Vraag

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-04 20:09
Context
Recent is er een VVE adviseur langs geweest voor besparingsmogelijkheden (appartementen complex uit jaren 50 zonder spouwmuur). Zoals verwacht was er - zonder ingrijpende wijzigingen - niet zoveel mogelijk. Gallerijverlichting hebben we al laten vervangen door een LedLease constructie.

Ze gaf echter nog wel een tip om de platen die onder in sommige kozijnen zitten zelf na te isoleren. Het gaat om kunstof kozijnen (zie foto) met dubbelglas uit jaren 90. De onder platen zijn niet veel meer dan een plankje hout en isoleren dus zeer beperkt. Ik heb al deze panelen opgemeten en kom op 1.1m2. Ik verbruik al niet zo heel veel gas maar heb wel een vriendin die het snel koud heeft en dus last heeft van koude bruggen. Voor de panelen hangen in de winter trouwens 's avonds gesloten gordijnen (gemiddeld qua gewicht/doorlatendheid).

De TVT durf ik niet uit te rekenen maar ik vind dit soort projectjes te leuk om niks mee te doen, al houd ik het wel graag pragmatisch;

Hoe kan ik dit het best isoleren en redelijk afwerken?
Zal ik alleen de binnenkant van het paneel isoleren (12mm sponning) of juist van buiten (20mm sponning)

Ik heb bedacht om (aan de binnenzijde) er een 10mm EPS isolatiepaneel tegenaan te lijmen. En hierover een simpel op de latten gelijmd triplex plaatje te plaatsen (wit verven/beitsen?)?

Nu lees ik veel over vochtwering, dampwerende folies etc. Is dat hier ook van toepassing, of is dat met bovenstaand idee niet nog extra nodig?

Zie onder twee foto's van zo een paneel. Ik twijfel ook nog of ik de glaslatten en het zwarte rubberen randje moet verwijderen (als dat makkelijk gaat) of gewoon zo goed en kwaad als het kan de plaat er in stoppen/persen en het erbij laten..

Kozijn1

Kozijn2

Alvast erg bedankt voor de tips en het advies :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Alle reacties

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:18

BCC

Dit vind ik interessant. Ik heb hier namelijk ook exact zo'n type kozijn van, van 2.5 bij 4 meter, waarbij de onderste 40cm zo'n plaat is. Bij mij staat hier de verwarming van de kamer tegenaan. Ik heb er nu zo'n reflectiefolie tussengedrukt, maar heb het idee dat ik de komende winter lekker de sneeuw buiten ga lopen smelten.

Is voor jou vervangen door glas niet een idee? Maar eigenlijk moeten we eerst de R waarde weten van de bestaande situatie. Volgens mij is het materiaal trespa, en volgens deze site is de Lambda 0,3: http://www.ekbouwadvies.nl/tabellen/lambda.asp. Dat is vast om te rekenen.

[ Voor 38% gewijzigd door BCC op 17-09-2016 12:01 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Banjy
BCC schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 11:53:
Dit vind ik interessant. Ik heb hier namelijk ook exact zo'n type kozijn van, van 2.5 bij 4 meter, waarbij de onderste 40cm zo'n plaat is. Bij mij staat hier de verwarming van de kamer tegenaan. Ik heb er un zo'n reflectiefolie tussengedrukt, maar heb het idee dat ik de komende winter lekker de sneeuw buiten ga lopen smelten.

Is voor jou vervangen door glas niet een idee?
Op een plek ook een radiator ervoor staan (met folie), die staat heel weinig aan gelukkig. Lijkt zeker op Trespa Meteon, had al wel gezien dat het niet 'echt' hout is maar veel harder, wat echter geen idee..

Glas heb ik ook over nagedacht, maar zo laag maakt mij wel wat angstig dat je er niet een keer bij het open doen van de balkondeur tegenaan schopt.. Bij het paneel met de radiator zie je daardoor niks extra's en van buiten (balkon) kijk je dan tegen reflecterende folie aan.. Daarbij is het ook een stuk kostbaarder als ik het zo snel zie. Ik heb al wel ook een bovenpaneel paar jaar geleden vervangen voor dubbelglas (extra licht in de keuken is dan ook fijn).

[ Voor 6% gewijzigd door Banjy op 17-09-2016 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-04 16:16
Jij hebt nou precies dezelfde deur als ik heb, Banjy, Ik zoek al tijden een nieuwe plaat om inde deur te stoppen omdat we er gaten in hebben gemaakt voor een hondenluik.
De hond is al geruime tijd weg dus heb ik er maar dmv bouten een andere plaat aan beide kanten opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11193

Weet je zeker dat die plaat enkel een houten plaatje is?

Aan de breedte van de glaslatten te zien is de plaat onder een stuk dikker dan het glas. HR glas is al snel 23mm dik dus dan zou die plaat wel is 3+cm dik kunnen zijn.

Gebruikelijk is dan dat er aan beide zijden een heel dun houten/kunststof plaatje zit met daartussen 2-3cm aan isolatie. In dat geval vallen de verliezen nog best mee. Uiteraard kan het altijd beter.

Voor paar tientjes zet je er een HR++ raampje in dat beter isoleert en zorgt voor veel meer licht in de betreffende ruimte. Eventueel uitgevoerd met veiligheidsglas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Anoniem: 11193 schreef op zondag 18 september 2016 @ 12:44:
Weet je zeker dat die plaat enkel een houten plaatje is?

Aan de breedte van de glaslatten te zien is de plaat onder een stuk dikker dan het glas. HR glas is al snel 23mm dik dus dan zou die plaat wel is 3+cm dik kunnen zijn.

Gebruikelijk is dan dat er aan beide zijden een heel dun houten/kunststof plaatje zit met daartussen 2-3cm aan isolatie. In dat geval vallen de verliezen nog best mee. Uiteraard kan het altijd beter.

Voor paar tientjes zet je er een HR++ raampje in dat beter isoleert en zorgt voor veel meer licht in de betreffende ruimte. Eventueel uitgevoerd met veiligheidsglas.
Behoorlijk zeker inderdaad. De sponning aan de binnenzijde is inderdaad gelijk t.o.v. het dubbelglas. Aan de buitenzijde is de sponning echter veel groter dan die van het glas erboven. Snel gerekend houd ik dan maximaal 6-12mm ruimte voor het paneel over... ik heb een laser thermometer dus zou ook eens kunnen meten wat het temperatuurverschil is.

Gisteren nog ergens geweest waar iemand er gewoon aan twee kanten houd tegen aan gelijmd/gekit heeft en vervolgens gewoon strak in de verf heeft gezet.

Vervangen door glas heeft niet mijn voorkeur. Gevel en kozijnen zijn van de Vve. Over 10 jaar wordt het allemaal vervangen.

Pagina: 1