• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:10
Hoi!

Ik heb een oude laptop met daarin een falende harddisk. De laptop dient enkel als HTPC (naast de tv) en ssh jumphost en VPN server (voor slechts 1 gebruiker). Performance doet er dus amper toe. Betrouwbaarheid een beetje.

Zoals gezegd, de harddisk is (bijna) stuk. Die moet dus vervangen worden. Nu zijn er in de prijsklasse €40 tot €60 een boel 500GB en 1TB harddisks te vinden, maar ook een aantal 120GB ssd's. Qua capaciteit ben ik snel tevreden (het meeste wat er gekeken wordt is live streaming dingen, dus storage boeit amper). Maar het is toch leuk om een stiller en zuiniger component te kiezen.

Wat ik vooral zou willen weten, is een €50 ssd net zo betrouwbaar als een €100 ssd? Dus is het prijsverschil enkel performance en capaciteit?

En hoe zit het met de betrouwbaarheid van een €50 ssd vergeleken met een €50 harddisk?

Zijn er specifieke ssd's die iemand zou aanraden in deze lage prijsklasse?

Is dit een goede keuze?
pricewatch: Kingston SSDNow UV400 120GB

Pricewatch filters:
HDD's: https://tweakers.net/cate...QVZaYo2QVrWRoYWikFFtbWwsA
SSD's: https://tweakers.net/cate...F2WmKNkFa0U7BjiqBRbW1sLAA

Edit: helemaal vergeten te vermelden, de laptop is een ThinkPad Edge, eerste generatie daarvan
i3 370M
4gb ram
geen msata of m.2, enkel 2,5" sata

[ Voor 4% gewijzigd door Peetz0r op 17-09-2016 12:34 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

SSD, geeft je laptop nl een flinke boost
Vraag jezelf af hoeveel data je kwijt moet. Ik vond persoonlijk een 120GB SSD net te klein voor windows en docs enzo. Dus zou voor een 256 GB SSD gaan en dat evt aanvullen met een extern schijfje. Of een NAS als je die hebt staan.

Qua wat aan te raden is qua merk en type: filter in de pricewatch op aantal sterren en reviews (en lees die laatste ook even, nu vraag je een beetje naar de bekende weg ;)).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Peetz0r
The Eagle schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 13:01:
SSD, geeft je laptop nl een flinke boost
Vraag jezelf af hoeveel data je kwijt moet. Ik vond persoonlijk een 120GB SSD net te klein voor windows en docs enzo. Dus zou voor een 256 GB SSD gaan en dat evt aanvullen met een extern schijfje. Of een NAS als je die hebt staan.

Qua wat aan te raden is qua merk en type: filter in de pricewatch op aantal sterren en reviews (en lees die laatste ook even, nu vraag je een beetje naar de bekende weg ;)).
- zoals gezegd, performance boeit weinig.
- er komt geen windows op, 100GB is echt wel genoeg. ik zou zelfs 64gb ssd's kunnen overwegen.
- 256gb ssd's vallen ruim boven het budget
- veel ssd's in deze prijsklasse hebben geen reviews
- ik heb wel wat reviews gelezen van meer high-end ssd's, maar daar lijkt het haast alleen maar over performance te gaan, wat voor mij juist vrijwel niet boeit

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:04

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik ben ook net op zoek naar een nieuwe SSD voor een oude PC en heb de keus tussen een kleine HD en een SSD. Moderne SSD's zijn veel sneller dan wat SATA aan kan, maar voor een oude PC maakt dat niet uit. Uiteindelijk heb ik besloten om een grotere SSD te gaan kopen dan ik nu nodig heb, zodat ik deze aankoop nog veel langer kan blijven gebruiken dan het systeem waar hij nu in moet.

Dit zijn overigens de prijspunten die ik heb gevonden voor SATA SSD's op dit moment:
20 euro 60GB
30 euro 120GB
50 euro 240GB
100 euro 480GB
220 euro 960GB

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Peetz0r
aawe mwan schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 13:37:

Dit zijn overigens de prijspunten die ik heb gevonden voor SATA SSD's op dit moment:
20 euro 60GB
30 euro 120GB
50 euro 240GB
100 euro 480GB
220 euro 960GB
Dat zijn ook ongeveer de prijzen die ik had gevonden voor de allergoedkoopsten. Maar dan kom je bij vage merken die ik niet ken. Nergens, ook voor de bekende merken, kan ik informatie vinden over de brtrouwbaarheid. In de meeste reviews gaat het over de performance tov. de capaciteit en de prijs, maar daarvan boeit mij alleen de prijs...

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:04

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Inderdaad, wat kwaliteit betreft ben ik ook huiverig om een onbekend merk te kopen.

Maar aan de andere kant: het is niet zo dat een willekeurige Chinees volgende week in zijn tuinschuurtje zomaar ineens geheugenchips van slechte kwaliteit kan gaan produceren. Alles wat je koopt komt van een handjevol geheugenfabrikanten en zou dus van dezelfde duurzaamheid moeten zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door aawe mwan op 17-09-2016 15:29 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• The Eagle

The Eagle

Los van het OS (drop je er Linux op heb je ook opslag voor OS en programma's en documenten nodig namelijk): pak een goed geteste 256GB SSD. Samsung, Crucial, is beide geen bagger. Zit ook in je prijsrange en 120 vs 250 GB scheelt weinig in prijs. Echt brol wordt er niet meer gemaakt maar hakkietakki zou ik niet aan beginnen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Peetz0r
The Eagle schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 15:30:
Los van het OS (drop je er Linux op heb je ook opslag voor OS en programma's en documenten nodig namelijk): pak een goed geteste 256GB SSD. Samsung, Crucial, is beide geen bagger. Zit ook in je prijsrange en 120 vs 250 GB scheelt weinig in prijs. Echt brol wordt er niet meer gemaakt maar hakkietakki zou ik niet aan beginnen.
Wat ik nodig heb aan OS en programma's is misschien 20GB, waarschijnlijk nieteens 10GB.

Wat ik nodig heb aan documenten is <=1GB.

Wat ik nodig heb aan storage voor media-dingen is <=10Gb aan cache en tijdelijke opslag.

100GB is eigenlijk al overkill. Ik ga niet meer geld uitgeven aan 256GB en ik denk zelfs serieus om de nog kleinere ssd's (60GB enzo) serieuzer te overwegen.

Nogmaals, het gaat mij niet om meer capaciteit of betere performance, het gaat mij enkel om prijs en betrouwbaarheid. Het punt is dat ik geen zin heb om meer geld te investeren dan nodig in deze oude machine met een hele beperkte workload. Ik wil enkel de bijna-kapotte harddisk vervangen door iets dat stiller en zuiniger is (hieronder valt elke ssd), en betrouwbaar genoeg om nog even vooruit te kunnen. En dat graag voor zo min mogelijk geld.

Dus als voor de mensen die niet meer informatie hebben over de betrouwbaarheid van deze kleinere en goedkopere ssd's, graag het verzoek om niet te reageren met het advies om een grotere duurdere ssd te kopen.

Nogmaals, dit gaat om een hele specifieke beperkte workload waarbij weinig capaciteit en matige performance helemaal prima is. Zolang ik er maar op kan vertrouwen dat ie over 2 jaar nog gewoon werkt met 0 errors. Het gaat hier dus niet om general purpose desktop werk.

Er zullen nooit een webbrowser of office-applicaties van deze ssd komen te draaien. Er is geen schijfruimte nodig voor Windows, en zelfs niet voor een volwaardige Linux desktop environment (alhoewel dat makkelijk past in zelfs maar 2GB).

Sorry voor de botte reactie, maar ik vind dat het nodig was. Maar de helft van de reacties tot nu toe zijn gewoon niet relevant voor mijn vraag. Vandaar.

Ik probeer gewoon bewust geld te besparen in ruil voor performance en capaciteit, maar niet betrouwbaarheid. Dat is alles.

Mocht niemand mij verder kunnen helpen, dan ga ik maandag gewoon gokken op deze:
pricewatch: Kingston SSDNow UV400 120GB
Alle ssd's onder de prijs van die (zowel 60GB als 120GB) zijn van vage merken.

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:41

Pos

Dan zou ik zelf voor een oud en vertrouwde techniek gaan, een HDD. De workload en apps die je schetst vragen niet perse om een SSD. Je wil betrouwbaarheid.
Dan knal er gewoon een goeie ouwe hdd in. Ik geloof niet dat zo'n klein OS plus bijbehorende applicaties van dat formaat veel verschil zullen geven tussen ssd en hdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:24
Recente SSD's zijn betrouwbaarder dan HDD's, ook de goedkope units.
Kies gewoon voor een populair exemplaar binnen je budget, bv: https://tweakers.net/pric...935;490567;443755;540213/

Als budget belangrijk is lijkt de kingston me al prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als betrouwbaarheid een issue is, dan wil ik eerst wel eens de reden daarachter weten. Als het voor een bedrij is kun ej bijvoorbeeld ook met twee SDD's of HDD's in RAID1 gaan werken. Mag dr eentje uitvallen heb je nog steeds je data. Draait niet door dan trouwens, en je hebt nog steeds geen backup. Moet het echt high available zijn dan zijn er andere oplossingen.

Dus wellicht ipv te mopperen dat je alleen betrouwbaarheidsinfo wilt, een beetje context geven zodat we je beter en doelmatiger kunnen helpen :)
Betrouwbaarheidsinfo kun je (nofi) gewoon bij de leverancier opzoeken en naast elkaar leggen. Dar het enige echte vergelijk, de rest is afhankelijk van het specifieke gebruik namelijk :)

Pagina: 1