wimmel_1 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 03:30:
(...)
Tweakers.net heeft er terecht voor gekozen om van "gratis" SSL certificaten gebruik te gaan maken en dus is er alsnog géén groene balk/tekst (je kunt er dus wél van uitgaan dat de communicatie tussen jouw PC en de server encrypted is, maar je weet alsnog niet 100% zeker óf de server waarmee je op dat moment babbelt wel de échte "tweakers.net" server is).
(...)
100% zeker, inderdaad niet... maar met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid... jawel.
'Let's Encrypt geeft DV-certificaten weg. Een
Domein
Validatie wordt doorgaans op een van de volgende manieren uitgevoerd: er wordt een e-mail gestuurd naar een mailbox op het domein,
of naar een van de adressen in de Whois. Een andere validatie-methode is een file op het domein die door de verstrekkende CA kan worden gezien.
Het plaatsen van een file in de root-folder van het domen vraagt om de nodige rechten, net als toegang tot bijvoorbeeld de mailadressen admin@, administrator@ en de andere adressen die de CA wil gebruiken.
'Het blijft natuurlijk mogelijk dat een van die adressen in handen van een derde is gekomen... xs4all en live.fi schieten me zo te binnen, maar over het algemeen mag je er redelijk op vertrouwen dat de controle correct is geweest.
Anderzijds... ik ken ondertussen meer dan genoeg voorbeelden waarbij er certificaten zijn aangevraagd op domeinnamen met IDN-codering. Waarbij 'de "b" in bank bijvoorbeeld is vervangen door een 'beta' uit het grieks, of een 'b' uit het cyrillisch.
Dat zijn de momenten dat ik blij ben dat banken en dergelijke toch voor (betaalde) EV-certificaten kiezen en niet voor alleen maar een slotje.