakelen.

[ Voor 27% gewijzigd door Will_M op 19-09-2016 19:50 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mebus
wimmel_1 schreef op maandag 19 september 2016 @ 19:46:
Staat er misschien een storing vermeldt voor jouw postcode / gebied op het moment dat je op "Internet" gerelateerde storingen zoekt? https://www.ziggo.nl/klantenservice/storingen

Zo néé: Dan even bellen met 1200 (óf 0900 1884 als je alleen TV + Internet hebt van Ziggo). Modem wat wel/niet werkt is meestal een storing in 't modem.... Maar 't kan ook zo zijn dat er in de buurt grondwerkzaamheden zijn geweest en er iets héél anders aan de hand is.

Ik werk overigens voor een heel ander bedrijf (concurrent/concullega) maar heb regelmatig met Ziggo te maken doordat er ooit zakelijke verbindingen van klanten over het COAX netwerk van Ziggo lopen (óf de Fiber van BT, waar Ziggo ook gebruik van maakt). In de regel is het een érg fijne partij om snél mee te kunnen schakelen.
Nope, zaterdag niks en vandaag ook niks :) Ziggo ook al gebeld, komt vrijdag een monteur langs..

BABYMETAL LoL - Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mebus schreef op maandag 19 september 2016 @ 19:36:
Oke, het volgende heb ik gedaan: PC en vervolgens modem uitgezet.

Even gerookt (~5 minuten?), modem aangezet:

-Alle lampjes branden groen, gaan uit en aan voor ongeveer een minuutje
-Vervolgens knippert alleen het power lampje groen, vervolgens een groen lampje (vinkje) en daarna de up en down lampjes oranje.
-Dit laatste blijft zich vervolgens herhalen.
Vreemde combinatie. Zeker dat niet eerst down knippert tot een lock gevonden wordt, dan constant (groen) gaat branden en vervolgens up gaat knipperen maar niet gevonden wordt?
-PC aangezet en helemaal geen netwerk verbinding.
Dus "Not connected"? Of "Limited or no internet connection"?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mebus
dion_b schreef op maandag 19 september 2016 @ 21:34:
[...]

Vreemde combinatie. Zeker dat niet eerst down knippert tot een lock gevonden wordt, dan constant (groen) gaat branden en vervolgens up gaat knipperen maar niet gevonden wordt?

[...]

Dus "Not connected"? Of "Limited or no internet connection"?
"Geen netwerk verbinding", alsof er dus helemaal geen netwerk kabel is aangesloten.

Wat ie andere keren wel had was dat ie van: geen netwerk verbinding (geen kabel aangesloten) > identificeren > tijdelijk een verbinding heeft > en vervolgens weer naar geen netwerk verbinding gaat. (zodra de kabel direct vanaf mijn pc verbonden was met het Ziggo modem).

probleem is zojuist opgelost, adapter bleek stuk 8)7 Iedereen heel erg bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Mebus op 23-09-2016 13:33 ]

BABYMETAL LoL - Twitch

Pagina: 1