ehh, wat is zojuist gebeurd?!

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 10.321 views

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:36
Shirynak schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 15:35:
[...]

Ja nogmaals ik download vaker torrents, en ik wist niks af van WMV of Readme of codecs ik dacht dat, dat iets normaals was voor deze keer. totdat ik het installeerde allemaal. Ik zat op een nieuwe platform(windows) en dacht misschien dat het hier anders ging dan op iOS.
Makkelijkste oplossing is dus geen torrents meer downloaden, heb je ook geen gezeik ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-09 11:13

Deem

Ontcijfer mij!

[...]

Ja nogmaals ik download vaker torrents, en ik wist niks af van WMV of Readme of codecs ik dacht dat, dat iets normaals was voor deze keer. totdat ik het installeerde allemaal. Ik zat op een nieuwe platform(windows) en dacht misschien dat het hier anders ging dan op iOS.
Als je niet in staat bent om die risico's te kunnen herkennen, dan moet je echt zo ver mogelijk van torrentsites wegblijven. Overgrote deel van de malware is gemaakt voor windows + verspreid zich via torrentsites.

Ook het feit dat je de gevaren niet herkent, denk ik ook dat we je verder niet echt kunnen helpen. Behalve terug naar Dell gaan en aanbieden ter reparatie en hopen dat je ervan geleerd hebt. Ga niet zelf zitten prutsen.

"May our framerates be high and our temperatures low."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Het is geen oplossing, maar als je problemen hebt met codecs, kan je beter GOM Player gebruiken.

Die heeft de meeste codecs ingebouwd en als die er één mist voor een specifiek formaat, dan kan je de codec downloaden uit hun eigen library - zo voorkom je dat je per ongeluk een verkeerde codec download.

En ook voor GOM geldt; download via officiële bron en let op tijdens het installeren dat er geen zooi wordt meegeleverd (toolbar, zoekmachine, etc...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

b2vjfvj75gjx7 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 15:44:
Het is geen oplossing, maar als je problemen hebt met codecs, kan je beter GOM Player gebruiken.

Die heeft de meeste codecs ingebouwd en als die er één mist voor een specifiek formaat, dan kan je de codec downloaden uit hun eigen library - zo voorkom je dat je per ongeluk een verkeerde codec download.

En ook voor GOM geldt; download via officiële bron en let op tijdens het installeren dat er geen zooi wordt meegeleverd (toolbar, zoekmachine, etc...).
Dat had in dit geval niet geholpen. De WMV's waren zo conconstrueerd dat ze niet afspeelbaar zijn en alleen het doel hebben om in WMV een ontbrekende codecmelding te genereren met daarbij de vraag of je die dan direct wil downloaden. In plaats van het downloaden van de codec, wordt er mallware gedownload en is het al te laat.

Gewoon bij VLC blijven. Als het dan niet werkt, ga dan geen moeite doen om het met andere dingen te laten werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Deem op 17-09-2016 15:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Deem schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 15:49:
[...]

Dat had in dit geval niet geholpen. De WMV's waren zo conconstrueerd dat ze niet afspeelbaar zijn en alleen het doel hebben om in WMV een ontbrekende codecmelding te genereren met daarbij de vraag of je die dan direct wil downloaden. In plaats van het downloaden van de codec, wordt er mallware gedownload en is het al te laat.

Gewoon bij VLC blijven. Als het dan niet werkt, ga dan geen moeite doen om het met andere dingen te laten werken.
Yup, ik heb het ook wel eens gezien (andere variant).

Download je een .AVI van 600mb die vervolgens anderhalf uur een zogenaamde message van het systeem laat zien dat het bestand niet afgespeeld kan worden (heel leuk dat je de slider gewoon van positie ziet veranderen en je dus weet dat het bestand wordt afgespeeld).

En de melding dat je even naar die-en-die site moet gaan om een codec te downloaden, zodat je beeld krijgt :)

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/1sV5NiU.png

Niet dat ik daar wat mee doe, maar dan is de codec waarschijnlijk codec.mkv.exe :P

Maar goed; in de toekomst zou het voor TS kunnen helpen om GOM te gebruiken;

Als je dan al een file hebt die het niet doet, kijkt GOM in de header van de file welke codec er mist en vervolgens linkt die naar de eigen site, bv;

http://player.gomlab.com/codec/success.gom?intCodec=219

Daar download je dan de codec die direct in GOM terecht komt.

Natuurlijk werkt het niet bij een geïnfecteerd bestand; maar dan weet je direct dat de fout bij het bestand zit, want anders had GOM wel een passende codec.

• Shirynak
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-09-2016
Ik moet trouwens wel erbij vermelden dat soms de laptop uit ging en weer aan ging als ik hem uit slaapstand ging halen. Ik denk echter niet dat dit de oorzaak geweest kan zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

albino71 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 14:59:
Kan ook gewoon een samenloop van omstandigheden zijn, en dan is het geen onterechte aanspraak op garantie.

TS zegt ergens de HDD te hebben vervangen, misschien heeft hij de oude met oude data nog, dan zou ik die er in schroeven en het ding voor garantie sturen inderdaad.
Ahum.....

Te koop....

Verwijderd

Shirynak schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 01:35:
Oke, dus ik probeerde zojuist Suits(serie) te downloaden van thepiratebay.org

Dus ik open de readme die er bij zit en daar staat in dat ik het .wmv bestand met windows media player moet openen en dat windows media player vervolgens automatisch een codec ervoor installeert.

had ik nog geen antivirus erop staan.

.ik ben radeloos..
Nope. Dit heet in de volksmond gewoon een 'fucking noob'.

• joriskuiper
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-04-2023
Als je laptop niet ouder is dan 2 jaar, sinds je hem hebt gekocht.
Dan zou ik hem gewoon aanbieden ter reparatie bij de verkopende partij. Waar jij aan hebt betaald of een factuur van hebt.

Dan heb je garantie.

Is je laptop al open gemaakt, veranderd e.d. gaan ze waarschijnlijk moeilijk doen. Gewoon volhouden. Is Europese regeling en daar heb je als consument recht op.

Soms heeft het wat geduld nodig en een medewerker met gezond verstand. Dan komt het goed.

Is je laptop ouder dan 2 jaar dan zou ik hem zelf repareren en uit elkaar halen. Is niet zo moeilijk en er zijn meer dan voldoende filmpjes op YouTube die het helemaal uitleggen. Heb dit meerdere malen mee gemaakt en het heeft vaak verschillende oorzaken.

Succes !

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
joriskuiper schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 18:58:
Als je laptop niet ouder is dan 2 jaar, sinds je hem hebt gekocht.
Dan zou ik hem gewoon aanbieden ter reparatie bij de verkopende partij. Waar jij aan hebt betaald of een factuur van hebt.

Dan heb je garantie.

Is je laptop al open gemaakt, veranderd e.d. gaan ze waarschijnlijk moeilijk doen. Gewoon volhouden. Is Europese regeling en daar heb je als consument recht op.

Soms heeft het wat geduld nodig en een medewerker met gezond verstand. Dan komt het goed.

Is je laptop ouder dan 2 jaar dan zou ik hem zelf repareren en uit elkaar halen. Is niet zo moeilijk en er zijn meer dan voldoende filmpjes op YouTube die het helemaal uitleggen. Heb dit meerdere malen mee gemaakt en het heeft vaak verschillende oorzaken.

Succes !
Er is een verschilletje tussen 'open gemaakt' -> serviceable areas, en opengemaakt -> hele bodemplaat.
Bij de laatste heb je dan wel garantie, maar komt er toch wel een eigen risico bij.
Je hebt als normale gebruiker niets te zoeken op die muurvast dichtgeplakte onderdelen.

garantie of niet ... als jij onverantwoordelijk de boel gaat open maken, moet de fabrikant je daar niet uit helpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:49

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 18:55:
[...]

Nope. Dit heet in de volksmond gewoon een 'fucking noob'.
Bedankt voor je constructieve bijdrage aan dit topic.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

FreshMaker schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 19:13:
[...]

Er is een verschilletje tussen 'open gemaakt' -> serviceable areas, en opengemaakt -> hele bodemplaat.
Bij de laatste heb je dan wel garantie, maar komt er toch wel een eigen risico bij.
Je hebt als normale gebruiker niets te zoeken op die muurvast dichtgeplakte onderdelen.

garantie of niet ... als jij onverantwoordelijk de boel gaat open maken, moet de fabrikant je daar niet uit helpen
Ik heb zelf een Latitude E7450. Er is 1 bodemplaat die alle serviceable parts bloot legt inclusief CMOS. Maar, gezien topic-starter geeft flauw benul heeft waar ie mee bezig is, lijkt het me gewoon verstandig om contact met Dell op te nemen. Die Latitudes zijn zakelijke laptops en vaak zit het qua support wel goed. Zoals ik al zeg, ga niet zelf prutsen.
De data op harddisk moet je zoiezo als verloren beschouwen. Gezien je ook geen benul hebt van basis Windows 'etiquette', vraag ik me af of je dan überhaupt wel een schone windows installatie kan uitvoeren inc drivers etc. Bel Dell.

• Snikker
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Dat het gebeurd is, is niet zo gek. Al tien jaar wordt deze truc toegepast:

http://www.myce.com/news/...lware-distribution-80386/

Het lijkt me overigens sterk dat malware je computer sloopt. Meestal proberen ze je te infecteren om er iets aan te hebben (botnet, ransom etc.) en aan een kapotte PC hebben ze niks.

[ Voor 32% gewijzigd door Snikker op 17-09-2016 20:29 ]

Lijflied = CryptoMo - Hodl, Hodl

• Shirynak
Snikker schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 20:27:
Dat het gebeurd is, is niet zo gek. Al tien jaar wordt deze truc toegepast:

http://www.myce.com/news/...lware-distribution-80386/

Het lijkt me overigens sterk dat malware je computer sloopt. Meestal proberen ze je te infecteren om er iets aan te hebben (botnet, ransom etc.) en aan een kapotte PC hebben ze niks.
jup precies dat tweede plaatje kreeg ik te zien en ik weet echt niet wat mij bezielde op downloaden te drukken... nou goed lesje geleerd iig.. wel idd vreemd dat hij dus niet aan wilt..

Ze kunnen toch niet in het netwerk gekomen zijn? dat straks bijv een andere laptop ook opeens malware heeft?

[ Voor 18% gewijzigd door Shirynak op 17-09-2016 21:45 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je linkt hier naar nieuwsberichten over een MBR-virus en ransomware. Niet hetzelfde als het probleem wat TS hier heeft (namelijk dat de laptop niet eens meer aan gaat).

• FreshMaker
  • Niet online
Compizfox schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:00:
[...]

Je linkt hier naar nieuwsberichten over een MBR-virus en ransomware. Niet hetzelfde als het probleem wat TS hier heeft (namelijk dat de laptop niet eens meer aan gaat).
Niet ?
Shirynak schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 21:43:
[...]
Ze kunnen toch niet in het netwerk gekomen zijn? dat straks bijv een andere laptop ook opeens malware heeft?
Zijn vraag is dus wel degelijk interessant, omdat het dus wél kan gebeuren !

Hij weet zelf niet eens wat er aan de hand is, en is rondjes aan het rennen.
Straks wil hij nog weten of zijn ISP ook last gaat krijgen op de NTPserver, omdat zijn wekkerradio begint te knipperen :|

Ik zie niet in hoe hij enig zelfonderzoek heeft gedaan .... er is 0 vooruitgang geboekt.
Hoe erg het ook is, het is grotendeels zelf veroorzaakt, en ik weet ook wel dat iedereen wel eens iets kan 'overkomen' maar het begint nu een beetje "langdradig" te worden.

[ Voor 3% gewijzigd door FreshMaker op 17-09-2016 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Sowieso is hier iets vreemds aan de hand. Normaal gesproken kan een virus er niet voor zorgen dat de laptop geen beeld meer geeft. Hooguit dat Windows niet meer boot en dat het virus zelfs na een herinstallatie nog terug komt. Het zou mij niets verbazen als er 2 dingen aan de hand zijn. Namelijk een simpel virus wat na een herinstallatie opgelost is en een hardwarematig defect waardoor de laptop geen beeld meer geeft. De kans dat een laptop geen beeld meer geeft door een virus lijkt mij extreem klein.

• Shirynak
FreshMaker schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:15:
[...]

Niet ?

[...]

Zijn vraag is dus wel degelijk interessant, omdat het dus wél kan gebeuren !

Hij weet zelf niet eens wat er aan de hand is, en is rondjes aan het rennen.
Straks wil hij nog weten of zijn ISP ook last gaat krijgen op de NTPserver, omdat zijn wekkerradio begint te knipperen :|

Ik zie niet in hoe hij enig zelfonderzoek heeft gedaan .... er is 0 vooruitgang geboekt.
Hoe erg het ook is, het is grotendeels zelf veroorzaakt, en ik weet ook wel dat iedereen wel eens iets kan 'overkomen' maar het begint nu een beetje "langdradig" te worden.
Heel simpel ik heb deze topic geplaatst om dit probleem op te lossen niet om te leren wat voor soort virussen er zijn en wat alle betrokken afkortingen betekenen. Simpelweg, omdat ten eerste ik daar geen interesse voor heb en ten tweede, omdat ik zsm mijn schoolwerk op mijn mac wil doen en dus wat dingen op mijn mac moet installeren en dus geen tijd heb. Ik kan niet een lesje "welke virussen" zijn er opvolgen ook al zou ik dat wel willen.

Verwijderd

Compizfox schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:00:
Als een MBR-virus aan het encrypten is en de laptop willekeurig of vanwege de hoge belasting uitvalt zou je weleens te maken kunnen hebben met een laptop die niet meer boot.

Dat gezegd, de meeste moderne laptops zouden toch minder vatbaar moeten zijn voor MBR-gebeuren. Even Ubuntu opstarten kan soms al een klus zijn. Al weet ik niet of de recente blunder van Microsoft die laag waardeloos heeft gemaakt.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2016 22:39 ]

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:31:
[...]

Als een MBR-virus aan het encrypten is en de laptop willekeurig of vanwege de hoge belasting uitvalt zou je weleens te maken kunnen hebben met een laptop die niet meer boot.
Dan zou je toch verwachten dat na een tijdje op zijn minst weer het Dell logo te voorschijn zou moeten komen. Dat is dus niet het geval.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
PilatuS schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:19:
De kans dat een laptop geen beeld meer geeft door een virus lijkt mij extreem klein.
Malware die terugkomt na een herinstallatie doet dit o.a. door zich in de BIOS/UEFI te nestelen. Dan kan het na elke format weer terugkomen. Lenovo leverde zo een tijdje standaard UEFI's uit die in Windows bestanden overschreven met versies die malware waren.

Indien het flashen van een BIOS/UEFI misgaat dan kan een computer ook niet meer starten. Het is niet ondenkbaar dat hierdoor de laptop van TS bricked is.

Dell gaat geen garantie bieden daarop.
Apple laptops en desktop draaien OS X. iOS is enkel voor de mobiele apparaten (iPhone, iPad, iPod).

Ik krijg het gevoel dat je tot op de dag van vandaag enorme mazzel hebt gehad. OS X heeft de laatste tijd ook namelijk enorm gewonnen aan malware. Exploits voor OS X zijn populair geworden en OS X beschikt nu ook over trojans, wormen en cryptolockers.

De malware makers gaan uit van de hebberigheid van mensen. Iedereen wil gratis dure software of een serie kijken. Die hebberigheid kan dan makkelijk gebruikt worden om iemand vrijwillig zijn machine te laten infecteren.

Ik denk dat je enige optie is contact opnemen met Dell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Shirynak schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:26:
Heel simpel ik heb deze topic geplaatst om dit probleem op te lossen niet om te leren wat voor soort virussen er zijn en wat alle betrokken afkortingen betekenen. Simpelweg, omdat ten eerste ik daar geen interesse voor heb en ten tweede, omdat ik zsm mijn schoolwerk op mijn mac wil doen en dus wat dingen op mijn mac moet installeren en dus geen tijd heb. Ik kan niet een lesje "welke virussen" zijn er opvolgen ook al zou ik dat wel willen.
Als je het allemaal niet weet en ook niet wilt weten kunnen we je niet helpen. Voor moeiteloze service is er een scala een winkels dat je tegen betaling graag verder helpt.
jip_86 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:36:
Dan zou je toch verwachten dat na een tijdje op zijn minst weer het Dell logo te voorschijn zou moeten komen. Dat is dus niet het geval.
Dat gebeurt alleen als de laptop niet uitgevallen is tijdens een kritiek deel van de encryptie. Als een relevant deel half geëncrypt is kan je de klos zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:37:
Het is niet ondenkbaar dat hierdoor de laptop van TS bricked is.
Dit is inderdaad het enige wat er aan hand kan zijn als het door een virus komt. Aan de andere kant zijn er maar heel weinig virussen die zoiets doen en daarom denk ik dat deze kans ook heel klein is.
Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:40:

Dat gebeurt alleen als de laptop niet uitgevallen is tijdens een kritiek deel van de encryptie. Als een relevant deel half geëncrypt is kan je de klos zijn.
Al zou dit virus een cryptolocker zijn zou de laptop nog steeds gewoon beeld moeten geven. Het maakt niets uit wat er met de data op de HDD of SSD gedaan word, de laptop zal altijd gewoon beeld geven. Dat Windows daarna niet wil booten is iets compleet anders. Het enige waardoor het kan zijn dat de laptop geen beeld meer geeft is als er iets met de BIOS/UEFI gedaan is en dat de laptop dus gebricked is.

Persoonlijk denk ik dat er meer aan de hand is. Dat het virus de BIOS gesloopt heeft zou in theorie wel kunnen, in de praktijk geloof ik er niets van. Ik denk dat er meer aan de hand is. Dat een machine geen beeld meer geeft zal vrijwel nooit door een virus komen, die kans is extreem klein. Als iemand mij voorbeeld kan geven waarbij dit wel zo is dan lees ik dat heel graag, tot die tijd denk ik niet dat dit hier aan de hand is.

• Shirynak
Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:40:

Als je het allemaal niet weet en ook niet wilt weten kunnen we je niet helpen. Voor moeiteloze service is er een scala een winkels dat je tegen betaling graag verder helpt.
Oh dus omdat ik vrijwel niks over virussen en malware weet omdat ik bijna nooit in aanraking kom met zoiets wordt ik niet geholpen? Natuurlijk pik het een en ander op, maar die kerel die mij bashed doet alsof ik hier voor de lol een topic heb geopend. En zoals ik al zei heb ik geen tijd om te bestuderen en dan wordt er nog door andere gezegd dat het een niet veelvoorkomende en dat er niet veel over bekend is. Sorry, maar ik dacht misschien weet iemand iets hierover en dus wordt ik geholpen; ik zie dat veel mensen hun best doen en dat stel ik erg op prijs. Ik denk alleen dat niemand dit ooit eerder heeft meegemaakt.

Verwijderd

PilatuS schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:44:
Al zou dit virus een cryptolocker zijn zou de laptop nog steeds gewoon beeld moeten geven. Het maakt niets uit wat er met de data op de HDD of SSD gedaan word, de laptop zal altijd gewoon beeld geven. Dat Windows daarna niet wil booten is iets compleet anders. Het enige waardoor het kan zijn dat de laptop geen beeld meer geeft is als er iets met de BIOS/UEFI gedaan is en dat de laptop dus gebricked is.
Fair enough. De parallel is uiteraard dat het om een aanval op een ongebruikelijk diep niveau gaat.
Persoonlijk denk ik dat er meer aan de hand is. Dat het virus de BIOS gesloopt heeft zou in theorie wel kunnen, in de praktijk geloof ik er niets van. Ik denk dat er meer aan de hand is. Dat een machine geen beeld meer geeft zal vrijwel nooit door een virus komen. Als iemand mij voorbeeld kan geven waarbij dit wel zo is dan lees ik dat heel graag, tot die tijd denk ik niet dat dit hier aan de hand is.
Het hele verhaal is, op de manier van infectie na, hoe dan ook vrij uitzonderlijk. Ik zou het dus niet zomaar durven uitsluiten. Als je nu met twee zaken te maken zou hebben zou dat ietwat toevallig zijn, dus je moet hoe dan ook alles als extreem verdacht behandelen.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Nee, niet.

Een MBR-virus zorgt ervoor dat je Windows niet meer kan booten. Maar TS z'n laptop wil helemaal niet meer aan...

Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:31:
[...]

Als een MBR-virus aan het encrypten is
Ho wacht, een MBR-virus of cryptoware? Dat zijn twee verschillende dingen.
en de laptop willekeurig of vanwege de hoge belasting uitvalt zou je weleens te maken kunnen hebben met een laptop die niet meer boot.
Als de laptop door hoge belasting uitvalt en niet meer boot, dat is dat een hardwareprobleem wat al van te voren aanwezig was. Dat zou natuurlijk nooit mogen gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:48:
[...]

Het hele verhaal is, op de manier van infectie na, hoe dan ook vrij uitzonderlijk. Ik zou het dus niet zomaar durven uitsluiten. Als je nu met twee zaken te maken zou hebben zou dat ietwat toevallig zijn, dus je moet hoe dan ook alles als extreem verdacht behandelen.
Het is ook zeker niet onmogelijk. Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat een dom virus via een torrent dit gedaan heeft. Normaal gesproken willen mensen die virussen verspreiden geld verdienen, op welke manier dan ook. Een laptop niet meer laten booten verdien je niets mee.

Ik ben het met je eens dat het mogelijk is, alleen in de praktijk denk ik dat de kans zo extreem klein is dat hier waarschijnlijk iets anders aan de hand is. Daarom vermoed ik eerder een defecte laptop waarop toevallig net een virus is geinstalleerd dan een speciaal virus wat de BIOS gebricked heeft. Een defecte accu, powerboard, RAM, moederbord of adapter is waarschijnlijker in dit geval.

Verwijderd

Compizfox schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:49:
Ho wacht, een MBR-virus of cryptoware? Dat zijn twee verschillende dingen.
Het kan hetzelfde zijn. Hier doelde ik op malware die full disk encryption doet en dus ook de bootloader/MBR meepakt.
Als de laptop door hoge belasting uitvalt en niet meer boot, dat is dat een hardwareprobleem wat al van te voren aanwezig was. Dat zou natuurlijk nooit mogen gebeuren.
Wellicht is het een combinatie. De laptop valt bijvoorbeeld door hitte (het was behoorlijk warm afgelopen week en wellicht stond de laptop op iets zachts), of omdat de malware iets achter de schermen spaak laat lopen. Als er dan net aan iets anders kritisch geknutseld wordt heb je kans dat de laptop niet meer opstart, terwijl dat zonder uitvallen wellicht niet was gebeurd.

Verwijderd

Shirynak schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:48:
Oh dus omdat ik vrijwel niks over virussen en malware weet omdat ik bijna nooit in aanraking kom met zoiets wordt ik niet geholpen?
Iets wel of niet weten is geen voorwaarde om geholpen te worden. Echter, als je er geen trek hebt er zelf moeite in te steken wordt je niet geholpen - of niet lang. Tweakers is een community door computerenthousiastelingen en voor computerenthousiastelingen. Dat is een breed begrip - ook volkomen onervaren enthousiastelingen zijn welkom. Iedereen zit hier omdat hij iets over computers wil leren en we hebben allemaal ons eigen kennisniveau. Vragen stellen is goed en iets niet weten is geen schande. Als je bereid bent om de handen uit de mouwen te steken en te leren, dan zal niemand je afvallen. Als je echter service wilt zonder iets te hoeven leren of weten, dan verwijzen we je door naar een reparateur. Die zal al die zorgen op zich nemen in ruil voor geld.
PilatuS schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:53:
[...] Normaal gesproken willen mensen die virussen verspreiden geld verdienen, op welke manier dan ook. Een laptop niet meer laten booten verdien je niets mee.

Ik ben het met je eens dat het mogelijk is, alleen in de praktijk denk ik dat de kans zo extreem klein is dat hier waarschijnlijk iets anders aan de hand is. Daarom vermoed ik eerder een defecte laptop waarop toevallig net een virus is geinstalleerd dan een speciaal virus wat de BIOS gebricked heeft. [...]
Een laptop met opzet bricken lijkt me inderdaad beperkt nuttig, maar de brick kan natuurlijk prima het effect van een andere kwaadaardige handeling zijn die niet gelukt is.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2016 23:03 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:54:
[...]

Het kan hetzelfde zijn. Hier doelde ik op malware die full disk encryption doet en dus ook de bootloader/MBR meepakt.
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wat is het nut van malware die full disk encryption doet? Normaal gesproken wil een cybercrimineel er geld aan verdienen. Een laptop die in z'n geheel versleuteld is kan niet meer booten, en de gebruiker kan dus zo ook geen ransom betalen...

Bovendien duurt het versleutelen van een complete harde schijf (exclusief systeembestanden) veel te lang. Bijna alle cryptoware richt zich op alleen een bepaald type files, zoals Office-bestanden en foto's.

En als het niet voor het geld maar "for teh lulz" is, waarom dan in vredesnaam encrypten ipv. deleten (zoals een normaal MBR-virus doet)?
[...]

Wellicht is het een combinatie. De laptop valt bijvoorbeeld door hitte (het was behoorlijk warm afgelopen week en wellicht stond de laptop op iets zachts), of omdat de malware iets achter de schermen spaak laat lopen. Als er dan net aan iets anders kritisch geknutseld wordt heb je kans dat de laptop niet meer opstart, terwijl dat zonder uitvallen wellicht niet was gebeurd.
Hitte zou een laptop niet onherstelbaar moeten kunnen beschadigen. Bij gebrek aan koeling zal een CPU gaan throttlen en als het heel erg wordt crashen/uitvallen, maar dat zou geen permanente schade mogen kunnen veroorzaken.

Malware kan knutselen wat het wil, maar je vergeet hier even iets heel belangrijks: het gaat in dit geval niet om een laptop waarvan Windows niet boot. De laptop gaan helemaal niet meer aan; TS kan niet meer in de BIOS/UEFI komen. Dan is er toch echt meer aan de hand dan een corrupte MBR.

• FreshMaker
  • Niet online
[...]

Oh dus omdat ik vrijwel niks over virussen en malware weet omdat ik bijna nooit in aanraking kom met zoiets wordt ik niet geholpen? Natuurlijk pik het een en ander op, maar die kerel die mij bashed doet alsof ik hier voor de lol een topic heb geopend. En zoals ik al zei heb ik geen tijd om te bestuderen en dan wordt er nog door andere gezegd dat het een niet veelvoorkomende en dat er niet veel over bekend is. Sorry, maar ik dacht misschien weet iemand iets hierover en dus wordt ik geholpen; ik zie dat veel mensen hun best doen en dat stel ik erg op prijs. Ik denk alleen dat niemand dit ooit eerder heeft meegemaakt.
Ik ben niet aan het bashen, ik ben alleen van mening dat 'onze' hulp, en jouw kennisniveau niet met elkaar in aanraking komen.
Je bent teveel in het rond aan het lopen, en hebt daarnaast nog het idee dat WIJ het gaan oplossen.

Neen, JIJ hebt het probleem veroorzaakt, JIJ mag het oplossen.
En als je er niet uitkomt, omdat je niet helemaal begrijpt wat er gezegd wordt, is dat niet onze schuld.

Nogmaals, je hebt een foutje gemaakt, wat bijna iedereen wel is overkomen, maar door de onwetendheid kan je het zelfs erger gemaakt hebben.
De gebrekkige kennis, en het onvermogen om het correct over te brengen gaan je niet helpen om het opgelost te krijgen.

Dat je iets opsteekt is prima, maar je zult zelf meer mogen ondernemen om het uiteindelijk klaar te spelen, de opmerking "ik heb geen tijd om ...." is sowieso belachelijk, ik heb ook eigenlijk geen tijd om vreemden te helpen, maar ondertussen ..

De laptop gaat dit weekend niet meer werken, reken daar maar op.
Breng hem naar DELL, en laathem repareren.
reken maar op een kostenpost, en in het ergste geval 2 weken downtime.

lesson learned ... illegaal downloaden is geen spelletje, je bent altijd een doelwit

* FreshMaker stopt er mee

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-09 22:43
Draaien Fan en HDD nog ? zo ja :

Wat wij soms doen bij sommige dell laptops met "black screen of dead" (maar werkt niet altijd).

_Alles uit.
_stroom er af.
_accu via achterkant losmaken (hier vervalt je garantie normaal niet van)
_Aan/uit knop 30 seconden ingedrukt houden
_accu er weer in , stroom er weer op , en dan nogmaals de aan/uit 30 seconden ingedrukt houden

Daarna nogmaals proberen aan te zetten.

Wat dit doet en waarom het soms werkt en soms niet vermoed ik wel maar weet ik absoluut niet zeker.
Baat het niet dan schaad het ook zeker niet.

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 23:02:
[...]
Een laptop met opzet bricken lijkt me inderdaad beperkt nuttig, maar de brick kan natuurlijk prima het effect van een andere kwaadaardige handeling zijn die niet gelukt is.
Dat is inderdaad in theorie mogelijk. Aan de andere kant is het zo onwaarschijlijk dat een hardwarmatig defect waarschijnlijk is.

Het is natuurlijk wel erg toeval dat de laptop hardwarematig defect raakt terwijl er net een virus opgekomen is. Toch is dat waarschijnlijker dan een virus wat er voor zorgt dat de laptop geen beeld meer geeft.

In theorie kan je er voor zorgen dat een laptop geen beeld meer geeft door een virus. Ik ken alleen geen enkele situatie waarbij dit ook echt gebeurt is. Ik zou heel graag ergens een artikel zien waarin dit beschreven word. Tot die tijd denk ik dat een hardwarmatig defect, hoe toevallig ook, waarschijnlijker is dan een virus wat er voor zorgt dat een laptop geen beeld meer geeft.

Normaal gesproken is een virus gewoon format C en probleem opgelost. Dingen als MBR virussen zijn nogal zeldzaam, laat staan nog een stap verder waarbij een laptop geen beeld meer geeft. Ik zou dit graag eens beschreven zien worden, maar dat dit hier nu aan de hand is geloof ik gewoon niet.

Verwijderd

Compizfox schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 23:05:
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wat is het nut van malware die full disk encryption doet? Normaal gesproken wil een cybercrimineel er geld aan verdienen. Een laptop die in z'n geheel versleuteld is kan niet meer booten, en de gebruiker kan dus zo ook geen ransom betalen...

Bovendien duurt het versleutelen van een complete harde schijf (exclusief systeembestanden) veel te lang. Bijna alle cryptoware richt zich op alleen een bepaald type files, zoals Office-bestanden en foto's.

En als het niet voor het geld maar "for teh lulz" is, waarom dan in vredesnaam encrypten ipv. deleten (zoals een normaal MBR-virus doet)?
De categorie malware waar ik naar refereerde installeert een eigen, aangepaste bootloader met instructies hoe te betalen. Het idee is hetzelfde als bij de bekendere ransomware, maar hier kan je Windows dus niet eens meer opstarten.
Hitte zou een laptop niet onherstelbaar moeten kunnen beschadigen. Bij gebrek aan koeling zal een CPU gaan throttlen en als het heel erg wordt crashen/uitvallen, maar dat zou geen permanente schade mogen kunnen veroorzaken.

Malware kan knutselen wat het wil, maar je vergeet hier even iets heel belangrijks: het gaat in dit geval niet om een laptop waarvan Windows niet boot. De laptop gaan helemaal niet meer aan; TS kan niet meer in de BIOS/UEFI komen. Dan is er toch echt meer aan de hand dan een corrupte MBR.
Natuurlijk beschadigt hitte alleen een laptop niet zomaar. Juist de beveiligingsmechanismes, zoals throttling, kunnen hier mogelijk voor een probleem gezorgd hebben. Het is niet ondenkbaar dat malware net iets met je hardware aan het uithalen is als de thermische beveiliging te hulp schiet, of dat de malware een truc met bijvoorbeeld je geheugen probeert uit te halen waardoor een kritische fout ontstaat. Als dat net gebeurt terwijl er op de achtergrond naar je BIOS/UEFI geschreven wordt, ben je mogelijk de klos.

Let wel dat ik niet zeg dat dit gebeurd is, maar het is geen ondenkbaar scenario. Het is hoe dan ook een vaag en onwaarschijnlijk verhaal.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 23:13:
[...]

De categorie malware waar ik naar refereerde installeert een eigen, aangepaste bootloader met instructies hoe te betalen. Het idee is hetzelfde als bij de bekendere ransomware, maar hier kan je Windows dus niet eens meer opstarten.
Hmm, interessant. Die kende ik nog niet ;)
[...]

Natuurlijk beschadigt hitte alleen een laptop niet zomaar. Juist de beveiligingsmechanismes, zoals throttling, kunnen hier mogelijk voor een probleem gezorgd hebben. Het is niet ondenkbaar dat malware net iets met je hardware aan het uithalen is als de thermische beveiliging te hulp schiet, of dat de malware een truc met bijvoorbeeld je geheugen probeert uit te halen waardoor een kritische fout ontstaat. Als dat net gebeurt terwijl er op de achtergrond naar je BIOS/UEFI geschreven wordt, ben je mogelijk de klos.

Let wel dat ik niet zeg dat dit gebeurd is, maar het is geen ondenkbaar scenario. Het is hoe dan ook een vaag en onwaarschijnlijk verhaal.
Ik ging dan even uit van malware die hoogstens iets met de MBR doet, niet met de BIOS/UEFI. Malware die je BIOS/UEFI flasht is inderdaad een vaag verhaal.

• theUgly
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-05-2024
PilatuS schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:53:
[...]

Het is ook zeker niet onmogelijk. Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat een dom virus via een torrent dit gedaan heeft. Normaal gesproken willen mensen die virussen verspreiden geld verdienen, op welke manier dan ook. Een laptop niet meer laten booten verdien je niets mee.

Ik ben het met je eens dat het mogelijk is, alleen in de praktijk denk ik dat de kans zo extreem klein is dat hier waarschijnlijk iets anders aan de hand is. Daarom vermoed ik eerder een defecte laptop waarop toevallig net een virus is geinstalleerd dan een speciaal virus wat de BIOS gebricked heeft. Een defecte accu, powerboard, RAM, moederbord of adapter is waarschijnlijker in dit geval.
^

Dit denk ik eigenlijk ook. Toeval.

Zelfs met de juiste software en BIOS versie die past bij je mainboard moet je al flink kloten om een brick te krijgen.

Meestal kan je nog met toetsencombinaties de boel redden met een herstel BIOS update, ook zonder beeld. (vaak met een BIOS file in een root directory van een USB-stick of CD). Handleiding of Dell support forums raadplegen zou ik adviseren.

Of contact met Dell opnemen, hun support is goed vind ik uit eigen ervaring. Waarschijnlijk is er een ander hardware defect.

Verwijderd

PilatuS schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 23:11:
In theorie kan je er voor zorgen dat een laptop geen beeld meer geeft door een virus. Ik ken alleen geen enkele situatie waarbij dit ook echt gebeurt is. Ik zou heel graag ergens een artikel zien waarin dit beschreven word. Tot die tijd denk ik dat een hardwarmatig defect, hoe toevallig ook, waarschijnlijker is dan een virus wat er voor zorgt dat een laptop geen beeld meer geeft.
Het omgekeerde geldt natuurlijk net zo goed - hoeveel gevallen ken je waarbij iemand zo catastrofaal besmet werd, waarna er toevallig ook nog een eveneens desastreus hardwaredefect ontstond? Die kans is dusdanig klein dat het zinnig lijkt alle opties open te houden. Beide voorgestelde opties zijn eigenlijk bizar onwaarschijnlijk.

• Shirynak
Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 23:02:
[...]

Iets wel of niet weten is geen voorwaarde om geholpen te worden. Echter, als je er geen trek hebt er zelf moeite in te steken wordt je niet geholpen - of niet lang. Tweakers is een community door computerenthousiastelingen en voor computerenthousiastelingen. Dat is een breed begrip - ook volkomen onervaren enthousiastelingen zijn welkom. Iedereen zit hier omdat hij iets over computers wil leren en we hebben allemaal ons eigen kennisniveau. Vragen stellen is goed en iets niet weten is geen schande. Als je bereid bent om de handen uit de mouwen te steken en te leren, dan zal niemand je afvallen. Als je echter service wilt zonder iets te hoeven leren of weten, dan verwijzen we je door naar een reparateur. Die zal al die zorgen op zich nemen in ruil voor geld.
Volgens mij ben ik constant bezig om jullie van info te voor zien en up to date houden van wat ik allemaal doe en wat ik waarneem. Ik ben niet aan het niksen. Dus ik ben alles behalve geinteresseerd. Ik studeer bovendien ICT en heb aardig wat huiswerk klaar liggen, vandaar dat ik wat gefrustreerd misschien over kom. Excuses.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:26

Pixeltje

Woo-woohoo!

[...]

Ik heb zoiets als dit redelijk recent bij de hand gehad op een sony laptop. Verhaal is eigenlijk ook gelijk aan wat jij beschrijft; torrentsite bezoeken, download starten, bestand willen afspelen en bots, ellende. Eerst heel veel verschillende schermen en tabs in de browser die naar allerhande vage sites leiden, die als ware het magie nog meer rotzooi installeren op de pc. Ziet er indrukwekkend uit. Uiteindelijk viel het ding uit en wilde niet meer aan.

Omdat de laptop in kwestie in London stond en ik me daar niet bevond heeft het ding 48 uur gelegen voor ik er bij was, zonder accu en adapter aangesloten. Daarna kon ik in ieder geval de BIOS in. Herinstallatie daarna is simpel. In eerste instantie wilde die laptop ook niet meer 'aan', maar na een tijdje zonder stroom in ieder geval tot en met BIOS (ik heb verder booten niet eens geprobeerd). Mogelijk ligt hier voor jou ook een oplossing dus; heb je de laptop al een nachtje laten liggen zonder spanning?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 23:18:
[...]

Beide voorgestelde opties zijn eigenlijk bizar onwaarschijnlijk.
Daar heb je gelijk in.

Ik denk alleen dat dit door een virus komt onwaarschijnlijker is. Ik ken geen enkele situatie waarbij een stukje software ervoor zorgt dat een machine geen beeld meer geeft. Daarom geloof ik eerder in een hardwarmatig defect dan dat dit komt door een virus.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
PilatuS schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:44:
Dit is inderdaad het enige wat er aan hand kan zijn als het door een virus komt. Aan de andere kant zijn er maar heel weinig virussen die zoiets doen en daarom denk ik dat deze kans ook heel klein is.
Het doet mij heel erg denken aan bricked door een kapotte/missende BIOS of UEFI.

Vroegâh dat een BIOS flashen nog niet zo eenvoudig was gemaakt als nu ging het nog wel eens mis en eindigde je ook in een dergelijke situatie. Computer die niet meer kon starten en geen beeld meer gaf. (Ik heb nog nachtmerries aan de jumpers correct zetten :P )

Wat er ook gebeurt is, we zullen het nooit zeker weten. Ik weet wel dat garantie krijgen van Dell lastig zal worden.
Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:54:
Als de MBR (of bootloader) niet beschikbaar is om wat voor reden zou de UEFI nog wel moeten laden. Je krijgt daarna enkel de mededeling dat er geen OS is gevonden of het OS niet kan starten.

De UEFI staat op zijn eigen stukje flashopslag die los staat van de harde schijf.

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:53
Gek idee misschien; sluit eens een externe monitor aan..?
Je zegt geen beeld te krijgen, behalve dan het test scherm, maar geeft ie wel beeld via externe monitor.

En een andere HDD/SSD, met een werkte Windows versie? (jaja, hij boot noet, maar toch)

[ Voor 21% gewijzigd door hansie_k op 17-09-2016 23:30 ]

Live from Denmark

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 23:18:
[...]

Beide voorgestelde opties zijn eigenlijk bizar onwaarschijnlijk.
Daar heb je gelijk in.

Ik denk alleen dat dit door een virus komt onwaarschijnlijker is. Ik ken geen enkele situatie waarbij een stukje software ervoor zorgt dat een machine geen beeld meer geeft. Daarom geloof ik eerder in een hardwarmatig defect dan dat dit komt door een virus.
Pixeltje schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 23:21:
[...]

Ik heb zoiets als dit redelijk recent bij de hand gehad op een sony laptop. Verhaal is eigenlijk ook gelijk aan wat jij beschrijft; torrentsite bezoeken, download starten, bestand willen afspelen en bots, ellende. Eerst heel veel verschillende schermen en tabs in de browser die naar allerhande vage sites leiden, die als ware het magie nog meer rotzooi installeren op de pc. Ziet er indrukwekkend uit. Uiteindelijk viel het ding uit en wilde niet meer aan.

Omdat de laptop in kwestie in London stond en ik me daar niet bevond heeft het ding 48 uur gelegen voor ik er bij was, zonder accu en adapter aangesloten. Daarna kon ik in ieder geval de BIOS in. Herinstallatie daarna is simpel. In eerste instantie wilde die laptop ook niet meer 'aan', maar na een tijdje zonder stroom in ieder geval tot en met BIOS (ik heb verder booten niet eens geprobeerd). Mogelijk ligt hier voor jou ook een oplossing dus; heb je de laptop al een nachtje laten liggen zonder spanning?
Dit klinkt leuk, een geval wat hetzelfde is. Ben erg benieuwd naar wat dit nou precies is.

Wel even over het nachtje laten liggen, en dan vooral over wat dit doet. Soms wil een machine geen beeld meer geven tot dat je de accu er uit haalt en alle stroom uit de machine laat gaan. Als dit zo is trek je de accu er uit en druk je 3x zonder accu en adapter aan de laptop op de aan/uitknop. Hierdoor verbruikt de laptop alle stroom en werkt ie weer. Mogelijk gebeurt er een soort gelijk iets als je de laptop een nacht laat liggen. Afgezien van dit doet een laptop een nachtje laten liggen helemaal niets, zeker niet als het door een virus zou komen. De andere optie is de BIOS resetten, maar dit staat dan weer los van de laptop enkele uren laten liggen en hangt gewoon af van de BIOS batterij.

Ben heel benieuwd naar wat hier nou aan de hand is, maar de laptop een nachtje laten liggen kan alleen de BIOS batterij zijn die heel leeg is of een laptop die niet meer wil booten totdat je alle stroom er uit haalt. Een virus heeft hier sowieso niets mee te maken.

• Rubén89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 19:33
Op het moment dat OP geen DELL logo ziet bij het aanzetten van zijn Dell E7250 is het waarschijnlijk dat het BIOS defect is.

Dell™ Precision 7550 | Intel® Core™ i7-10875H | Nvidia® Quadro® RTX3000 | 64GB Kingston® HyperX® Impact DDR4-2933MHz | Intel® Wi-Fi 6 AX201 | 1TB Samsung™ SSD 970 Pro

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-09 22:43
PilatuS schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 23:29

Dit klinkt leuk, een geval wat hetzelfde is. Ben erg benieuwd naar wat dit nou precies is.

Wel even over het nachtje laten liggen, en dan vooral over wat dit doet. Soms wil een machine geen beeld meer geven tot dat je de accu er uit haalt en alle stroom uit de machine laat gaan. Als dit zo is trek je de accu er uit en druk je 3x zonder accu en adapter aan de laptop op de aan/uitknop. Hierdoor verbruikt de laptop alle stroom en werkt ie weer. Mogelijk gebeurt er een soort gelijk iets als je de laptop een nacht laat liggen. Afgezien van dit doet een laptop een nachtje laten liggen helemaal niets, zeker niet als het door een virus zou komen. De andere optie is de BIOS resetten, maar dit staan dan weer los van de laptop enkele uren laten liggen en hangt gewoon af van de BIOS batterij.

Ben heel benieuwd naar wat hier nou aan de hand is, maar de laptop een nachtje laten liggen kan alleen de BIOS batterij zijn die heel leeg is of een laptop die niet meer wil booten totdat alle stroom er uit haalt.
De procedure die ik omschreef doet ongeveer hetzelfde als wat pixeltje en pilatus hier omschrijven.
De procedure is echter per toestel anders. Bij de ene is het 3x aan/uit bij de volgende 30 sec indrukken.
Er is over die procedure maar weinig info te vinden. Maar ik vermoed dat het ergens een reset doet of iets laat leeglopen (veiligheid) waardoor het geheel weer start. Als er iemand precies weet wat het doet , graag !

[ Voor 1% gewijzigd door floorcleaner op 17-09-2016 23:38 . Reden: Lousy quoting :-) ]

• Shirynak
Wow! Hartelijk dank voor zoveel hulp. Ik ga even weer wat instructies opvolgen en kijken of ik er iets uit krijg.

Verwijderd

CMD-Snake schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 23:27:
Het doet mij heel erg denken aan bricked door een kapotte/missende BIOS of UEFI.
Dit inderdaad :Y
Als de MBR (of bootloader) niet beschikbaar is om wat voor reden zou de UEFI nog wel moeten laden. Je krijgt daarna enkel de mededeling dat er geen OS is gevonden of het OS niet kan starten.

De UEFI staat op zijn eigen stukje flashopslag die los staat van de harde schijf.
Klopt, dat staat hierboven ook.
Shirynak schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 23:18:
Dus ik ben alles behalve geinteresseerd.
Misschien ontstaat hier de verwarring door - bedoel je nu niet dat je alles behalve ongeïnteresseerd bent?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2016 23:50 ]

Verwijderd

[...]

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2016 23:50 ]

• Shirynak
floorcleaner schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 23:07:
Draaien Fan en HDD nog ? zo ja :

Wat wij soms doen bij sommige dell laptops met "black screen of dead" (maar werkt niet altijd).

_Alles uit.
_stroom er af.
_accu via achterkant losmaken (hier vervalt je garantie normaal niet van)
_Aan/uit knop 30 seconden ingedrukt houden
_accu er weer in , stroom er weer op , en dan nogmaals de aan/uit 30 seconden ingedrukt houden

Daarna nogmaals proberen aan te zetten.

Wat dit doet en waarom het soms werkt en soms niet vermoed ik wel maar weet ik absoluut niet zeker.
Baat het niet dan schaad het ook zeker niet.
Fan draait niet en wat bedoel je met draait HDD nog?
Handeling die jij hebt gegeven werkt helaas niet :S
dankjewel voor je suggesties

• Shirynak
Het is niet ondenkbaar dat malware net iets met je hardware aan het uithalen is als de thermische beveiliging te hulp schiet, of dat de malware een truc met bijvoorbeeld je geheugen probeert uit te halen waardoor een kritische fout ontstaat. Als dat net gebeurt terwijl er op de achtergrond naar je BIOS/UEFI geschreven wordt, ben je mogelijk de klos.

Ik hoop echt dat dit niet het geval is ;(

• Rubén89
Shirynak schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 23:56:
[...]

Ik hoop echt dat dit niet het geval is ;(
Zoals ik eerder al aangaf op het moment dat je na het aanzetten van je Dell Latitude E7250 geen Dell Logo te zien krijgt is het waarschijnlijk dat je BIOS of eigenlijk UEFI defect is en dan is een vervangend moederboard eigenlijk de enige optie.

Dell™ Precision 7550 | Intel® Core™ i7-10875H | Nvidia® Quadro® RTX3000 | 64GB Kingston® HyperX® Impact DDR4-2933MHz | Intel® Wi-Fi 6 AX201 | 1TB Samsung™ SSD 970 Pro

• Shirynak
Pixeltje schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 23:21:
[...]
Ik zal vanavond de laptop laten liggen mocht ik er niks uit krijgen.
Hartelijk dank voor je hulp, hopelijk helpt het :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-09 10:18
Shirynak schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 23:59:
[...]

Ik zal vanavond de laptop laten liggen mocht ik er niks uit krijgen.
Hartelijk dank voor je hulp, hopelijk helpt het :S
Als je m laat liggen dan wel zonder stroomkabel en accu, anders heeft het weinig zin...

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shirynak
hansie_k schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 23:28:
Gek idee misschien; sluit eens een externe monitor aan..?
Je zegt geen beeld te krijgen, behalve dan het test scherm, maar geeft ie wel beeld via externe monitor.

En een andere HDD/SSD, met een werkte Windows versie? (jaja, hij boot noet, maar toch)
Ik ga het nu even proberen, dank voor de suggestie. Ik laat het je weten!
edit: Helaas niks..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubén89
Shirynak schreef op zondag 18 september 2016 @ 00:02:
[...]

Maak dan ook het Batterijtje wat aan in de laptop aan het moederbord zit anders heeft 'ie nog steeds spanning en heeft 't allemaal geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Shirynak schreef op zondag 18 september 2016 @ 00:02:
[...]

Accu er uit. Adapter er uit. 3x op de aanknop drukken. Daarna de adapter er in en normaal aanzetten. Als ie daarna nog geen beeld geeft is de laptop hardwarematig defect of is de BIOS corrupt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shirynak
Rubén89 schreef op zondag 18 september 2016 @ 00:02:
[...]

Maak dan ook het Batterijtje wat aan in de laptop aan het moederbord zit anders heeft 'ie nog steeds spanning en heeft 't allemaal geen zin.
CMOS battery bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubén89
Correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shirynak
Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 23:46:

Misschien ontstaat hier de verwarring door - bedoel je nu niet dat je alles behalve ongeïnteresseerd bent?
haha ja sorry dat bedoel ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shirynak
Erkel schreef op zondag 18 september 2016 @ 00:01:
[...]

Als je m laat liggen dan wel zonder stroomkabel en accu, anders heeft het weinig zin...
Ja uiteraard zonder stroomkabel en accu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shirynak
PilatuS schreef op zondag 18 september 2016 @ 00:05:
[...]

Accu er uit. Adapter er uit. 3x op de aanknop drukken. Daarna de adapter er in en normaal aanzetten. Als ie daarna nog geen beeld geeft is de laptop hardwarematig defect of is de BIOS corrupt.
Helaas geen resultaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shirynak
Ja, maar ik weet niet of het verstandig is om mijn hele laptop open te halen daarvoor, dan laat ik het liever door Dell gebeuren. Het is namelijk flink wat werk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubén89
Shirynak schreef op zondag 18 september 2016 @ 00:22:
[...]

Ja, maar ik weet niet of het verstandig is om mijn hele laptop open te halen daarvoor, dan laat ik het liever door Dell gebeuren. Het is namelijk flink wat werk..
Ja dat klopt, bij de E7250 is dat wel een hoop werk, ik snap het wel als je dat niet zelf aandurft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:13

TheVMaster

Moderator WOS
Tja...dat heb je ervan als je Torrents naar binnen trekt.

Het beste antwoord is het compleet formatteren van je harddisk en het opnieuw installeren van Windows 10. Daarnaast zijn er (blijkbaar) nog wat andere issues met je laptop en heb ik na aanleiding van alle reacties niet het idee dat we iets verder komen en blijven we een beetje in rondjes reageren.

Dit topic gaat dus op slot.

[ Voor 35% gewijzigd door TheVMaster op 18-09-2016 00:43 ]

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.