Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne2016
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-09 15:49
Sinds de upgrade van Lollipop naar Marshmallow bevriest het beeld van YouTube bij het afspelen van 1080p@60 fps video's op mijn S5Neo terwijl het geluid doorspeelt. Voor de upgrade was er geen enkel probleem.

Inmiddels blijkt dat de A5 en de A7 dit probleem ook hebben. Althans, zo lees ik op het internet.

Alle drie de modellen maken gebruik van de Exynos 7580 CPU i.c.m. de Mali 720T GPU.

Bij sommigen speelt het probleem al bij een resolutie van 720p@60 fps. Dit is nog te ondervangen door in de "Developer options" de schuif voor "Hardware overlays uitschakelen" naar rechts te zetten.

Uit proefjes is gebleken dat het zichtbaar maken van de "statistieken voor nerds" of het in beeld brengen van het CPU gebruik over de video ervoor zorgt dat de video vlekkeloos wordt afgespeeld zonder een enkele framedrop.

Bovendien is gebleken dat het simuleren van een kleurruimte, zoals monochromatisch, ook zorgt voor een vloeiend beeld. Dit is, behalve voor testen, uiteraard geen optie voor normaal gebruik.

Via Facebook is Samsung Nederland op de hoogte gesteld waarop de reactie kwam dat men het zou doorgeven....

Terugschakelen naar 720p@60fps is natuurlijk een optie maar dan zal bij een 1080p@30fps ook standaard voor 720p worden gekozen. Niet erg handig....

Nu is mijn vraag aan Tweakers met een van bovengenoemde toestellen of deze hetzelfde ervaren of zelfs een goede oplossing hebben. Het gebruik van andere YT players is dat tot nu toe niet.

Veel mensen zullen, in mijn beleving, echter niet beseffen dat YouTube deze resolutie/framerate bij een (behoorlijk) aantal video's aanbiedt. En, omdat men deze bewust moet kiezen, zijn er relatief weinig klachten te vinden.

Beste antwoord (via rens-br op 14-02-2017 14:41)

• Tonne2016
Inmiddels weet ik, althans voor mij, de oplossing.

Alleen hardware overlays uitschakelen is voldoende.

Bij het starten van een video 1080p60 zal deze toch in eerste instantie vastlopen maar sleep een stukje terug.
Volgende 1080p60 video's zullen feilloos afspelen zolang de app niet wordt gesloten.

Een andere optie is om eerst een video met lagere resolutie/framerate te bekijken voor ongeveer one minuut.
Daarna zullen 1080p60 video's ook goed afspelen.

Het vastlopen gebeurt namelijk op het moment dat YT, die eerst op 480p begint, overschakelt naar de 1080p60 stream.

[ Voor 31% gewijzigd door Tonne2016 op 13-01-2017 21:07 ]

Alle reacties

• René H
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-09 19:43
Mmm, hier een Motorola X Style met hetzelfde probleem. Heb me er nog niet zo in verdiept al stoort het inmiddels behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:09

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Tonne2016 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 20:02:
Sinds de upgrade van Lollipop naar Marshmallow bevriest het beeld van YouTube bij het afspelen van 1080p@60 fps video's op mijn S5Neo terwijl het geluid doorspeelt. Voor de upgrade was er geen enkel probleem.
Kun je eens een linkje geven naar de filmpjes die je hebt getest? Dit maakt het makkelijker voor ons om testen uit te voeren met gelijke variablen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne2016
Uiteraard.

Eerst zal ik uitleggen wanneer het wel en niet goed gaat. Video's die op de PC met VP9 zijn geëncodeerd komen op de smartphone met AVC1.64002a tevoorschijn. En dat is wanneer het beeld bevriest na een bepaalde tijd. Meestal na enkele tientallen seconden. Het valt overigens wel op dat ze vaak op precies hetzelfde moment bevriezen bij herhaaldelijk afspelen.

Een voorbeeld is deze:
YouTube: Longboarding: MUKA RAW (1080p 60fps)

Bij video's die echter op de PC al verschijnen met AVCxxxxx die verschijnen op de smartphone als simpelweg "MP4". Deze gaan wel perfect.

Een voorbeeld is deze:

YouTube: Samsung Galaxy S5 1080p 60fps

Dat zijn overigens vaak de korte video's

Mochten er meer linkjes nodig zijn dan verneem ik het graag. Bij voorbaat dank voor het testen.

PS. En waarschijnlijk ten overvloede: het gaat dus altijd om video's met een resolutie van 1080p met een framerate van 60 beelden per seconde.

[ Voor 5% gewijzigd door Tonne2016 op 19-09-2016 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Heb dit filmpje net getest op mijn OnePlus One en hij loopt niet vast en blijft het gewoon doen.

Heb je dit probleem ook in Chrome?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne2016
Dank je voor het testen.

In Chrome kan ik de resolutie niet instellen en het is overduidelijk geen 1080p@60fps. Dus speelt het filmpje daar gewoon door.

Op mijn oude Aldi AS50SE speelt het filmpje wel gewoon door op 1080p@60fps. Zij het met wat framedrops.

Vreemd overigens dat er niet meer eigenaren van de genoemde Samsung toestellen zich melden. Al zijn, voor zover ik kan overzien, niet al deze voorzien van Marshmallow.

Correctie: in Chrome is uiteraard ook de desktopversie op te vragen en daar speelt het filmpje met horten en stoten. Bevriest even om vervolgens een sprongetje te maken om weer enkele seconden te spelen. Dat blijft zich herhalen tot het filmpje op het einde is.

[ Voor 23% gewijzigd door Tonne2016 op 20-09-2016 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René H
Nou, twee keer afgespeeld en geen vastloper gehad. Laatste week eigenlijk geen enkele keer meer bij het kijken op YouTube.

• René H
YouTube: iPhone 7 Drop Test - From 1,000 FEET!! DON’T TRY THIS

Had beter niks kunnen zeggen, hangen in het bovenstaande filmpje.
En inderdaad iedere keer op hetzelfde stukje.

[ Voor 11% gewijzigd door René H op 21-09-2016 15:48 ]

• Tonne2016
Dat filmpje speelt bij mij perfect af. Logisch ook want 1080p@30fps.

• René H
Tonne2016 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 19:29:
Dat filmpje speelt bij mij perfect af. Logisch ook want 1080p@30fps.
Haha, had ik niet eens naar gekeken, filmpje liep vast dus ik heb gelijk een post gemaakt.
Vreemd overigens dat blijkbaar niet meer mensen hier last van hebben.

• Tonne2016
Erg vreemd is dat misschien niet. Zie ook de startpost. Veel mensen laten de filmpjes gewoon afspelen zonder ooit de resolutie hoger te zetten. Ze weten kennelijk niet dat die mogelijkheid bestaat.

Het bevreemd mij overigens wel dat er niet meer tweakers zijn met dit probleem. Of zijn er zo weinig exemplaren verkocht van de A7, A5 en S5 Neo? Wie zal het zeggen.

• Tonne2016
Inmiddels bij de MM een A5 kunnen testen op dit punt. En, zoals verwacht, liep deze ook vast bij 1080p@60fps.

Raar fenomeen, zeker omdat met Lollipop dezelfde filmpjes perfect liepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 19:17
Apart de Nexus 10 (ook van Samsung) heeft sinds lollipop een soortgelijk probleem.
Bij de Nexus 10 schiet de audio in een "loop" waarop vervolgens de tablet herstart.

Het lijkt een hardwarematig probleem, daar het probleem zich zelfs bij custom ROM's voordoet.

[ Voor 72% gewijzigd door LocK_Out op 25-09-2016 02:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne2016
Dat is, zo te lezen, toch een probleem van een andere orde. Het probleem wat ik beschreef doet zich, in ieder geval, voor op Samsung toestellen met de Exynos 7580 SOC met de Mali720T GPU.

Een hardwareprobleem is het niet want in de periode waarin mijn toestel nog op Lollipop draaide werkte het vlekkeloos. Bovendien, met de "statistieken voor nerds" over het beeld gaat het ook perfect. Zonder frame-drops.

Terzijde: iemand met een Note 4 heeft "mijn" probleem ook. Met een Custom ROM. Terwijl een collega van mij met eveneens een Note 4 met stock ROM dit probleem absoluut niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kahana82
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 24-10-2016
Zonet gevonden op Tomsguide:

1. Go to settings-> about device -> tap "build number" five times
2. Hit back, in settings there will be a option called "Developer options" open it
3. Scroll down and find and enable these:
- Force GPU rendering
- Enable 4x MSAA
- Disable hardware overlays

Getest op S5Neo en het vriest niet meer vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne2016
Dank je maar dat was het eerste wat ik ook vond. Derhalve geprobeerd en het staat nog precies zo.
Helaas heb ik kennelijk zoveel geluk niet.

Heb tevens een aantal van de "getroffen" filmpjes gedownload en getest door ze naar mijn toestel te streamen via WiFi. Simulatie van YouTube dus.

Afgespeeld met zowel VLC als MX-Player. Vreemd is dat het, afhankelijk van het filmpje, verschillende resultaten geeft. Soms moet hardware versnelling uit, soms op volledig en soms daar tussenin.

Ook bovengenoemde settings zijn van invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,
Ik heb de A5 2016 en hetzelfde probleem hier. De bovenstaande oplossing werkt niet voor mij. Ik heb nog niet op dit topic gereageert maar wil toch even mijn probleem melden voor als iemand een oplossing vind 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mehari72
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09-07 12:49
Misschien meer een Nougat probleem?
Mijn MTK Jiayu S3 op 7.1 heeft ook het vastlopende youtube probleem op 1080.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Tonne2016
Inmiddels weet ik, althans voor mij, de oplossing.

Alleen hardware overlays uitschakelen is voldoende.

Bij het starten van een video 1080p60 zal deze toch in eerste instantie vastlopen maar sleep een stukje terug.
Volgende 1080p60 video's zullen feilloos afspelen zolang de app niet wordt gesloten.

Een andere optie is om eerst een video met lagere resolutie/framerate te bekijken voor ongeveer one minuut.
Daarna zullen 1080p60 video's ook goed afspelen.

Het vastlopen gebeurt namelijk op het moment dat YT, die eerst op 480p begint, overschakelt naar de 1080p60 stream.

[ Voor 31% gewijzigd door Tonne2016 op 13-01-2017 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goeiedag, ik heb een precies hetzelfde probleem met me samsumg galaxy a5 2016 versie. Ik kan namelijk geen 1080p60 afspelen op youtube. Beeld bevriest en geluid speelt gewoon door. Hoe kan ik dit oplossen zodat ik wel op die resolutie kan afspelen.
Mvg, M Uitentuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 14:34:
Goeiedag, ik heb een precies hetzelfde probleem met me samsumg galaxy a5 2016 versie. Ik kan namelijk geen 1080p60 afspelen op youtube. Beeld bevriest en geluid speelt gewoon door. Hoe kan ik dit oplossen zodat ik wel op die resolutie kan afspelen.
Mvg, M Uitentuis.
Welkom op tweakers.

Ik neem aan dat je alle oplossingen in dit topic al hebt geprobeerd? Verder goed dat je de search hebt gebruikt en hierop bent uitgekomen, maar het kicken en kapen van topics is niet toegestaan. Probeer dus even alle hierboven genoemde oplossingen en mocht het dan nog niet werken, maak dan even een nieuw topic aan.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.