Hoeveel watt voeding ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Malissa
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20-07-2020
Mijn vraag

Ik vroeg mij af welke psu het beste is voor mijn pc build.
Ik wou de Corsair Voeding RM750x 750W halen.

Mijn build word:

Moederbord: MSI ATX Moederbord B150 Gaming M3
Processor: Intel Skylake Core i7 6700 3.40GHz
Interngeheugen: Corsair 2x8GB, DDR4, 2133MHz, CL13, Vengeance LPX
Processor koeler: Cooler Master Processor Koeler Hyper 412S AMD & Intel
Videokaart: Msi Geforce GTX 970 4GB
HDD: WD blue 1tb
Dvd brander: Asus
Windows 8.1
2 extra fans

Verder natuurlijk gaming toetsenbord/muis/scherm

Welke voeding raden jullie aan en hoeveel watt ben ik nou echt nodig ? :)

Beste antwoord (via Malissa op 17-09-2016 17:10)

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
400watt zou al prima voldoen, ga dan voor de rm550x van corsair. Dat is een uitstekende stille voeding met lange levensduur (>10jr). Een SSD zou ik echt overwegen, al is het alleen maar voor Windows en programma's. Bijna alle taken die je daarmee uitvoert verlopen 3x zo snel, het hele systeem voelt en reageert veel responsiever. Eenmaal een SSD en je wilt nooit meer terug naar een ratelende platter schijf, behalve voor veel (goedkope) opslag. Er zitten nog meer voordelen aan SSD's (uiteraard compleet stil, minder wattage gebruik, minder warm, schok/tik bestendig zeker handig voor in laptops, erg licht).

[ Voor 29% gewijzigd door ToFast op 17-09-2016 17:10 ]

Alle reacties

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Lijkt mij dat je even Voeding advies en informatie topic - Deel 33 moet gaan doorlezen, want dit is een vraag dat uitermate geschikt is voor dat topic. Lees je eerst even in, bereken met verschillende hulpmiddelen hoeveel je nou echt nodig hebt en bedenk of je in de toekomst nog wat aan je hardware gaat veranderen dat de vraag kan doen stijgen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Als je de onderdelen nog niet hebt dan zou een betere configuratie nemen. Zo is de videokaart verouderd en ook zie ik geen SSD.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Malissa
-The_Mask- schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 16:47:
Als je de onderdelen nog niet hebt dan zou een betere configuratie nemen. Zo is de videokaart verouderd en ook zie ik geen SSD.
Ik ben ook geen ssd nodig, HDD voldoet prima. :) Videokaart verouderd ? ik heb deze pas in mei aangeschaft, ik ga niet gelijk weer een nieuwe kopen hoor, deze doet het prima voor de spellen die ik speel :) Ik heb de meeste onderdelen trouwens al wel, ik moet ook om mijn budget denken.

• Malissa
Hero of Time schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 16:36:
Lijkt mij dat je even Voeding advies en informatie topic - Deel 33 moet gaan doorlezen, want dit is een vraag dat uitermate geschikt is voor dat topic. Lees je eerst even in, bereken met verschillende hulpmiddelen hoeveel je nou echt nodig hebt en bedenk of je in de toekomst nog wat aan je hardware gaat veranderen dat de vraag kan doen stijgen.
Hoi, ik heb het zojuist inderdaad doorgelezen, maar vind het nog steeds moeilijk. ik las eruit dat ik zelfs met een voeding onder de 600 watt er ook nog prima mee door kon. :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

750W is best wel overkill voor zo'n setup.

En een HDD toereikend? Ga je niets doen met diskaccess? Dan kan 't me voorstellen, anders zou ik die paar euro wel investeren in een SSD.

• Malissa
TERW_DAN schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 17:01:
750W is best wel overkill voor zo'n setup.

En een HDD toereikend? Ga je niets doen met diskaccess? Dan kan 't me voorstellen, anders zou ik die paar euro wel investeren in een SSD.
Hoi, ik ben sowieso niet van plan om meerdere videokaarten te nemen, of in de toekomst te gaan overklokken. :) dus alles wat daar beschreven staat blijft het eigenlijk ook wel een beetje, misschien in de toekomst nog wel een ssd. maar voor nu voldoet dit prima. :)

750 watt toch overkill ? ik gebruik nu 600 watt voor deze setup, en die is vooral minder dan die ik nu aan het bouwen ben.

( deze pc zonder de huidige videokaart eens gekocht op mp ) destijds zat er een 660 ti in. :)

Als deze build een voeding van 550 watt kan trekken, kan ik daar behoorlijk op besparen. neemt niet weg dat ik natuurlijk een goede 550 watt voeding wil. :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
400watt zou al prima voldoen, ga dan voor de rm550x van corsair. Dat is een uitstekende stille voeding met lange levensduur (>10jr). Een SSD zou ik echt overwegen, al is het alleen maar voor Windows en programma's. Bijna alle taken die je daarmee uitvoert verlopen 3x zo snel, het hele systeem voelt en reageert veel responsiever. Eenmaal een SSD en je wilt nooit meer terug naar een ratelende platter schijf, behalve voor veel (goedkope) opslag. Er zitten nog meer voordelen aan SSD's (uiteraard compleet stil, minder wattage gebruik, minder warm, schok/tik bestendig zeker handig voor in laptops, erg licht).

[ Voor 29% gewijzigd door ToFast op 17-09-2016 17:10 ]

• Malissa
ToFast schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 17:08:
400watt zou al prima voldoen, ga dan voor de rm550x van corsair. Dat is een uitstekende stille voeding met lange levensduur (>10jr). Een SSD zou ik echt overwegen, al is het alleen maar voor Windows en programma's. Bijna alle taken die je daarmee uitvoert verlopen 3x zo snel, het hele systeem voelt en reageert veel responsiever.
bedankt, ik ga me er nog heel even in verdiepen.
Toch raar, dat ze dan zeggen 500watt minimaal nodig voor de videokaart 970 gtx 4gb.
Verkoop praatjes dan ofsow ?

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Malissa schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 17:11:
[...]

Toch raar, dat ze dan zeggen 500watt minimaal nodig voor de videokaart 970 gtx 4gb.

Niet vreemd, als jij een MS-tech 500W voeding hebt ga je het misschien net redden (omdat zo'n ding misschien krap aan de 350W stabiel kan blijven leveren). Dus de videokaart fabrikanten nemen een flinke slag om de arm, omdat er nogal wat rotzooi op de markt is.

Maar met een fatsoenlijke voeding kom je een heel eind.

• ToFast
Malissa schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 17:11:
[...]

Zoiets en voor de zekerheid, zelfs grote techsites zie je nog steeds veel te veel wattage aanraden als het op een voeding aankomt. Je kunt dit vrij simpel uitrekenen, zoek de tdp's / max wattage op van de componenten van de grootverbruikers (CPU, videokaart) en tel er nog wat op voor RAM, HDD's/SSD, USB, moederbord.

Dus onder maximale belasting:
970gtx ~145w
I7 6700 ~65w
Moederbord ~10-20w ?
2x RAM ~6w
1x 3.5" HDD ~ 10w
SSD ~ 3w
2 USB devices ~5w

Dus zelfs een 300-350w goede voeding zou volstaan :)

[ Voor 3% gewijzigd door ToFast op 17-09-2016 17:31 ]

• Malissa
ToFast schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 17:29:
[...]

Zoiets en voor de zekerheid, zelfs grote techsites zie je nog steeds veel te veel wattage aanraden als het op een voeding aankomt. Je kunt dit vrij simpel uitrekenen, zoek de tdp's / max wattage op van de componenten van de grootverbruikers (CPU, videokaart) en tel er nog wat op voor RAM, HDD's/SSD, USB, moederbord.

970gtx ~145w
I7 6700 ~65w
Moederbord ~10-20w ?
2x RAM ~6w
1x 3.5" HDD ~ 10w
SSD ~ 3w
2 USB devices ~5w

Bedankt voor het uitzoeken, zelf vind het altijd fijner als ik wat speling heb. dus waarschijnlijk ga ik voor een 500 watt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
Je kunt als je de CPU nog niet hebt liggen ook prima voor een i5 gaan voor games. De i7 is wel lekker hoog geclockt, maar verder merk je dat niet zo zeer evenals de andere verschillen met de i5 (voor games dan of gewone taken). Een i5-6400 t/m i5 6600 zouden hele goede alternatieven zijn zeker qua prijs.

Voor een goedkopere maar toch best kwalitatieve goede voeding kan je de corsair cx450m nemen, of gewoon de erg goede rm550x (helaas is die niet in een lager wattage verkrijgbaar).

[ Voor 23% gewijzigd door ToFast op 17-09-2016 17:41 ]

• Malissa
ToFast schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 17:29:
[...]

970gtx ~145w
I7 6700 ~65w
Moederbord ~10-20w ?
2x RAM ~6w
1x 3.5" HDD ~ 10w
SSD ~ 3w
2 USB devices ~5w

Net even gekeken naar de prijzen,
De : Corsair RM650x En de Corsair RM550x verschillen nog niet eens zoveel van prijs. Dan zou ik eventueel ook voor de 650 gaan ? Of is er toch een goede reden om gewoon de 550 te nemen ?

• ToFast
Malissa schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 17:41:
[...]
Net even gekeken naar de prijzen,
De : Corsair RM650x En de Corsair RM550x verschillen nog niet eens zoveel van prijs. Dan zou ik eventueel ook voor de 650 gaan ? Of is er toch een goede reden om gewoon de 550 te nemen ?
Ja je zit dan dichter en vaker bij de 80-100% grens waarbij de meeste voedingen het meest efficiënt werken. Dus als je 300w verbruikt met een efficiëntie van 80% op de 550w versie trekt die 360w uit het stopcontact. Met de 650w versie zou dat hoger zijn (dus 380w uit het stopcontact bijvoorbeeld). Dus vooral daarom niet te hoge marge nemen.

• Malissa
ToFast schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 17:46:
[...]

Ja je zit dan dichter en vaker bij de 80-100% grens waarbij de meeste voedingen het meest efficiënt werken. Dus als je 300w verbruikt met een efficiëntie van 80% op de 550w versie trekt die 360w uit het stopcontact. Met de 650w versie zou dat hoger zijn (dus 380w uit het stopcontact bijvoorbeeld). Dus vooral daarom niet te hoge marge nemen.
Ok bedankt, kijk zo leer je nog eens wat. Dit word mijn eerste build, gaat ook zeker wel lukken. maar die voeding, daar had ik tot nu toe nog steeds zoveel vragen over. whaha 8)7 Dacht altijd van, hoe meer watt hoe beter. maar dat blijkt dus helemaal niet zo te zijn. Het zou ook zonder zijn als je nog 300 watt overhoud.. trekt alleen maar meer stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Malissa schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 17:00:
[...]

Ik ben ook geen ssd nodig, HDD voldoet prima
Als je de cpu nog niet hebt zou je een i5 kunnen nemen en van de centen die dan overblijven een ssd aanschaffen. Je weet niet wat je mee maakt als het systeem eenmaal op een ssd draait.

• Malissa
Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 18:18:
[...]

Als je de cpu nog niet hebt zou je een i5 kunnen nemen en van de centen die dan overblijven een ssd aanschaffen. Je weet niet wat je mee maakt als het systeem eenmaal op een ssd draait.
Dat is inderdaad nog mogelijk, maar toch is het verschil wel te zien, of je een i5 6600 neemt of een i7 6700. Maar ik zal er nog eens overnadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Malissa schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 17:48:
[...]
Dacht altijd van, hoe meer watt hoe beter. maar dat blijkt dus helemaal niet zo te zijn.
Nee hoe meer kwaliteit, hoe beter de prestaties en hoe beter de beveiligingen van de voeding hoe beter die is.

Meer vermogen kiezen dan je ooit gaat gebruiken is nutteloos. Ook al kost het maar een tientje of twee tientjes meer dan nog is het nutteloos. Voor dat geld kun je namelijk ook een betere voeding halen of het geld ergens anders in investeren, beide zijn betere keuzes.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Malissa schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 18:25:
[...]

Dat is inderdaad nog mogelijk, maar toch is het verschil wel te zien, of je een i5 6600 neemt of een i7 6700. Maar ik zal er nog eens overnadenken.
In benchmarks is het te zien, dat klopt. Niet op je monitor.
Pagina: 1